Turbo narancs - mindenki megbámulja
Szöveges ítélet
Kicsit blogos formaban adom kozre az autoval kapcsolatos tapasztalataimat, es ki is terek olyan szempontokrol melyekre sokan talan nem, ezert aki nem kivancsi a rizsa reszre mely azt targyalja, hogyan esett a valasztasom erre a tipusra, az ugorja az a I. es II. fejezetet.
UPDATE: fel ev alatt 200rol felugrott a km ora 6000-re, ugyhogy most mar tobb tapasztalat all rendelkezesre, mind negativ, mind pozitiv iranyba. Az ujabb elmenyek a IV. szekcioban talalhatoak.
I. A dontes
1-2 evnyi gondolkodas es rengeteg lehetoseg kigondolasa utan dontottem, hogy lassan jo lenne venni egy autot. Fontos megjegyezni, hogy kulonosebben nincs szuksegem ra, de haza utazni biztosan kenyelmesebb lesz, mint a vonat. Ettol fuggetlenul nagy auto rajongo vagyok, ugyanakkor mint eszkoz is tudok gondolni az autora.
Mikor 2005-ben megjelentek az elso fotok illetve peldanyok, kulonosebben nem estem hanyatt, de persze azt en is lattam, hogy ez nem mindennapi forma ebben a kategoriaban. Ekkor meg inkabb valami hasznalt kozepkategoriaju autoban gondolkoztam.
Eltelt 1-2 ev azzal, hogy neha meglestem a hasznalt auto kinalatot, mit kapni 2 millio forint korul. Kozben nehany ismeros vett hasznalt autot, es meg a legtokeletesebbnek latszo (nem hasznaltauto kereskedotol szarmazo!) autokkal is mindig voltak turpissagok, ami engem mindig felhaboritott, ti. attol, hogy megtortek a lokhartito, azt be lehet vallani, hisz ha 100% a javitas, akkor nincs problema, de tudjon mar rola az ember. Vagy a vezetett szervizkonyv... amirol kiderult, hogy sosem volt ott az auto mikor kitoltottek. Ekkor mar korvonalazodott bennem, hogy inkabb veszek egy uj autot, mintsem ilyenekkel agykarositsam magam, ami egyebkent azon tul, hogy elmondhatnam mindenkinek, hogy mennyire jo aron vettem egy hasznalt autot es szep csendben az ar duplajat rakoltom, hogy valoban jo legyen - nem sok ertelme van, szerintem.
Tehat jott az elhatarozas, hogy uj auto, aminek a belet en taposom ki, es en torom porra, nem pedig mas elottem, majd megveszem. Anyagiak persze szukosek, 120 honapra meg vegyen az autot, akinek "45 anyukaja van". Kezdetben vala´ kicsit nagy arccal kezdtem nezni az uj autokat, konkretan 6-os mazdakrol es avensisekrol almodoztam, meghintve nehany c-maxon es focuson valo elmelkedessel. Gyorsan kiderult, hogy csak ugy lenne lehetseges kenyelmesen(!) fizetni ezen autok hiteleit, ha eladom a lelkem 120 honapra. No way, mondom. Inkabb veszek kisebbet es majd kesobb ulok at egy nagyobb autoba.
Emlekezetembe es retinamba melyen beleegett az uj grande punto design-ja, de nagyon tetszett az uj opel corsa is, a rancfelvarrt fiesta es meglepetesemre az uj cliot sem vetettem el, nem beszelve a szinten nem tul reg kijtot 207.esrol. Ismet eltelt egy keves ido mikor nem foglalkoztam a gondolattal, azonban a megmaradt bennem, hogy leginkabb a puntokra kapom fel a fejem, foleg ha egy narancs szinut lattam (csak semmi politika!;). Ha jol belegondolok, itt dolt el, de probaltam alapos es targyilagos lenni, mivel megiscsak tobb millio forintos befektetes (hitelrol nem is beszelve)! Elso korben ezeket a kocsikat ejtettem ki, ime a nem tul egzakt es megalapozott, technikai adatokkal nem alatamasztott csakis csak erzetre alapozott problemaim:
clio - francia szegenykem, igy eleve hendikeppel indult, de tenyleg probaltam elvonatkoztatni, megsem sikerult. A kulso forma, es foleg a belso nem igazan fogott meg, egyszeruen nem tetszett meg annyira. Ettol fuggetlenul nem tartom rossz autonak.
