A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Suzuki » Swift (1989-2003)

Swift 1,3 GS ABS 

Az ítélet értékelése
3,0(12 db)

Biztonságos (és) örök élet + 2 nap :)

Szöveges ítélet

2014. szeptember

Hosszú lesz, előre szólok. De lassan egy évtizede van nálam az autó, így hogyan is lehetne 3 sorral elintézni?!

Az autók használati eszközök, amikre a legtöbben így is tekintenek, s talán nekik van igazuk; érzelmileg kötődni ahhoz kell(ene inkább), ami él és érez. Én ennek ellenére szeretem az autóm. Lassan valószínűleg eladósorba kerül, s már most szomorú vagyok, ha csak arra gondolok, hogy megválok tőle. A megválás oka a tervezett családalapítás, így szükségünk lesz egy kombira. …még az is lehet, hogy nem helyette, hanem mellé lesz egy kombi. Idővel kialakul.

Mivel szeretem az autóm, valóban örökéletű lesz - pontosabban örök élet+2 nap. :) -, mert amellett, hogy rendeltetésszerűen használom, rettentően vigyázok rá, kímélem, tutujgatom, s mindent megadok neki azon felül is, ami alapból kijárna, így a Föld és a földi élet már nem fog létezni, ez az autó még mindig működőképes állapotban fog az űrben keringeni. Csak egy példa: hivatalosan az olajcsere periódus 15 ezer km. Itt az oldalon Olajdoki ezerszer leírta már, hogy ő abban hisz, hogy a megadott ciklust a megfelelő olajjal minden autónál elég betartani, mivel a gyárak úgy adják meg a csereperiódust, hogy azzal bőven túlbiztosítják magukat, illetve a motor „szükségletét”. Nos, nálam 10 ezrenként le volt az olaj cserélve. OK, bevallom, egyszer elmentem vele 12 ezer km-t, többet soha... :) És minden máshoz is így állok.

A vásárlásnál a legfontosabb szempont számomra a biztonság volt, így kizárólag dupla légzsákos, az ajtókban ütközésvédelmi oldalmerevítéssel ellátott, ABS-es Swift jöhetett szóba. Míg előbbi kettő a felszereltségi szinttől függött, hogy van-e a típusban, így a GS (azaz a legmagasabb) szintben már „alapból” benne volt (már, ha a legmagasabb felszereltségi szintre mondhatjuk, hogy „alapból”), utóbbi egy igen komoly összegért megvásárolható feláras extra volt. Ennél a típusnál ilyen magas követelményeket támasztani a biztonsági felszereltséggel szemben komolyan leszűkítették a megvásárolható használt Swiftek számát. Konkrétan egy kezemen meg tudtam számolni a több ezer hirdetett Swift közül, hogy melyek feleltek meg ennek. Megjegyzem, ma is hasonló a helyzet, ha az ember régi Swiftet akar ilyen biztonsági extrákkal.

Végül megtaláltam. Ez 2005-ben volt, így már kilenc éve van nálam. Sikerült kifogni a mesébe illő autót. 14 ezer km-rel vettem; harmadik autó volt egy családban, ahol ezt az autót lecserélték egy új Yaris-ra, ezért adták el.
Aki most azt hiszi, hogy jól becsaptak, mert kizárt, hogy ilyen keveset mentek az autóval, azzal közlöm, hogy nem most jöttem a falvédőről, bizonyítható volt a futásteljesítmény, s az autót eladó rózsadombi, háromtagú, jogász-közgazdász család nem szorult rá, hogy órát tekergessen. Az autóra kötöttem casco biztosítást anno (azóta már lemondtam), s a biztosítói szemlén csak hüledezett a biztosító embere, hogy „ez még a gyári retek az autó motorterében … ez gyakorlatilag új … még a szaga is új … minden eredeti/gyári rajta … hihetetlen … megkérdezheti-e, hogy mennyiért jutottam hozzá”.

Bár egy női hölgy használta az autót, aki nem tudott igazán vezetni, így több kisebb parkolási sérülés volt a kocsin, illetve ilyen parkolási meghúzás miatt több elem újra volt fújva, azonban ezek nem érdekeltek, mert karambolmentes volt az autó, semmilyen szerkezeti eleme nem sérült soha, s a szépséghibákért kárpótolt a felszereltség és a majdnem null-kilométeres futásteljesítmény. :)
Miután megvettem
- vettem hozzá még egy plusz garnitúra felnit, hogy legyen a téli guminak is külön
- vettem téli gumit
- hóláncot is vettem
- kapott kerékőrt
- beszereltettem két, különböző elven működő, egyedi immobilisert (a gyári immobiliseren és a mechanikai védelmet nyújtó Tytan Dipol sebességváltó záron felül, ami már volt benne),
- típusspecifikus (első) ködfényszórókat kapott (azaz nem valami univerzális lett belegányolva), mert ez még a legmagasabb GS felszereltségnek sem volt a része
- hátulra is kapott 2 hangszórót (elöl volt benne megvételkor már)
- lecseréltem a fejegységet is (azóta már ismét cseréltem, 2013-ban egy akkor kijött Kenwood USB-s, AUX-es, távirányítós, CD-rádiós fejegységet kapott)
- az (első) ablakokhoz kapott légterelőket
- oldalsó, E-jellel ellátott (tehát legális), LED helyzetjelzőket kapott a jobb láthatóság érdekében

A biztonsági mániámnak megfelelően az autót ADAC tesztgyőztes nyári és ADAC különösen ajánlott Pirelli gumival szereltem fel és használom.
Soha nem értettem azokat, akik a gumin spórolnak, s nagyon haragszom mindenkire, aki romokkal jár az utakon ezzel veszélyeztetve másokat. Szokás lenézni a régi Swiftet, mert sokak szerint az „nem autó”. Ezt már sokaktól megkaptam, olyantól is, aki egy fapados, 15 éves, csupa rozsda FIAT büszke tulaja volt. Nos, én azt tudom mondani, bárcsak minden autó ilyen műszaki állapotban lenne, mint az én Swiftem! Mások villognak az Audival/BMW-vel stb., ezzel mutatva, hogy ők aztán milyen nagy emberek és nekik aztán futja… közben tükörre kopott, szálszakadt gumikon autóznak (télen is nyárival), elfáradt lengéscsillapítókkal, olajat 40 ezer km óta nem cserélve, csapvízzel a szélvédőmosó tartályban, s max. 3 ezerért tudnak tankolni a kúton kétheti egyszer… Szerencsére nekem nem kicsi és nem puha, nem 8 általánosom van (pláne nem 6 első és 2 második összetételben), így soha nem éreztem azt, hogy egy autóval kellene valamit kompenzálnom. Nekem tökéletes a Swift. :)

Addig nyújtózkodtam, amíg a takaró ér, sőt, még addig sem, mert nem hitelre vettem az autót és nem ment rá az összes pénzem.

Az autó gyakorlatilag hibamentes. Ez bizonyosan a valódi karbantartásnak és kíméletes használatnak is köszönhető. Egyetlen egy nem kopó/fogyó alkatrészről tudok beszámolni, amit 7 éves korában cserélni kellett: a bal első elektromos ablakemelő mechanikájában eltörött egy szegecs. Bár új szegecset sem lett volna különösebben nehéz tenni bele, én vettem kemény 8 ezer forintért egy új mechanikát. Azóta hibátlanul üzemel.

Nem tekintem hibának a 4 éve teljesen újra cserélt kipufogórendszert, vagy a tavaly cserélt akkumulátort (megnövelt teljesítményű Vartára), mivel azt minden autón cserélni kell előbb-utóbb. Sok nagy presztízzsel bíró autón lényegesen hamarabb is ennél.

Az autó elektronikája hibátlan. A „mai új autókban” nagyon sok az elektronikával a probléma. Én ilyennel soha nem találkoztam. :) Sokat elmond véleményem szerint, hogy az autóban az első H4-es és helyzetjelző égőkön kívül még egy sem égett ki, azaz az összes az eredeti gyári! Na, jó, nem mondok igazat, a műszerfalban a fordulatszámmérő mögött 2 éve ki kellett az egyik égőt cserélni. Ennyi.

A normál H4-es gyári égőket amúgy Tungsram Megalight Ultrára cseréltem. Múltkor ültem egy barátom ’97-es 325-ös BMW-jében éjszaka. Vezetés közben azt hittem, hogy kifolyik a szemem. Ezerszer jobbak az én autóm lámpái fényerőben és vetített képben egyaránt, holott ez „csak egy Suzuki”. Az első ködlámpák fényével is nagyon meg vagyok elégedve, sok másik autótípusnál tapasztaltam, hogy szinte csak dísznek vannak, mert alig van fényük, ám szerencsére ez nem ilyen; valós segítség ködben.

