Kicsi a bors... Fiat Bravo 80 16V SX (1.2)
Szöveges ítélet
2004. tavaszán a magyar használtautó-piacon keresgél?k nagy részéhez hasonlóan én is rengeteg el?ítélettel indultam a megfelel? járgány felkutatására: "Japán kell, vagy német, az a jó!" Szóba került Toyota, Honda, Suzuki, VW, Opel, de nézegettem új Renault-t (Thalia) is. Valami olcsót akartam, de egyben jót is (ki nem?). Aztán beültem egy új Fiat Puntóba, és meglepett a tágassága, igényessége, bár a formája nem tetszett. Azután megnéztem még egy Brava-t és egy Stilo-t is (mindkett? használt), de azokat drágállottam. Majd megpillantottam egy vidéki kereskedésben ezt a kis kék Bravo-t...
Ami valójában nem is kicsi (csak a motorja... ;-): gyakorlatilag bármelyik kategóriatársának (alsó-közép) odaver méreteiben, és nemcsak kívül, belül is. Mindig jókat derülök, amikor leparkolok mondjuk, egy Suzuki Swift Sedan mellé, és nemcsak jóval szélesebb (a régebbi Golfoknál is), és magasabb a Bravo, de még kicsivel hosszabb (!) is - csapott háta ellenére. Egyébként önmagában, arányaiban nem t?nik fel a magassága; széles, ellaposodó orrával inkább sportos, és nagyon agresszív hatást kelt, amit a keskeny els? lámpatestek, közöttük a csíkszer? h?t?maszk, alatta pedig a nagy harcsaszáj a h?t? nagyobbik része el?tt csak tovább er?sítenek. A sportosságot sugallja az ékforma, a hátrafelé lejt? tet?ív, és a hátsó sárvéd?k brutális domborítása, ami a nagyméret?, manapság divatos, de 10 éve még kuriózumnak számító, közös búra alatt 3 részb?l álló hátsó lámpákban végz?dik. Az oldalra nyúló tartókonzolon ül? tükörházak remekül illeszkednek ebbe a képbe, és az autó formájának egyik legszebb részét képezik.
Szóval, ott tartottam, hogy megláttam, beleültem, és szerelem lett. Sokat nyomott a latban (a típuson belül) alacsony felszereltség, és a láthatóan kopott gumik, és lyukas kipufogó ellenére, hogy ez egy esztétikailag különösen szép állapotban lév? példány, valamint megvolt hozzá a két kék kulcs, a barna szervízkulcs és az immobiliser (Fiat C.O.D.E.) kódjait tartalmazó kártya is. Ezek, különösen a barna kulcs és a kódkártya nélkül alaposan meg kell fontolni az autó megvételét, mert egy esetleges immobiliser-hiba, vagy a gyári kulcs(ok) elvesztése esetén sok bosszúságtól és kiadástól kímélhetnek meg. Arról nem is beszélve, hogy ki tudja, hol lehet a hiányzó kulcs (ha rossz kezekben, akkor egy reggel arra ébredhetünk, hogy nincs meg az autó...)
Megnéztem még párat, amik nagyobb motort, több extrát tartalmaztak, de végül mégis "?nála" maradtam.
