Swift 1.0 GL: A-ból B-be, és még több..
Szöveges ítélet
1998. májusban megvettem életem első új autóját egy benettonzöldnek gondolt 1.0 GL Swiftet, alapfelszereltségü modell volt. Néha fogyasztásmániás vagyok ezért volt fontos a fogyasztás és a megbízhatóság. Jó érzés volt az új autóba beleülni, rögtön raktunk bele központi zárat, megy egy jobb HiFit. Nem sokkal rá megalakítottuk a Suzukisok Klubját, ami már nem létezik, csak az oldal: suzukiklub.hu. A többiek eladták a Swiftjüket. Pedig megpróbáltatások minket értek leginkább. Az autót 7-szer törték össze ebből 1-szer egy gyalogos törte össze, persze én mentem 50-nel Ő állt. Volt olyan hogy egy kamion ledarálta az oldalát, a kereke is kidurrant, azt mondta nem vette észre a kocsit. Az sem volt jó érzés hogy a visszapillantóbó láttam ahogy egy fekete golf szinte fékezés nélkül belémszáll. Legutóbb egy öreg bácsi bambult el, és szegény terhes feleségemet préselte rá egy másik kocsira. 3-szor törték fel, egyszer az autórádiót is elvitték. De még mindig megvan. Nézzük sorra miért is: A fogyasztásról elmondható, hogy átlag öt literrel elmegy, ez szép kerek szám. Egyszer sikerült egy 600 kilométeres távon Horvátországban sátorral kempingcuccal gyerekkel 90-110-es tempónál 3,9 l/100 km-t is elérnem, szerintem ennél lejjebb nem lehet menni, bár a 90-es években rendezett Spór-spuri futamokon hihetetlenebb adatok is kijöttek. A végsebesség 2 személlyel 140-150 km/h körül van az óra szerint, ezt egyszer Székesfehérvár-Budapest viszonylatban, hogy elérjük a Lianánkat az autokereskedésbe próbáltam ki. Kezdetekben a kocsi nem tudott volna 150-nel menni, egy kicsit koptatni kellett.
A váltóról annyit hogy rém pontos és fínom, bár minden autónak ilyen lenne. A rükvercet néha nehezen veszi be, ami új korától így van. A hozzáértők azt mondják ez minden olcsóbb autóba így van mert egyenes fogazatúak a fogaskerekek. A fokozatok élvezetesen rövidek, ez főleg a városra van kitalálva, emiatt egyébként alig marad el az 1.3- as Swifttől a városban. Az ötödik jó utazófokozat, de én a városban 50-nél már be szoktam lökni, persze itt akkor nincs semmi nyomaték. A motor egyébként elpusztíthatatlan, a hangja kicsit karcos alapjáraton egyenletlen. Legendák szerint 3-400e kilométert elmegy hiba nélkül. Az egész autó városra van kitalálva, szoktam is mondani aki sokat jár vidékre ne vegyen 1 literes Swiftet, mert megbolondul. Fontos hogy ez egy nagyon környezetbarát jószág, a 117g/km -es kibocsájtás még ma is jónak mondható.
A kocsiszekrényről, és a belső térről elmondható hogy ez egy 80- as évek végén tervezett kisautó minden előnyével és hátrányával. A 775 kg-os kaszni a mai törésteszteken szerintem 2 csillagot kapna. Én egyébként a biztonságra fejlesztést marketingfogásnak tartom, sajnos nincs rosszabb mintha valaki tulságosan is biztonságan érzi magát az autójában! Erről ennyit. A kényelmen, kárpitokon is érezni, hogy ez egy olcsó kisautó azért az ülések megfelelőek. Tipushibák: Az első ülésekből valami dörzsölődés miatt hullik a szivacs, 12 év alatt jócskán hullott belőle de még maradt elég. A padlókárpit erős igénybevétel esetén kikopik, gyakran mérethibás. A kilincsek gyenge anyagból vannak gyakran törnek el. A pedálok elrendezése jó, finoman kezelhető, a nyomóerő ideális (általában, mert ültem már olyan példányban ahol borzasztó volt) A kormány a ebben az alaptipusban vékony, nincs benne légzsák de szép rajta az ezüst Suzuki felirat.
