Megmart a skorpió
Szöveges ítélet
A Stilo szerelem még 2001-ben kezdődött. Amolyan plátói vágyálom volt akkoriban a dögös kis 3 ajtós ott a kereskedésben, melyet minden nap szemügyre vehettem, hiszen középiskolámmal szemben volt a Fiat kereskedés. Még mindig látom magam előtt azt a gyönyörű citromsárga sportos kocsit az üvegfalon túl. Már akkor éreztem, hogy egyszer majd lesz egy Stilo-m. Majd múltak az évek és a szerelem kicsit megkopott. 2011-ben azonban eljött az idő, hogy megvegyem első saját autómat. 3 ajtós, sportos megjelenésű járgányra vágytam. A G-Astrák és VW Golf-ok országában úgy gondoltam, hogy nekem ennél több kell. Én nem egy autóra vágytam, ami az enyém, hanem egy autóra, amely engem birtokol. Így szűkült a kör s bár a tini szerelmem azóta megöregedett, de szépségéből és vonzalmából keveset veszített. Így jött akkor egy piros, 3 ajtós, gazdagon felszerelt 1.6 dynamic. Első autó volt, első nagy szerelem, a maga hibáival.
Mindig úgy éreztem, hogy szeretem, imádom, de valami hiányzik... ABARTH. Rá vágytam, de megvenni nem mertem. De ezen vágy elhidegített a kis pirostól s végül eladtam. Aztán úgy alakult, hogy barátnőm kapott egy autót s azzal jártunk. Titkon mindig figyeltem a használtautót, hogy akad -e valami ínyemre való, de nem akadt. És végül fel is hagytam a keresgéléssel. Végül 2,5 év után úgy döntöttem, hogy itt az idő, ha törik, ha szakad, nekem egy Abarth Stilo-m lesz. (Alfa GT is vonzott és vonz a mai napig, de akkora bátorságom nem volt, hogy abból benzinest vegyek.)
Így jött a napi szintű hahu-n csüngés. Közel egy éven át, napi rutinná vált. Kipróbáltam néhány bontószökevény, lelakott vagy épp alulextrázott Abarth Stilo-t. Volt olyan példány, aminél már a tulajnak is azt ajánlottam, hogy adja le bontóban, jobban jár.
S végül egyik nap felkerült Ő.
Azonnal hívtam a neppert és megbeszéltem vele, hogy 2 nap és utazok megtekinteni (Budapestről Salgótarjánba). Képek alapján éreztem, hogy ezt az autót én meg fogom venni, így előleggel a zsebemben érkeztem, helyi szervizzel leegyeztetve egy állapotfelmérés. Élőben még csodálatosabb volt, mint a képeken. Szerviz is rámondta az ÁMEN-t, így hát enyém lett.
Németországból érkezett, szervizkönyves, 2 gyári kulcs, szervizszámlák, német műszakinak az igazolásai és tényleg minden dokumentum, ami az autóhoz köthető. A német hölgy tulajdonos sportos kisasszony volt, mert leültette és 18-as kerekekkel büntette szegény autót (minden TÜV engedéllyel). A felnik azonnal cserélve lettek, most a gyári 16 collos papucsokon gurul. Néhány apró tuning elemet azonnal gyárira cseréltem, így nyerte el a nekem igazán tetsző külsőt.
Az állapotfelmérés ellenére félve vittem saját szerelőmhöz a nagy szervizre, de megnyugodhattam, műszakilag is rendben volt.
Extrák:
Majdnem full extra: memóriás bőr ülések, teljes egészében nyitható üvegtető, 6 légzsák, esőszenzor, szürkület szenzor, lámpamosó, gyári riasztó és központi zár, ABS/EBD/ASR/MSR, gyári navigáció, kétzónás automata klíma, selespeed váltó, xenon fényszórók + lámpamosó stb.
A tapasztalataim:
Megjelenés
Az autót még mindig, mindenhol megnézik, utána fordulnak. Ritka az a tankolás, amikor vagy a kutas vagy valamelyik autós társam ne jönne oda, hogy érdeklődjön a kocsiról. A döbbenet mindig akkor ül ki az arcukra, mikor a szimpla "1.6-os?" kérdésre a 2.4 5 henger válasz érkezik.
