A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » BMW » 3 (E46) (1998-2005)

3 (E46) M3 Coupé 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

M3 lett, maradhat?

Szöveges ítélet

Első autóm kiválasztása hosszas keresgéléssel kezdődött. Mindenképpen egy BMW 3-as coupét szerettem volna az E46 vagy E92 szériából, de ezen kívül is volt néhány becsípődésem: kézi váltó, napfénytető és lehetőleg Harman/Kardon hifi legyen benne. Természetesen hathengeres benzin motorral szerelt változatot akartam - szeretem azt a kultúráltan sportos, fémes zengést amit ezek a motorok tudnak. Mivel egyedül az autómániám miatt akartam kocsit venni, így nem voltam rákényszerülve, hogy gyorsan vegyek akármit, ami önerőből is meg tud mozdulni és olcsó. Egy tényleg keveset futott, nagyon jó állapotú kocsit szerettem volna.
Kezdetben 325i, 328i es 330i-ket keresgéltem a svájci autós portálokon, de a fent említett felszeretségek együttállása nagyon ritkának bizonyult. Amiben meg volt az egyik, abból hiányzott a másik. Vagy az autó külleme nem volt tetszetős, vagy sok volt benne a kilométer. Több hónapos keresés után egy 330i-t találtam, ami sajnos közelről megnézve és kipróbálva több sebből is vérzett. Újabb hetek eredménytelen keresése után már majdnem feladtam és úgy döntöttem, hogy inkább megtanulok motorozni. A bukósisakot már megvettem és egy szombati napon terveztem a ruházat többi részét is beszerezni. Pénteken azonban valamiért rákerestem az M3-asokra. Azelőtt hónapokig nem is kerestem M3-ast, úgy voltam vele, hogy felesleges nekem egy ennyire erős autó. Azonban azon a pénteken mégis sikerült belebotlani ebbe a példányba: elfogadható ár, 118 ezer km-es futás, kéziváltó, napfénytető, Harman/Kardon, ráadásul a kedvenc BMW színemben: Carbonschwarz. Másnapra megbeszéltem egy időpontot a kereskedéssel amelyik hirdette az autót (tényleg csak hirdette, a tulajdonos magánszemély volt az eladó). Mire odaértem az autót már ketten nézegették, de egy próbakörre el tudtam menni vele. Persze egyből letaglózótt a gondolat, hogy "Hú ember, egy E46 M3" - már ezért a 15 percért megérte aznap felkelni. Miután visszaértem az egyik előző srác már az értékesítővel tárgyalt. Úgy fél óra várakozás után én kerültem sorra. Megtudtam, hogy az előző srác be szeretne számíttatni egy MINI-t, de mivel az M3 nem a kereskedésé, így ez kicsit körüményes. Mondtam, hogy, beszámíttatni nem akarok, de az autót mindenképpen szeretném átnézetni független helyen (ez végül a svájci autós klub volt). Nem volt kifogása, úgyhogy még pár szót váltottunk a kocsiról, közben a tulajdonos is megérkezett és megegyeztünk, hogy néhány dolgot még elintéznek az autóval kapcsolatban mielőtt elvinnénk átnézetni és levizsgáztatni: az akksit ki kellett cserélni, valamit megkértem, hogy egy-két dolgot alakítsanak vissza gyárira az autón (kamu angel helyzetjelzők helyett rendes izzó, KW futómű helyett gyári lengéscsillapítók és H&R rugók). A következő pár hét alatt minden el lett intézve és az átnézésnél sem találtak komoly hibát. Kiderült, hogy a gyári visszahívás (hajtókarcsapágy csere a korai E46 M3-asoknál) el lett végezve az autón és az E46-os tulajdonosok réme, a hátsó felfüggesztés/alváz repedezésének sincs nyoma az autón (a szervízes srác szerint ez 330-asokon gyakoribb egyébként). Egyedüli hibaként a lendkerék csörgése (erről később) lett feljegyezve. Így végülis boldogan fizettem ki a vételárat az autóért.
Természetesen mielőtt nagyon elkezdtem volna kiélvezni a 343 lóerőt 7900-as fordulaton, hazavittem az autót, hogy a Bavarian Classicsnál elvégezzék a szükséges beavatkozásokat: Inspekció 2 nagyszervíz, valamint a kuplung és lendkerék cseréje. Amint fentebb említettem csörgő hang jött a váltó felől ha felengedett kuplunggal állítottam le, illetve alacsony (1-2, rükverc) fokozatokban, ha enyhén emelt fordulaton kinyomtam a kuplungot. Ez legfőképpen parkolásnál, vagy dugóban araszolásnál fordult elő. A kuplung és lendkerék csere sajnos nem oldotta meg ezt. Viszont rájöttem, hogy ügyesen kezelve a pedálok (kicsit lassabban kikuplungolva) soha nem csörren be. Fórumokat olvasgatva ez elég sok kéziváltósnál előfordul ez a csörgés, már 2002-es bejegyzésekben is panaszkodnak a jelenségről, ellenben valós megoldást sehol nem írnak. Állítólag van akinek 0 km-es korától ilyen az M3. Lehet, hogy ez valójában egy fícsör, így jelez a BMW, hogy ezzel az autóval menni kell, nem parkolászni. Mindenesetre engem kicsit zavar. Ezen kívül egy darab kisebb kellemetlenséget fedeztem fel: hidegen indulás után a váltó néha nem akarja bevenni a kettest. Érdekes módon ezt mindig egyszer játssza el, amikor először próbálok kettest kapcsolni. Másodjára beveszi és utána mindig simán lehet kapcsolni. Először azt hittem én vagyok a béna, de néhányadik alkalom után már inkább arra gyanakodtam, hogy kell egy kis idő amíg bemelegszik a technika, átjárja az olaj meg hasonlók - így mostanában elindulás előtt kicsit tologatom a váltót a kulisszában. Az átmozgató procedúra után elsőre is akadás nélkül elkapja a kettest. Szerencsére ezeken túlmenően semmiféle tünetet nem produkál az autó, ami a komolyabb hibára utalna. Az olajat nem eszi, a motor fogyasztása a teljesítményéhez képest kiváló: pályán 130 tempomat 8.5 l/100km a board computer szerint légkondival. Persze ha nyomod neki akkor bármennyi le tud menni a torkán...illetve városban sem elképzelhetetlen a 17-18 literes fogyasztás. A board nálam jellemzően 9.5-10 liter között áll be hosszabb időszak alatt.

