A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Fiat » Stilo (2001-2007)

Stilo 1.6 16v Dynamic 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Az eldobott olasz taliga

Szöveges ítélet

Érdemes lenne valami absztrakt féleséget kreálni azoknak, akiknek nincs kedvük a lentebbi szófosásomból kibogarászni a lényeget.

Milyen autó ma, lassan 20 évvel a bemutatását követően a Fiat Stilo? Hulladék? - Nagy az esély rá. Jobb, mint egy négyes Golf? - Nem valószínű, de akár lehet! Újkorában bizonyos szempontból jobb volt (pl. olcsóbb, vagy jobban felszerelt). Szabad még bárkinek ilyet venni? - Hát, én nem ajánlanám, de ettől még nem kizárt, hogy szabad. Lassan két éve, heti rendszerességgel (végig)nézegetem az aktuális / friss németországi Stilo hirdetések nagy részét. Már becsukott szemmel megmondom, melyiknek milyen baja van, 1mpx-es fotókból megállapítom, és listázom a nyűgöket, illetve azt, mire lehet számítani. Nagyon ritkán kerül fel 1-2, valamire is méltó darab, és azokat azonnal elviszik. Egy kései, jól felszerelt, keveset futott (de nem 8 évig a budi mellé letámasztott), kevésgazdás darabbal amúgy nem lenne sok gond (az enyém ezeknek pont az ellenkezője, és mégis megbízhatóan fut).

Beszállást követően...
- Az autó amúgy egész kényelmes tud lenni a bennülők számára. Elől igen tágas (Golfnál tágasabb). Én 188 cm magas vagyok, és pilótaként' komfortosan belövöm magam (izé, a kocsit). Kormány állítható hosszirányban is (én totál ki is húzom a lábam miatt), gyári könyöklő magassága szintén állítható.
- Ülés a leginkább gyalázott egység, nekem nincs vele nagy gondom, persze ha kicsit még tudnám lentebb engedni (főleg az ülepnél), akkor még frankóbb lenne. Oldaltartás gyárilag sem erőssége, 260+e km után meg el lehet képzelni...
- Kezelőszervek OK (kézifék használata szokást igényel, de nem katasztrófa), minősége szintén elmegy - 260+e km után azért az index (főleg hidegben) szeret kiugrani a helyéről - amit bontottam vettem, azon meg mintha szorulna, így csak a tempomat kart műtöttem át.
- Meglepően jól szól a rádió (ok, a kazettás gyári fejegységet kihajítottam, és egy JVC KD-R871BT került helyére), a digitklíma marha profin ki van találva, csak automatán érdemes használni (nyilván újkorában, illetve amikor még rendesen működött... Thx, Bosch actuators!).
- Hátul is el lehet férni (5 ajtósról beszélek), kedvelt megoldás a mozgatható, dönthető hátsó rész (tág határok között állítható a hátlap dőlésszöge is), jutott hátra szellőzőnyílás, könyöklő is.

Elindulást követően...
- Kocsi jön-megy, teljesen átlagos, semmi extra. Kormánymű jól eltalált, korai elektromos rásegítésű, de nincs vele gond, visszajelzés minimális, de nem is vár az ember többet (CITY gomb azoknak, akik erre gerjednek, én sosem kapcsolom). Gyárilag nagyon barátságos, alulkormányzott, ballonos kerekekkel egész kényelmes még a trágya, magyarországi utakon is elviselhetető. Az enyémen Eibach rugók vannak - ráadásul érdekes megfontolásból csak elől (kicsit a Schumacher GP Limited Edition volt gyárilag ilyen, előre görnyedő, éppen kilőni készülő) -, emiatt csöppet érdekes az útfekvése: sokkal kevésbé alulkormányzott, mint eredeti felállásban. Kanyarban, súlypontáthelyezést követően többször kezdett el az ESP hátul dolgozni a suta feneke miatt. Ezzel a setuppal vicces kis gép, a GoodYear Eagle F1 215/45/R17 nyári szettel majdhogy nem ráfoghatjuk: lehet vele jókat kanyarogni. :)

Motor (1.6 16v 103LE), erőátvitel, stb.
- Amint elhárítottuk az ECU-főzést, onnantól kezdve nagyon alapvető dolgokra kell csak figyelni. Sokan nem cseréltek időben gyertyákat, és a gyújtótrafók beadták az unalmast. Ennyi idősen nem árt, ha van 1-2 tartalékba a csomagtartóban. 200 000 km után számolhatunk az injektorok pusztulásával is.
- Nekem olajat 10 000 km alatt 1.5l körül eszik.
- 40 000 km alatt az átlagfogyasztásom 7.2 l/100km. Rátöltéssel, csak telitankolással, Spritmonitor-on követve. Vegyes használat, kicsit több autópálya (de gyakorlatilag max 110-120 km/h között, mert nagy a forgalom - előfordul, hogy inkább országúti a tempó), mint bármi más. Amúgy sem vagyok Verstappen (Jos the boss!), de városban, országúton feltartani a közlekedőket nem szokásom. Autópályán 15-20 km-re néha beállok kamion mögé tempomattal, és kiélem a rookie hypermiler hajlamaimat. :)
- 5-ös váltó átlagos, nem egy Mazda MX5, ha forszírozni kezdi az ember, kicsit gumissá válik, de ettől még lehet tempósan (fel)váltogatni.

Fék
- Elején megszokást igényel, kis pedálérintésre is tisztességesen lassul. ABS megdöbbentően effektíven dolgozik. Későbbi Renault gépkocsin (illetve pl Dacia Duster-ön is) tapasztaltam, hogy kínos tizedmásodpercek teltek el, mire felébredt a rendszer - minden komolyabb fékezés nyikorgással kezdődik, és csak utána kezd el darálni az ABS... Nah a Stilo-nál ilyen nincs, azonnal közbelép az elektronyika, ahogy kell. 260+e km-t követően is úgy lassítja a hízott testét, mintha egy extra fékezőernyővel is fel lenne szerelve.
- Legidegesítőbb fékkel kapcsolatos dolog: a hátsó féken betétcsere esetén a munkahengert vissza kell nyomni, hogy beférjen az új, vaskos pofa'. Eddig ok, de mivel az elsőkkel ellentétben itt még a kézifék is bekavar, így nem elég csak összehúzni, tekerni is kell közben. Tony-ék azonban jól kitalálták, hogy a baloldali dugattyú fordított menetes, így óramutató járásával ellentétes irányban tekered + préseled egyidőben. Természetesen nagy tapasztalattal rendelkező Szervizes Jürgen (vagy Joci, tökmindegy) nem fogja ezt tudni, és tönkre fogja tenni a cuccot. Az enyémet is szétbarmolták már, utána gondolom visszakalapálták, kicserélték a betétet, és készen is voltak. Természetesen befogott... Megeszi a betétet, megeszi a tárcsát is. Ha kedves olvasó erre jársz, akkor legalább ezt jegyezd meg, hogy balhatso fékkel csak körültekintően!