Kissé nehezen jár a szervohoz szokott embereknek, de ez függ a gumitól is, mindenesetre közvetlen kapcsolatban vagyunk az úttal. Ez egyébként a vezetési élményre általában elmondható. Mindent mi intézünk semmi elektronkika, semmi automata. Az ablaktörlő kicsit hangos, a fűtés kicsit gyengécske, és az évek során mindkettő tovább romlott. A pohártartó, és úgy általában a középkonzol állandó zajforrás sokszor rezonál a gyenge rugók-csavarok miatt. A tükrök elég jók, nagyok és jól beállíthatóak. Hátul megfelelő tér van. A fejtámla csak dísz, a hátsó ajtók nagyon kicsik, és hiba hogy az aljukrol a festék kopik és ott rozsdásodnak, itt a rozsdás víz mindenre rámegy. A kaszni gyenge pontja még: a szélvédő feletti gumicsík az is koptatja a festéket ami előbb-utóbb rozsdásodni kezd. Ugyanígy az első kerekek mögötti üreg is hajlamos megtelni sárral, nekünk egyszer egy kis növény is kinőtt belőle, érdemes kimosni. A lökhárító taró lemezek is jobban öregednek a kelleténél a nem megfelelő védelem miatt.
A fékek gyengécskék, de meg lehet szokni, talán az előírásoknak éppen megfelelnek .A fékbetéteket városi használat mellett 40e km-enként kellett cserélni. A kocsi az eredeti Michelin XT nyári gumikkal ment kb. 100e km-t, és inkább elöregedett mint elkopott.Tudom hogy hülyén hangzik, de én 4 évszakos gumi párti vagyok, ezért egy Debica Navigator2 van rajta ami nagyon jól szuperál. A futómű sportos, pattogós, de robosztus, a hátulja rossz úton sem nagyon mászik el. A féltengellyel és a gumiharanggal lehet baj 100e km körül. A gyári rozsdamentes kipufogó is legalább 10-12 évig eltart.
Gondolom a leírtakból is látszik hogy a fenntartási és használati költségek a legalacsonyabbak bármilyen autóval összehasonlítva.
A tényleg csekély fogyasztás, alacsony adó és biztosítás, és az olcsó szerviz, és alkatrészek. Lehet igénytelen, lehet csillogó-villogó, ez tényleg olyan mint egy bakancs. Szaladgálós kocsinak rövidebb távokra ideális, mindig indul, föld körüli útra, Balatonpartra csajonzni, vagy reprezentációs célokra sznoboknak nem ajánlom, bár Ők ezt úgyis jól tudják.
Költségek a 12 év alatt a kárrendezést kivéve:
- 1-2 helyzetjelző, reflektor, féklámpa és index izzó, összesen nem több mint 6 db
- 2 akkumulátor, elég olcsó 36 Ah- s perion, nem sokkal nagyobb mint egy laposelem
- olajcsere jobbfajta olajjal kb 10-szer
- 2-szer fékbetét csere elöl 2-szer fékfolyadék csere
- 2-szer gyertyacsere
- 1-szer hűtővíz csere
- 2-szer légszűrő csere
Cserélni kellett már a féltengely perselyt, a gumiharangokat, ékszijat, a kipufogót, a váltóolajat, a padlókárpitot.
100000-nél lecseréltettem a vezérműszijat és a vízpumpát.
Ennyi, ugye nem sok? Remélem mindenki érti mért van még mindig meg...
Hibalista
- A féltengely gumiharanggal elkopott
Ide hordtam szervizbe
Suzuki Hollós Jó volt de vastagon fogott a cerka
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Spedy Olcsó és korrekt
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 12 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 130000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 39 l |
Előző autója? | Axel 1.1 RL | Következő autója? | Még megvan |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.4/10) |
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=ocfrinqqgg&fastid=egmxhxafaouzbflkgvniggjpntkw&nc=0)