Sosem leszek BMW-s
Szöveges ítélet
Sosem leszek BMW-s. Most a nevemen van egy BMW, BMW kulcs van a zsebemben, ezzel jöttem be dolgozni ma reggel. De nincs BMW-s háttérképem, kulcstartóm, még egy nyamvadt bézbólsapkám sem. Sőt, az indexet is használom, és nem szoktam senkit levillogni a belső sávban az M1-esen.
Szóval, sosem leszek már igazi BMW-s. Nem is akartam BMW-t venni egyáltalán, de éppen ez volt elérhető áron - a magyar használt autó piac sztárja. Sőt, dízel autót sem akartam, kerreg, büdös, és minden tankolás után két napig gázolajszagú a kezem (már megtanultam, előbb tépek a kéztörlőből és azzal fogom meg a töltőpisztolyt).
Amikor az előző autómat eladtam, egy 2 felnőtt 2 gyerek számára használható, vonóhorgos, megfizethető autót szerettem volna vásárolni az összekuporgatott pénzből. Elég sok minden képben volt, nem a szomszédnak és az aktuális divatnak veszek autót, franciától japánig minden volt már és lesz is, az élet túl rövid ahhoz, hogy egy márka mellett éljük le. Szóval válogatás közben volt képben a kombi (igen, ezt a BMW-sek Touringnak hívják, szerintem simán kombi) 3-as, mert hatalmas a kínálat és elég nyomottak az árak. Végül pár nap keresgélés után megnéztünk párat, nagy csodákat nem kell várni: amit német vagy osztrák piacról hoztak az rommá van rohadva, ami itthon van az széttaknyolt és szét-kókányolt darab. Nem hobbiautót keresek, az van éppen elég, egy olyan autóra van szükségem, ami a hobbiautó fentartását lehetővé teszi. Ha egy olyan autót veszek amin hetente reszelni kell valamit, akkor az egy hobbiautó és nem alkalmas egy család megbízható háttéreszközének. A hobbiautóm minden csavarját ismerem és ha szétesik alattam akkor összerakom újból és hazamegyek vele. A családi autómon nem vagyok hajlandó keresgélni, hogy mi az a kütyü ott, vagy OBD-hibakódokat dekódolni (egyáltalán: egy hobbiautóban nincs OBD csatlakozó, mert akkor még nem volt ilyen). A családi autó az áll a garázsban és arra vár, hogy menni kelljen valahová, vagy hozhassam vele az alkatrészeket a hobbiautómhoz. 0-24-ben, 7-365-ben. Ehhez az is feltétel, hogy legyen hozzá alkatrész, ha lehet nem bontott hanem új, elérhető áron és legyen egy szerelő, aki nem pingvint játszik állva az autó mellett, ha elromlott. Ez azért jelentősen leszűkítette pár típusra az általam elérhető autókat. További feltételt az ár jelentette, ami a vételár + átírás + első szervíz és néhány SOS javítás tételekből áll össze. Nem szeretnék észt osztani, mondjuk most éppen 2444 karakter óta ezt teszem, de nagyjából ez a pár kritérium a hazai használt autó vásárlók 90%-ból hiányzik, a maradék 10% most éppen ezt olvassa itt, szevasztok!
Tehát elérkeztünk a kereskedésbe, ahol ki volt rakva a jelentős porréteg alatt elterülő fekete kombi, ami bikával indult be. A kereskedő semmit nem tudott elmondani az előéletéről, ami látszott: rétegvastagság rendben, nagyon zúgnak a feszítőgörgők, aksi halott, beltér egyben, nincs lelakva, leszakadva, minden vonalban, futómű elfogadható, gumik kukák. Egy véletlennek köszönhetően a kereskedőn kívül a tulajdonos is hirdette az autót, jóval kedvezőbb áron, sikerült vele felvenni a kapcsolatot. Kihozta a kereskedésből és tőle megvettem, friss vizsgával hoztam el pár nappal később.
Ahogy hazaértem és leállítottam, többé nem volt hajlandó beindulni. Szuper, az aksi kuka, ahogy fentebb is írtam. Némi fennforgás és egy új akkumulátor beszerelése után kiderült, hogy nagyon nem, meghalt az önindítója. A javítás költségét az előző tulajdonossal feleztük, felhívtam a történtekkel, a hiba már nála is fennállt, nem rejtett dologról volt szó, bár ő is az akkumulátorra fogta, nem az volt, szerintem ez így korrekt. Az önindítón kívül később a futóművet kellett rendbe hozni, ami nem kis összeg volt, minden apró bizbaszt, szilentet, rudat, akármit cseréltek benne, zavart a kopogás és a bizonytalanság. Valamint törött volt egy hátsó rugó benne, ami szintén cserélve lett. A vásárlás ősszel történt, kapott négy használt téli abroncsot, amit végül két szezonon át használni tudtam és végül csak a kora és nem a kopása miatt adtam tovább (ajándékoztam, ingyen). Tavasszal sikerült négy új Bridgestone gumit vennem rá, ez most a második szezon az abroncsokkal, nagyon beváltak.
A 318D motort mindenki leszólja. Nem tudok a technikáról írni, mivel nem értek hozzá: ez egy négy hengeres, turbós, láncos vezérlésű közös nyomócsöves dízelmotor. Mindegy, a motorháztetőt felnyitva egy nagy műanyag burkolat látszik csak, akkor meg nem teljesen mindegy, mi van ráírva, benne? A fogyasztása 5,5L gázolajból, egy tankolással el tudna menni 1200km-t akár, én már 1000km után tankolok, állítólag nem szabad hagyni kifogyni belőle teljesen, ezt a hozzáértő mondja én meg elhiszem neki. Akárhogyan is, 1000km elég sok, nem? A menetteljesítményekre senkinek sem lehet panasza. 100LE felett van, könnyedén gyorsul 100km/h fölé, 120km/h sebességnél negyedikben még bőven 3000 alatt van a fordulat. Gyakorlatilag kihúzatni sem tudod miközben munkába jársz vele, de szintén a hozzáértők szerint ez káros, néha kell egy-egy autópályás kört beiktatni, hogy ne rakódjon le a korom benne. Én nem vagyok gyorshajtó, egyetlen traffipaxot sikerült eddig összehoznom az előző előző előző autómmal évekkel ezelőtt, az is 1km/h-val a méréshatár felett volt, inkább pech mint száguldozás volt tehát. Lakott területen 50 körül, azon kívül 90 körül járok vele, nem sietek, viszont időben elindulok és oda is érek. Így a használt fordulatszám az 1000-3000 közötti, 3000 fölé nem forgatom egyáltalán. Autópályán egy 3000 1/min és ötödik sebesség már jóval a megengedett sebességhatár felett van, legutóbb számoltam, 15 km-ként volt egy traffipax, nekem nem éri meg az a pár perc nyereség egy esetleges csekk befizetését, meghagyom a többieknek ezt a kétes örömöt.
A beltér egyhangú, gyászos fekete, mint az autó külseje (egyesek szerint ez elegáns). Az ülés huzata olyasmi, mint egy olcsó öltöny, viszont elég tartósnak látszik, 280 ezer km felé járok és sehol sincs megkopva, sérülve. A többi anyag is elég tartósnak tűnő, puha műanyag. Csendesnek mondanám menet közben, csak a dízel berregése hallatszik benne, nem zörög, nem nyekeg sehol, egész jól összerakták. De azt tudni kell, hogy minden burkolat mögött centi vastagon van a hangszigetelő, bárhol bármit kell cserélni, lepattintani, három kg zajcsökkentővel van bevonva az utolsó pöcök is. Így azért nem nagy kunszt csendet csinálni benne. Igen, a francia autómban például nem volt ilyen, a műanyag hátsó ajtó burkolat mögött nem volt semmi csak a pőre lemez, de mégsem volt egy zajos budi tőle, nahát.
A megbízhatóságról ennyi km után nem sokat tudok mondani. Nálam a 320-as benzines lett volna a nyerő ha találok egy épkézláb olyat, de nem volt. A 320D-ről lebeszéltek, mondván a 318D alapja ugyan az, csak kevesebb hibalehetőséggel. Ez talán be is jött, ebben nincs benne az izé meg a hogyishívják, szóval gyengébb, viszont nem romlott el benne semmi. A turbónál kellett már egy tömítést cserélni, ezt tudnám legkomolyabb meghibásodásnak felhozni per pillanat.
A futóművet két év alatt kétszer kellett javítani, viszont az utak nálunk kritikán aluliak. Egy javítás, pár apró bizbasz cseréje 30-40 ezres tétel, viszont aki az úton szeret maradni és nem bírja a kopogást, annak meg kell lépnie ezt.
Azért vannak benne jó ötletek, a csomagtartó üvege és az ajtó külön is nyitható, ezt ki is szoktuk használni pakoláskor, két gyerekkel cuccolva is rengeteg minden belefér, és a csomagtartó alja alatt még két rekesz van ami szintén jól kihasználható egy nyaralásra utazva.
A külsejét mindenki ismeri, ez már a ránc felvarrott változat, sárga indexekkel, sima feketében. Érdekes, hogy bár nem volt sérülve, van rajta 1-2 rozsdapötty. Hollandiában helyezték forgalomba, onnan hozta az előző tulaj aki honosíttatta, majd így került hozzám. Megvan a szervizkönyve is, bár mostanában pecsételve nincs, csak én írom bele, mikor, hány km-nél mik lettek cserélve.