Bevezetés
2017 elején járunk. Mint kezdő, németországi munkavállaló szembesültem azzal, hogy bizony, ha az ember szeretne normális mértékben mobil, másoktól független lenni, nem kívánja sorsát az Oszkár-on/BlablaCar-on vegyes visszajelzésekkel értékelt egyénekre, kialvatlan személyszállítókra bízni, akkor kénytelen beszerezni egy saját, hosszabb távok (esetemben bő 1000 km) teljesítésére is alkalmas közlekedőedényt.

Mivel én már az egyre inkább digitálissá váló korszak szülötte vagyok, így az első saját autóm utáni kutatás is kizárólag az interneten zajlott. Autoscout.de, mobile.de, eBay Kleinanzeigen - minden offisöl/önjelölt nepper vadászatának színhelyei, az autokeres(ked)ők Alfája és Omegája (most kivételesen nem Romeo és Opel, hanem görög ábécé). Természetesen én is bújtam legalább 2 hónapig az előbb említett, szentháromságként elkönyvelt oldalakat, de aztán végül mégsem itt bukkantam rá történetunk főhősére, hanem a "rendes" eBay-en. Ott amúgy az előre beállított filterek között mindösszesen a min. 12 hónap TÜV szerepelt, illetve tartózkodási helyemtől max ~100 km-es körzetében lévő kocsik maradhattak fent a rostán. Ja meg persze occsón' ússzuk meg, "csak guruljon" jeligével.

Egy-két lefingott VW Lupo rémlik, talán valamilyen rozsdaboglya Merci, esetleg még Fos Astra?! Azonban egyszer csak megláttam egy Fiat Stilo-t, a méltán hírhedt 1.6 16V rettenettel. 1 EUR-ról indult, minimál ár nélkül, tulajdonképpen a szomszédban, szűk másfél év műszakival.
Kezdődött tehát a nagy traccsparti a hirdetővel, az autó tulajdonosával - illetve annak a férjével (német alak, bár ez nem számított). Nem megyek bele a részletekbe, mindent átbeszéltünk az autóról, előre biztosítottam, hogy meg fogom venni, nekem szükségem lesz *erre* az autóra, a leírt hibák ismeretében is. Már csak az aukciót kellett megnyernem.

Tárgyalás
Nem árulok el nagy titkot - természetesen enyém lett a kocsi. A nyertes licit viszont eléggé meglepett - pozitív irányban. Korábban néztem én a Stilo-kat, és láttam, hogy nagyon nincs áruk, de azok TÜV nélküli, bevallottan bontásra szánt darabok voltak, ez meg "csak" háromhengerezett, illetve általánosan elhanyagolt állapotban volt. Jó, inkább meglehetősen lesajnált, az közelebb lehetett a valósághoz. Azonban még mindig nem értem azt, hogy bő fél évvel korábban hogyan mehetett át a vizsgán? Ennyi idő alatt nem kotlik be négy lengéscsillapító, megy tönkre egy szép adag szilent, kopnak nullára az első tárcsák, kezd el dobálni AIRBAG hibát egyszerre három helyről, főzi meg az ECU-ját. Mindegy, ne szaladjunk ennyire előre; az autót tehát 'sz*rér-h*gyér' megvettem, és mivel a rendszámokra sem volt szüksége a kocsi előző tulajdonosának, így 19.30 EUR-ba fájt a gépjármű-átírás, amely procedúra nem mellesleg mindösszesen kb. 3.5 percig tartott.

Kocsi átvételekor már egyedül voltam, és az álmoskönyv szerint ez tipikusan az a szituáció, amiben a végén jól át is k*rják a jóhiszemű, tapasztalatlan, tejfogú, első autóját vásárló szerencsétlent. Minden jel arra utalt, hogy az előbbiről lehet szó: alig működő kocsi, látatlanul, eBay-ről - ráadásul mindezt február 13-án, egy kellemetlen, nyirkos hétfői napon. Ezzel szemben a kocsi tényleg a megadott helyen parkolt, elsőre beindult, úgy-ahogy járt is - az egyetlen dolog, amiről nem esett szó, az a gépjármű erőteljesen dohányos előélete volt. Mindegy, kicsire nem adunk, nagyra meg minek?! Az első szűk 20 km-t probléma nélkül teljesítette az olasz roncs - roncs, hiszen rajtam kívül csak bontósok licitálhattak a szekérre -, bár a karácsonyfa hozzá képest Kismiska, annyi visszajelző lámpocska égett a műszerfalon.

Valójában innentől kezdődhetne az izgalmas rész, azonban a későbbi események csak mértékkel képesek a nyugalmi pulzus megemelésére. Az első komolyabb "kihívásra" néhány nappal később került sor, amikor is a terv szerint egy hét szabi alatt kellett volna elintézni a kocsi hazavitelét, rendbetételét, szervizeléset, majd valahogy visszajutni vele Németországba.

Az indulás napján az autóval normál munkanapot követően vettem az irányt Kelet felé, fáradtságnak nyoma sem volt, inkább izgalommal telt az utam első harmada. Gyors telitank, majd mosollyal konstatáltam, hogy hirtelen mennyivel sikerült feltornáznom a kocsi használtpiaci aktuális értéket. De elég a viccelődésből, a lényeget: - egy ismeretlen előéletű, 15 éves, tulajdonképpen kidobott autóval 1000+ km hosszú útra indulni felelőtlen, meggondolatlan, blőd dolog(nak tűnhet). Mindezek ellenére a kis taliga zokszó nélkül tette a dolgát, hasított a havesesőben, 100 km/h fölött "bekapcsolt" a negyedik henger is, ment, mint a rakéta! Az izgalmat elégedettség érzése váltotta fel, az autóval másnap kora hajnalban, probléma nélkül érkeztem meg az ország távolabbi csücskében. Így ezzel a túrával sikerült is letudnom az első közös, gyakorlatilag eseménytelenül telt hosszabb trip-et.

Azóta eltelt szűk két év, 40e km, és ugyan rengeteget kellett foglalkozni a Fiattal, de mindig stabilan, megbízhatóan vitt s hozott. Karácsonyfa-effekt is megszűnt (nyilván nem magától). A második komolyabb szerviz során esedékes hengerfejtömítés cseréjekor kaptam fotókat a szerelőtől, a motor pedig dicséretet - hengerfal, dugattyúk 240+e km után is igen csinosak, hidrotőkék sem kopottak. Fogyasztása is teljesen normális, a jármű kényelmes, működik rajta "minden"*. FiatForum.com-on még mindig rengeteg az aktív, segítőkész hobbista, és amúgy is szinte minden nyűgjére találtak már megoldást.
* aktuátorok döglöttek, automata digitklima inkább manuális, és előre beállított... + a fényszórómosó pumpája még mindig kuka, bár annak a hiánya zavar a legkevésbé.

