Zöld Luzitán
Szöveges ítélet
Az az igazság, hogy párommal elég hamar rákattantunk az egyedi formája miatt és a választásunkat nem bántuk meg. Nézegettünk még más kicsi, családi egyterűeket/kombikat is, de akkor (2007 év vége felé) a nekünk fontos tulajdonságok közül (pl. elég erős és nagy motor, viszonylag nagy csomagtartó, ESP, sok légzsák...) más modellek nem bírtak mindegyikkel, így maradtunk ennél az annak idején kategória-teremtő, pici kombinál. Jelenleg családunk háromtagú, bár így összesen nem nyomunk másfél mázsát, így nem volt szempont, hogy egy legalább másfél tonnás nagy dög dörmögjön alattunk, egyébként meg a világ boldogabbik felén egy ilyen, névleg 119 g/km CO2-kibocsátású motorral szerelt kocsira adnak adókedvezményt.
Jó felépítésű, nagyon jó helykihasználású kisautó. Persze, tudom, tudom, az igazán "zseniális" pakolási szempontból a Honda Jazz, de hát kérem ez már egy hatodik modellévét taposó autó, eddig egyetlen ráncfelvarrással. És különben is, mi van akkor, ha éppen nem tetszik a vékony arcú, lapos homlokú Honda, ami csak kicsi benzinmotorral vásárolható?
Személy szerint tökre meglepődtem, hogy mennyire tágas és komfortos járgány. A kilátás minden irányból nagyon jó, az A-oszlop sem vastagabb, mint a többi autómodell esetében, főleg jó, hogy nem csap homlokon és az arcomba sem lóg, sem ez, sem a tető elülső éle. Egyetlen zavaró dolog szerintem a kilátással kapcsolatban a visszapillantó tükrök elkeskenyedő külső vége és összességében kicsinyke méretük. Azóta megnéztem, csomó autómodell esetében, teljesen ilyen tükre van a Polónak is, meg a többi Fordnak. A csomagtartója alapesetben 337 literes, ami szerintem tekintélyes, főleg hogy összevetettem a kategóriateremtő Golféval ( az aktuális VI-os szériáé 350 l, a 207-es Peugeot kombié pontosan ugyanígy 337 literes, a zoom-zoom 3-as Mazdáé meg 347 l), szóval igen jó érték ez, főleg, ha hozzá vesszük, hogy a klóntestvér régi Mazda 2-es csomagtartója meg sokkal kisebb (285 liter körül, mint egy régi Suzuki Swift)! Az összes mai kisautónak ennél csak kisebb a csomagtere, egyedül a Honda Jazz-nek meg a Nissan Note-nak van nagyobb puttonya. Arról nem is beszélve, hogy gyakorlatiasan a praktikussági szempontokat előtérbe hozva, egy összehajtogatott Graco Mosaic babakocsi a csomagtartó legmélyére, az üléstámlák mögé, a belógó hátsókerék-dobok közé fér be, nem csak amolyan bénán-féloldalasan, mint oly sok más autóban. Családoknál ez sem utolsó szepont, hehe.
Kényelem: szerintem az ülésekkel elöl alapvető baj, hogy rövid az űlőlapjuk, autópályán rendszeresen elülöm a seggem, de nagyon. Jó viszont a kilátás előrefelé, szuper, hogy nagyon jól lehet látni a kocsi orrát. A többi ülés magas pozíciója viszont utazgatáshoz meg tök jó, főleg, hogy baró nagy a lábtér, a hátsó sorban is. Tolatáskor viszont hátrafelé bénán látni ki. A kényelem dícséreteként szeretném megemlíteni, hogy a munkaasztalnak átalakítható, előre hajtható támlájú anyósülés babapelenkázóként is bevált, na például nem tudom, hogy más kicsi családi kompaktok rendelkeznek-e ilyen plusz funkcióval?
Nem Magyarországon vásároltuk, így pl. érdemben nem is vethető össze felszereltsége (Ghia) az otthon aktuálisan forgalmazott modellekével.A miénkében a következő megemlítendő extrák vannak: ESP, hat légzsák, manuális klíma, fűthető első szélvédő, esőérzékelős ablaktörlő, fűthető/behajtható visszapillantó tükrök, vonóhorog. A többit nem írom, mert ahogy tudom, már rengeteg más autóban is szériafelszereltséggé lettek, csak az olyan tapasztalatlan majmok örülnek neki, mint én is, aki régi Swiftből ült át. A full bőr belsőt erős túlzásnak éreztem volna a hátsó üléssor hajtogatásához használatos, tényleg elrettentő méretű és sajnos nagyon jól látható vasalások miatt, hehe. Ha otthon konfigurálták volna a mi autónkat, kevéssel 5 millió alatt állt volna meg a számláló, s otthon olyan dologért külön kellett volna fizetni, amit mi alap felszereltségként megkaptunk (pl. kartámasz a vezető oldalon).