207 - titkos favoritkent indult, vegul gyorsan kiesett a tipikus cliohoz hasonlo francias belsovel. Az auto kivulrol pl. metal kekben nagyon jol nez ki, de az elso es hatso lokharitotol az auto sajat maga karikaturaja volt szamomra. De azt leszamitva nagyon szep az az auto. Egy kis rugas volt bele, hogy rengeteg pug307 van a kozelembe es mindegyik durvan hullik szet, nem beszelve az elektronikarol.
corsa - nagyon szep az uj corsa, de ar/ertekben szerintem nagyon elmarad, nem beszelve a motorokrol, ecotec ide vagy oda, tovabba ami sikerult mindenkinek a felsoroltaknal az az opelnek nem: nem lett jelentosen nagyobb a belter, ez nyujtja a legkisautosabb hatast a tobbi kisauto mellett
fiesta - talan ez az auto volt a masik nagy eselyese az egesznek, foleg, hogy rengeteget foglalkoztam Ford temaval igy kozelebb is kerult hozzam, mivel visszakoszontek azert nagyreszt a focus es c-max megoldasok, stb. Belter kicsit nemetes, nulla karpit lenyegeben, de jo minosegu muanyagok. Az OK amiert kiesett a szuron viszonylag egyszeru, emberi es gyarlo. A facelift utani fiestak beka szemei egyszeruen kozrohej targyat kepzi nalam. Raoperaltak szegenynek az elso lampaira ket buborekot. Nyilvan mar kinjukban nem tudtak min valtoztatni, igy ugy voltak vele, hogy a negativ valtozas is valtozas.
Sikerult egy par sorral levezetnem, hogy hogyan esett valasztasom a Puntora. Kezdetben a tipusokkal es felszereltsegekkel csak a weben ismerkedtem, de mar volt egy keves tampont, amivel el tudtam indulni. Harom dolgot tudtam biztosan:
1) harom ajtos lesz, ket emberre terveztem be ezt az autot
2) sport verzio, de nem azert mert szerintem attol sportos egy auto, hogy kap 1-2 +muanyag elemet szinre fujva, hanem mert egyszeruen nekem igy tetszett, pont nem erdekel, hogy ez most sportosnak hat avagy nem.
3) nem dizel. nagyon jok ezek a mai dizelek, csak epp nem kis autoba valoak ahol nincs anyag hogy elvezessek ezt a borzalmas hangot. A dizelpartiak kerem ne verjenek meg, hasznaljak egeszseggel dizel motorral felszerelt autojukat, engem nem zavar, csak ne kelljen nekem is azt hasznalni. Majd ha lesz egy kozepkategorias autom, akkor abban dizel lesz. De akkor sem azert mert olcsobb az uzemanyag. Kozepkategoriaba jobban el tudom kepzelni a dizel motorok hathatos menettulajdonsagait, nem beszelve arrol, hogy egy nagyobb autoban jobban lehet jatszani a vibraciok es hangok elvezetesevel. Csak ki kell probalni es barki belathatja ezt.
Tovabba nagyon fontos szempont volt, hogy biztonsagilag maximalisan felszerelt legyen az auto; elvarasom volt az abs, esp, ket legzsak elol, egy-egy oldalt, egy-egy fuggonylegzsak es lehetoleg ezek szeria legyen.