A küls? formát, amit lassan 1 év eltelte után is minden nap megcsodálok, már ecseteltem. A bels? hasonló: szép, átlátható m?szeregység, különleges formájú középkonzol, közepes méret? keszty?tartó, felette tárolópolccal (vagy magasabb felszereltségnél légzsákkal). Minden ergonómikus, kézre esik, szép ívekkel határolt, jó a szemnek (a színek is). A kéznek kevésbé, mert a legtöbb kárpitelem kopogós, kemény, könnyen karcolódó m?anyag, amik - különösen hidegben - hajlamosak a zörgésre (a macskakövet nem ennek az autónak találták ki...). Csak a keszty?tartó és a m?szeregység (ahol inkább a fordulatszámmér? van szem el?tt, mint a sebességmér? - bár lehet, hogy ezt csak én látom így -; jisoraz sportosság) felett van puha m?anyag borítás, de ezért cserébe elöl az oldalajtókon, és hátul az ülések mellett is majdnem a teljes felületen szövetborítást kapunk, ami nem általános ebben a kategóriában (s?t, feljebb sem). Az ülések kényelmesek, hatalmas a fej, láb és válltér minden irányban. Akik el?ször ültek a Bravo-ban, mind elképedtek a helykínálattól, és elismer?en nyilatkoztak róla. A 3 ajtós karosszéria ellenére nem nehéz hátra sem beszállni, ahol szintén elég kellemesen el lehet helyezkedni (bár a hátsó ablak kibillentésének lehet?ségét hiányolom egy kicsit). A csomagtartó nem túl nagy (280 l), két személy utazóholmija elfér benne, de a hátsó ülések lehajtásával és a kalaptartó levételével hatalmas "rakteret" kapunk.
Mint említettem, az én autóm a típuson belül meglehet?sen puritán módon van ellátva extrákkal. Ez egy ´98 október havi modell, az egyik els? a "ráncfelvarrás" (facelift) utáni szériából, amit általában ´99 els? felére datálnak (a forgalmiban ´99 május szerepel nálam is). Tehát, az 1995 óta forgalomban lév? 1.4-es 12V motor helyett már az új 1.2-essel (16V) jött ki, megkapta az új h?t?maszkot, színrefújtak a lökhárítók és a tükörházak (a facelift el?tt az SX felszereltségi foknál ez egyébként is így volt, az S-nél viszont ezek az alkatrészek feketék voltak; a facelift után viszont az S elt?nt, az SX lett a leggyengébben felszerelt változat); viszont nincs benne légzsák, ABS, klíma, és elektromos/f?thet? tükrök sem. Alapfelszereltség volt viszont az állítható magasságú szervókormány, a szintén állítható magasságú vezet?ülés, a fordulatszámmér?, az immobiliser, a motoros fényszórómagasság-állítás, az elektromos ablakemel?k (a vezet? oldalán automata funkcióval le és felfelé is), a 60/40 arányban dönthet? hátsó ülések, a 3 (!) állítható magasságú hátsó fejtámla (hátul két automata 3 pontos, és egy sima 2 pontos biztonsági öv középen), a hátsó ködlámpa, a pótféklámpa, és a gyári (Grundig gyártmányú) rádiómagnó RDS-szel és hátsó hangszóró el?készítéssel. Plussz, az enyémen metálfényezés csillog, és alig 4000 Ft-ért 5 perc alatt került bele pollensz?r? is, a ventillátor épsége és az utastér tisztasága érdekében.
A kis 1.2-es motor (1242 cm3) 82 lóer?t és 113 Nm-t teljesít. (Gondoljunk csak bele: a legtöbb márka 1.3-1.4-es motorjai jó, ha 66-75 le-t tudnak). Városi közlekedésre kiváló, de autópályán sem kell szégyenkeznie; a 140-es (akár 150-160-as) utazótempó könnyedén tartható vele. 16 szelepes lévén a motor nem szereti az alacsony fordulatot; sportosan, pörgetve kell használni. 3000-4000-es fordulat között meglep?en jól húz, könnyedén viszi a valamivel több, mint 1 tonnás kasztnit. Fogyasztása országúton 6,3-6,5, autópályán 7,0-7,5, városban 8,1-8,4 liter/100km között alakul. Persze széls?séges esetekben, télen meg lehet vele itatni 10 litert is.
A futóm? egy kicsit feszes, sportos (ez is...), ami a (f?)városi rossz utakon némileg csökkenti a komfortérzetet, de az útfekvése nagyon jó, nem billeg, jól lehet vele kanyarodni, nem reagál idegesen a kormánymozdulatokra. A szervókormány nagy sebességnél nekem kicsit puha, de ízlések és pofonok... A váltó pontosan kapcsolható, a fokozatok jól el vannak határolva. A 2. fokozatnál a szinkronizálás már nem tökéletes (városi használat...), de csak akkor recseg néha egy picit, ha nagyon kihúzatom az egyest (5500-as fordulat felett). Ilyet pedig ritkán teszek, nem szeretem kínozni, csak vészhelyzetben, ha szükséges. De akkor is inkább megvárom az 1. és 2. között, hogy leessen a fordulat, és csak utána kapcsolom a másodikat. Egyébként nem lehet a váltóra panasz. Az egyetlen motorváltozat, amihez "felhúzós" váltó jár, az 1.2-es. Ezt véletlenül sem lehet 4-es helyett hátramenetbe kapcsolni... ;-)
Összességében a legkisebb motorral szerelt Bravo egy remekül vezethet?, kisebb hibáitól eltekintve (aminek nagy része eddig kimerült a kopó alkatrészek cseréjében) megbízható, kényelmes, sportos, és mindenekel?tt (még 2005-ben szemlélve is) gyönyör? autó. A legendás Fiat-hibák, amik a 80-as évek eleje óta élnek az emberek el?ítéleteiben, már rég a múlt és a feledés homályába kellene, hogy vesszenek: rozsda sehol, tényleg sehol, és én eddig különösebb elektronikai problémával sem találkoztam. Mindenkinek csak ajánlani tudom, ha egy olyan autóra vágyik, amit tiszta szívb?l lehet szeretni... :-)
Hibalista
- Bár az autóban csak 72ezer-egynehányszáz km volt, amikor vettem, jobbnak láttam rajta rögtön egy 80 ezres szervízt csináltatni (a szervízkönyv csak 30e km-ig volt vezetve). Ekkor cserélték a gyertyákat, olajat, olajsz?r?t, légsz?r?t, és (mivel nem tudtam, volt-e már cserélve) a vezérm?szíjat+görg?ket. Ezt ugyan a szervízkönyv csak 120e km-nél írja el?, de ezt az adatot a gyár már többször is változtatta - lefelé. Most éppen 60e km a kötelez? csereperiódus a márkaszervízeknek szóló gyári leíratban. Ezt nem árt betartani, mert egy szakadt vezérm?szíj, vagy egy törött görg? nagyon komoly károkat tud okozni a motorban. A javítás összege b?ven 6 számjegy?, de tapasztalatok szerint után a motor sosem lesz már a régi.
-
- Fényszórók: a típus egyik jellegzetessége a gyenge tompított világítás. Nekem egy izzócsere (a gyári Osram helyett Tungsram Euroblue, a távolságiba is), és egy m?szeres beállítás gyakorlatilag megoldotta a problémát.
-
- Hátsó ablaktörl?: a használtautó-keresked? saját költségén kicseréltette a motort; most egy bontott Brava-é van benne. Kicsit rövidebb úton mozog így a lapát (180 fok helyett kb. 150), de kifogástalanul m?ködik.
-
- Hátsó ablakmosó: a mosótartály melletti csapószelepet kellett cserélni rajta, boltban 300 Ft.
-
- Jobb els? biztonsági öv: kiakadásra hajlamos. Amikor vettem, akkor lógott; szintén a keresked? igazíttatta meg, azóta csak egyszer akadt ki (akkor csak rántani kellett rajta egyet), egyébként jó, csak lustán húz vissza. Használom, na. Meg Made in Hungary... :-) (Punto-ban is találkoztam már ugyanezzel a hibával, az az öv is a magyar beszállítótól származott).
-
- Lengéscsillapítók: a gyáriak gyengék, nem bírják a pesti tankcsapdákat; 78e km-nél 4db Monroe Original váltotta ?ket.
-
- Kuplungszett: 82e km-nél szétesett a kinyomócsapágy, több helyen eltört a kuplungszerkezet, a tárcsa tükörsima volt. Szintén a városi használat átka, ez van. :-)
-
- Hátsó fékdobok, betétek, munkahengerek mindkét oldalon: üzemszer? kopás. Lassan az els? tárcsák is megérnek a cserére.