Megdöbbentően kényelmesek az első gyári sportülések/kagylóülések. Ezt mindenki így látja; újra és újra megkérdezik tőlem olyanok, akik először ülnek benne, hogy ezek az ülések gyáriak-e, s szerintem lehetne-e tenni ilyet az ő autójukba is? – függetlenül attól, hogy milyen márkájú és típusú autója van az illetőnek. Volt, hogy 11 órát ültem, s vezettem egyhuzamban, s még mindig semmim nem fájt, vagy zsibbadt el. Ugyanezt mondjuk hány G Astra tulajdonos mondhatja el magáról? Ugye.
Egy hibát azonban mégis elkövettek a tervezők az üléssel kapcsolatban; nem gondoltak arra, hogy amennyiben valaki alacsony, közel(ebb) húzza az ülést a kormányhoz, s ilyenkor a biztonsági öv felső része az üléshez hozzáér, folyamatosan dörzsöli azt, így – hosszú távon – a szivacsig kidörzsölve a gyári üléskárpitot egy kis felületen az ember vállának magasságában. Még csak 109 ezer km van a kocsimban, már kilátszik azon az egy ponton a szivacs. A megoldás egy bőr, vagy műbőr folt lesz, amit nem tud „megenni” az öv a dörzsöléssel.

A motor dinamikája megfelelő. Nem esem olyan túlzásokba, mint sokan, hogy azt állítom, hogy egy versenyautó, de tény, hogy mindenhol lehet vele annyival menni (vagy gyorsabban is lehetne), amennyi megengedett, és egy-egy előzés sem gond országúton. Egy 797 kilós autó 68 lóerős motorral. Ez egyáltalán nem rossz tömeg/teljesítmény arány ma sem. Jól mutatja, hogy bőven elég ez a motor a kocsiba, hogy autópályán 140-nél csupán 3500 a fordulatszám, amin nagyon sokan meglepődnek, mert valóban kevés. Nem is eszi az olajat, mint pl. egy barátom Fabiája, amibe ezer km-enként megy bele vagy 3 liter motorolaj, mert sokat használja autópályán, s a kicsi motor miatt ilyenkor 5000-es fordulatszámot mutat a műszer, amit hosszú távon egy motor sem tolerál… Az én autóm olajfogyasztása kimutathatatlan. Soha nem kellett utánatölteni két olajcsere között.

A gázreakció hibátlan. Itt még nem elektromos a gázpedál, valóban az és akkor történik, amit és amikor az ember (lába) diktál a kocsinak. Nincs késlekedés, nem a számítógép dönt, hanem én.

Tavaly vezettem egy 1,4-es Focus kombit. Nem akartam elhinni, hogy mennyire nem megy. Olyan, mintha nem lenne benne motor. Hiába váltasz vissza, hiába nyomod tövig a gázpedált, nem megy. Egyszerűen n-e-m m-e-g-y. Ennek fényében nem értem, hogy miért lepődött meg egyik ismerősöm az új autójával (Mazda CX-5), mikor az enyémben is négyen ültünk, az övében is négyen voltak, s ugyanúgy felmentem az emelkedőn utána, mint ő a sajátjával, azaz nem maradtam egy méterre sem le mögötte.

A fogyasztás városon kívül mesébe illő, mert évszaktól, sebességtől, terheltségtől függően 4,9-5,6 között alakul. Budapesten azonban, a dugóban araszolva, lámpáról lámpára menve megeszik 6,8-at, télen pedig 7 liter fölé megy a fogyasztása ilyen körülmények között a fővárosban. Az elmúlt bő egy évben 5,2-es átlagfogyasztással jártam vele; bár főleg városon kívül használom, de volt ebben elvétve egy-egy városi araszolgatás is. Ha odafigyelek, nem sietek, akkor 5 liter, vagy 4,9 városon kívül.

Két éve Olaszországban voltunk négyen, s megjártuk a Dolomitokat. Oda-vissza 140-nel autópályán, majd a lehetőségek és sebességhatárok szerint a hegyek között az országúton, ill. át a városokon. A fogyasztás 5,6-ra adódott, ami ilyen terheltség és terepviszonyok között szerintem nagyon baráti, azonban ekkor éreztem először – bár mondjuk azóta sem –, hogy a fékek nem állnak a helyzet magaslatán. 4 fővel, plafonig csomagokkal, a motorféket rendesen kihasználva is elfáradtak az üzemi fékek lefelé. Bár 98%-ban egyedül használom, máskor is mentünk már négyen-öten vele hosszabb távra, csomagokkal megrakodva, hegyek közé pl. Ausztriába, vagy Szlovákiába, ám egyszer sem volt ennyi szintkülönbség egyszerre fel és le, így számomra új, meglepő és negatív tapasztalat volt, hogy egy XXI. században gyártott autónak erre a terhelésre nem tervezték a fékrendszerét. Értem én, hogy ez egy városi kisautó, de akkor is bírnia kellett volna szerintem. Alapvetően különben a fékpedált az újabb autókhoz képest érezhetően nagyobb erővel kell nyomni, s ezt az erőt jól érezhetően tovább kell növelni az autó terhelésének növekedésekor; nem egy mai Renault, aminek rálehelsz a fékpedáljára és mindenkit a biztonsági öv fog meg, hogy ne repüljön előre.