Hivatkozhatnék hibalistaként a kicserélt dolgokra, kijavított nyűgökre, de inkább csak megpróbálom felsorolni, mivel kellett foglalkozni a vételt követően...

Négy db lengéscsillapító, összes szilent (hátsókat különösen szeretik a szakik), kipufogó flexi rész, első tárcsák, betétek, gyertyák, két db bontott gyújtótrafó (teszteléshez, tartalékba - végül 2018 késő tavaszán döglött meg az első), akksi (2017 nyár, 96 EUR, Varta 74 Ah). ECU-t még vásárlás után felnyitottam, mert 220e km után is a gyári helyén volt (ami köztudottan egy elbaszott koncepció eredményeként kerülhetett a blokkra/blokk mellé közvetlenül), és érdekes módon csak egy tranzisztor volt kiégve (~2500 Ft, pk-val), amit gyorsan ki is cseréltem, valamint egy-két pin forrasztása engedett el. A biztonság kedvéért mindet "végignyálaztam", ha már arra jártam a pákával... ;) Összeszerelés, majd egy ideiglenes helyre (akksiboxra) átgányolás következett - igazából úgy bevált ez az ECU migrálás, hogy azóta is ott pihen a hűvösben. Anyósülés Occupancy Seat Sensor minden Stilo-n összefossa magát, eredményeként pedig csipogás és AIRBAG FAILURE hibaüzenetben részesülünk. Ezt egy 30 EUR-os emulátorral lehet megszüntetni. Nekem ezenkívül a baloldali függönylégzsák csatlakozója szokott még ~háromhavonta másfél extra percnyi törődést igényelni. #kontaktspray
Németeknél az 5000 EUR alatti autók ~80%-a bekrepált hátsó ablaktörlőmotorral kelletik magukat. Természetesen a Stilo-n se ment (10e Ft bontott, 10 perc csere. Később komplett hátsó törlőlapát csere.) Volt egy db döglődő injektor, ami egy darabig úgy-ahogy működött, aztán 2017 júniusában végleg feladta a küzdelmet. Akkor szedtem atomjaira a szívó-oldalt, és az eBay-ről lőtt, bontott, komplett fuelrail + 4db injektor biztosította a költséghatékony alkatrészeket a fixáláshoz. Akadt egy kiégett helyzetjelző jobb elől, az mindösszesen néhány lépésből megoldható issue: kocsi megemel, jobb első kerék leszerel, kerékdob csavarjait kicsavar, műanyag dobot kirángat, majd a puhatestű lény bemászik, amennyire tud, és birizgálja hátulról egy darabig. Ottjártamkor konstatáltam, hogy bizony a jobboldali fényszóró magasságállító-motorja is bekrepált, így legközelebb annak cseréje alkalmából kellett ugyanezt a rituálét eljátszani még egyszer (kb 13.88 EUR). Késő tavaszi szerviz során természetesen a vezérlés + vízpumpa cseréje (+ kötelezők), az őszi során hengerfejtömítés, hűtő, alsó váltótartóbak (+ kötelezők). Érdekes módon hátsó helyzetjelzőt vagy hármat cseréltem már - szerencsére az 3 perc alatt megvan.

2018-ban mindkét lambdaszonda cseréjének az ideje jött el (sajnos a pre-cat lambdaszondát kétszer kellett, az első, univerzális kB 2000 km-t bírt), illetve később az olajcsere során minimálisan túltöltöttem a rendszert, így ismét takaríthattam kicsit a szívóoldalon + TB-n. Biztonság kedvéért utána volt egy injektortisztitós-telitankos-autopályaszakasz, valamint később a gyertyákat is lecseréltem (13.80 EUR NGK BKR5EZ - bár azok még nagyon egészségesek voltak - kicsit több, mint egyévesen milyenek legyenek?!) Júliusban lett esedékes a műszakiztatás (=AU+TÜV), így egy közelben található, magyar, szuper szerelő sráccal gyorsan felkészítettük (döntően ő, én max csak asszisztáltam) a masinát - két hátsó rugó, balelső féltengely gumiharang, stabpálcák cseréje volt elkerülhetetlen. Ja, még a váltóolajat is lecserélte nekem! Augusztusban egyik napról a másikra elkezdett szarakodni a klíma. Még bő egy évvel korábban töltettem Magyarországon (valami gusztustalan, okoskodó banda csinálta, alig lett hidegebb a klíma, és 1600-as fordulatnál el is kezdett kicsit búgni, ami azóta is úgy van), azonban most elektromos gondra gyanakodtam. Előkerestem hát Fiat eLearn-ben az erre vonatkozó kapcsolási rajzot, majd nekimentem multimeterrel. Nagyon alapvető hibáról volt szó: a testkábel nem sípolt, tehát a klimakompresszor földelési pontja, vagy maga a kábel kontaktos, és emiatt nem zárt össze a kuplung. Ideiglenesen odagányoltam egy darab derótot a legközelebbi vasra', majd leteszteltem: azonnal bekapcsolt, ment a klíma, mint korábban. Minimálisan rendezgettem a setupon, azóta is működik... :)

2018 decemberében kilyukadt a hátsó dob (telepi tuningauto hang ON), így azt még lecseréltük a szerelővel (45 EUR + 30 EUR munkaköltség), plusz egy fityegő védőlemezt is a helyére szegecselt.

A kocsi amúgy meglepő módon "hibátlanul" megy. Az eldobott szemetet csak rendbepofoztam (úgy-ahogy). Egy dolog zavar nagyon, hogy a váltótartóbakot (a felsőt, nem az alsót, amit már korábban kicseréltettem) kétszer próbáltam már kiműteni, de egy elbaszott csavar miatt még mindig a helyén van. Nem baj, nem adom fel, amíg ki nem rángatom onnan azt a hulladékot (ha már bő egy éve megvettem az új alkatrészt, akkor csak illene kezdeni vele valamit...)!