-
- Akkumulátor: az eredetivel nem tudom, mi lett. Én egy Banner-rel vettem, de azt már az els? tulaj tette bele, viszont ez az akksi 2,5 évesen meghalt (2 év a garancia, hehehe...). Most egy Magnetti Marelli van benne.
-
- Jobb oldalon 1 kormányösszeköt? + 1 leng?kar: kopás + els? tulaj foghatott vele egy padkát.
-
- Alapjárati motor: az egyik legbosszantóbb Alfa/Fiat betegség, sajnos a Stilo-kban ma is el?fordul, mert nem javítottak rajta a Bosch konstrukt?rei. Az 1.2-es motor gyenge pontja. Kis szervómotor, ami a fojtószelepet nyitja szükség szerint a gázpedál helyett a motorvezérl? (ECU) utasítására az alapjárati leveg? biztosításához. Megjósolhatatlan, hogy mikor megy tönkre; nekem kb. 75e km-t bírt, de hallottam olyan Alfa-ról, amiben 25e-t sem ment. Ha elromlik, akkor nagymértékben ingadozik az alapjárat, és elkezd fulladozni a gép alapjáraton. Ez egyébként akkor is bekövetkezik, ha elkoszolódott a fojtószelep. Ez is inkább csak az 1.2-es motorra jellemz?. Évenként érdemes tisztítani, aminek a munkadíja márkaszervízben 3-4000 Ft. Az alapjárati motor élettartamára is jótékony hatással van. Mivel az 1.2-es a fojtószelep kialakítása miatt nagyon érzékeny a tiszta leveg?re, sport/direkt leveg?sz?r? használata nem javasolt.
- Az új alapjárati motor ára 50-60e Ft. Nekem egy törött autóból lett átrakva, márkatársi segítséggel 10 ezerért vettem, 18e km-rel. Egyel?re jó. ;-)
-
- Kipufogó hátsó dob: azonnal cseréltettem, amikor megvettem az autót 5 évesen. A kipufogós, akinél egy sportdobot rakattam a helyére, csak annyit tudott mondani az er?sen korrodálódott, itt-ott szitaszer? gyári dob láttán: "ej-haj..." :-)
-
- Önindító: sajnos múlt ?sszel a bendix feladta a harcot; elég borsos áron sikerült felújíttatnom. Azóta pöccre indul, -20 fokos éjszakák után is (szegény autó az utcán, "csillaggarázsban" alszik).
-
- A sokak által említett, és már általam is több Bravo/a-n látott máladozó küls? kilincs problémája eddig nálam még nem jelentkezett. Ez betudható egyszer? szerencsének, vagy annak, hogy az el?z? tulaj valószín?leg garázsban tartotta a gépet, ezért nem érte még annyi káros UV-sugárzás a m?anyagot, hogy elkezdett volna lebomlani. Egyébként a tulajdonosok véleménye eltér abban, hogy a ´99-es facelift el?tti vagy utáni modellekre jellemz?bb-e inkább a rossz kilincs. Én mindenesetre mindkét táborból találkoztam már olyannal, akinek gondja volt vele.
Ide hordtam szervizbe
Fiat Best Autóház, Budapest, XVI., Arany J. u. 55.
A LEGJOBB Fiat-márkaszervíz Pesten. Udvarias, gyors, profi kiszolgálás, segít?kész munkatársak, korrekt árak, kifogástalan munka, legyen szó motorikus problémáról, vagy akár fényezésr?l (sajnos ezt is ki kellett próbálnom).
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Fiat SPQR, Budapest XIII., Váci út 175.
Soha többé nem viszem oda a gépet. Egy fékátvizsgálásért, ami szemrevételezésb?l, és a hátsó dobok csiszolgatásából állt (10 perc), 8000 Ft-ot kértek el. Azt mondták, minden OK. 2000 km-rel kés?bb a teljes hátsó fékrendszeremet cserélni kellett...
Lekezel?, személytelen ügyfélkezelés, lassú, drága munka, felületes szerel?k, általános lehúzás.
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 73000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 14000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Nem tudom, egyel?re marad a Bravo. De olaszt szeretnék... |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |
