A török Lancia
Szöveges ítélet
Előző autóim Nagypolákok voltak: http://totalcar.hu/nepitelet/?op=itelet&cat_id=75460
Kényszerű autócsere lévén nyitott voltam szinte bármilyen elérhető tipusra. /Na azért Suzukira nem/
A ráncfelvarrás előtti Albea nem nagyon tetszett.
Azonban a Fiat szalonban is járva a megújított változatot gyakorlatilag felfedeztem, mint reklámban nő az intimbetétet.
Ekkor az akciós autók versenyében volt még a Chevrolet Aveo és a 3 ajtós Ford Fiesta.
Próbautat téve a három közül az Albea volt a legcsendesebb,legfinomabban kezelhető jószág.
A végső lökést természetesen az anyagiak adták; a viszonylag kedvező hitelkonstrukció mellett a
miskolci Fiat szalon készséges értékesítői – naná, eladni szeretnének - s a nagyon rugalmas szalon-
vezető ajánlata a döntést teljesen egyértelművé tették:
Újra Fiat – érzés! /öö...akarom mondani feeling/
Lelki szemeimmel megpróbáltam optikai tuningal számomra esztétikusabbá varázsolni:
Ha kicsit nyújtottabb lenne, elegánsabb, Lanciásabb lehetne.
Átvéve, hazaérve az első dolgom volt krómhatású díszléceket felrakni. Lásd a képeket: hát így sikerült.
Belül az ajtók borítása szövet /!/, a kárpitozás is a Lanciákra, pl. Lybra – nem hasonlít – emlékeztet.
Így lett Ő a török Lancia.
Mivel anyagi lehetőségeim erősen korlátozottak voltak - akkor is - , ezért választottam az alapkivitelt, miközben tisztában vagyok vele, hogy a jobban felszerelt verzió sokkal jobban megéri, árarányosabb. Hivatásos gépkocsivezetőként a fapadtól a fullig mindenfélét vezettem, így már nem jelentenek annyira szenzációt az extrák, s könnyebb volt lemondani róluk.
Mielőtt dicshimnuszt zengenék a Szedánról, essünk túl a hibákon!
Fél éves korában ugrált a baloldali ablaktörlőlapát, eleinte leesett a kesztyűtartó világítás,
s ja, kiégett nemrég két fényszóróizzó: persze H-7-es. Na bumm.
Hátrányai, s előnyei egyrészt a kisautóságából fakadnak, s abból, hogy nem volt cél a német piac
miatt végsebességnél is stabil útfekvés.
A konstrukció piaca a világ „fejlettebb” régiói:a harmadik világ országai, benne pl. Magyarország.
Emiatt nagy a hasmagassága, rövid a tengelytávja, szerintem hosszúak a rugóútjai, komfortosan rugózik,
elnyeli a „magyar aszfalt” jellegzetességeit, olyan nincs,hogy magas padka s fekvőrendőr,
sok plázaterepjáró szerintem hamarabb leveri az alját. Szerintem.
Nagyon direkt a kormánya: két és fél fordulat holtjáték /!/ nélkül. Akár egy Alfáé.
Ráadásul nem sebességfüggő a szervó rásegítése, ezek miatt nem szereti a váltott kormánymozdulatokat, billegve reagál rájuk, autópálya tempónál a legkisebb mozdulatra átugrik a másik sávba: érzetre nem az ő világa a száguldozás. Mellesleg szerintem ilyen szöggyorsulású
kormánnyal a Golf IV is billegősebb lenne.
Cserébe fordulékony, cikázik a városi forgalomban, mint pisztráng a patakban.
A tesztekben említett szélérzékenységet is inkább a kormányra fognám: nehéz kicsit reagálni vele.
A puttonyos kasztni , a rövid orr miatt, és mert a motor nem a futómű előtt van, vizes úton
illetve emelkedőn elindulásnál nagyon könnyen elforognak az első kerekek, cserébe kanyarban nem viszi a feje, mint a részeget.
Nyári gumival /175-ös/ télen kábé úgy viselkedik, mint a céges Golf IV 1.4 téli gumival /205-ös/.
A motorja hengerenként csak kétszelepes, ennek ellenére élénken gyorsít, viszonylag rugalmas, de
alapjárat és 1500 között nem csinál semmit.