Motor
Kellően erős, gyönyörű hangja van és szerintem a fogyasztása is jó. Az 1.6-os előző Stilo-m 8 litert fogyasztott átlagban. Ez most 9-et. 10 felé sose mentem vele. Sportosan, nem nagypapisan vezetem. Sokan nem tudják, de az ASR gomb nem csak a kipörgésgátló kapcsolgatásának szerepét tölti be, hanem kikapcsolt állapotban aktiválja a "rajtelektronikát". Lényege: ASR off, indulás úgy, hogy beletaposunk a gázpedálba, minél gyorsabban s ekkor a motor felpörög olyan 4000-ig és a selespeed ekkor engedi a kuplungot. Gumicsikorgás, gumifüstölés, oroszlán üvöltés...........
És akkor a selespeed
Autós újságírói körökben és autószerelők között amolyan szitokszó. Ha meglátják úgy reagálnak rá, mint a vámpír a keresztre pillantva. Én meg csak mosolygom. Amíg el nem romlik..... De erről inkább ne beszéljünk. :D
Én nagyon szeretem az automata váltós kocsikat. Korábban csak dupla kuplungos automatákat vezettem. Nem lennék őszinte, ha azt mondanám, hogy a selespeed-et jobban szeretem. De szeretem. 3 hibája van szerintem:
- giroszkóp híján emelkedőn fölfelé ugyanúgy felvált, mintha a Hortobágyon siklanánk. Grrr.... (Átkapcs. manuálra.)
- Piros a lámpa, lassítok, lámpa alá érek és pont sárgára vált, ám az automata még kettesben van, pedig már majdnem állunk. Gázadás, ő érzi, hogy bizony menni kell, bevágja az egyest és akkor bizony bólogatás van....
- párhuzamos parkolás tolatva. Kicentizett helyre nehéz nagyon beállni. Nyomod lassan a gázt neki, de nem megy, nem megy, majd hirtelen megindul....
Kényelem
Tágas, 4 ember kényelmesen elfér kellő mennyiségű lábtérrel. A csomagtartó pont elég. :)
Alkatrészárak
Abszolút baráti. Utángyártott alkatrészekből van választék bőven.
Hibái
Az autónak tipikus Stilo betegségei vannak/voltak. Légzsákhiba. Egy átlagos Stilo-nál az ülés alatti csatlakozó széthúzása-összedugása (+ kontakt spray) napi rutin. Szerencsére az előző tulaj ezt megelégelve direktbe köttette a vezetéket az ülések alatt, így számomra ez már ismeretlen jelenség.
Másik a digitklíma. 5db állítómotor vezérli. Ebből 4 potméterrel ellátott, mely potméterek sorra haláloznak el benne. Csak a komplett állítómotort lehet cserélni, a benne lévő potmétert nem. Csak gyári, Fiattól cirka 20ezer Ft/db. És volt, akinél az új, gyári motorban is megadta magát a kis vacak 2 év után. De az orosz elvtársak leleményesek ám, így kitalálták, hogyan lehet csak a potmétereket kicserélni. Kis barkácsmunka, de 100%-os siker. Így 500Ft-ból kicseréltem én is a 4 állítómotorban a potmétert s azóta nagy öröm bódottág. :)
Az pedig a Fiat szégyene, hogy a gyártás során nem váltottak más módszerre vagy alkatrészre, sőt mi több, ugyanezt bepakolták gátlástalan módon az új Bravo-ba is.
Más hiba? Néhány fals hibajelzés, ha télen napokig áll az autó s az ECU kevesebb kraftot kap, mint amennyit szeretne.
Vásárlás után 2-3 hónappal selespeed hibaüzenetet kaptam. Leforrázott. Láttam magam előtt a szétbontott váltót és a 150-200ezer Ft-ról szóló számlát. De szerencsére csak egy szenzor adta meg magát, melyet csak ki kellett csavarni, új a helyére és irány tovább. Szimplán, a parkolóban is elvégezhető a művelet. Szerencsére a szerelőmnél volt egy bontott selespeed Alfa váltó s ingyen megkaptam abból.
Tehát a szerelem újra lángol a kis sárgával, reméljük még nagyon sokáig.
Ha már családi autó kell, akkor szeretnék egy Lancia Delta-ra váltani (1.9 biTurbo).
Ha eljön az az idő, hogy eladom, akkor még egy lezáró értékeléssel visszatérek. :)
És ami a lényeg: Ha Stilo-t akarsz, ne félj tőle! De ne kapkodd el a vételt, gondatlan előző gazdától csak hulladékot kapsz majd és meggyűlölöd még a spagettit is.
Hibalista
- selespeed sebesség szenzor (egy bontott váltóból ingyen megkaptam egy "újat")
Ide hordtam szervizbe
Magán szerelő Budapest.
Értékelése: 5
Másik szerelő értékelése
Magán szerelő Debrecen.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 129500 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 12400 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Stilo 1.6 | Következő autója? | Delta |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
