Ez olyan luxus amit Ti nem érthettek!
Szöveges ítélet
Ez egy szubjektív vélemény, elfogult vagyok a témában, családban ez a harmadik régi Swift. Egy 1996 1.0-ásoson tanultam meg vezetni, később sokat mentem egy 1.3-assal is úgyhogy a szokásosan emlegetett kényelmetlenség, japán szürkeség, stb. számomra maga AUTÓ volt, semmi negatív élmény nem kötődik hozzá.
(A képre kattintva galéria nyílik)
Ez a kocsi a régi Swift-ek közül az egyik legmagasabban felszerelt példány. Gyárilag egyedül a klíma hiányzott belőle, de egy bontott darabot sikerült beleaplikálni, szóval most már fullextrás az autó. A magas felszereltség miatt egyéb különbségek is vannak a korai, kis motoros vagy fapados Swiftekhez képest. Ilyenek például a puha műanyagból készült ajtókárpitok, az ülés alatt hátravezetett levegőbefúvó nyílások és a kényelmesebb oldaltámaszos ülések. Tehát ez nem teljesen ugyanaz mint egy kis ezres.
Felszereltség:
- Automata sebességváltó
- Klíma
- ABS
- 2 légzsák
- Szervokormány
- 4 elektromos ablak
- Elektromos tükör
- Ködlámpa (elöl hátul)
- Színre fújt lökhárító
- Borbet 14"-os könnyűfém felni (gyári)
- Fordulatszám mérő
- Távirányítós központi zár
(A képre kattintva galéria nyílik)
Ezt a konkrét fehér színű 2000-es évjáratú kocsit Szekszárdon hirdette egy kereskedő 2015-ben 115.000 km-el és vezetett szervizkönyvvel, 65 éves tulajdonostól. Felhívtam a szervizkönyvben szereplő műhelyeket és megerősítették hogy a történet igaz, a kereskedő nem hazudik. Megnézve valóban olyan állapotú autót találtunk, amit a hirdetésben is leírtak, tehát meg is vásároltam. Természetesen a javítási kézikönyvet alaposan átböngésztem indulás előtt, hogy tudjam mire kell odafigyelni.
Külön érdekessége a kocsinak, hogy 3 sebességes automata váltóval rendelkezik, ami amellett hogy szokatlan, konstrukcióját tekintve meglehetősen egyszerű (elavult). Eredetileg a feleségem miatt kényszerből választottam automatát, de később nagyon megszerettem.
(A képre kattintva galéria nyílik)
Elhatároztam hogy minden az autóval kapcsolatos költséget fel fogok jegyezni a vásárlástól az eladásig. Erre létrehoztam egy táblázatot, amiben egy ideig az utolsó parkolócédula is fel volt írva. Ezzel egy időben egy blogot is elkezdtem vezetni amelyben az autóval kapcsolatos események, jellemzően karbantartások, javítások, kerékcserék vannak kiposztolva. Ezt a blogot és a táblázatot közzé is teszem, bárki szabadon böngészheti. Főleg annak ajánlom aki egy autó fenntartásának költségeit szeretné megbecsülni.
A vásárlás után első negatív élményt a magas fogyasztás okozta, ami gyakran a 10 litert is elérte 100 km-enként. Később kitapasztaltam, hogy a téli hideg és a városi használat miatt alakul így és azt is megtudtam hogy egy bármilyen más hasonló motorral vagy váltóval szerelt autó is hasonlóan fogyasztana, ezt el kell fogadni. Az 1.3-as kézi váltós változat ritkán megy 6-7 liter fölé de az 1.6-ossal más a helyzet. Tehát megtanultam, városban óvatosan közlekedni és arra is rájöttem, hogy egy meleg teremgarázs is javít a fogyasztáson. Nyáron országúton használva egyébként 7 l-el is el kehet járni. Az öregnek állítülag 7,5 l-t fogyasztott átlagban a vidéki utakon. Mivel minden tankolás be van írva a táblázatba és a spritmonitorra is, ezért remekül látszik a grafikonon, mi okoz kisebb illetve nagyobb fogyasztást.
(A képre kattintva galéria nyílik)
Ha felülemelkedünk a fogyasztáson akkor rájöhetünk, hogy ezzel az autóval a városi, leginkább a vidéki használat a legkedvezőbb, nagyon kényelmes az automata váltó a dugókban araszoláskor és a gyakori tempóváltásokkor. 80 km/h-ig csendesnek mondható, finoman siklik, a nagy motor miatt lehet lendületesen haladni és előzni akár négy személlyel is. Az autópályás használatról is sok tapasztalatom van. Az autó kiválóan tűri a pályás használatot, az ereje 130 fölött sem fogy el, 160-ig jól húz de ilyenkor már nagyon hangos. Aki beszélgetni akar odabent, jobb ha nem megy gyorsabban óra szerint 120-nál. Sajnos ez az autó egyik legnagyobb hátránya, gondolkoztam utólagos zajszigetelésen de nem biztos hogy megoldható lenne. Egyébként óra szerint 120 km/h-nál a fordulatszám pontosan 4000 percenként.
Az autót az előző tulajdonos és én is nagyrészt fűtött garázsban tartom ezért rozsda nem igazán van rajta. Az utcán nézelődve viszont kiderül, hogy a Swiftek nagyon is hajlamosak a rohadásra ha kint tartjuk, ezt is érdemes figyelembe venni, ha régi Swift vásárlására adjuk a fejünket.
(A képre kattintva galéria nyílik)
Az együtt töltött idő alatt nem történt komoly meghibásodás. Majdnem cserben hagyásos eset is csak az akkumulátor hirtelen meghibásodása miatt történt de szerencsére mindig otthon. Egy új akku behelyezése mindig megoldotta a problémát. A karbantartásra odafigyelek, ezért mindent igyekszem olyan gyakran cserélni, ahogy az javítási útmutatóban szerepel, vagy még annál is gyakrabban. A karbantartási lista is megtalálható a táblázatban, pontos összegekkel. Az olajcserét néha magam végzem el, ha nincs más karbantartani való.
A sedan változat utastere a korábban említett magasabb felszereltségtől eltekintve megegyezik az 5 ajtós változatéval. Az első ülések viszonylag kényelmesek egy 175 cm magas ember számára. Az állíthatósága is rendben van, de az ülőlapja főleg a modern autókhoz képest meglehetősen rövid, nem támasztja alá megfelelően a combokat. Ez is azt bizonyítja hogy a rövid távok megtétele, a Swift igazi asztala. A szervokormány nagyon kényelmessé teszi a kormányzást és elég visszajelzést ad arról, mikor pattognak el a kerekek az úthibákon. A szervotlan változat is megszokható, de nagy a különbség. A hátsó üléseken meglepően jól el lehet férni természetesen csak két embernek, hárman már igazi szenvedés hátul utazni. Szintén bajban lesznek a hátsó ülésen a 180 cm-nél magasabb utasok, mert a fejük minden egyes úthibán hozzá fog koccanni a tetőhöz.
(A képre kattintva galéria nyílik)
A csomagtér a sedan kialakítás miatt elég nagy, 4 ember csomagjai egy hosszabb kirándulásra is gond nélkül beférnek. Van teljes értékű pótkerék és emelő is, bár ez a kor autóiban megszokott dolog. Az extrákhoz visszatérve, a négy elektromos ablak és a központi zár is komoly kényelmet biztosít a fapadosakhoz képest. Alapfelszereltségnek kellene lennie minden autóban.
A futómű kialakítása a legolcsóbb fajtából való. Ez karbantartáskor előny, kanyarodáskor pedig hátrány. Az úthibákon hajlamos arrébb ugrani, érdemes kerülni a nagy sebességű kanyarodást vagy fel kell készülni rá, hogy nem biztos, hogy ugyanazon az éven fogunk végigsuhanni.
(A képre kattintva galéria nyílik)
A kinézet főleg a 14"-os gyári 6 küllős Borbet alufelnivel kifejezetten állat. Nem a szokásos régiswift kinézetet adja, de nem is egy tuningolt hülyegyerekautóét. Valójában csak ezzel a felnivel lett volna szabad árulni a sedant. Az egész autó egy picit elegánsabb benyomást kelt mint egy tucat Swift. Ez igaz a külsőre, a belsőre és a vezetésre is. A külsőt a fehér szín, a fekete műanyag betétek és az alufelni, a belsőt a 4 ablakemelő és a puha ajtókárpitok, a vezetést pedig az automata váltó dobja fel.
A régi Swiftek már nem fiatal autók. Általában vagy nagyon olcsó melós autónak vagy második autónak, az asszonynak, gyereknek veszik. Lassan viszont belép abba a korba, hogy a szebb példányok hobbiautók legyenek. Már most is van egy komoly rajongótábor, klubélet a típus körül. Öreg autós találkozókon, Parkoló Parádékon egyre gyakrabban feltűnnek a jó állapotban megőrzött, szépen felújított vagy tuningolt darabok. Teljes értékű családi autónak egyre kevesebben választják és erre egyre kevésbé alkalmas. Még 10 év és hasonló "kultusztárgy" válik belőle mint a Ladából vagy a Trabantból, mert itthon rengeteget gyártottak a típusból és szinte mindenkinek van több-kevesebb élménye a "régiswiftről".
(A képre kattintva galéria nyílik)
A karbantartások egy részét magam végeztem, másik részét egy kazincbarcikai Suzuki márkaszerviz. Egy ideje már törzsvendégnek számítok ott és mindig elismeréssel teli nosztalgiával néznek az autóra a szerelők. A karbantartásra mai napig sokat költök. Úgy gondolom, hogy ennél kisebb összegből is ki lehet hozni a fenttartást, de csak úgy ha egyszerűen elhanyagoljuk, nem javítjuk ki a hibákat vagy nem végezzük el időben a karbantartásokat, ez viszont hosszú távon az állapot romlásához vezet.
Kapcsolódó linkek:
Hibalista
-
Annak aki nem szeretné megnyitni a táblázatot, összeszedtem milyen karbantartások voltak az autón:
- Motorolaj és szűrőcserék 10000 km-enként
- Váltóolaj csere
- Néhány tömítés és szimering cseréje az olajszivárgás megszüntetése végett
- Izzócserék, lámpák beállítása műszaki vizsgára
- Vezérlés csere
- Akkumulátor csere
- Fékek cseréje
- Fékfolyadék, hűtőfolyadék csere
- Gyertyák cseréje
- Kábeltörés megszüntetése az ajtóban
Ide hordtam szervizbe
Szabó Suzuki & Mazda márkaszerviz
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Én magam a saját garázsomban :)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (2) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 115000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 65000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Polski 126p | Következő autója? | Hyundai IONIQ electric (lesz majd) |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.1/10) |