Hosszúak a váltóáttételek, ötödikben min. 62 km/h-val lehet vele menni, alatta halkan morog.
A végáttétele olyan hosszú, mint az első generációs Volvo S 40-nek kétliteres benzinmotorral!
Alig hittem a szememnek, s a műszereknek!
A kuplung puha, s nagyon hosszú a pedálút.
Ezek miatt nem az a „leugrok a kuplungról s elindulok” típus.
A motor lassan éri el az üzemi hőfokot, mondjuk nem is eszik sokat, a Golf IV 1.4 pont
az ellentéte.
Átlagfogyasztása másfél év /két tél / és 18800 km után Felsőzsolcáról Miskolcon munkába járva 9 km-es távolságra 6.65 liter 2 személlyel, országúton 5-5.3 liter, autópályán 5.8-6.2 liter 4-5 személlyel.
A sebességgel arányosan nő a fogyasztása 140-ig,csak afelett ugrik meg.
Az első pár ezer km alatt nem volt hajlandó alapjáraton tolatni, s előre indulni se nagyon.
Az első 5000 km alatt megevett egy liter olajat, egyrészt gondolom az összekopás miatt, illetve kitapasztaltam, hogy amíg nem üzemmeleg a motor, nem szabad tudatosan motorfékezni.
Azóta egy gramm olajat nem eszik.
A motor és az autó meglepően csendes, most hadd ne említsek „menőbb” márkákat, típusokat!
A féktől a Nagypolszki után tartottam /hátul dobfék, s nincs benne ABS/, de kellemesen csalódtam:
Gyors, jól adagolható, egyszerre fog – még hóban is.
A kezelőszervek nem tűnnek elnyűhetetlennek, cserébe nagyon finoman, puhán működnek.
A hajtáslánc se érződik túlméretezettnek, igazi „lábujjhegyen kezelhető” autó.
A műszerfal anyaga olcsó, de a 2004 utáni Opel Astráé se igen különb – s még vízhőmérője sincs!
Az Albiban még az alapkivitelben is van fedélzeti számítógép / ha már ezeket így hívják nagyképűen/.
A kárpitot írtam.
Az”A” oszlop az ajtóval sokat takar, erősíti a csőlátás-érzést, viszont még teljesen leeresztett
első ablaknál se vág a levegő a vállra, huzat s harsogás nélkül szellőzik – kontra Suzuki Ignis.
A karosszéria viszonylagos keskenységét magas üléshelyzettel és kényelmes, ergonomikus ülésekkel /gyógytornászok mondták/ kompenzálja.
A hátsó ülés inkább két személyre formázott, de a két személynek meglehetősen tágas – hosszban is, a Polák kanapésabb volt.
Az utastérben viszonylag kevés a kacattároló, bőven kompenzálja az irgalmatlanul nagy; 516 l-es csomagtartó, utazásnál a család elviheti a ruhásszekrény tartalmát.
A rakodónyílás is elég tágas – kontra Linea.
Három személlyel a mountain bike szerelgetés nélkül belemegy, ebben az ötajtósak se különbek.
Komódot, mosógépet meg elég ritkán szoktam venni...
Természetesen nem akkorák az igényeim, mint pl. a Škoda Octáviát, vagy az Audi A6-ot választóknak,igaz nem is tartok annyifajta hibalehetőségtől, esetleg drágán javítható hibáktól.
Így reális a kialakult nagyon jó vélemény az Albeáról, ami pláne a többi autópiaci szereplővel összehasonlítva szembetűnő, bármilyen szempont szerint is nézve! Lásd a http://totalcar.hu/hires/default/standalone/totalcar/nepitelet/stat30000/index.php?op=tipus&o=-13 !
Más márkák, típusok tulajai se elégedettebbek, sőt! Akkor miről beszélünk?
Véleményem szerint maximálisan árarányos a jószág /pláne akciósan/.
Eddig úgy érzem, jó döntés volt.
S a szivünkhöz nőtt, megszerettük.
Hibalista
- Váltókulisszatengely- szimmering szivárgás csere
Ide hordtam szervizbe
Fiat Twin 93. Márkaszervízhez képest korrekt, olcsó számlázás, korrekt hozzáállás.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 23300 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 125p | Következő autója? | Fiat, Lancia, Alfa; majd valamikor |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.5/10) |