A fekete autó fekete belsővel nyáron pokol. Minden lehetőséget kihasználunk - a kulturált vonalon belül - hogy parkoláskor csökkentsük az iszonyat meleget. Van háló a hátsó ablakokra, takaró a műszerfalra és az első szélvédőre napvédőnk. Szintén egy átok a fekete külső. Hetente mosom és takarítom de a mosás utáni első szekundumban egyszerűen magához vonzza a port, hacsak nem zárja el valaki hermetikusan, ez egy pormágnes. (A garázsom csempés és ott is fel szoktam mosni hetente, mióta fekete autóm van. Előtte elég volt havi egyszer.) Szóval nagyon elegáns, közvetlenül a mosás után, aztán 1-2 nap után már csak simán szürke a portól. Meg a forgalomba is úgy beszürkül, itt a környéken van 3-4 pont ugyanilyen fekete kombi is, sőt, néha reggelente is a munkába menet összejön a sorban több kombis. Nincs meg az a hangulata, hogy valami mást vezetsz, valami egyedit, ez egy BMW a hárommillióból. Mármint három millió feketéből. Amit aznap gyártottak és kombi. Mert a többi kétmillió az meg szedán volt épp, de csak fekete festéket hoztak abban az évben.Van 1-2 szép változat belőle, de azok nyilván egyedi rendelésesek voltak.
A net-en böngészve valami hihetetlen irodalma van a BMW-seknek. Aktív fórumok, találkozók, márka fanatikusok táborára lehet bukkanni. Az évjáratot a pöcök aljának görbületéből meghatározzák egy alkatrész láttán, a csekklámpa felvillanásának számából vágják a cserélendő alkatrész cikkszámát és adják a bontós számát, hivatkozz rájuk. Megdöbbentő mennyiségű alkatrész és bontott autó kapható, néha igen kétes helyekről is. Mentségemre szóljon, hogy az idő legnagyobb részében kikapcsolódásként kerestem rá ezekre, igazi szükségem akkor volt rá, amikor egy sárga felkiáltójel jelent meg a műszerfalon. Ez a féktárcsák és fékbetétek cseréj után nem sokkal volt. A szerelőnél megszűnt a jelenség, miután a csatlakozót megigazították. Majd nem sokkal később, az M1-esről lekanyarodás közben előjött. Az internet hatalmas tudástára rögtön köpte a megoldást, amire szükségem volt, és meglett a hibás csatlakozó is. Azért elgondolkodtató, hogy egy ilyen csatlakozót miért a kerékdob belsejére kell szerelni, amikor ott állandó víz/por/kosz éri? Egy villanyszerelő boltban a kínai kötődoboz komolyabb szigeteléssel rendelkezik, mint az a műanyag tartó, amiben a fékbetét kopás visszajelzőjének csatlakozója lakik. Ráadásul a csatlakozó két érintkezője is hiper béna - ez okozta a fals visszajelzést. Nem nehéz javítani, inkább csak egy bosszúságot okozó dolog volt az egész.
Ahogy írtam, a kínálat bőséges, a mai napig be van állítva a hirdetésfigyelő a BMW-re (is), és napi szinten 20-30 új hirdetés esik be az igen szűkre vágott keresésből. Ennek megfelelően, amikor meghirdettem eladásra, nulla egész nulla hívás jött, majd 2-3 hét után levettem a hirdetést. Nagyon sok a hulladék, ez pont nem az, tehát én pont nem túl olcsón hirdettem meg, és még az órát sem tekertem vissza - de mint a cikk óta tudjuk, a magyar használt autó vásárló hülye, igényli, hogy átb...ák a fejét.
Nagyon sok technikai dolgot nem írtam, ahogy jeleztem, nem vagyok BMW-s, aki fejből vágja ezeket és mindig van egy nagy turbó a keze ügyében vagy legalább egy gewinde bekészítve, hogy majd beépíti. Próbáltam inkább arra koncentrálni milyen egy 3-as kombival járni. Röviden összefoglalva: egész jó autó. Nem hiszem, hogy a következő autóm is BMW-lesz, és a garázs falára sem került ki egy fénykép sem róla, viszont mindig megbízhatóan teszi a dolgát, csendben elvisz A-ból B-be, kényelmes, és keveset fogyaszt. Ha kell rá költeni akkor sokba fog kerülni, erre mindenki készüljön, és arra is, hogy minden második szembe jövő BMW-s lesz. Ha ezekkel együtt tud valaki élni, akkor vegyen nyugodtan egy ilyen típusú autót.
Hibalista
- Szíj, görgő, első futómű, fékkopás jelző kábel
Ide hordtam szervizbe
Tóth, Monor
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (1) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 220000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 35000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Vitara 1.6 | Következő autója? | Vitara |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.1/10) |
