Nyitott tetővel diszkont áron
Szöveges ítélet
Ár- és költségbarát alternatívát kerestem egy négyszemélyes kabrió megvásárláshoz. Rövid úton az F Astra nyitható tetejű változatához jutottam. Szóba jöhető modellek voltak még: Punto I, Escort, Golf III, 306. A legszimpatikusabb az Opel volt, meg természetesen a gyönyörű Peugeot, de ez utóbbit jóval drágábban mérték a használtautó piacon.
2013. januárjában az autoscout24.at oldalon találtam egy számomra megfelelőnek tűnő 1998-as, 1,6-os, 8 szelepes, 75 lóerős példányt 166000 km-rel egy közeli osztrák faluban friss műszaki vizsgával. Megnéztem, kipróbáltam és elhoztam 1300 euróért. Regisztrációs adó címén 68000 forintot kellett fizetni. Naivan azt képzeltem, hogy a friss osztrák műszaki vizsgával a hazai műszaki vizsgáztatás a közlekedés felügyeleten problémamentes lesz, ezért a kocsit át sem nézettem. Nem volt az! Az osztrákok nem vették észre, hogy nem szól a duda, az első indexek fehéren villognak sárga helyett, a hátsó lámpák repedtek, és hogy két első szilent szétmállott. Ennyit az osztrák pedantériáról!
A jutányos vételárért kaptam egy működő autót szépséghibákkal. Egy használt kabrió vásárlásánál fontos hogy a tető ne legyen szakadt, a vizet ne eressze át, valamint, hibátlanul nyitható és zárható legyen, mert ezek javítása tetemes összegbe kerülhet. Az Astránál ilyen problémák nem voltak. A karosszérián jó néhány kisebb horpadás volt, ezeket egy jégkár elhárításra szakosodott szakember eltűntette, valamint több helyen pénzérményi nagyságú területen már a fényezést rágta a rozsda, ezek is ki lettek javítva. Az F Astra kabriókon hátul, a sárhányók aljában egy-egy kb. 15 kg-os súly van felcsavarozva, amelyeknek a karosszéria rezgéscsillapításában van szerepük. Az egyik súly tartócsavarja kirohadt, ezt is meg kellett csináltatni. Nálam hiba még, hogy nem nyitja a központi zár a csomagtartót, csak kulccsal nyitható, de ezt így hagyom. Ha az autót nyitott tetővel leparkolom valahol, az értékéket a csomagtartóba szoktam rakni. A hibás zárt nem lehet a nyitott tető miatt hozzáférhető ajtónyitó gomb felhúzásával kinyitni. Szintén cserére szorulna a rádióantennát bekapcsoláskor kitoló mechanika, jelenleg fix magasságon van az antenna, de ez nem zavar.
Az F Astrák nem a precíz kivitelezésükről híresek, ennek ellenére megfelelő karbantartás mellett örökéletűek, bár a korrózió erősen ez ellen dolgozik. Egy F Astrát fenntartani fillérekből lehet, alkatrészek minden utcasarkon vannak hozzá.
Az 1,6-os, 8 szelepes motor rendkívül szolid. Egyáltalán nem alkalmas sportos menetteljesítményekre, cserében beéri 6-7 liter benzinnel.
Na de milyen a kabriózás? Kellemes dolog nyitott tetővel autózni! De csak 20-30 fok külső hőmérséklet között. 20 fok alatt szükség van pulóverre és bőrkabátra, kell a sapka a fülre. 30 fok fölött pedig hiába van menetszél, az is csak a forró levegőt tekergeti körülöttünk, a nap meg éget veszettül. Az első két ülésre felhúzott oldalablakokkal az országúti közlekedés tempója mellett szélfogó nélkül sem vág be a huzat, lehet beszélgetni vagy rádiót hallgatni. Lehúzott oldalablakokkal csak városban ajánlatos közlekedni. A hátsó üléseken utazni is csak városban érdemes, mert 50 felett teljesen mindegy, hogy fent vagy lent van az ablak, az utasok fejét leviszi a szél. A huzat miatt a gyerekek nem szeretnek kabriózni, ezért legközelebb egy 2 üléses roadsterbe fogok beruházni (MX-5?), ott legalább egy adag sportos feeling is elérhető.
Az F Astra kabriók esetén a tető műanyagból készült, nem szövetből. A tető több rétegű, a szél nem fúj be, az autó akár télen is teljes értékkel használható. A nyitó-záró mechanikát behúzott kézifék mellett gombnyomással lehet működtetni. A szélfogót nem hiányolom, de akinek szüksége van rá az ebay-n 100-150 eurótól megkaphatja, hasonlóan a nyitott tetőt védő huzathoz (persenning). Felhúzott tetőnél országúti sebesség mellett a szél fütyül itt-ott, a tető alkatrészei amúgy is nyikorognak minden útegyenetlenségen, de ezt ki lehet bírni.
A F Astra kabriókban gyárilag nagyon klassz sportülések vannak. A 70 kg alatti súlyommal passzentosnak találom őket, de lehet, hogy szélesebb vállú egyének nem férnek el benne. Hátul az oldalsó merevítés miatt csak két személy tud ülni, de két felnőtt is elfér. A kormány megegyezik a többi Astráéval, akkora, mint egy malomkerék, ide már nem jutott a sportosságból. Az első biztonsági övekért az első ülésekről csak olyanok tudnak hátranyúlni, akik nem szenvednek hát- vagy derékfájdalomtól. A csomagtartó kabriós viszonylatban óriási. A gumis meg is jegyezte, hogy ő még nem találkozott olyan kabrióval, ahol mind a négy kerék elfér a csomagtartóban.
A karosszéria merevségére nincs panasz. Én nem tapasztaltam csavarodást járdaszegélyre való felhajtáskor. A merevítés a padlóhoz lett rögzítve, ezért a súlypont is alacsonyan van. Lehet gokartozni! Már amennyit az átlagos F Astra futómű enged. Nyúlós és erősen alulkormányzott, de nem sportautóról beszélünk.
Összességében az F Astra kabrió nagyszerű alternatíva az olcsó pénzen nyitott tetővel autózni vágyóknak. Kecses forma szolid Opel technikával ás az F Astráknál ismert korróziós hajlammal.
Hibalista
- Vásárláskor fennállt hibákat lásd fenn! Ezek kijavítása után az autón nem romlott el semmi.
Ide hordtam szervizbe
Sógorom.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 166000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 316i | Következő autója? | MX-5 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |