Proliporsche
Szöveges ítélet
1 misi alatt kellett egy jó vas. 1.2-es 16 szelepes Puntoval róttam az utakat sokáig, szerettem, de gyengusz volt, ezért HGT-ben gondolkodtam, de lebeszéltek róla. Nem volt nehéz, a kezem alatt lévőre is kellett költeni jócskán, ami tekintve, hogy nincs még benne 40e km, nem tetszett. Felmerült bennem sokminden a V6-os Mitsu-tól az Alfa 155-ig, végül a leendő élettárs várható fenntartási költsége lett a döntő.
Egy Opel Astra F nem presztizsautó az biztos, hiába a 3 ajtó, a GSi felirat, klíma, villanyablak, a (fénykorában) 150 paci - a nagy átlag szemében ez egy fasztra. Ennek megvan a maga előnye és hátránya is persze. Sok alapgép kóstolgat a lámpáknál, eddig 100%-ban irdatlan égés lett a vége számukra. :) Mivel az alkatrészek zöme kompatibilis a sima astrákéval, olcsó fenntartani, a bontók dugig vannak vele, ha nem motoralkatrészekről van szó, vicces összegekbe kerül szinte minden. Sokszor viszont hátrány, hogy nem nézik ki belőle mennyire megy. Jópárszor előfordult, hogy ugyan már belekezdtem az előzésbe, kivágtak elém - ez egy 316-os BMW-vel arányaiban kevesebbszer fordul elő, mégha szarabbul is megy. A pumák is kevésbé ugranak rá, bár ha valakinél a kocsi fontos szempont, nem feltétlenül éri meg az erőfeszítéseket. Volt azért cica, akivel a kocsi apropóján gabalyodtam össze, rendszert viszont nem nagyon lehet belőle csinálni.
No vissza a gépre. :) Az alapformát nem kell bemutatni, azon a lökhárítók, szoknya azért sokat dobnak, a kopoltyús motorháztető viszont szerintem túlzás – jól megy, de ennyire azért nem, ez nekem már hivalkodás. A lökhárítók egyébként manapság (2008 eleje) nem túl egyszerűen beszerezhetőek, én ködlámpákkal együtt fizettem 50-et az elsőért.
A beltere a szokásos F astra, sokak szerint proli, mitöbb, Gyulavitéz szerint egyenesen parasztos (na jó, ezt úgy általában írta :) ). Azért érdemes megtekinteni a korabeli német kocsik belsejét, nem rosszabb a helyzet az astra esetén. Praktikus, átlátható, könnyen szerelhető (ez az autó egészére igaz, ami nagy előny, még ha nem is magam szerelem. ha felhúzza a szerelőket a sok tervezési baromság, hajlamosak durván bánni a pácienssel). Van elég tárolóhely, egy ajtózsebben pl. 3 doboz fél lityis sör is elfér, kora ellenére semmi nincs megkopva.
A moci (C20XE) a kedvenc részem az egész vasból. :) Alacsony fordulaton is el lehet vele autózni, de 4500-nél indul meg igazán, 7000-ig pörög, mint a zománcos lavór. Biztosan nincs már meg benne mind a 150 ló, elvégre 15 év az 15 év, de most is nagyon megy. Egy cimborám 1.6-ossal jár, miután megvettem beült és kipróbálta ő is. Magyaráztam neki hogy s mint jutottam hozzá, ő azonban ebből mit sem fogott fel; “azta!*%=!, b+ ez nagyon megy!!!” – ezt lehetett tőle hallani az első 5 percben, pedig szolíd gyerek. :) Manapság már nem tűnik fel az ereje, csak előzéseknél, egyszerűen nem értem, hogy a többi autó miért nem megy. :) Olajat 10e km után érdemes cserélni (egyébként is csipegeti), jó minőségű kell bele, de meg is hálálja. A váltó viszont sokat ront az összképen, Opeles fos, meglátjuk felújítás után milyen lesz. Én már eleve nem gyári futóművel kaptam meg, arról nem tudok érdemben nyilatkozni, a mostanit pedig Koni-ra cserélem, majd írok arról is. A fékek lehetnének jobbak, fogalmazzunk úgy, hogy jól adagolhatóak. :)
Most sajna a kasznielemek áraival is kénytelen voltam ismerkedni; kialvatlanul vezettem, kikanyarodtam a szembejövő elé, az eredmény: tűzfaltól előre a doblemezek kivételével minden kasznielem cserés, a motorteremet a toronymerevítő mentette meg - klímaalkatrészek, szervószivattyú, légszűrőház, vízhűtő – “csupán” ezek bánták a hülyeségemet. Na meg a kulcscsontom és egy bordám. A szembejövő berlingo sokkal rosszabbul járt, amennyire akkor fel tudtam mérni gtk-ás lett, de a sofőr sértetlenül szállt ki. Amekkora perverz vagyok, nem tudom, melyik a rosszabb. :) 170ezerből megvan hozzá minden alkatrész, a fényezés ára pedig nem márkafüggő.
Összességében jó kompromisszum a hétköznapokra. Ugyan 10 liter környékén eszik, ha tolom, de akkor megy is – 160 környékén kényelmesen lehet vele menni, és még ott is megindul. Halkabb, mint gondoltam, hely van benne rendesen (hátra persze nem a legkényelmesebb beszállni, végülis 3 ajtós), megbízható.
Azt hiszem pár évig még nálam lesz, Opel létére megszerettem. :)
Hibalista
- kuplung - még nyomozás alatt, val´szeg a tárcsa a ludas
- villanyablak - időnként (ritkán) sztrájkol, nem egyedi jelenség
Ide hordtam szervizbe
Abony, Dudinszky István - ilyen géppel versenyez raliban, ismerik, szeretik, nem akarnak átvágni.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1993 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 157000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 14000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Punto 1.2 16V | Következő autója? | BMW |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.6/10) |