A kocsi fogyasztása: 40.000 km után vidéki csocsinkázós autózásokkor simán beéri 4,3 literrel, de ez csak kalapos nagypapa stílusú vezetéssel igaz, szigorúan 90 km/h-ig. Autópályán tartósan 150-160 km/h sebességgel 7,3-7,4 liter között eszik, frissibe mértem, kifejezetten csak a gyors szakaszra, a fedélzeti számítógéppel. Negatív rekord: 130-150 között ellenszélben, egy hónapi cuccal teletömve és külső kerékpártartóval 8,1 l/100 m. 130-150-es utazótempót tartva 5,6-6,2 liter körül beéri autópályán, látható, hogy a nagyobb sebességgel nagyon megnő a fogyasztás.
Ez a nagyobbik dízel motor elég szépen kerepel, kissé traktoros hangon, ám nincs nagy különbség a hideg meg a bemelegedett állapotú hangja között, s nagyobb tempónál, országúton vagy autópályán kifejezetten kellemes duruzsolássá csendesedik a jellegzetesen kerregő alapjárati dízel hang, de csak 110-120 km/h-ig. Utána sajnos nagyon hangossá válik, 130 km/h még elviselhető, de 150 körül tök zajos. Igencsak örülnék, ha jobb lenne a hangszigetelés a motor felől, illetve a menetzaj is lehetne kisebb, de a nagy homlokfelület miatt ezen nagyon nem lehet segíteni, így jártunk. A motor igazán jól csak 2000-es fordulat felett kezd el húzni, addig csak teljesen közönséges gyorsulást mutat, főleg normál gázpedál kezeléssel; 2000-es fordulat felett viszont szuperül meglódul az autó, és egészen sportos élményt nyújt (maga a kétezres fodulat 90 km/h-t jelent ötödikben). Az tényleg nagyon furcsa élmény, hogyha óvatosan, takarékosan szeretne vezetni az ember, akkor baró lomhán megy a finom gázpedál-nyomogatás miatt a kocsi, viszont ha elindulástól kezdve felpörög a turbo, iszonyatosan komoly a gyorsulás. Valószínűleg nem is érdemes nagyon finomkodni, most zömmel városi használatban is már csak 5,6-5,8 liter az átlagfogyasztása egy tankra vetítve, pedig már nem óvatosan indulok. Ja, egy fontos megjegyzés: olvasgattam, hallottam, nem hittem eddig, de most már saját megfigyeléseim is igazolták, rohadtul nem mindegy, milyen dízelt tankol bele az ember. Prémium dízel tankolásával az átlagfogyasztás minimum fél literrel kevesebb (autópályán néztem). Nagyon csodálkoztam, szerencse, hogy ahol lakunk, a prémium olyan olcsó, mint Magyarországon a sima gázolaj. Maradok a prémiumnál.
Klíma: hát ez nagyon vicces, hogy annyian sírnak a Népítéletben amiatt, hogy az 1,4-es motorokkal szerelt klímás modellek belassulnak a klíma használatakor. Nekik üzenem, hogy az 1,6-os is belassul, de erősen. Nem kell annyit klímázni, az a titok.
A nyári Continental gumik csendesen futnak, bár elég szélesek (195/60 R15), a téli Michenlin Alpin A3 gumik pedig csak elviselhető mértékben surrognak, nincs olyan iszonyatosan átütő perregő lánctalpas hangjuk, mint az olcsóbb téli gumiknak. A nagy tappancsokkal nagyon stabil az autó, nagyon jó egyenesfutással és remekül elnyeli az úthibákat a futóművel együtt. Kifejezetten pihentető a vezetés még 150-160 km/h-ás sebességnél is, a stabilitás nagyon megnyugatólag hat, nincs para még a német sztrádákon sem, ahol ez alapsebesség már, sajnos. Az viszont igaz, hogy eléggé szélérzékeny a kocsi, az enyhe szelet nem, de az erős befúvásokat bizony megérzi. Szerencsére ekkor sem akarja kitekerni a kormányt az ember kezéből a szél, csak a kocsiszekrényen erőlködik.
Szerintem még az 1,6-os tdci motorból kicsiholható tempóhoz és gyorsuláshoz is elegendően erős a fék, az igaz, hogy nem harapós. Meg kell és lehet szokni, ha megy nyomja az ember, baró jól fognak.
ESP: jó az, ha kell, működik, szerencsére csak ritkán kapcsol be. Egyszerűen annyira biztos útfekvésű és hülyevezető-stabil a kocsi még hajtűkanyarokban is, hogy nem nagyon kapcsol be ez az elektronika...csak ha túl keményre fújtam a gumikat elöl.
A váltó egyszerűen szuper. Rövid úton jár a váltókar, nagyon simán, egyenletesen, mindeféle megakadás, ellenállás nélkül. Jó, 6 év után néha parkolásból elindulva nehezebben találja az egyest vagy a hátramenetet, de ezt úk tesztekben is megírják más modellekre.
Sokat szokták fikázni a Fordok egyszerű belső terét, az egyáltalán nem túlcsicsázott műszerfalat meg a belső burkolatok minőségét. Nekem nagyon bejön az egyszerű, letisztult belső formavilág, a kétszínű műszerfalborítás, aminek színezett része elég puha és szuperül megtapadnak rajta a parkolócédulák meg egyéb kis fecnik. Eddig még semmilyen nyiszogást, recsegést nem hallottunk sehonnan.
A mások által tapasztalt hibákról: már nálunk is előjött pár, hiába, szaftos rémtörténeteket hallottam kukába való Fordokról, minden modell esetében. Konkrétan eddig két dolog fordult elő: a kesztűtartó fedele beragadt és nehéz volt nyitni/csukni, de aztán magától rendbe jött, illetve a kesztyűtartó alatti szigetelő lemez egyik felfogatása szakadt el.
20.000 km-es update: a motor alján a karternél csöpögött a motorolaj, tömítést kellett cserélni és rendesen meghúzni a csavarokat.
40.000 km-es update: kapott fóliázást körbe-körbe, sokkal hűvösebb lett belül, pedig nem fekete, csak Shark IR 70-es világos fóliát ragasztattam fel. A zajok egyre inkább idegesítenek a nagy sebességnél, ezért hamarosan Dynamattal teliberagasztom a pléhdoboz belsejét, mivel a hangszigetelést gyalázatosan minimálisra vették a Fusionban. Ja, és az ajtók réseivel is kell valamit kezdeni, mivel a legtöbb szélzaj a másfél centis, illesztésnek nem is nevezhető hasadékokon jön be.
55.000 km-es update: megvolt a 60.000 km-es kötelező szervíz, kicsit hamarabb. Semmit nem cseréltek még rajta a kötelező dolgokon kívül (olaj, folyadékok, szűrők). VISZONT sajna valami elkezdett zörögni a motortérben, megint csöpög az olaj a karterből, a fedélzeti kompjúter pedig időnként felvillan, motorhibára hivatkozva, holott semmi de semmi nem tapsztalható menet közben, aztán újraindításkor a hibaüzenet eltűnik. A kódokat már 2x nézték szakszervízben és ők sem tudtak mit szólni a dologhoz: szemlátomást minden rendben van a motorral. De ezek miatt már múlóban a nagy szerelem, egyáltalán nem vagyok nyugodt mostanában a kocsi miatt.
75 000 km-es update: kiégtek az elülső tompított fény izzók, ezeket kellett cserélni, ezenkívül lecserélték az első ajtók díszléceit. Más semmi. Az autó belseje és az ajtók szép lassan megkapják a Dynamat Extreme szigetelést (3 turn kit majd' 6 négyzetmétere eléggé jól alkalmazható a problémásabb, szigeteletlen fémfelületeken), plusz kapnak majd még egyéb hangszigetelést is (spéci hangelnyelő szivacsok)az ajtók , a csomagtartó és a tűzfal. Nagy élmény szétszedni a belső burkolatát a kisautónak, elképesztően fis-fos plasztik fröccsöntött kongó-bongó a kocsibelső, a gyárban szinte teljesen kihagyták az igazi komoly hangszigetelést a kocsiból. Még szerencse, hogy legalább 2 alkalommal gond nélkül szét lehet bontani, annyit azért bírnak ezek a szir-szar elemek. Ja, és más kocsikkal ugyanez a helyzet. Szégyen.
153000 km-es update: volt egy csapágycsere elöl, sima szervizen kívüli program. Egy-egy éves nagyszervíz megáll 400-600 euróban. Az elülső Philips lámpaizzókat gyakorta kell cserélni, a hátsó lámpatestekben pedig iszonyat nehéz cserélni az izzókat, egyszer úgy felidegesítettem magam, hogy többet emiatt Fordot nem veszek. Még mindig hangos, emiatt is elpártoltam a Fordtól, a bumfordibb B-max pedig annyira csúnya, hogy szóba se jött.
Az előbbi hibákat leszámítva nem nagyon nyiszog sehol, nincs semmi fényezési/festési hibája, nem recseg a váltó, nem zúg a szervó, nem rozsdásodik semmilyen ajtóperem, nem jött szét semmilyen létfontosságú kapcsoló, nem lukadt ki semmilyen cső, nem állt le, csak ha én akartam. Lehet, hogy nem mindegy, hol rakják össze a cuccost, és nekünk szerencsénk volt.
Hibalista
- Pici dolgok, mint általában másoknak is: kesztyűtartó fedele (magától rendbe jött), kesztyűtartó alatti szigetelőlemez felfogatása elszakadt, ajtóvédő díszléc ragasztása elengedett kicsit. Idővel a jobb első és középső csapágyakat kellet kicserélni, totál tönkrementek, ez egy 360 EUR-ós kaland volt, ezen kívül csak és kizárólag kopó dolgok használódtak el. Az eredeti akksijának a cseréje is csak most lesz esedékes, 6 évesen.
Ide hordtam szervizbe
Nem Magyarországon, úgyhogy nem lényeges info. Mindenesetre a kereskedés műhelyébe, ahonnan vettük. Gyorsan, precízen, olcsón dolgoznak.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
undefined
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 157000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Swift 1,3 GL | Következő autója? | i30 CW 1,4 |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.8/10) |