Mikor egyik télen Szlovákiában jártunk, kaptam egy jókora kavicsot egy szembejövő kamiontól a szélvédőmbe. Hatalmasat szólt, aztán szomorúan láttam, hogy ez bizony szélvédősérülés. Bár javítható lett volna, nem szerettem volna, hogy látszódjon, így kicseréltettem az egészet egy újra. Ekkor úgy döntöttem, ha már cserélni kell, akkor legyen az új színezett és napfényvédő csíkkal ellátott. Drágább volt ugyan, de megérte. Sokkal jobb így kinézni rajta; az én szemem amúgy is igen fényérzékeny.

Nagyobb tempónál, autópályázásnál számomra zavaró a zaj. Mert zajszigetelésre nem igazán adott a Suzuki ennél a modellnél. Országúti tempóig (90-100) semmi gond nincs, de nagyobb sebességnél, autópályán nagyon bejön minden zaj. Motor, szél, kerekek. Nem elviselhetetlen, hiszen 9 éve használom megelégedéssel ezt az autót, azonban valóban zavaró és hosszabb távon már fárasztó is tud lenni. Ha valamin, hát ezen bizony változtatnék.

Az autó alja igen magas, az újabb modellekénél centikkel magasabb. Ennek előnye, hogy esetleg rosszabb utakra tévedve, vagy a magyarországi, semmilyen szabványnak meg nem felelő fekvőrendőrökön átkelve is biztonságban tudhatja az ember az autó alját. Hátránya azonban, hogy a könnyű autóba emiatt bele tud kapni és erősen tudja lökdösni a szél. Ez a jelenség nagyobb terhelésnél, így pl. 3 főnél, vagy 2 fő+csomagok esetén már megszűnik, illetve jelentősen mérséklődik.

Előnyként említeném, hogy bár egyszerű a futóműve, mégis független hátul a felfüggesztés. Ma nagyon sok autón ezen spórolnak, ebből azonban nem sajnálták ezt ki, ahogy a dupla tolató- és ködlámpát sem. A legtöbb újabb autón egyik oldalt csak tolató-, másik oldalt csak ködlámpa van. Ezen sem spóroltak ennél a modellnél a mérnökök a Suzukinál.

Ha már futómű: beleestem a nagy visszahívási akcióba, így kaptam én is 2 teljesen új első lengéscsillapítót a gyártól. :) Nem mintha bármi baja lett volna a réginek, de teljesen újra cserélték…

A csere után a szakszervizből pár órával később felhívott a szerelő. Elképzelni nem tudtam, hogy mit akarhat… Aztán közölte, hogy ott áll mellette a főnöke, a szervizvezető, s nem hiszi el, hogy a kocsimban van ABS, adja neki a telefont, mondjam meg neki, hogy tényleg… :)

Visszatérve: a futómű alapvetően inkább feszesre van hangolva, mint lágyra, ennek ellenére a viszonylag nagy hasmagasság miatt hajlamos a nagyobb bólintásra, ill. dőlésre a karosszéria erősebb fékezéskor, vagy dinamikusabb kanyarodáskor; az úthibákat pedig kevéssé tompítva, jól érezteti az utastérben. Kényelmetlennek nem nevezhető, ám meglepő, mikor az ember beleül egy új Golfba, s úgy megy át vele a megszokott úthibán, hogy észre sem venni az utastérben.

Nagyon sok autós újságot és internetes oldalt olvasok. Mindig dicsérik, ha egy autónak puha, s szidják, ha kemény a műszerfala. Bár már vagy 3 éve nálam volt a kocsi, s igen sokszor takarítom kívül-belül egyaránt, azaz hozzáérek a belső felületekhez is, mégis csak ekkor jutott eszembe egyszer megnyomkodni a műszerfalat, mint az autós újságírók teszik. Nos, kopogós, kemény. És? Nekem korábban fel sem tűnt. :) Nem zörög, nem nyöszörög. Ez a lényeg. A kormányt fogom, nem a műszerfalat.

