Pedig ilyet nem akartam
Szöveges ítélet
Először is, kezdeném azzal, hogy nagyon nem akartam Suzukit venni. Előtte már volt egy, egy 1995-ös GA kivitel, aki nem ismeri, annak leírom, hogy ez a legigénytelenebb verzió, szinte semmi nincs benne: se fordulatszámmérő, se kalaptartó, se ajtókárpit, SEMMI. És hát igaz, hogy szinte egy fillért se kellett rá költenem, semmi nem romlott el rajta azóta se, már rendesen eszi a rozsda, főleg az alját (a H4-es izzókon, és az első helyzetjelzőkön kívül mindegyik gyári izzó!!!). Mindenképpen 3 ajtós kivitelt szeretettem volna, mert hiába nem vagyok nagy darab, ez nagy ajtón könnyebb a beszállás, nameg az 5 ajtós Suzukinál a hátsó ajtó hát... inkább maradjunk a rés kifejezésnél.
Az elvárásaim a következők voltak vásárlásnál: max 10 éves, 7-800e forintba kerüljön, jó állapotú legyen, legyen klíma, ha lehet, akkor 3 ajtós, és ami még belefér. Az első kiszemelt egy Seat Ibiza volt, 1.6-os motorral 800e-ért, de elég leharcolt állapotban volt, én persze egyből szerelmes lettem bele, de szerencsére sikerült lenyugodnom... aztán egyik nap apám mondta, hogy látott egy szép állapotú Suzukit az egyik márkakereskedésnél, és hogy mindenképpen nézzem meg.
Megérte! 2000-es évjárat, nyugati piacra szánt változat, 3 ajtó, klíma, abs, elektromos ablakok, vezető- és utasoldali légzsák, 82000 km-rel, egy idős hölgytől, első tulaj, 800e-ért. Persze az ajtók kicsit lógtak, meg a motorháztető helyenként pöttyös volt (kőfelverődés), meg valószínűleg koccantak is vele (a bal első lámpák utángyártottak, egy picit beljebb vannak, de a fém nem sérült), na meg a belseje: hát az valami katasztrófa az a kárpit, de már megszokta a szemem. De kőfelverődés meg kárpit ide vagy oda, úgy gondoltam, hogy ennél jobb vétel úgy se lesz, és végül igazam is lett, azóta sincs semmi baja, mondjuk nem is hajtom (csak néha), lenyugodtam már :)
Az autóról röviden: az 1.3-as 8 szelepes motor elég kellemes partner, és hiába csak hengerenként 2 szelepes, az alsó fordulatszámtartományban is elfogadhatóan húz, persze 1500 alatt nem illik padlógázzal gyorsulgatni... A klíma nagyon hatásos, még Eco fokozaton is rendesen hűt, csak valami hővédő fólia kéne az ablakokra, és akkor lehetne mélyhűteni. Padkázásnál nem ropog a kasztni, a műszerfal kicsit nyikorog, majd ha nagyon zavarni fog, megcsinálom, egyelőre ez legyen a legnagyobb probléma. A gyári magnót meg lecseréltem egy usb-s cd-s rádióra, meg tettem a kalaptartóra hangszórókat, így már egész jó hallgatni. Ja igen, és a számomra talán legfontosabb: EZEKBEN MÁR VAN HANGSZIGETELÉS!!! Egyszerűen hihetetlen volt, amikor a 13 éves Swift után átültem egy 8 évesbe, és hallottam, amit a mellettem lévő mond! Lehet kicsit túlzás, de számomra úgy tűnik, hogy belül nagyobb csend van, mint anyám ugyanilyen korú Corsájában!
Kasztni: na ez már nem a 15 évvel ezelőtt gyártott fajta, persze azért ezzel sem szaladnék neki egy kamionnak. Itt már azért van súlya az ajtóknak.
Rozsda: vásárláskor csak a küszöböket néztem meg, egy rozsdafoltot nem láttam, és a kőfelverődéseken kívül máshol sem, kivéve egy helyen, de ahogy ezt láttam, ez mindegyik Suzukinál így van: az első szélvédő felső széle mentén púposodik föl a festék. Egyébként megvétel után szinte az volt az első (az előző Suzukiből tanulva), hogy le kell alvázvédőzni az alját, ezért mindent előkészítve ráálltam az aknára, megyek le, és megdöbbenve tapasztaltam, hogy sehol egy rozsda... Összesen két helyen találtam, pontosan szimmetrikusan, az alvázvédett rész mellett, összesen két darab fél centi átmérőjű kör formájában. Megérte a sok előkészületet... de végülis örültem neki :)
Komfort: az előző autómban is jobbak voltak az ülések. Na meg ez a szín! Rettenet. De csak megszokja a szemem... A rugózás elég kemény, megérezni rendesen a heppe-huppákat, elég magasan van a kasztni, azt nem mondom, hogy lehet használni terepezésre, de jobb, mint az átlag. Az ülések nagyon mélyen vannak, mondjuk nekem tetszik a testhelyzet, szinte a padlón ülök, de azért jobb lenne magasabbról szemlélni a környéket. Körbe-körbe jó kis kopogós kárpit, de legalább könnyű tisztítani. 3 ajtós kialakítás révén 2 embernek nagyon kényelmes, a hátsó sorra inkább csak csomagokat pakoljunk, 4 embernek már-már kínzás beülni, és nem csak mert rettenet keresztülmászni a biztonsági övön, bár hozzáteszem: az autó kívül-belül nagyobb, mint egy B-Corsa. Amíg nincs gyerek, megteszi.
Fogyasztás: munkába járás mellett sokat csavargok, eléggé vegyesen használom, van amikor csak vidék, van amikor csak város, ennek megfelelően 4.9-6.2 liter között fogyaszt, de úgy átlagban 5.3 liter körül jövök ki mindig). Megjegyezném, hogy hasonló stílussal az 1 literes (igaz, karburátoros) Swift is ennyit fogyasztott. Igaz, még csak 3 hónap telt el a vásárlás óta, de ez alatt belekerült 6000 km. Nem nyomom neki, 2500 körül, ha nem sietek felváltok, és nem nyomom tövig a gázt, csak előzéseknél, városban, ha csak tempót kell tartani, csorogni, akkor simán viszi 5-ösben is (ez vidéki városokban reális), de ha jön egy enyhébb domb, gyorsan vissza kell váltani 3-asba legalább.
Most esett át a 90e km-es nagyszervízen, ugyanis nem volt még az olaj se cserélve megvétel után. Cserélve lett gyári alkatrészekre(!!!): vezérműszíj, ékszíj, klíma szíja, feszítőgörgő, motorolaj, váltóolaj, 4 gyertya, légszűrő, olajszűrő. És mindez anyaggal, munkadíjjal, borravalóval együtt 50e forint, egy nap alatt. Szerintem nem rossz :)
Amivel baj lehet/lesz: jövőre valószínűleg szétrohad a kipuffogó, illetve az elektromos ablakok is kezdenek lassulni, na meg hát 3 ajtós kivitel: az ajtók lógnak, és hiába feszítem, úgyis visszacsúszik, na de végülis nem vészes.
Összességében: fiataloknak, első autónak, vagy olyanoknak, akik egyszerűen csak egy megbízható, a jó értelemben vett igénytelen, vagy feltűnésmentes autót akarnak, annak egyszerűen tökéletes. Akit zavar, hogy minden negyedik(második???) szembejövő autó egy Suzuki, és feltűnési viszketegségben szenved, vagy csak fél a haláltól (kasztni), az nagy ívben kerülje el ezt a típust.
Egy kis megjegyzés használt autót vásárlóknak: jól nézzék meg, hogy mit vesznek, mert már nem először hallottam, hogy "vettem egy használt XY autót, és folyamatosan szervízbe járok vele" ... nem véletlenül! Nem kell az első ajánlatnak bedőlni (vagy venni egy 20 éves bmw-t...), jól át kell nézni az autót, és akkor nem lehet baj. És nem szégyen, ha valaki nem ért hozzá, hívjon ismerős szakit, és nézzék meg együtt.
Van, akinek a kocsija nagy, van, akinek a háza... a szerencséseknek mindkettő, de az elég ritka...
Hibalista
- 1 helyzetjelző, de már vásárláskor ki volt égve
Ide hordtam szervizbe
rokon rokonának rokonának rokona :)
maszek, márkakereskedésben dolgozik, innen az alkatrész, és a hozzáértés
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 82000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Swift 1.0 GA 1995 | Következő autója? | fogalmam sincs, valami nagyobb |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.5/10) |
