Sportos kompakt benzinvérű édesapáknak
Szöveges ítélet
Az öreg BMW E39-nek mennie kellett, következő autónak pedig újabbat szerettem volna. A BMW az BMW, de csökkenteni akartam az öreg autóval együtt járó potenciális meghibásodás esélyét.
A kínálat áttekintését az Opelnél kezdtem, de már nem volt rendelhető a kinézett motorváltozat az Astrából, aztán az összes benzinmotorról lebeszélt egy ismerős, aki márkaszervizben dolgozik szerelőként, így az Insigniát is elvetettem.
Felhívtam a Kiát, ahol szintén nem volt már rendelhető az Optima a kellően dinamikus motorral. Időpontot foglaltam a Skodához, ahol egyszerűen komolytalanok voltak, a beígért ajánlatot és visszahívást a mai napig várom...
Így "átsétáltam" a szomszédos Volkswagen szalonba, már konkrét tervvel, miszerint a Golf GTI érdekel. Nem akartunk hatalmas autót, inkább öleljen körül, de legyen jól felszerelt és dinamikus. Kimondottan hosszútávú autópályás utazásokhoz kerestük a megbízható és számomra, mint benzinvérű sofőrnek is érdekes, izgalmas autót, ami nem kompromisszum a polgári felhasználás során.
Kedvesen fogadtak, kiderült, hogy a modellciklus végén már csak az erősebb Performance változat rendelhető, elmorzsoltam egy könnycseppet, aztán ránéztünk a hozott konfigurációra (sokat gyorsít, ha az otthon online elkészített konfiguráció kódjával érkezünk), optimalizáltuk és kaptunk is ajánlatot. Mindeközben az alig használt német példányok behozatalával foglalkozó ismerős céget is ráállítottam a témára és az jött ki, hogy alig vagy egyáltalán nem olcsóbb a Németországból behozott Golf GTI, így kinyílt a pálya a teljesen általam konfigurált vadonatúj autó rendelése előtt.
Az ajánlaton még módosítottunk egy kicsit otthon, kikerült a mélynyomós Hi-Fi, bekerült a tetőablak meg egy pár apróság, aztán a végső ajánlatnál a szalonvezető igen gáláns volt, a változtatások plusz költségét elengedte és az eredeti, kevesebb extrát tartalmazó áron kötöttünk szerződést a módosított végső változat megrendelésére.
Közben a szalonban be tudtunk ülni egy GTI-be, a motort is be lehetett indítani, tetszett, hogy van egy kis hangja. Nem tolakodó, csak éppen egy kis ércesség van benne.
Az ígértnél 5-6 héttel előbb telefonáltak, hogy megérkezett. Egy szép őszi péntek délután vettük át és miután megtöltöttük 100-as benzinnel, át is szeltük az országot. A következő hétvégén is családlátogatás volt, úgyhogy a bejáratás egy hét alatt megtörtént.
Nagyon szeretjük a piros kockás gyári üléskárpitot, az Apple CarPlay telefontükrözést, ami Discovery Pro központi képernyőn jó minőségben és kellően nagy méretben mutatja a helyes irányt. A távolságtartó tempomat nagyon megbízható, kiegészítve a holttér figyelővel és a sávtartóval igen biztonságossá teszik a hosszú utakat. Más általam próbált márkák hasonló rendszeréhez képest kicsit lassúnak érzem a reakciót az előlem eltűnő akadály utáni kigyorsítás esetén, a dugóasszisztens viszont fürgébben indul álló helyzetből, mint például a Toyota rendszere.
Ha a holttérben vannak és már ki is tettem az indexet, nem csak világít a sárga jel a visszapillantóban, hanem villogni is kezd és a kormánynak is ellentart. Biztonságos, de nem túl zavaró. A sávtartó igen szépen tartja az autót, nincs pingpongozás, sem állandó korrekció (ebben is jobb, mint a Toyota rendszere).
Az adaptív mátrix LED fényszóró szerintem az egyik legfontosabb biztonsági extra. Olyan fényalagutat varázsol elénk, hogy csak na! Az eddigi autóinkhoz képest olyan volt, mintha egy pislákoló pilács után valaki felkapcsolta volt a villanyt úgy rendesen. Automata módban a távolsági fény használatakor kitakarja a szembejövőket (szinte sosem villognak, tehát jól csinálja), észleli, hogy autópályán vagyok és olyankor a balra világító csóvát alapból lekapcsolva tartja.
A vészfékasszisztens és az ütközés elkerülő szintén észrevétlenül dolgoznak a háttérben, a vad sípolás és piros figyelmeztető jel a teljesen digitális műszeregységen általában tényleg határhelyzetekben jelentkezik csak. Néhányszor volt, hogy tolatásnál egy kilógó bokor ág miatt taposott a fékbe, ami fals riasztás alapvetően, de azért megbocsátható, hiszen a gyönyörű acélkék metál fényezést legalább megóvta.
Alapvetően defenzíven és takarékosan szeretek vezetni, amit az autó és modern technikája meghálál, ugyanis így hosszú távon 7 L/100 km vagy az alatti értékeket is simán produkál. Persze egy kis városi rész vagy sietősebb autópálya után könnyen mozdulnak felfele az értékek, de a 245 lovat etetni is kell, ha igénybe vesszük szolgáltatásaikat.