A műszereket, illetve azok elrendezését nagyon szeretem. Ma úgy fogalmaznák meg, hogy letisztult. És valóban az. Sok új autóban olyan érzésem van, mint valami űrhajóban. Ebben az autóban minden a helyén van. Jól átlátható, egyértelmű. Ugyanez igaz a szellőzés kezelőszerveire is.

Az autó nagyon jól fűthető, nem fázik benne senki télen, azonban – főleg több utas esetén – erősen hajlamosak az ablakok a párásodásra, ami miatt a szellőzést olykor magas fokozaton kell járatni, ami viszont a két legmagasabb fokozatban már zavaróan hangos. Ilyenkor jól jön, hogy a hátsó oldalablakok kibillenthetőek, illetve, hogy az első ablakokon ott a légterelő, azaz résnyire leengedve akár esőben is lehet vele autózni, nem jön be a víz, bár az ablaknyitogatás és kibillentés csak nem túl hideg időben használhatóak érthető módon.

A hátsó ablakon nagyon jó a fűtés, hamar lemegy a belső pára, vagy télen hamar leolvasztja kívülről a jeget, azonban az ablaktörlőjének lehetne szakaszos üzemmódja is, mert csak olyan van, hogy folyamatosan megy, vagy nem megy.

Az első tükrök képe egyszerűen hibátlan. Nyugodtan kijelenthetem, hogy teljesen holttérmentesek. Ami nem látszik a tükörből az ember mellett, az már benne van a perifériás látótérben. Elektromosan állíthatóak is, azonban nagy sajnálatomra nem fűthetőek. Ezen szintén változtatnék.

A csomagtér mérete a kategóriában kicsivel az átlagnál nagyobb, s az autót úgy tervezték, hogy a kalaptartót be lehet tenni a hátsó ülés mögé, azaz, ha az embernek útban lenne, akkor kiveszi és berakja az erre kialakított helyre, s máris a plafonig pakolhat.
Megvallom, szeretnék nagyobb csomagtartót, de helyén kell tudni kezelni a dolgokat, azaz egy ekkora autótól egy ilyen méretű csomagtartó nagyon szép teljesítmény. Akárcsak az, hogy az autó terhelhetősége majdnem eléri az 500 kg-ot, tehát megközelíti a fél tonnát. Jó, hát utóbbit soha az életben nem használtam ki, de jó érzéssel tölt el a tudat, hogy adott lenne a lehetőség. Hány olyan autó is van ma gyártásban, aminek kétszer ennyi a saját tömege, azonban ugyanennyi, vagy ennél több tíz kilóval kevesebb a terhelhetősége!? Ezért is volt számomra érthetetlen a Dolomitokban, hogy elfáradt a fék, hiszen elvileg majd féltonnás terhelésre tervezték az autót.

Külső méreteit tekintve kicsi. Ennek nagy előnye, mikor az ember parkolóhelyre vadászik. Nálam hamarabb csak egy Smarttal talál helyet valaki, ahová befér. :) Ehhez képest belül is el lehet férni. OK, aki Superbhez szokott, az el sem tudja képzelni, de mi többször is elmentünk négyen-öten vele kirándulni, olykor külföldre és akár több napra is; sok jó ember kis helyen is elfér. :) Ráadásul nem is olyan rég még közel nem voltak ekkorák az autók, mint ma, azaz nem ez az autó kicsi, hanem a többi nőtt meg drasztikusan az elmúlt évek során.
És pl. ebben nem verem be a fejem hátul a tetőbe, ám ugyanezt a Toyota Yarisról nem mondhatom el, tapasztaltam! Az én autómban a nálam 10 centivel magasabb barátaim feje sem ér hozzá a tetőhöz, hátul is egész jól elférnek. Természetesen nem terpeszkedve, de nem is a plafont súroló/nyomó fejjel. A lábtér az, ami inkább szűkös.
Amit viszont hiányolok, azok a valódi hátsó fejtámlák. Mert a két hátsó kis „hupli” csak dísznek jó, a fejet kényelmi, vagy biztonsági szempontból megtámasztani nem. Többen szívesen hátradöntötték volna egy-egy hosszabb út során pl. szunyókálás közben a fejüket, de ez a „luxus” hátul csak a nagyon alacsonyaknak adatik meg. Tudom, hogy még ma is gyártanak olyan autót, amit ráadásul egészen frissen terveztek is, s amiben szintén ezen spórolnak (Peugeot 301/Citroën C-Elysée), de ez nem vigasztal.

Jelenleg vannak kis szépséghibái kívülről az autónak, mivel sokáig Budapesten használtam, s egyszerűen képtelenség megvédeni ott egy autót. Eleinte az ilyen kisebb sérüléseket még megcsináltattam, költöttem rá nem is keveset, azonban egy idő után feladtam a küzdelmet, mert beláttam, hogy értelmetlen. Ma megcsináltatom, holnap megint valaki nekigurítja a bevásárlókocsit, vagy rácsapja a kocsiajtót. Félreértés ne essék, nagyon szép az autó kívülről (is), csupán szándékosan keresve, közelről nézve észre lehet apróbb sérüléseket venni rajta. De azt is tudomásul kell venni, hogy ez egy 13 éves autó, ami bár a mai napig gyönyörűen csillog (metálfény), öröm ránézni, de akkor sem új már.

Szerelőhöz eleinte többhöz is jártam, de valamivel mindig elégedetlen voltam. Az nálam alap a kezdetektől, hogy csak olyanhoz viszem, akinél végig ott állok mellette és látom, hogy mit és hogyan csinál. Ahol azt mondták, hogy „hozza el reggel 8-ra és délután 4-re jöhet érte”, vagy „a műhelyben csak a szerelő tartózkodhat, ön nem” az azonnal felejtős volt számomra. Mivel láttam, hogy ki, mit és hogyan csinál… nem tetszett, ahogy az egyik hozzányúlt a tutujgatott autómhoz, mintha egy darab ócskavashoz nyúlna, nem tetszett a másiknál, hogy a totál koszos és retkes munkaruhájában beül a tiszta kocsiba, le se takarva az ülést, vagy nem tetszett, hogy a harmadik túl drágán dolgozott stb. stb. Végül sikerült megtalálnom az igazit. Azóta csak hozzá járok. Budapesten, a Budaörsi úton, az Autóklubban dolgozik. Csak ajánlani tudom, én már máshoz nem viszem az autót. Ha pedig valamilyen utólagos konkrét elektronikáról van szó (nálam pl. rádió), akkor messze csak jót mondhatok Kütyüdokiékról, azaz a New Duett Kft. szakembereiről, akik nem gányolnak, hanem tisztességes munkát végeznek, s korrektül állnak az ügyfelekhez, így én ilyen elektronikai ügyben már csak hozzájuk megyek.

2013-ban a műszaki vizsgán felhívták a figyelmem, hogy bár ezúttal is kacagva átment a kocsi a vizsgán, a hátsó fékek között bár határértéken belüli, ám elég nagy az eltérés, érdemes lenne kitisztíttatni. A dobokban ugye nem tud hová és hogyan távozni a fékpor. Ekkor úgy voltam vele, ha már szét kell szedni, akkor minden csere: fékpofák, munkahengerek, fékfolyadék. Megint nagyon-nagyon sokáig nem kell majd hozzányúlni. A régi fékpofákat meg eltettem, ki tudja alapon, hiszen még legalább 70 ezer km-t el lehetne menni velük.
Idén nyáron azt vettem észre, hogy a gyújtásnál van egy nagyon pici olajszivárgás. Csak egy-két csepp, de akkor sem tetszett. Egy kb. 100 forintos gumi O-gyűrű fáradt el, amit mindennel együtt nem volt több 10 percnél kicserélni. Pipa – ez is bírni fogja újabb 100 ezret. :)
Pár napja előjött egy hiba. A hátsó futómű elkezdett kopogni (illetve én onnan hallom). Nem tudom, hogy mi okozza, jövő héten viszem a szerelőhöz. A lengéscsillapítóknak biztos, hogy semmi baja nincs. Jövő héten kiderül...

>>>UPDATE: A szerelővel mentünk egy próbakört. Ő is hallja a kopogást, szerinte is hátulról jön. Kocsit próbapadra ráállít, futóművet műszeresen többször is megrázat, megmozgat előre-hátra, jobbra-balra. Semmi. Fékvizsgálat. Semmi. Nem kopog. Minden tökéletes, kifogástalan állapotban van ránézésre és műszeresen is. Lengéscsillapítók, komplett futómű, fékek. Minden hibátlan. Aztán csápos emelővel felemel, s mindent megmozgatva kiderül, hogy a kipufogó hátsó dob esett szét belül. Hátsó dobot kicserél. Plusz egy ötlet: a hátsó spirálrugókat megemelve a lengőkarral való találkozási pontnál bezsíroz, mivel a régi Swifnél a rugók csak felül támaszkodnak gumin, alul közvetlen a fémen. Próbakör. Kopogás volt, kopogás nincs. Újra csend honol. :)
Azért többet is kibírhatott volna a hátsó dob, mivel csak 4 éves volt… Viszont most újból legalább 4 évig nem lesz baj vele. (És az is igaz, hogy az egyik barátom 100 ezret futott, 10 éves Astráján is már a 3. hátsó dob van…)<<<

Bő egy éve, 2013-ban „fájó szívvel” csatlakoztam a 600 ezerhez, s elhagytam Orbánisztánt. Nyugatra költöztem, mint mások is tették, ahol nincs Szeretett Vezér, ellenben van lét-, jog- és közbiztonság, s lesz nyugdíj, továbbá a leendő gyermekeinknek jövője. Ekkor felmerült, hogy eladom szeretett, féltett, sokat tutujgatott kisautóm, hiszen legálisan magyar rendszámmal nem lehet(ne) használni hosszú távon másik országban. Meg is hirdettem Magyarországon. Ekkor 12 évesen 94 ezer km volt benne, s akkor vettem bele 3 hónappal korábban, növelt teljesítményű Varta Black Dynamic akkut, s friss volt a műszaki is rajta. Jelentkeztek is a hirdetésre. Egyetlen, két mérnöki diplomával rendelkező úriembert leszámítva csupa értetlen, fárasztó, számolni nem tudó, idióta érdeklődő volt. A mérnököt végül a családja lebeszélte, így nem vette meg, mivel azzal traktálták, hogy „ez csak háromajtós”, holott kizárólag egymaga akarta volna használni, s nagyon tetszett neki az autó, ilyet szeretett volna. Ő teljesen elégedett volt a meghirdetett árral is, mondjuk nem is 6 általánosa volt, mint a legtöbb jelentkezőnek. A többi érdeklődőnek hiába mondtam, hogy új, garanciális akku van benne (16.000,-), külön felnin ADAC különösen ajánlott Pirelli téli gumik (együtt használtan is min. 44.000,-), összesen 6 ezer km-t mentem az ADAC tesztgyőztes Pirelli nyári gumikkal (újkori ár: 52.000,-), hólánc (8.000,-) sebváltózár (45.000,-), két, különböző elven működő, egyedi indításgátló (25.000,-) új, még garanciális, távirányítós, MP3-as, USB-s, AUX-es Kenwood CD-rádió (a garanciához szükséges szakszervizes /Kütyüdoki/ beszereléssel: 31.000,-), első ködlámpák (kapcsolóval, beszereléssel együtt: 25.000,-), légterelő az első ablakokon (8.000,-), Tungsram Megalight Ultra izzók (5.000,-/pár), hogy az ABS olyan ritka a típusban, mint a fehér holló és életet menthet (lásd itt: http://youtu.be/ZSqGPyWroes), hogy mások 2-3-4 év alatt mennek annyit az autóval, mint ez az autó ment 12 év alatt, hogy friss rajta a műszaki (25.000,-)…
…a legtöbb vevő csak mondta és mondta, hogy de 300, meg 350 ezerért milyen csodákat lehet kapni ugyanebből a típusból… Egyszerűen beakadt náluk a lemez. Hiába mondtam, hiába koptattam a szám, hogy: Ember! Megveszed azt, nem csak nem lesz ABS-es, de talán még légzsákos sem, alsó hangon kétszer ennyi km lesz benne, azonnal vehetsz rá 4 új gumit, majd fél év múlva megint 4-et, veszel bele fejegységet, új akkut, műszakiztatod stb. stb., ráköltesz a következő 6-8 hónapban negyed millió forintot, s még akkor is egy sokkal rosszabb műszaki állapotú autód lesz, amire nem vigyáztak így! – csak fújták, hogy más Swifteket mennyiért hirdetnek. Ok, semmi gond, akkor vedd meg azt! Ne adj ki most 150 ezer Ft-tal többet, igazad van! Adj ki a következő fél évben inkább 250 ezret úgy, hogy akkor sem lesz ilyen a kocsi, amit megvettél! Sittet szállítani az is jó lesz… Olyan is akadt, aki közölte, hogy ő ért hozzá, mert biztosítónál dolgozik, 2001-től minden Swiftben alap volt az ABS és a 2 légzsák, ő tudja, s ez nem extra, az meg a kutyát nem érdekli, hogy milyen gumik vannak a kocsin és pluszban hozzá, vagy, hogy teljesen új és garanciális a fejegység... – igaza van Becsületesneppernek. A magyar használtautó-vásárló hülye!

