Mia Grande Macchina
Szöveges ítélet
Nálam az autóválasztás hosszú folyamat: begyűjtöm az összes lehetséges jelölt adatait, összehasonlítok, Népítéletet olvasok, szelektálok, aztán személyes ismerkedés, ajánlatkérés, újabb selejtező...aztán a legracionálisabb választás meghozása - helyett úgyis meglátok egy autót, amiről azonnal tudni fogom, Ő lesz az...
Nem volt ez másképp ezúttal sem. Eddig még nem bántam meg ezen döntéseimet és bár elkiabálni nem szeretném, de úgy érzem, a Puntóban sem fogok csalódni. Hogy kiket ütött ki a nyeregből? Nos, nálam olyan autók indultak, melyek klímával együtt beférnek a 2,5 milliós sávba - vagyis a Suzuki Swift, a Citroen C3, a Nissan Micra, a Peugeot 206 és a Toyota Aygo versengett. Íme a tapasztalatok:
Suzuki Swift - nehéz fogást találni rajta, nagyon pofás, jól vezethető, fürge kisautó, remek áron, készletről minden színben.
Citroen C3 - kissé feminim, sok a hely elöl és a csomagtérben, az 1.1-es nem is rossz, még a váltó sem, de a belseje gagyi PSA, készleten meg csak magasabb felszerelésű, metálszínű autók vannak (+ 200 ezer Ft).
Nissan Micra - feminim túlságosan, alapmodell nem annyira praktikus (fix üléspad hátul, nincs csomagtérvilágítás), motor erős, nyomatékos, de kuka a váltó, az ár kedvező, de várós az autó.
Peugeot 206 - volt ilyen a családban, szerettük is, 1.4-es motor jó átlag, váltó és belső gagyi, de nem rossz kiskocsi, csak fapad (kurblis ablak...) és csak 5 ajtós van.
Toyota Aygo - nagyon mikró csomagtér, hátul is szűk, műszerfal nagyon fapad, felszereltség is (kurblis ablak 2...), de mégiscsak Toyota...
FIAT Grande Punto - egy számmal nagyobb, mint a többi, belső kicsit gagyi, motor kérdéses, felszereltség és ár jó, és van is készleten 1 db fehér csoda...na igen, itt dőlt el :)
És hogy milyen autó (gondolom mindenki erre kíváncsi, nem az előző rizsára :)? Nos, 4500 km távlatából ilyen:
- Karosszéria: sportos, letisztult, egyszerű formaterv, viszont nem túl praktikus (nincs koptatócsík sehol, a kilátás sem valami jó).
- Utastér: nagyon tágas, széles hely elöl, egyszerű, de nem kényelmetlen és jól tartó ülések. A huzat csak mérsékelten izzasztó. A műszerpult nagyon egyszerű, a fedélzeti számítógép jól értelmezhető, minden jól elérhető, bár némely kapcsoló (bajuszok, tekerőgombok) kissé nehezen járnak. A hűtés-fűtés hatásos, de a fúvókák állítása nehézkes. A kormányállítást érdemes megrendelni, az ülés magassága gyárilag jó. A műanyagok kemények és karcolódnak, a port is vonzzák. Tárolóhelyekből nagy a hiány, az első pohártartók használhatatlanok, a hátsóból kiesik az üveg (sőt a pohár is), a kesztyűtartó szűkös és bár van benne külön rekesz a kezelési könyvnek, olyan szerencsétlen a lejtése, hogy rendre kiszáguld a tartalma. Hátul egyáltalán nincs hova pakolni, szerencsére hely azért akad, bár a Punto nem feszegeti a kategória határait. A beszállás nem különösebben súlyos mutatvány, az ülések mozgatásához viszont elkel némi izomerő. A csomagtér jó méretű és fazonú, de nem praktikus (magas a perem, nincs rögzítőszem sem zárt rekesz). Alapáron egyben dől a hátsó támla és lap, de nem egyértelmű a mozgatás és a rögzítő nálam már el is romlott sajnos. A pótkerék teljes értékű. Az összeszerelés korrekt, a műanyagok nem, viszont a biztonsági övek bekötött csatjai idegesítően zörögnek (ez vajon egyedi hiba?). Értékelés: 4