Idegesítő apróságok természetesen folyamatosan elő-előjönnek: digitklima flepniállító motorjai szeretnek megkotlani, és egyrészt marha költséges lenne kicserélni mind az 3-4(-5-6?!) db-ot, az újabb, ritkábban megdöglő Densokra, illetve akkora szívás meló, hogy inkább nem is erőltetem. Hátsó csomagtérajtó gázrugóival kínlódtam - eredetileg volt rajta egy gyári méretű, de kipurcant, meg egy működő, de rövid. Vettem egy párat (Noname), a háromból összeraktam egy vállalható kombót, az működött is fél évig, majd megint alig volt képes tartani a sejhaját. Vettem most egy db márkásabbat (Monroe, ~9 EUR), régiek közül megtartottam a legfickósabbat, jelenleg ismét elmegy. Gondolom pár hónap múlva megint visszatérünk erre...
A kuplung igen kemény, még szerencsére nem csúszik, de pl. hidegen, kuplung-csúsztatáskor már rázza hab testét - lassan aktuálissá válna annak a cseréje is. A probléma mindösszesen ezzel kapcsolatban annyi, hogy annak már értelme se nagyon lenne: talán kibír még egy évet (20-on egy-két ezer km), utána meg úgy is csak a végállomás (=kuka/bontó) lesz hátra. A kocsi jelenlegi értékét ismét belelocsolni egy keményebb kuplung miatt?! Áh, az már nem lenne ésszerű lépés. Sajnos rozsdásodik is (küszöbök sarkai, kerékív alja), illetve 2017 szeptemberében kénytelen voltam megpuszilni a korlátot a kocsi jobboldalával, mivel nem akartam frontálisan ütközni egy kanyar előtt, kispatak fölött (tulajdonképpen hídon), szabálytalanul buszt előzni prábáló ficsúr Fordjával... A vicces, hogy a biztosítója végül majdnem kettőször annyi EUR-t dobott a karcokért, mint amennyiért a kocsit vettem bő fél éve... XD

2018 decemberében történhetett, hogy a gyári ülésfűtés egyszerűen nem akart működni az anyósülésen. Barátnőm (is) fázós, szóval ez egy nagyon kedvelt fícsör az autóban. Mielőtt a helyreállítás menetét kifejteném, rövid bemutató ezen csodálatos kütyü használatával kapcsolatos tudnivalókról - ígérem nagyon tanulságos lesz!

Ezek a nagyszerű italiánók a konszern prémium(abb) vonalú autóik esetében (pl. Alfa és Lancia) tisztességes módon kialakított helyre tervezték a kapcsolókat - eléred a kis kacsóddal, és látod is, hogy működik (elméletileg, mivel világít a lámpocska). Ezzel szemben a nagyszerű Stilo-n a lehető legelfuseráltabb módon sikerült a kapcsolót a rendszerhez integrálni - mindkét első ülés belső részén, legalul, gyakorlatilag a vázat burkoló műanyag sarkán, de természetesen vertikálisan lett elhelyezve, és előre néz. Ha tehát fáznak az ülőgumóid, előrehajolsz, kapirgálsz a sarkadnál, nem találsz semmit, még jobban terpesztesz, folytatod az egyáltalán nem sorjás (haha) műanyag simogatását, fejed gyakorlatilag a térdeid között, már teljesen elernyedt a puborectalis izmod, majd betojsz az erőlködés közben, mire végre rátalálsz a kis szvicsre. Benyomod egyszer, reménykedsz, hogy végre jön a megváltás (felolvadás), és nem történik semmi... "Mi a fasz ez, hát nem bekapcsoltam ezt a trágyaságot öt perce?"
Mivel úgy el van rejtve a csodálatos ülésfűtés állítója, hogy egyszerűen képtelenség észlelni, éppen be van-e kapcsolva, vagy nem, így az egyedüli hathatós módszer a következő: - minden alkalommal duplán kapcsolsz, és mivel egyik állásban néhány milliméterrel beljebb marad a kapcsoló, így fogod tudni, hogy az az áhított státusz. Ok, ezzel Te, mint autóguru János megbarátkozol, és együtt is tudsz élni. De próbáld meg elmagyarázni anyádnak, barátnődnek, hogy kell bekapcsolni... Szerencsére annyira nincs messze az utasoldali kapcsoló sem, így majd bekapcsolod Te magad. Ok. Élete során ez a szerencsétlen kapcsoló legalább 10x annyiszor lesz macerálva, mint egy tisztességes módon megtervezett, ésszerűen elhelyezett párja (valami német, vagy japán, vagy akármilyen gépjárműben), az előbbiek során részletezett okból kifolyólag. Innentől kezdődik a tragikomikus rész: nem meglepő módon millió találat van guglin a következőre: 'alfa heated seat switch problem'
Fiaték "évtizedekig" (ok, 10+ évig - most láttam, hogy még a Giuilettán is ez a szerencsétlenség van!) használták ezeket a hírhedt kapcsolókat, és nem elég, hogy alapesetben is szerettek idő előtt elpusztulni, de húzta még ott az ág is csórikámat. Öröm az ürömben a legnagyobb nemzetközi alfa közösségi oldalakon elterjedt fix, ami a következőképpen hangzik: Mazda RX8 kapcsolók minimális átalakítással tökéletesen helyettesítik az OEM cucc feladatát. És sosem döglik meg. Tehát széthulló elektronikájú olaszék megköszönik a széthulló rotary japánéknak, hogy biztosítják a stabil, elérhető, kézenfekvő alkatrészellátást. :)

Tehát ezek tudatában estem neki a nem működő ülésfűtésnek. Nem okozok nagy meglepetést a következővel: természetesen a kapcsoló adta fel a küzdelmet. Legkisebb moccanásra kiugrott az "On" állásából. Viszont engem nem olyan fából faragtak, én azonnal atomjaira szedtem a szóban forgó elektromechanikus áramköri elemet. Lenne képem is, meg részletezhetném (igazából kicsit kikopott a műanyag vályú, amiben a kis fém pöcök van megvezetve, utóbbit kicsit visszahajtogattam, és összeraktam), a lényeg, hogy sikerült helyrepofozni, most újból képes ellátni hivatását, melyre teremtetett eme holy switch.

Hibakód-kiolvasás ala Fiat MultiEcuScan
- Wannabe autodiagnoszták, Facebook tunerek recskázhatnak haverék előtt, hiszen nem kell más hozzá, csak fater öreg WinXP-s laptopja (szigorúan balegyben feszítve, miközben laptop kipeckelve a pocak és toka közt), egy pár kábél, a szoft okosba', aztán kezdődhet is a veretés!
"Gyere Jani! Nézzed, hogy megíratta a motrot a Zsoci! Megmondtam, hogy szétcsippeljük a JTD agyát is!"
A valóság ennél egy csöppet árnyaltabb, de mindenképpen van egy hangulata annak, hogy nem elég egy kínai, Bluetooth-os OBDII kiolvasó, plusz a kAndroidos bunkófon.
Az én MultiEcuScan-es tapasztalataim is amúgy egész érdekesek. Először ugyanis megvettem jófosásról a kínai hamisítvány ELM327 kábélt, majd eltöltöttem pár órát orosz, feltört Windows-os driverek tesztelésével, aztán rájottem, melyik USB dugalj. és milyen port settings mellett hajlandó kommunikálni a program a talicskával, aztán... Azóta is tudok Wannabe-ískedni. A hamisítványt áruló gyerek is csak pislogott későbbi, "Köszi, működik." üzenetemet követően, hogy ezt most hogy?! Ilyet ő még nem látott. :) Oké, azóta beszereztem az eredeti adaptert, majd még egy párat, majd henköltem a kínain, de így szinte bármelyik modul hibaüzeneteit ki tudom olvasni (nyilván ehhez a regisztrált MultiEcuScan-re is szükség van - 50 EUR). Amúgy a kiolvasáson túl nem sok komolyabbra használtam a szoftvert - mindösszesen a tempomat pilácsát gyújtottam vele fel, meg egy phonic wheel learn + self adaptation alatt kapcsoltam ki a záráskor/nyitáskor történő irányjelzők villogtatását.

Legutolsó történések között szerepelt a hátsó dob cseréje, illetve az utasoldali ülésfűtés kapcsolójának tákolása. Azóta eltelt bő fél év, és természetesen adódtak tennivalók a kocsival. Tisztességes mértékben. Dögivel. Szerencsére nem vészes, nem volt lerobbanás, de eseményekről lehet beszámolót tartanom.

A hátsó dob cseréje után a csendben történő utazás reménye hamar elillant, mivel már 2019 januárjában kezdtem érezni, hogy a szűk két évvel korábban kicserélt rezgőcső / flexi exhaust pipe nem bírja a harcot. Elképzelhető, hogy a németországi útsózási technológiával inkompatibel' a cucc. :) Ekkor még úgy voltam vele, hogy ennyi dörmögés belefér. Szintén januárban felpattintottam a régi szakadtak helyére 6.58 EUR-ért egy pár kaufland-os windscreen viper-t, valamint tovább furdalta az oldalamat a - leginkább kukába való - terelőmotorok kérdésköre, főleg amiatt, mert sikerült (döntő részben) a Stilo nagyszerű on-board HVAC berendezésének köszönhetően összeszednem egy homloküreg-gyulladást. Az én oldalamon nem fűtött egyáltalán, de azért csak fújattam volna, aztán mire a kocsiban elkezdett élhető klíma kialakulni, akkora már lefagyott a képem.

A lényeg, hogy kiszedtem a három döglött szemetet (egyik a vezetőoldali mixture, másik a defrost, harmadik pedig distribution (lab / fej) kontrolljáért felelős), majd pedig igyekeztem olyan állásra tekergetni a flepniket, ami az évszaknak leginkább optimális lenne (fűtsön inkább egy kicsit, plusz lehetőleg a szelvedore is jussék'). Jó pár napig így (manuális/analóg módon, előre beállított "digitklima") gurult a szekér, ez persze csak tovább idegesített, viszont szörnyen nehezen vettem rá magamat, hogy a hideg autóban, fejjel lefelé, lábammal a tökig ledontott vezetőülés támlájába feszulve, időnként a bokámmmal a fejtámlát átkulcsolva-kapaszkodba, vagy éppen a tetőkárpitba rúgva, halántékommal a fékpedált "taposva" nyerjek extra millimetereket, és így fetrengjek órákig, mivel csak ilyen formában lehet valamennyire is hozzáférni a cumókhoz. Vagy teljesen lebontani a műszerfalat, amihez nem volt se időm, se lehetőségem.

Tehát miután Kínából már megjött (6.27 EUR) az 5 db potenciometer - az adja fel általában a harcot a Bosch aktuátorokban -, 20adjára is szétszedtem a cuccokat, kicseréltem a potenciometert, összeraktam, és már csak a törött műanyag pöcök közdarabok életét kellett megreformálnom. Ekkortájt bukkantam a neten ezen pöckök ingyenesen hozzáférhető 3D modeljére - egy helyi sráccal kinyomtattam 2 próbadarabot (11 EUR), de sajnos gyengének bizonyultak - kalibrálás alatt eltörtek a szokásos helyen. Végül a fiatforum-on is látott "két csavart belehajtok" metódust vetettem be, mert már a tököm tele volt az egésszel, de rohadtul. Végül a digitklima öntanulását' követően sikerült elérni, hogy a rendszer végre, ha nem is tökéletesen-precízen, de működjön.

Ugorjunk előre márciusig: bal hátsó komplett féknyereg cseréje. Ugye már említettem, hogy fordított menetes, így betétcsere alkalmával figyelni kellene. Nyilván korábban ez nem ment a nagyokosoknak, így befogott. Könnyen ment a csere, légteleníteni is sikerült; amikor fékezek, fog tisztességesen, az új nyeregnek köszönhetően már egyáltalán nem melegedik (korábban ez a kérek, néha melegebb volt, mint a többi).
Pár nappal később az olajat is lecsereltem (Mannol Energy Formula PD 5W40).

Júniusban sikerült kiműtenem a még gyári, felső váltótartó bakot. Az új már a fullosabb, több gumival kitömött változat; elméletileg finomabb járás prognosztizálható, kevésbé jutnának át a rezgések a kocsiszekrényre. Mivel a művelet alatt meglehetősen mélyre kellett leengendi a motor+váltó egységét, hogy ki tudjam csavarni a leghatsó nyomorult csavart, így sikerült túlfeszítenem az alsó bakot + a kipufogó flexicsövet. Ezt követően már tisztességes ralliautó hangja volt. Sajnos hegeszteni nem tudok, így a kipufogó javítását rábiztam volna a szerelőre, de sajnos sokáig nem ért rá, így elvittem a kocsit egy másik alakhoz. Rágányolta, kicserélte az alsó bakot is (60 EUR, vártam vagy 3 órát, szerintem kb 25 percet dolgozhatott a kocsin, többi csak idohuzas, hogy felszámolhasson X összeget), végre csend. Egy hét múlva már megint fülelek, kifuj. Hosszabb autópályás szakasz végére már teljesen elválhatott valahol, hiszen most ugyan nem vészesen zajos, de zörög, mint ördög a lámpásban. Bamme, magamhoz nyúlok, hogy ezen a tragacson semmi nem megy elsőre!

Nyár van. Kocsi gurulgat, nem történik semmi különös. Korábban sem ázott be, nem csapott bele a villám, nem hajtottam kilincsig felérő gázlóba, de egyik napról a másikra beszart a szelvedomoso. Törölni töröl, de spriccelni nem spriccel. Mivel egy biztosítékon van ez a két dolog, így nem azzal lesz a gond. Gondolkodom, hogy mégis mihez kezdjek, mert csak jó, ha lehet pacsmagolni a maszatolason felül. Ekkor beugrott - tudom én, hogyan ellenőrizzem szimplán: eltekerem balra a kormányt, kicsavarom az első 3 db csavart, ami a műanyag doblemezt fogja, és remélhetőleg pont be fog férni a kezem a pumpákhoz - így teszek, és realizálom, hogy a tervem hibátlanul kivitelezhető a valóságban is - habár a hely kevés, és döntően vakon tapogatózom, de pont elérem a csatlakozókat - beugrik, hogy ugye van a kocsin fényszórómosó is, aminek van egy pumpaja, plusz az ablakmosoknak is egy. Előbbi a húsosabb, csak egy futyije van és eddig se működött (motor kaputt, nincs utángyártott, 110+ EUR lenne egy gyári, annyira ez a fícsör nem hiányzik, így egyelőre marad), utóbbi a töpörödött, és két futyije két irányba tud vizelni; ha magamfelé húzom a kart, akkor a szelvedore spriccel, ha magamtól elnyomom, akkor a hátsó ablakra pisil. Elvileg a kar polaritást fordít, így másik irányba tekeredik' a pumpa, másik irányba terjed a lé...

Vissza a hibakereséshez: Elsőként csak lehuzom a csatikat, megkapargatom a fémeket, befújom kontaktspray-vel. Nincs változás. Hát, lehet ennek a pumpaja is beadta az unalmast? Rápillantok, 9.38 EUR Amazonon a Febi Bilstein. Megveszem. Megjön, kicserélem, elpocsolom kicsit a maradék fluid-ot (szerencsére csak egy nagyon keveset, nem 6 litert folyattam el... Ugye ezeknek a kombinált mosókkal felszerelt Stiloknak baszomállat 6 liternyi nyálat fogadó tartályuk van!), sikeresen beleejtem a gumidugót a kondérba (Anyád! - mondom. Azt hittem kőkeményen beszoptam még ezzel is, de kivételesen olyan mákos voltam, hogy sikerült kihorgásznom egy hosszú darab deróttal, második próbálkozásra, max 2 perc alatt... Egyszer nekem is lehet szerencsém XD), de végül összeraktam mindent. Vissza a csatlakozókat, raáadom a gyújtást, húzom a kart, semmi - csak a lapátok folytatják a rászáradt por/homokszemek szelvedore történő gravírozását. BAZZ, már megint engem szopat a kocsi? Maga a kar lenne defektes? Vagy kábel nyűg? Néha legszívesebben eltolnam a roncstelepre... Nah mindegy, velem nem tolsz ki, te rohadék! Hatalmas ötletem támad: felcserélem a csatlakozókat! A fényszórómosót ha akarnám, se tudnám operálni', egy próbát mindenképpen megér - már csak a teszt szempontjából is. Ismét raadom a gyújtást, felkapcsolom a pilácsot, húzom a kart, és láss csodát: érkezik az "égi áldás" a szelvedore! Ez így egy tökéletes definíciója a félmegoldásnak - nyilván csak az elsőt tudja ezen módon mosni, de sokkal jobb, mint a semmi. A másik pozitív járulék: tudom, hol van a kutya elásva. Kábel... Az egy következő sztori tartalma, ebből kifolyólag most el is köszönnék - pacsi a következő viszontlátásig!

Múltkor ott fejeztem be, hogy rezgőcső cseréjét követően kemény 6 napig volt csöndes az autó. Mikor egy hosszabb autópályás szakasz után elkezdett ismét dörmögni plusz kicsit zörögni is, extra türelem híján alá se néztem napokig. Amint sikerült kellően leszedálnom magamat, hogy ismét alányúljak', meg is kaptam a következő pofont - ez bizony egy harmadik hely a kipufogó-rendszeren, ahol az elmúlt fél évben alakul ki hiátus a rozsdának köszönhetően. Most éppen egy újabb csodálatos spot-ot nézett ki magának az idézett fogalom - nevezetesen a középső dob után felhegesztett tartófület. Egy szép lyuk nőtt az anyagban, és így a felfogatás, mint funkció is megszűnni látszott. Kis erőkifejtésre le is dobta a csőröl a kampót, a helyén egy bő kétszázas érményi liket hagyva. Mivel ezzel jól felhúzott a taliga, és már "olyan régen" foglalkoztam bármivel a kocsin, így elhatároztam, hogy én, egyedül fogom betapasztani a pofáját, és visszagányolni. Először is a lyukkal kellett valamit kezdenem: - korábban éreztem én, hogy lesz még teendő a kipufogóval, így már csak a vicc kedvéért is beszereztem eBay-rol egy úgynevezett "Holts GunGum Bandage" nevű szalagot (~5-6 EUR max). Eme csodaszalagnak felhasználási módja az ismertség első másodpercétől kezdve meglehetősen imponáló volt számomra, hiszen az ígéretek alapján nem kell hozzá semmi, csak:
- egy pár csepp vízzel benedvesíteni a bandázs felületét, problémás helyre felcsévélni a szalagot, végül pedig a kipufogó hője rágyógyítja egy életre! Mondhatnám, hogy "ez lenne az elmélet," de tulajdonképpen a gyakorlatban is ugyanez zajlott le, így aztán kisebb meglepetésemre a kipufogó ezáltal meg is gyógyult. Mármint a lyuk be lett foltozva, de a felfogatás továbbra is hiányzott azon a helyen, aminek eredményeképpen balra kanyarodaskor, illetve 10-65 km/h között zörgött tisztességesen. YouTube-on bukkantam éppen kipuf-ot hekkelő amerikai srác által bemutatott univerzális felfogató kütyüre, ami tulajdonképpen egy állítható bilincs, amihez egy masszív(nak tűnő) félbehajtott gumiszalaggal összeszegecselt, 6 darab lyukat tartalmazó, hosszúkás acél lemezdarab van rögzítve, oly módon, hogy az egész cucc ad valamennyi rugalmasságot, plasztikuságot. Ennek a kontrapciónak kellett valahol a közelben megfelelő helyet kerítenem - végül egy kicsit délebbre, a bölcső bal hátsó szilentje környékén találtam a kocsi farán egy alkalmas pontot, amihez hozzáfogattam ezen tartóval az arra tekergő csövet. Egyelőre tart, a zörejek 99.99%-a is megszűnt (ha különösen fülelek, alapjáraton nagyon enyhén érezni elenyeszo berezonálást, de amint gördül a kocsi, berezona' ist weg). Ha már felbakoltam a dögöt, ledobtam az olajat is, plusz szűrők cseréje... Pont 10.000 km-rel korábban történt a múltkori csere - akkor is kb 3.7 liter Mannol Energy Formula PD 5W40 ment bele, amire a maradékot hozzátöltöttem kicsivel féltáv után; most is ugyanez a kombó és a terv. 10k km alatt 1.3 liter olaj, ez ilyen.