48 ezer km után a teljes átlagfogyasztásom 7,91 L/100 km, főként autópályán, városon kívüli használatban.
A futómű feszes, a rossz magyar utakon ráz is ebből kifolyólag, de cserébe jól tart és az alul levágott sportkormány nagyon direkt és rövid áttételű. A kormány hangolása az egyik kedvencem az autóban, nem kell sokat tekergetni.
Jó a gázreakció, de szívómotoros autókból átülve azért kicsit szokni kellett, van érezhető turbólyuk. De ha egyszer betölt, akkor vigyázni kell, mert a 80-120 km/h 3,8 másodperc alatt megvan, ahogy a 30 ezres bírság is. Még harmadikban is bekapcsol a kipörgésgátló, úgyhogy országúti tempó alatt nem igazán lehet padlógázt adni, ha az ember nem akar mások életével (is) játszani, márpedig nem akar.
Negatívum, hogy alig pár ezer kilométer után már nyekeregni kezdett a tetőkárpit, a torziós merevség lehetne sokkal jobb, egy nagy márka ikonikus modelljének ikonikus csúcsváltozata ne zörögjön és csavarodjon új autóként.
A csomagtartó az előző autónkhoz képest méretben visszalépés volt, de a fapados légitársaságok csomagpolitikáján edződve nem jelentett túl nagy kompromisszumot, a hiányzó literekért a pakolhatóság kárpótolt, amit az ötajtós kialakítás segített. Ketten, aztán kisgyermekkel hárman is jól elférünk benne, akár egy hetes nyaralásra is.
Négy felnőtt és egy gyermek is be tudott férni és pakolni egy közepes méretű tetőbox használatával.
A Grossglockner úton meghajtva sem fáradt a fék, semmilyen oda nem illő szag nem terjengett, csak hasított, én meg élveztem.
Az autó 7 fokozatú DSG váltóval szerelt, mindenképpen automatát szerettem volna a kényelmi szempontok miatt. Vezettem hosszabb távon is modern BMW-t automata váltóval (750 Ld xDrive, 320i GT), az azért jóval finomabb szerkezet, vitán felül áll. Megfigyelhető a tesztekben is elmondott kis bólogatás alacsony sebességnél, de átlagos (autómániás) felhasználói szinten nem egy keserves szerkezet, csak épp annyival rosszabb, mint amennyivel a BMW drágább és így lehet még jobbra vágyni. :) Összességében abszolút beváltotta a reményeket, már amit a vezetési segédletekkel együtt komfort szempontból elvártam tőle.
A sötétített hátsó ablakokat a méretpontos sunset árnyékolóval egészítettük ki, ami azért is praktikus, mert az ablakot lehet húzgálni mellette és még szúnyoghálóként is funkcionál.
A keréknyomás ellenőrzését a központi ABS modul végzi, így nem kerekenkénti pontos nyomásértéket látunk, cserébe viszont nem kell százezres nagyságrendű költséggel érzékelő garnitúrát venni a téli kerékszetthez.
A tolatókamera az érzékelőkkel együtt jól használható és a hátsó emblémából kibillenő mechanizmus miatt sosem koszolódik, bravó Volkswagen!
Egy erős, sportos, újonnan vásárolt rétegmodellhez képest a fenntartási költségei szerintem teljesen vállalhatóak, a long life olajjal 30 ezrenként kéne olajcserére menni, de én ezt önkéntesen megfelezem, évente viszem szervizbe, azalatt kb 14-17 ezret fut. Ezzel és a kizárólag 100-as benzin tankolásával is próbálom óvni és gondosan fenntartani.
Egyszer majd valaki nagyon jól fog vele járni, ha eladom...
Hibalista
- Bal első hangszóró az ajtóban 2 hetes korában ciceregni kezdett, gördülékeny ügyintézést követően gyorsan cserélték a garancia terhére. - A bal első küszöbtoldat szintén viszonylag új korától a legelején kicsit eltávolodik a küszöbtől. Megmutattam a Debrecen Autónak, nehogy a kosz és a nedvesség felgyülemlése miatt esetleg rozsdásodás induljon, de nem voltak konstruktívak, nem ajánlottak semmit, bár belátták, hogy tényleg kicsit eláll, az ellenoldalihoz képest.
Ide hordtam szervizbe
Debrecen AutoAz első olajcsere történt itt, illetve a garanciális hangszóró csere.Rendben volt minden.A küszöbtoldat problémával nem foglalkoztak érdemben, lebeszéltek a cseréről.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Auto DerzbachKifejezetten kedvesek.A második és harmadik olajcsere történt náluk eddig, teljesen elégedett vagyok.A küszöbtoldat problémát megemlítve egyből közös gondolkodásba kezdtünk, egyetértettünk, hogy eláll és nem úgy kéne lennie. Garanciális cserét ajánlottak, amit elfogadtam. Sajnos az új toldat sem áll sokkal szebben.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2019 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 48000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | E39 520i | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