- Motor és erőátvitel: itt voltak a legnagyobb kételyeim - vajon elég lehet 65 lóeró üresen is 1015 kg mozgatásához? Nos, röviden, elég. Teljesen elfogadható a nem is olyan kis (1242 köbcenti) motor produkciója: gyorsulási versenyeken ugyan teljesen esélytelen, viszont karaktere szimpatikus (élénk, pörgethető motor szép járással és erősödő, sportos hangszínnel). A rugalmasság egész meglepően jó, 80 és 140 között. Az M1-esen pl. oda-vissza tudja tartani a 130-140-es tempót, méghozzá hegyen-völgyön át, visszakapcsolás nélkül. A fogyasztása mindeközben 6,6-7,1 liter között alakul, városban 6,7-7,5, országúton 5,8-6,4 liter. A klíma olyan 0,2-0,4 litert dob ezeken az értékeken. A váltó a legjobb pontja az autónak talán: pontos, könnyű, csak úgy siklik a fokozatok közt. A kuplung sajnos nem sikerült ilyen jól, nehéz ugyanis eltalálni a kapcsolási pontot és ez a kissé lágy motorfelfüggesztéssel karöltve rángatáshoz, lefulladáshoz vezethet. A City kormány középállásban kissé pontatlan, parkolásnál viszont nagy előny a könnyítés (igaz, bekapcsolhatna automatikusan 5 km/h alatt...:) Értékelés: 4
- Utazási komfort: a zajszint állandó tempónál meglepően visszafogott, a motort pörgetve is inkább sportos. A kategóriában szokásos elemekből építkező futómű hangolása kissé sportosra sikeredett, emiatt remek az autó útfekvése, kanyarokban is nagyon stabil. Viszont a feszes hangolás miatt idegessé válhat az autó mozgása. Komfortban némi kompromisszumot kell kötnünk - a kisebb úthullámokon, hibákon zötyögve halad az autó, a nagyobbakat szépen, de zajosan simítja. A megfelelően kényelmes ülésekkel az autó alkalmas hosszabb távú túrák legyűrésére is. Értékelés: 4
- Felszereltség: az Active szint sok fontos dolgot tartalmaz, a kedvező árú extrák közül én még ajánlom a távirányítót, a klímát és az állítható kormányt, de nagyon kedvező áron csinosíthatjuk pl. az autót. Ami hiányzik: tükör a vezetőoldali napellenzőből, rendes pohártartó, kb. ennyi :)
- Költségek: 2,5 millióért klímás, korszerű kisautót találni komoly kihívás (207-es 2,6 millió, Corsa 2,7 millió, Clio 2,65 millió, Mazda2-es 3,08 millió, Fabia kurblis ablakokkal 2,4). A fogyasztás elfogadható, a tank 45 literes, így 600-650 km-enként elég tankolni. A Casco nem túl kedvező (érdemes beépített Cascos hitelt venni), a kötelező azonos az 1.4-esével (a nagyobb motor felára csupán 100 ezer Ft, de tapasztalataim alapján sokkal nyersebb járású és nem is feltétlenül erősebb). Értékelés: 4
ÖSSZESSÉGÉBEN
+ Korszerű, időtálló forma
+ Tágas utas- és csomagtér
+ Kultúrált motor
+ Remek váltó
+ Kiváló útfekvés
+ Jó ár-érték arány
- Kissé feszes futómű
- Kevés pakolóhely
Hibalista
- Hátsó üléstámla rögzítője
Ide hordtam szervizbe
FIAT Kelet-Pest
Egyelőre még a szervizükben nem jártam, de megelőlegezem a bizalmat (lesz irgumburgum, ha tévesen :)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 4500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Sirion | Következő autója? | Ford Fiesta |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.2/10) |