No, ezek utan viszonylag szukre huztam a lehetosegek listajat:
1.4-es Grande Punto, Sport felszereltseg. Nezzuk mit is rejtett ez mikor en vettem (nagy vonalakban):
- taviranyitos kozponti zar
- allithato kormany
- elektromos ablakok
- klima (manualis)
- kodfenyszoro
- bor kormany, valto, kezifek
- esp
- 17" alu felni
- magassagban allithato ulesek
- cd -s radio
- multifunkcios kormany
- elso, oldal es fuggony legzsakok
Remelem nem hagytam ki semmit. Lenyegeben minden benne volt, ami egy mai (2007) kis kategorias autonal elvarhato. Nekem azert volt par extra kivansagom, hisz hat az ember nem 1-2 evre vesz autot, es ha nagy ritkan hasznalja, akkor erezze mar jol magat benne es ne szenvedjen hianyt semmiben. Azert arra ugyeltem, hogy minden marhasagot ne rendeljek meg, tehat tenyleg csak amit hasznalnek es ertelme van. Ki-ki maga dontse el, hogy jol valasztottam -e:
- sotetitett uvegek (nem teljesen eppencsak, a teljeset nem is szerettem volna)
- kartamasz (enelkul bele se ulnek, hihetetlen hasznos)
- klimahoz automata opcio (2007ben inkabb nem tekergetnek gombokat es egyebkent sem illik bele a modern kornyezetbe a 3 tekero az 1990es evekbol)
- mp3 lejatszasi lehetoseg a CD -hez (ugye 2007ben...)
- 15 kullos 17"-es felni helyett szinten 17" de 10 duplakullo (ez jobban tetszett, ennyi)
- extra hifi, mely lenyegeben egy komolyabb (mar gyarihoz kepest) erositot, hangfalakat (erositett 4x60W, 2 csipogo), melynyomo jelentett. Ezzel ugy voltam, hogy 70 000 forintot meger, mivel hallottam szolni es bar botfulu vagyok, szepen szolt. Ennel komolyabbat nem is vennek bele. Aki ennel komolyabbat akar az vegyen egy otthoni komoly hifi rendszert es szereljen ra kormanyt meg sebvaltot. ;)
- elektromos derektamasz (ez fuggosege volt a kartamasznak, feleslegesnek tartottam, de mint kiderult hasznos es kenyelmes)
- 12V csatlakozo a csomagtartoban is (informatikuskent nem art ha mar az uton fel tudom tolteni a laptopot es nem kell elolre bedugnom;)
- extra fenyezes (narancs szinnel nem art, hogy ne egy fonnyadt narancs legyen;)
Ez kb. 400 000 Forintnyi extra volt, amivel ugy voltam, hogy ezeket gratisba kell adnia barmelyik kereskedesnek.
Egy valtozas azonban meg az utolso pillanatban tortent a dontesem soran. Nem is nagyon figyeltem, hirtelen megjelent a T-JET motor. Arban pedig nagyon kicsi a kulonbseg (150 000 Forint). Bar nem vagyok egy rutinos vezeto es kerulom a veszelyes szituacokat, igyekszem figyelni masokra, de ugy gondolom nem minden esetben csak fekezessel harithato el a veszhelyzet, hanem nagyon szamit, hogy az adott szituaciobol mennyire vagyok kepes egyszeruen meglogni egy nagyobb gazadassal. Igy raszantam ezt a penzt, hogy a turbos verziot kapjam. Tehat nem arrol van szo, hogy ezzel akarom lezuzni az utrol a kulonbozo sokkal dragabb autokat. Mint utobb kiderult a motorrol, azert elmeny-fokozonak sem utolso.
II. Rendeles
El is kezdtem korbejarni a kereskedeseket, telefonalgatni, levelezni. Lenyegeben az orszag osszes kereskedesevel kapcsolatban alltam, voltak kereskedesek akik egybol kiestek (stilus es/vagy ajanlat), voltak akik tuleltek az elso ajanlatot. Ezzel igazan nem untatnek senkit, vegul csak 2-3 (videki) maradt akik elfogadhato ajanlatot tettek (vetelar, hitel, uzembehelyezes). Vegul azonban nem ok gyoztek. Tortent ugyanis, hogy kedves baratnom egyik reggel a megalloban a buszra varva megkerdezte tolem, hogy ott a messzi tavolban valoban egy FIAT zaszlot lat? ;) Mint kiderult, tolunk kb 7-8 perc setara van egy Fiat szalon. ;) Sajat vedelmunk miatt mondom, hogy nemreg koltoztunk oda. Nosza mondom, lehet majd nem kell utazgatni? Kertem toluk is egy ajanlatot, ami lenyegeben egyreszt utott mindenkit, masreszt eros elonnyel indult foldrajzi elhelyezkedese miatt (fel-hivatalosan ezt hivjak "kurvalusta tenyezonek"). Osszegezve: az auto 3 810 000 Forintos alaparat + kb 420 000 Forintos extrakat megkaptam 3 700 000 forintert. Orultem, hogy sikerult levinni az alapar ala. Persze azt is tudom, hogy meg igy is hatalmas a kereskedo nyeresege, de mivel a hitel ajanlat is kedvezo es elfogadhato volt (hisz a hitel a masik amin a kereskedo sokat nyer...) ugy dontottem, hogy belevagok.
Pontos tipus lebeszelese, extrak pontositasa, igy lett megrendelve a Fiat Grande Punto 1.4 T-JET Sport Carribean Orange szinben, belul is narancsos szovetekkel es varrasokkal.
Tudtam, hogy az olasz kocsik azert alapvetoen nem szamitanak az autok minosegi egysegenek, de a szemelyes talalkozasok es probak meggyoztek. Semmivel nem rosszabb mint barmelyik mas hasonlo kategoriaju auto. Persze tulzasba nem kell esni. Nem tokeletes, ezzel is tisztaban voltam, de hibas gondolkozas az (sajnos), hogy kozel 4 millio forintert tokeletes autot kapsz. Sajnos ennyi penzert csak kis kategoriaju autot kapsz. Ezt vagy elfogadja az ember vagy nem. Opcionalisan vehet 120 honapra egy mondeot amit vagy ki tud fizetni vagy nem.
En ugy szamoltam, hogy 3 honap alatt megjon, a kereskedes is azt mondta, kb ennyivel szamoljak. En raerek, Giovanni rakja szepen ossze az autot Torinoban, es akkor mindenki boldog lesz. Nem is igazan volt errol a egeszrol szo a kovetkezo 2 honapban, amikoris baratnommel elsetaltunk a kereskedes mellett. Nezzuk a grandekat, bizony jol neznek ki, nem volt rossz valasztas. Egyszercsak hopp. Van ott egy nagyon furcsa szinu Grande ami kilog a fekete-kek-piros autok kozul. Nini, egy narancsos puntoka. Tul sokat nem lattunk belole, a naptaramra nezve ugy lattam van meg majdnem 1 honap, ez nem a mienk. Masnap jott a telefon, hogy megjott. ;) Ez volt hetfon, jovoheten penteken atvettem.
III. Hasznalat
Elso auto. Uj auto. Szep auto. Gyonyoru auto. Imadom. Na itt felre is rakhattam a targyilagossagot es muszaj volt bevallanom, hogy ez egy szerelem kezdete. Probaltam kerulni, hogy ez legyen belole, de nem. Vannak szep autok, vannak jo autok, de ez az enyem, olyan amilyet szerettem volna. Nem ert csalodas egy ponton sem, pontosan azt kaptam amit elvartam, se tobbet, se kevesebbet. Tudtam, hogy nem lesz tokeletes. Az egy masik kategoria. Es ott sincs olyan hogy tokeletes igazabol.
Most mar tereljuk a szot az autora.
A kinezet barmifele vitan felul all. Ez nem lehet vita targya es alapja sem, hogy jol nez ki. Lehet imadni es nem imadni, de azt mindenki elismeri, hogy... idezem: "ez igen!". A feltuno narancsos szin, a sotetitett ablakok, a ritkabban lathato 17" -es fiat felni... es az egesz auto formaja, foleg az eleje es hatulja... nagyon szep.
Az autoval feltunestol mentesen eleg nehez menni. Amint kigordultem a kereskedesbol, az elso keresztezodesbe ahogy allitottam be a tukroket - szinte mar zavarba ejtoen - mindenki engem bamult. Elso tankolast ejszaka ejtettem meg, amint begurultam a benzinkutra hirtelen kijott vagy 3-4 ember (penztaros, benzinkutas). Hirtelen nem tudtam minek koszonheto, raadasul mivel eletembe nem tankoltam meg, igy gondoltam most jon az a resz, hogy korbe leszek rohogve sok ember altal. De nem. Kerdeztem, hogy minek koszonhetem a megtiszteltetest, hogy mindenki preimerbe nezi eletem elso tankolasat, mire jott a valasz, hogy mar tavolrol lattak a kamerakkal, hogy jon valami auto, amit eddig meg sosem lattak, valami nagyon szines, nagyon szep. Ekkor mar ertettem. Kb. 10 percig tartott ez a tankolas, mert meg az autoba beszallva is csak azt hallgattam, hogy "de mennyire jol nez ki", es hogy sok grandet latnak erre, de ez mindent ut. Nem mondom, dagadt a majam. Persze elsosorban magamnak vettem az autot, ha nem tetszene senkinek, az sem erdekelne. De igy osszekotom a kellemest a hasznossal. :)
Belso: szerintem nagyon jol sikerult a belseje, de azert par megoldassal nem vagyok elegedett, errol kesobb.
A belterben a narancsos szin uralkodik: az uleseken a varras, a kormanyon, kezifeken a varras, a szovetek nagy resze mind narancs szinu. A muszerek megvilagitasa is. Egyszeruen verpezsdito, fiatalos!
A muszerek elrendezese es kezelhetoseg szerintem tokeletes, minden ott van ahol lennie kell, ami pedig nem ott van, azt ugysem hasznalom, maximum 1 evben 1x, akkor is csak veletlenul.
Az auto belseje bizonyos pontokon tulmutat sajat kategoriajan es ezt bizton allitom, nem csak mert az enyem. Sok draga kozepkategorias autoban ultem mar eleg sokat hogy tudjam ezt. Persze amiert nem kozepkategorias a belseje az attol van, hogy azert van 1-2 szuk keresztmetszett is a minoseget illetoen:
1) ami a kormany mogott az lenyegeben egy siralom. Pont az lett kisautos aminek a megtervezese semmibe sem kerul. Peldat lehetne venni a bravorol ahol a muszeregysegek gyonyoru szepek, kategoriajuknak megfelelo. Sajnos igazat kell adnom a totalcarnak, hogy kb mint egy muanyag teherauto muszerfala. Egyszeruen nem illik az auto tobbi reszehez, a kozepkonzolhoz, a kenyelmes ulesekhez, a minosegi osszerakashoz
2) a kormanyon levo multifunkcios gombokat mar masnap eszrevettem, hogy nem vilagitanak. Mondjuk azt kell, hogy mondjam, osszesen ennyi problemam volt az autoval.
Menettulajdonsagok:
Egyelore kb. 200 km-nel tartok. Az auto bejaratos, en meg nem allatkodom, tehat igazan relevans tapasztalatom nincs az autoval. Egyelore. Azert sejtesek mar vannak.
A kereskedestol azt az informaciot kaptam, hogy 4000-5000km -ig ne porgessem a motort, 3000 fole ne menjen a fordulatszam. Az az igazsag, hogy ha most valaki azt mondana, hogy max. 3000-ig mehet ezentul, az sem fajna igazan. Iszonyat lenduletes az auto. A kuplung csusztatas mint fogalom igazan csak ezen az auton nyer ertelmet, ugyanis kell egy keveset ugyeskedni, hogy ne raketa mod indulj el. Lenyegeben barmelyik sebessegben van az ember, nincs megtorpanas, de 2000tol valik intenzive a gyorsitas a turbo miatt, gyakorlatilag azonnal kilo a kocsi es gyorsul mint a barom, meg akkor is ha 3000nel elvaltok. Es allitolag ez semmi, ahhoz kepest ami bejaratas utan lesz. Mar elore felek. ;) Ennyit a teljesitmenyrol. Nincs panasz. Mar sok is. Alacsony vernyomasra kerje mindenki hazi orvosatol, gyogyszereszetol, mellekhatasa csak a benzinpenz elharapozasa, de hat ilyen draga gyogyszerek mellett?!
Az autonak van egy nagy hibaja, ami nem is inkabb az auto hibaja, hanem az, hogy az olaszok nincsenek azzal tisztabban, hogy Magyarorszagon az "ut" mint fogalom inkabb a foldut minosegevel egyezik meg, es ez kulonosen igaz Budapestre. :(
A 17"-es felnik miatt vegigmenni a Thokoly-n lenyegeben feler egy veseko mutettel csak vizitdij nelkul. :( Viszont. Es ez szerintem nagyon fontos. Barmekkora bukkano, lyukba menjek is bele, az auto sosem pattog el az utrol! Hihetetlen jo indulatu egyebkent is. Oda kanyarodik ahova en akarom, ott all meg ahol en akarom, akkor erkezek meg barhova amikor en akarom. A futomu iszonyat feszes. A teljes kep kedveert azt is le kell irnom, hogy amint jo minosegu aszfaltra megyek az autoval... egyszeruen maga a csodalat. Az autonak semmi hangja, tapad mint az orult, csak a turbo hangja hallatszodik 2000 felett ami gyonyoru, ferfias. Ezen kivul szinte semmit se erzel a kinti vilagbol, csak elvezed az autot, a jo hifit, a kanyarokat amibe olyan sebesseggel mehetsz amivel mas kocsival nem jonnel ki, elve.
Egyelore a fogyasztasrol beszamolni nagyon nem tudok. Reszemrol azt tudom mondani, hogy az autofogyasztasat egy ilyen autonal vagy elfogadja valaki vagy nem. Azonban. Az eddigi tapasztalatok rendkivul kedvezoek. Termeszetesen varosban, lenduletes vezetesnel (Budapesten eselyed nincs szabalyosan kozlekedni kulonben a nagy merci lepattint az utrol:( ) sok megallas/indulassal bizony 7 liter. Es akkor jon az a bizonyos "azonban". Ha egy kis szerencsed van es zold hullamot kapsz a varosban nagyon barati 4.9-5.4 litert eszik meg az auto. 4esben, 50 km/h, motor alig porog 2000 korul, legnagyobb csend vesz korul. Tokeletes. Nekem erre van szuksegem. Egy kis dizel motor is megeszik szerintem majdnem 7 litert ha tapossak, megse megy. Ellenben ez nem sokkal tobbet eszik, mint a dizel ha figyelek a vezetesre. De nalam ez nem vita tema. Fogyaszt amennyit fogyaszt.
Egyelore tehat jol teljesit a Grande, de szinte most jott ki a szalonbol. Azt hiszem az elso atfogo kep az elso szerviz utan lesz , 20 000 km utan. Ettol fuggetlenul igyekszem beszamolni majd par ezer kilometerenkent.
Szervizrol sem tudok nyilatkozni meg, de amint meglesz az elso, leirom a tapasztalatokat es osztalyozni is fogom nyilvan.
Elnezest ha kicsit kesze-kusza az iras, de irtam ahogy eszembe jutottak a gondolatok. Kesobb talan majd javul a stilus. :)
!!!UPDATE!!!
IV. 6000 km utan... :)
Nos, eltelt tobb mint 5000 km a fel ev alatt.
Alapvetoen a velemenyem nem valtozott az autorol, de meg mindig nem lehet azt mondani ennyi megtett km utan se, hogy igazan be lenne jaratodve az auto, illetve hogy kijott minden hibaja. Igazan majd 20000-30000 km utan lehet mondani egy ovatos becslest, hogy megerte-e. De most csak 6000-nel tartunk es a lenyeg: megerte!
Kezdjuk a motorral. Ez egyre jobb. Egyrejobban megjon az ereje, pedig eddig sem volt ra panasz, de olyan 3000km utan kezdtek eledezni a pacik, mind a 120 (vagy ki tudja pontosan mennyi is...). Nyilvan az en vezetesi stilusom is igazodott a motorhoz, de ami biztosan elmondhato, hogy az alacsonyabb fordulatszamon jobban huz, utana meg bekapcsolodik a turbo es ropit.
A kulseje ugye nem sokat valtozik egy kocsinal. Annyit tudnek megemliteni, hogy aki extra fenyezesu narancsot vesz mint az enyem, az neki ne alljon a kutakon talalhato kefekkel csutakolni a sarat az autorol mert meglatszik a nyoma. Nem nagyon, de eros napfenynel megfelelo szogben azert eszreveheto. Helyette mindenki szanjon ra kicsivel tobb idot es par puha ronygot amivel a kenyes fenyezesu autot meg tudja tisztitani. Megeri!
A tisztitas egyik legtobb munkajat igenylo folyamata a felnik tisztitasa. Ez eleg sok idot vesz igenybe, ha igazan szepre akarja az ember, de ez is megeri.
A felni tovabbi hatranya ugymond, az hogy igy 6000km utan azt lehet mondani, nem ebbe az orszagba valo, es foleg nem Budapestre. Tudtam, hogy nem lesz jobb, de ez tobb mint durva. A felni tul nagy, a gumik tul peresek es a futomu (Abarthbol kapta) tul feszes es kemeny ide. Ez nem az auto hibaja, de muszaj megjegyeznem, mert Budapesten hasznalom es en iszom meg ennek a levet. Nagyon kell vigyazni az uthibakkal, erdemes figyelni es kikerulni azokat, foleg a kiallo sineket es csatorna fedeleket, mert olyan erzes mintha atrendezne a belso szerveket, a futomu pedig durvan ut, ugy erzem mintha semmit se csillapitana. Cserebe bolondbiztos az uttartasa es ez sok helyzetben jol jon, foleg kritikus szituaciokban, mikor be kell fordulnia az autonak egy kanyarba es onnan ki kell jonnie anelkul, hogy megdolne vagy megcsuszna. Tehat nehez eldonteni, hogy mi lenne a helyes, talan ide Magyarorszagra kicsit masfajta beallitassal hoznam be a sport verziot.
Kivancsi is leszek, hogy a rossz utak miatt mikor kezd majd el csorogni a sok muanyag az autoban. Szerencsere eddig semmi ilyesmi nem tapasztalhato, ez nagyon pozitiv, mert sok magasabb kategorias auto ennyi budapesti km utan mar nem teljesen csendes. Ossze van rakva a kocsi, ez nem vitas, de meglatjuk 10x ennyi megtett ut utan. Panasz a hangokra csak abban az esetben van ha vmelyik taroloban (amibol nincs sok ugyan...) hagyunk valamit. Itt elojon a kopogos muanyag szindroma. En nem kopogtatom, de ami benne van targy az igen es hajlamos csunya hangot adni ilyenkor, ami marhara zavaro. Nalam foleg a konyoktamaszban talalhato kis tarolo hajlamos erre.
Osszefoglalva ezeket, azert felhuzott ablaknal meg mindig tokeletes csend uralkodik... csak a futomu hangja szurodik be neha, amikor rossz uton megy az ember... ezenkivlu meg egy enyhe motorhang is behallatszodik, de nem az a kellemetlen fajta, hanem amit az ember elvar egy 120 loeros turbo motortol. Jo hallani, elvezet. Csak egy erzekeltetes: 5osben mondjuk 130 kornyeken (majdnem 3000es fordulat) egy padlogazra par masodperc alatt 200on van (GPS szerint, ora szerint ez olyan 215-220). Ez egyben a vegsebesseg is, utana mar letiltas van, pedig erzodik, hogy siman menne tovabb. Amire celozni akarok, hogy iszonyat dinamikus es bar en nem allatkodasra hasznalom (annal sokkal deffenziv vagyok), szamtalan helyzetben valoban jol jott, hogy csak gazra kell lepni es mar ott sem vagyok. A remek fekek mellett ez is hozzasegiti az embert a balesetek elkerulesehez.
Sokan panaszkodnak, hogy miert nem 6 sebesseges a valto, szerintem igy jo ahogy van, probaltam 6 sebesseges GP-t is (igaz nem tjet), kulonosebb elonyet nem latnam.
Az teny, hogy az 5 sebesseges valto nem annyira szofisztikalt mint a 6 sebesseges, de egy sportosabb autoba nem is vagyom erre. A fokozatok pontosan betalalnak a helyukre, gyorsan lehet valtogatni. Hatarozott mozdulatokkal kell, de csinalja a dolgat, nem akad, nem lotyog. Kicsit nemetes, de pont annyira nem, hogy jo legyen.