De milyen vezetni? Ahogy már sokan sok helyen leírták, az E46 M3 egy tökéletes kompromisszum autób*ziknak. Egy vérbeli sportautó ami közben mindennapi használatra is alkalmas. Ha kell beleültök négyen csomagokkal és átszelitek Európát. Ha arról van szó elmész vele az IKEA-ba vásárolni (lehajtható hátsó ülések). Persze mindeközben azért végig a következő pályanapot várod, ahol végre büntetlenül elengedheted a gyeplőt. A futómű sportautósan feszes, pláne az H&R rugókkal (elől kb. 3, hátul nagyjából 2 centi ültetés): jó minőségű aszfalton eszméletlenül jól fekszi az utat, követeli a tempós menést a szerpentineken. Olyan 80-100 km/h közötti tempónál lesz igazán jó. Ellenben a Hungária körúton szó szerint szenvedés végig evickélni vele. Pattog, üt, a lelket kirázza az emberből, de ez nem az autó hibája. A svájci utakon és úthibákon egy pillanatig sem merült fel bennem, hogy puhább autó kéne mindennapi használatra. A váltójában is - bár BMW-sen viszonylag hosszú úton jár - tényleg benne van az a "mechanikai klatty, amiről tudod, hogy ez nem lehet rossz". Egyszerűen jó kapcsolni, jó érezni ahogy elkapja a fokozatot. A fékek nagyon jól adagolhatók - kicsit fékezni, lágyan megállni pirosnál sokkal egyszerűbb mint akár egy ma kapható "sima" BMW-nél. Ugyanakkor, ha meg kell állni, akkor ez is fennakaszt az övön és hát a lyuggatott tárcsák látványnak sem utolsók.
A végére hagytam ami miatt ez az autó igazán brutális: az S54B32 - vagyis a motor. 3246 köbcenti, 343 lóerő és 365 Nm. Mai szemmel már nem egetrengető számok ezek (kétliteres turbók tudnak ilyen adatokat), de literenként több mint 100 lóerő és 110 Nm bravúros mutatvány volt a kétezres évek legelején. Főleg egy szívómotortól. Nem véletlenül nyert 7 Év motorja díjat is az S54. Amíg gyártásban volt, minden évben elhozta a kategória győzelmet. A S54 ott érzi magát a legjobban ahol egy hétköznapibb motor már a váltásért könyörög: egy szerpentines menésél 2.-3. fokozatban végig 4-6000 közötti fordulatszámmal gyakorlatilag a nyugodt autókázást jelenti, a motor könnyedén forog bele a 8000-es tiltásba. És közben hogy mekkorát szól! Alapjáraton nem igazán hangos (gyári kipufogóval), de már egyhelyben állva is tekintélyt parancsol. Érződik rajta, hogy nem egy Honda Civic kályhacsővel. Alsó fordulatszámon hozza a BMW-kre jellemző mélyről induló zizzentést, majd olyan 3500-as fordulaton terhelésre torokhangon üvölteni kezd. Ez a hang pedig már semmi mással nem összetéveszthető, az E46 M3 sajátja. Félelmetes, főleg az utolsó párszázas fordulatszám tartomány a leszabályzás előtt. Itt már szinte az egész kasztni együtt rezonál a motorral, a hangerő mint egy 100 wattos Marshall fej koppig tekerve a kisszobában. Ha teheted, hogy ezt átéld egy alagútban, semmi képpen ne szalaszd el.