Végül másfél hónapnyi hirdetés után elfogyott a türelmem, s úgy döntöttem, hogy kijön szépen külföldre velem. Európa egyik leggazdagabb országában élve, egy elit környéken lakva a szomszédok újra és újra megjegyzik, hogy milyen szép állapotban van ez az autó. Érdekes, ők alsó hangon 4-szer annyiból élnek, mint egy átlagos magyar, szerintük mégis szép ez az autó, s nem akarták elhinni, hogy ezért Magyarországon csak 1000-1200 euró körül akarnak adni, miközben idekint egy ilyen állapotú, ennyit futott és ilyen felszereltségű Swiftért senkinek nem lenne képe bemondani egy ilyen pofátlan számot…

Ha a fent említett új autó (kombi) megvásárlása miatt pár hónapon belül megint meghirdetem eladásra, s megint csupa idióta jelentkezik, akik egy rom áráért akarják a legjobbat, akkor inkább átrendszámoztatom, s meghirdetem idekint, ahol értékelik azt, ha egy autó ilyen állapotban van, illetve esetleg megmarad második autónak. Amúgy is felmerült, hogy munkahelyet váltok, s napi 40 km-re lesz az új, így lehet nem is baj, ha lesz egy 5 litert fogyasztó, megbízható második autó is munkába járáshoz. Ha ez utóbbi bekövetkezne valóban, akkor elég hamar megszűnne extrém alacsony futásteljesítményű lenni a kocsi. :) Jelenleg 8 ezer km/év az eddigi átlag.

Most olvastam egy cikket itt a Totalcaron. Egy olvasó leírja hosszan a végtelen szopását az évek során egy Renault Clio dízellel, amivel már csak nagyon rövid távolságra mer elindulni, mert fél, hogy megint lerobban vele. http://totalcar.hu/kozosseg/rsvptc/2014/09/09/tenyek_es_szamok_renault_clio_ii._1_5_d/
Ahogy olvastam az írást két dolog jutott eszembe.
1: Az egyik volt budapesti szomszédom a szintén ilyen (bár nem így felszerelt) Swiftjét lecserélte anno egy ilyen Cliora, bár benzinesre. Míg a Swiftjével soha nem volt semmi gondja, addig a szalonból vett új Clio 6 hónap alatt háromszor ment tréleren a szakszervizbe garanciában, mert nem indult. Se kép, se hang. A harmadik alkalommal közölte a szervizben, hogy igazságügyi szakértő kirendelését fogja kérni és visszaköveteli a vételárat, mert a Swiftje soha nem romlott el és elfogadhatatlan, hogy egy új autó ezt csinálja. – az én Swiftem sem hagyott soha cserben.
2: A cikkben szereplő Clio dízelnél alig magasabb fogyasztással járok az én autómmal, holott benzines és nem dízel, én azonban el merek vele indulni bármikor, bárhová.

Összefoglalva a fenti regényt:
Ez egy egyszerű autó, ami számomra minden fontos felszereltséget tartalmaz, tökéletes társ a mindennapokban, végletekig megbízható, soha nem hagy cserben, keveset eszik és nagyon olcsó hozzá minden, s ezek mellett a tulajdonságok mellett eltörpülnek az apróbb hiányosságai, mint pl. autópálya tempónál zajos beltér.
Örök élet + 2 nap. :)

Hibalista

- baloldali (elektromos) ablakemelő mechanikája (8000 Ft szereléssel együtt) - gyújtásnál gumi O-gyűrű (1000 Ft szereléssel együtt) - akkumulátor (valójában nem hiba, minden autón idővel elfárad) - kipufogórendszer (valójában nem hiba, minden autón idővel cserélni kell)

Ide hordtam szervizbe

Albert Tamás (Magyar Autóklub, Budapest, Budaörsi út)

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Kütyüdokiék (New Duett Kft., Budapest)

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 2001
Kényelem (8) Használati időtartam 9 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 14061
Megbízhatóság (10) Vezetett km 96000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? 1.1 Limousine Következő autója? Focus II. kombi
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.4/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Suzuki Swift 1989 (1992 - 1995)

További ítéletek (1213 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)