Aktuális óraállás:
275.900km
Spritmonitor-on 7.11 l/100km, 52+e km alatt.
Szerencsére egyre kevesebbet kell mennem a kocsival, illetve még mindig van majdnem egy év TÜV, így nincs okom bármi miatt is aggódni.

A legutóbbi beszámoló 2019 szeptember eleji történéseket (= kipuf gányolás) idézett fel, jelenleg 2020 április közepe felé járunk. A két időpont között (7 hónap, 6600km) tulajdonképpen semmi teendő nem volt a kocsival, csak tankoltam, és kiégett izzókat cserélgettem (jobb első tompított, hátramenet egyik pilácsa, meg talán bal hátsó helyzetjelzőből az egyik), ablakmosó folyadékot töltöttem 1x, le is kellett mosnom a kocsit, mert már vastagon fedte a gyanta, rászáradt mocsok.

Az enyhe télnek (illetve a szett téligumi elhasználtságának) köszönhetően le sem cseréltem a nyáriakat, kemény nulla alkalommal gurult a gépjármű hóval fedett utakon, és talán egyszer dolgoztattam meg az ESP-t - egy, az átlag teligummával indokolatlanul lassan közlekedő sebességének kb. kétszeresével, körforgalomban.

A Stilo viszont utoljára még igen hasznosnak bizonyult, hiszen a költözködésnél gyakorlatilag mindent képes voltam segítségével transzportálni. 180x200-as (darabjaira szedett) King size bed (ok, két fordulóval), kanapé, fotel, szárító-, és mosógép, egyebek. Egyik alkalommal mondjuk le kellett engedni kicsit a vezetőoldali ablakot, hogy ne legyen annyira klausztrofób érzésem, mivel arra a néhány plusz cm-re is szükség volt, de megoldottam. Két kép ezekről:
https://drive.google.com/file/d/1R1O0yiqqbJtPvO11X91UR5AentPM1PO5/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1R6FNEgdCAhGNnhD3JEIK_19LXBn4woS8/view?usp=drivesdk

Aktuális óraállás:
282.500 km
Vásárlástól eltelt idő:
3 év 2 hónap
Spritmonitor-on átlagfogyi:
7.11 l/100km

TÜV idén júliusban esedékes, meglátjuk mit hoz a jövő, legközelebb már nagy valószínűséggel arról lesz szó. Bleib gesund!

Eljött az idő a lezáró részhez. Most az én kívánságom mindösszesen annyi, hogy remélhetőleg sikerülni fog majd valami tanulságot levonni, bölcsességet megfogalmazni arról, hogyan is alakult a Fiat Stilo tulajdonlása.

Befejezés
A szegény taliga koporsójára az utolsó szöget az verte be, mikor még meglévő lojalitásom kifejezése végett elgurultam az augsburgi szerelő ismerőshöz, annak érdekében, hogy vessünk rá közösen még egyszer s utoljára egy pillantást. Rondán elfogyó' küszöbök, kotyogó baloldali kormány-összekötő, kopott gumik (bal hátsóban szög), elöl-hátul felfrissítendő fékek, fixálandó középső dob felfogatás tekintett le ránk a csáposról. Ezen felül: vezérlés cseréje kb 15e km múlva esedékes lenne, kuplung végét járja, fékfolyadékot is illő lenne nyugdíjazni, hátsó felfüggesztés még mindig nyikorog, az autó kívülről-belülről olyan, amilyen - és ha mindezen sikerülne is túllendülni, akkor hol is tartanék? Lenne egy közel 20 éves autóm, ami ugyan működik, mehet még 2 évig, de sajnos csak a környezeti terhelés nem szándékos növelése lehetne az egyedüli pozitívuma a kocsi életben tartásának. Tehát úgy döntöttem eljött az ideje annak, hogy búcsút vegyek a Fiattól. Három és fél éve én mentettem meg a bontótól, eddig bírtam vele, innentől kezdve legyen más problémája túlvilágra küldeni a Stilot.

Eladás előtt, de már akkor, amikor telepakoltam a téligumiszettel, maradék cuccokkal (injektorsor, műanyag kormány, kazettás magnó, váltótartó bak, új szűrőszett, és egy csomó apróság) még kétszer is sikerült bevetnem: egyik alkalommal egy pár, nagyméretű cipősszekrényt hurcoltam, utána meg elcédétévét... A kivénhedt csataló zokszó nélkül tűrte, bár igazából az én jellemző felhasználási módom (nagyon kevés városi menet, sok lassú autópályás krúzolás) nem viselte meg annyira a technikát, sosem volt igazán oka panaszkodni. Közben az utódja is megérkezett (Ford Focus ST mk2), így egyre jobban kezdett kicsúszni a talaj a Fiat alól.

Végül Kleinanzeigen-en hirdettem meg, körbefotóztam, feltöltöttem drive-ra a nagyfelbontású fotókat, mindent leírtam a kocsiról, csak email elérhetőséget adtam meg, és hetekig egyetlen komoly jelentkező nem volt. Komolytalanok természetesen akadtak; írni nem tud, ingyen elviszi, kiírt ár negyedéért elviszi (pedig kemény 400 EUR szerepelt legelején). Elhajtottam az összes sötételméjűt, és vártam. Semmi változás nem történt, így 3-4 naponta 50 eurókat csökkentettem az áron.

200 EUR környékén írtak páran, többek között egy magyar hapsi is, akit érdekelt volna, de napokig nem reagált, így végül egy lecsúszott német fiatalemberé lett. A járványhelyzet miatt elveszítette az állását, keresett volna egy olcsó, mukodokepes autót, hiszen azzal csak mobilabb lehetne. Egy pénteki napon, korán reggel elmentem hozzá a kocsival, vittem a gyári, két távos' kulcsot, egy kiló paksamétát, hátulja telepakolva a korábban listázott "lomokkal". Elmagyaráztam a tudnivalókat (indítás előtt érdemes megvárni, míg elalszik pár lámpa, végig fut a Prüfung', indítás utáni pár mp-ig tilos gázpedált érinteni (ugyanis elkalibrálódhat, utána 2000 RPM lesz a megengedett legnagyobb fordulat...), Airbag csatlakozókat személyesen "mutattam be" neki...), beült, elindultunk. Végig ő vezetett, tesztelhetett mindent - ment a klíma, a motor stabilan járt, a Fiat fékezett, kanyarodott. Ugye én 3.5 évig munkábajárásra használtam, így működnie kellett a kocsinak. Rendben, írhatjuk a Kaufvertrag-ot, 150 EUR, tudjuk le hamar. Előző nap már foglaltam 10:20-ra időpontot a hozzám legközelebbi KFZ Zulassungsstellén, így a kötelező hivatali gépezet megolajozását követően neki lehetett is mennie dolgára, én meg hazagyalogolhattam. Mivel a rendszámra sem volt szükségem, így kemény ~20 EUR környékén megállt az átírás... Autó félig tele volt benyával, gyakorlatilag fillérekből szerzett egy autót másfél hónapra (plusz 1 hosszabbítás még megoldható). Letudtuk, viel Spaß, utolsó fotó a kocsiról, Tschüss!

Fura érzés kezdett elönteni; ezt a terhet akkor tényleg ledobtam volna, nem lesz már nyűgös belvárosi parkoltatás, nem számít, mi fog történni másfél hónap múlva?! Valami miatt inkább ambivalens érzéseim voltak, de továbbra sem tűnt a teher a vállamról, pedig pont aznap kezdődött egy laza kéthetes szabim.

Kemény másfél eseménytelen napot követően, vasárnap hajnal 3 körül kapom az üzenetet, hogy a kocsi nem indul. Azonnal visszaírok, rövid beszámolóból rögtön tudom mi történhetett: az akksi pozitív pólusára rögzülő saru az utolsókat rúgta alattam, sokat kellett kínlódni vele, hogy valamennyire stabilan lehessen fixálni. Természetesen hülyén van kitalálva, de eddig nem okozott lerohadást - persze én nem 40-nel vettem a padkákat, mint ahogy a jómadarunk tehette megalapozott gyanúm alapján.

Egyértelmű volt, hogy milyen időjárás várt kint engem: vihar, villámlás, özönvízszerű eső. 10 perc múlva már a kocsiban ülök, elgurulok érte, viszek kötelet. A tervem, hogy hazahúzom (~5km), reggel meg majd megjavítom. Mikor odaértem, láttam a padkát (bazinagy, lendületből felkanyarodva simán zöttyenhetett akkorát az akksi, hogy leszakította a sarut), és motorhaztetot felnyitásakor pofán is röhögött a fityegő a saru. Kibányásztam a lomok alól a vonószemet, behajtottam, majd felraktam nagy nehezen az ST-re is a sajátját (először lehetett használva, obviously XD), szarrááztam, majd szép óvatosan elcipeltem a megmaradt terhemet. Az úton hazafelé visszapillantoban láttam, hogy a Fiat lámpái már alig pislákolnak, így a bebikázás / betolás képe is kikristályosodni látszott.

Parkolni nem igazán tudtunk, de végül ledobtam valahol - reggel kiderült, hogy tilosban, így vasárnap lévén hatalmas szerencsénkre nem húzta tovább az Abschleppdienste, mert az simán 300 EUR-os tétel lehetett volna. Aludni kb másfél órát tudtam, gyomorideg, hasmenés, minden kijott rajtam. És belőlem, szó szerint. Délelőtt 11 körül vissza, át kell parkolni szabályosabb helyre. A szerencsétlen alak egyik forduló alkalmával majdnem lebontotta a Focus seggét - hatalmas mákomra a két vonószem koccant csak. Húzogatás-tologatás alatt ismét szarrááztam, majd abban maradtunk, hogy másnap, hétfőn elmegyek egy königsbrunni bontóba, mert eBay-en pont találtam egy bontott, szép állapotú sarut. Elkértem az egyik kulcsot is, hogy akkor már egyedül elintezhessem a cserét, és utána meglátjuk, hogyan tovább. Hétfő reggel hívom a bontót, elérhető a termék, nyitva is vannak, mehetek. Megyek is, viszem magammal a szerszámost, megveszem (15 EUR), vissza Augsburg, leparkolok a Stilo elé, és harmadjára is szarrááztatom magamat. Csere letudva; saru áll, mint Katiban a gyerek. Küldöm a videót a kicserélt alkatrészről, minden fasza, az autónak mennie kell bikázás / betolás után. Írja a srác, hogy talált egy érdeklődőt, aki hibásan is megvenné. Szuper, áldásomat adtam rá - legalább onnantól kezdve "hivatalosan" már nem kell folytatnom a korrekt, jófej eladó imidzsének megtartása érdekében végzett, "bajba jutott vásárló" kisegítése okozta őszhajszál-növesztést. A kulcsot eldugtam az anyósülésen lévő mappába, bezártam a kocsit, továbbítottam az intelt, és leléptem.

Elméletileg 14:00 órát ígért neki az érdeklődő, én ekkor már csak otthon ültem csöndben, egyedül (döntően a wc-n, küzdve the trots-val). Késő este kaptam az üzenetet, hogy elvitték ugyanannyiért, nincs gyakorlatilag vesztesége sem. Majd keres inkább egy japánt 300-ért, hátha azzal másfél napnál többet bír. Erre én egyéb megjegyzés híján, pozitívan válaszoltam, elkoszontem, majd végül letiltottam egy életre a számot.

Hirtelen megszűnt a nyomás, kisimult az arcom. Amire fizikailag képes voltam ezalatt a két nap, egy éjszaka alatt azt én megtettem. Ha kellett volna, az autót ugyanolyan mukodokepes állapotba hozom, mint amilyen az eladáskor jellemezte. Az én lelkiismeret teljes mértékben tiszta maradt, és aznap már mosolyogva hajthattam álomra a fejemet.

Ciao Stilo, soha rosszabb taligát! :)

Hibalista

- Az autó eldobott mivoltából adódóan egyszerűbb lenne felsorolni, hogy mi nem romlott el rajta. :)

Ide hordtam szervizbe

Olasz Autószerviz Debrecen Nagy tapasztalattal rendelkeznek olasz roncsok masszírozásával kapcsolatban. Kicserélték a gyászos hátsó szilenteket, a hengerfejtömítést, plusz rendbeszedték a kocsit. A kocsi átvétele után, hazafelé menet alapjarat közelében elkezdett rángatni. Jeleztem nekik, és másnap visszamentem a kocsival. Előttük már nem indult be. A fő szerelő hapsi (aki korábban dolgozott is a kocsin) 30 mp alatt megtalalta a hiba forrásat. A generátor melletti testkábel kontaktos volt - kerített egy másik csavart, jól felreszelte, majd behajtotta rendesen. Azóta sem volt gondom ezzel a foldelesi ponttal. :)

Értékelése: 8

Másik szerelő értékelése

Szőke Zoltán - BajorországNagyszerű srác, amióta megismertem, csak hozzá viszem a kocsit. Lelkiismeretes, profi, valamint pontosan 1000 km-rel közelebb van, mint az Olaszautosok Debiben. :)

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 2002
Kényelem (7) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 223750
Megbízhatóság (4) Vezetett km 40000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? CB600F Következő autója? Elise
Ennyire szerette (6) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (6.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Fiat Stilo 2001 (2004 - 2007)

További ítéletek (245 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)