Az autó külsejéről nem akarok hosszasan értekezni, ez főleg egyéni ízlés dolga. Nyilvánvalóan látszik rajta, hogy már nem mai modern darab. Talán ez az utolsó BMW ahol már nem egy díszléc fut végig az autó oldalán hanem a karosszéria elemekbe van egy jókora él belevasalva amitől az új autók vállasabbank tűnnek és érdekesen megtörik rajtuk a fény. Ettől függetlenül sokan megnézik, főleg akik felismerik, hogy ez egy M3. A kis kopoltyú és a szélesítések nagyon jól állnak neki, kiemelik a hétköznapibb E46 modellek közül.



Végül egy kis hegyi szerpentines menetelés: https://www.youtube.com/watch?v=tBcBttmPsMQ

Hibalista

- Ami ténylegesen megadta magát: (1) olajszint erzekelő (leállításnál gyakran felvillantotta az alacsony olajszintre figyelmeztetést, miközben a maximum kozelében volt az olajszint), (2) jobb első xenon-izzó (pár percenként villanás, majd 2 óra után lekapcsolt, (3) fűtőventillátor ellenállás (a.k.a. süni), (4) megfolyt belső visszapillantó (jellemző hiba a korabeli M-es BMW-knél, hogy az önmagától elsötétedő visszapillantóban elenged a szigetelés és szétfolyik belül szmötyi, úgyhogy a mirrorjohn-tól rendeltem egy jobb minőségű elsötétedő tükörlapot) - - Ami meglelőző jelleggel, illetve normál használatból eredő kopás miatt lett cserélve, vagy időszakos szervíz: (1) kuplung és kettőstömegű lendkerék, (2) termosztát, hűtőventillátor kuplung (a.k.a viszkó) és szíjak, (3) hátsó gumik, (4) Inspekció II (minden folyadék és szűrű, 6 gyújtó gyertya, szelephézag ellenőrzés) - - Kozmetikai jellegű tételek: (1) színre fújt vesék visszacserélése a gyári króm vesékre, (2) hátsó carbon diffúzor cseréje a gyári színre fújt diffúzorra - - Közeljövőben tervezett javítások/módosítások: (1) H&R ültető rugók cseréje gyári rugókra, vagy egy kevésbé kemény ültető szettre (Eibach), (2) lengéscsillapítók (ha már úgyis új rugók lesznek az autó alatt - gyári vagy Koni Sport a rugóktól függően, (3) gyári (izzós) hátsó lámpák az utángyártott LED helyére, (4) gyári navigációs kijelző, (5) új fékek, (6) alapos polír, kerámia bevonat, (7) bármi ami elromlik :)

Ide hordtam szervizbe

Bavarian Classics, Érd - csak ajánlani tudom őket

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (6) Évjárat 2001
Kényelem (6) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 118000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 8000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Következő autója?
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.0/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

BMW 3 (E46) 1998 (2005 - 2005)

További ítéletek (267 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)