Belul az elet ha valamihez nyulni kell nagyon kenyelmes. Minden kapcsolo elerheto kozelsegben, logikus elrendezes, tokeletes. Sajnos meg mindig csunyanak tartom a km orat es kornyezetet, ez nagyon kisauto maradt. A kozepkonzol pont forditva, kategorajan felulmutat.
Es akkor jojjon egy sarkallatos pont, a fogyasztas.
Na igen, ezt at kellett irnom, de nem veszes, mielott barki felkapna a fejet es lemondaja a tjet motorrol.
Igaz, ami igaz. Varosban ha az ember haladosra fogja (betartva termeszetesen a kijelolt sebesseg hatarokat!), mindig bekapcsolt klimaval lazan megeszi a 9 litert, egeszen pontosan nalam 9.1 liter jott ki. Ez nem nagypapas stilussal jott ki, egy eleg rohanos idoszakban mertem, rengeteg dugoval, eroteljes gyorsitasokkal. Ez van, ezt valaki vagy elfogadja vagy vegyen dizelt, de gyanitom, hogy rohanos tempoban klimaval a dizel is megeszi a maga 6-7 literjet. Idokozben a gazolaj boven dragabb mint a benzin.
Mindenki dontse el maga...
Szerencsere hosszabb uton, autopalyan nem veszes a fogyasztas szerintem, autopalyan 130ra beallva megelegszik 7 literrel es ebbe belefer az hogy neha elozni is kell. Ha az ember kepes beallni olyan 110-120km/h-ra es nem elozget akkor bemegy a fogyasztas 6 liter ala, nem beszelve arrol, hogy halal csendes az auto mert ilyenkor 5osben alig fordul tobbet mint 2000. Csak suhan az auto teljes csendben, csak a jo minosegu hifi hallatszodik.
Apropo hifi. Nagyon jo valasztas volt az interscope hifire kolteni 70k HUF-ot. Nyilvan nem egy csucs hifi, de akinek ez keves, annak egy tobb szaz erzes sem lesz jo. Szerintem es tobbek szerint is igen jol szol, alacsony es magasabb tartomanyok is szepen kijonnek, a melylada is teszi a dolgat hatul. A hang nem tul dinamikus, ezt fel lehet roni, de kb. ennyi is. Egyebkent eleg jol be lehet allitani a hangszinteket, szoval akinek az alap EQ szintek nem tetszenek, lehet jatszani es elerni azt, hogy ugy szoljon ahogy az ember fule szereti. Reszemrol ez viszi a palmat, amit eddig hallottam gyari hifi szinten. Kozepkategoriaban nehez talalni ami csak hasonlo is lenne.
Meg egy szot ejtenek a sokak altal istenitett fekekrol. Na ehhez kell nem keves ido mig megszokja az ember. Eleg idegesen mukodik szerintem. Alacsony sebessegnel apro mozdulatra is mintha satufek lenne, meg jo hogy van ovfeszito, kulonben repulne mindenki. Nagyobb sebessegnel nekem az az erzetem van hogy kicsit nyulos a fek, nem hatarozott lassulast hoz, legalabbis nem ezt varja az ember. Ettol fuggetlenul nagyon hatasos, csak az erzet furcsa. Azt hiszem mar sok olyan helyen alltam meg vagy tudtam lelassitani ahol mas kocsival problema lett volna... remelem minnel hamarabb az olcsobb verziokhoz is adjak a hatul is tarcsafeket. Nagyon jok, egyebkent, es amiket leirtam az legyen a legnagyobb problemam.
Osszefoglalva az eltelt idoszakot meg mindig nagyon megerte ez a kis narancs! Eltelt tobb mint felev es szamtalanszor szolnak at masik kocsibol a dugoban, benzinkutakon, stb hogy mennyire jol nez ki, dogos, stb.
Hibalista
- Kormanyrol vezerelheto hifi gombok hattervilagitasa - majd elso szerviznel megnezetem
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Marad sokaig ez. Hosszabb tavon ford mondeo / mazda 6 / toyota avensis, talan 5-6 ev mulva. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |
