MÖZDÖ
Szöveges ítélet
Az els? igazi autóm volt, mindenhova elvitt és soha nem hagyott cserben, imádtam.
Részletesebben: A próbakörre ma is emlékszem tisztán, az autó színe fogott meg, pedig szentül megfogadtam, hogy bármi más csak piros nem. Ráadásul nagy német autót akartam, ez pedig egy kis lapos japán élénkpiros dög. Hogy miért vettem meg? Az autó kívülr?l teljesen jelentéktelen, az autós újságírásban végtelenül elcsépelt dogmaként beállított típizálás a kilencvenes évek japán autóiparának jellegtelensége. Vagy talán éppen ellenkez?leg van ez? Az ember beleül, körbe tapogatja és rövid id? alatt otthon érzi magát benne, semmi flanc, praktikum hegyekben. Az ülés kissé puhán tömött, de jól tart minden oldalról, a kormány le-fel állítható és ennyi elég is ahhoz, hogy szinte mindenki igen hamar találjon helyet magának. Az alsó középkategória ellenére sok (rengetegnek már er?s túlzás lenne nevezni) apró figyelmesség van az autóban, ami a KGST hajdanvan produktumaihoz képest rendkívül jóles? dolog, plána, ha ezek a dolgok még a 13. becsületes olajszagú évebn is m?ködnek. A bels? világítással együtt az ajtó kinyitásakor az indítót is megvilágítja egy kis zöld lámpa, ami gyújtás után azonnal, ha csak ücsörgünk akkor késleltetve alszik el. EZ JÓ! Belülr?l nyílik a csomagtartó és a tanksapka. EZ IS JÓ! Sebeségfügg? szervórásegítés a kormányon...EZT MÁR EL SEM HISZEM!
A motorja a legjobb, igazi harcos szamuráj csak van benne egy kis középkorú feeling. A korai 16 szelepes társaihoz hasonlóan az alsó fordulatszám tartományban kb. 900-2300 rpm semmi ereje nincs, 2500-3800 között ébredezik és utána üvölt és húz egészen 7000-ig. Jónéhány fiatalabb autó büszke tulajdonosa nézett furcsán mögöttem a következ? lámpánál. Városban ezt azzal hálálja hogy 12 litert vedel be, teli talppal ez még nem is annyira rossz.
Amit igazán kedveltem benne, hogy a kanyarokban hasonsz?r? társaihoz képest felülmúlhatatlan volt. Bemegy az ember egy íven és nagyobb sebességnél is kijön azon a vonalon amire gondolt. Hasonló korú opelek és lanciák ezt nem tudták!
Ahogy az angol irodalomban gyakorta hivatkoznak erre a típusra : A REAL PEOPLE MOVER - EGY IGAZI EMBERHORDOZÓ. EGYSZER?, MEGBÍZHATÓ, GYORS, KÉNYELMES...
Vérzik a szívem, de már megérett a cserére...
Hibalista
- A nálam töltött három év alatt nem mondhatom szerencsésnek magam, de ha figyelembe veszem a cseppet sem kíméletes bánásmódot, gyakori "magas h?fokon" való használatot nem terhelhetem a konstrukció hibáira a javításokat.
-
-
- Motor: Kizárólag a kötelez?en cserélend? tételek, az autó mind fogyasztásban, mind teljesítményben meghálálja a jó min?ség? ken?anyagot, sz?r?ket és elektromos tartozékokat. Olajból soha egy cseppet nem fogyasztott a járm?, a tömítések egy része azonban elfáradt, így cserélni kellett az elosztó alatt található tömítést (a típus szerint megfelel? darabot találni szinte lehetetlen, ha valakinek sikerül az valószínüleg az árat meglátva inkább lerántja a cip?jét és annak talpából farag egyet), a szelepfedéltömítést és 200000 km fölött megjelent a hengerfejtömítésnél is az els? olajos "kifúlyás". Ez utóbbit a külföldi autós oldalak is gyakram említik, mint aggkori hibát, a jelenség minden esetben az 1. henger fel?li oldalon jelentkezik. Az olaj min?sége érzékenyen érinti a téli hidegindítást és bemelegedést, én a Valvoline félszintetikus termékeire szavazok. Gyertya csak NGK, darabja 2003-ban kb. 1600 ft volt. A gyújtókábelek gyárilag rendkívül jó min?ségüek, nem vetemednek és nem található oxidáció a bels? érintkez?felületeken sem. A vezérm?szíj cseréje 60-90 e km-ként esedékes, viccelni nem érdemes vele. A motor javítási költségei extrémek-mármint ott ahol értenek is hozzá.
-
- Váltó: Olajcsere 1*
-
- Fékek: Fékbetétje válogatja...a jó (és nem utolsó sorban melegen is tartós) fékhatást kedvel?k nyúljanak bele a családi kasszába és erre ne sajnálják a macskaeledelre valót. A jobb min?ség? fékbetét ára kb. 10000 ft. Az els? tárcsafékek bels? h?tésüek, a tárcsák cserére éretté váltak a 160000 km környékén. Darabja 20 pénz, a gyártóra nem emlékszem, középkategóriás terméket választottam. Hátsó dobfékek 220000 km táján kezdtek veszíteni erejükb?l, munkahengerek és rövidesen a teljes hátsó fékrendszer cseréje aktuális lesz.
-
- Futóm?: Egy szerencsétlen padka okán a jobb els? szilent elhalálozott, minek után gyásszertartás is elég hosszúra sikerült. Magyarországon nem volt, sem új sem megfelel? állapotú bontott. Európa ismert autóalkatrész beszállítói sem tudtak gyárival biztatni és így rendeltem egyet Japánból...mert ilyen állat vagyok... 2 hónap alatt megérkezett és került 20 pénzbe.
-
- Elektromos: Soha, semmi gond! Ez egyszer?en hihetetlen!
-
- Kocsiszekrény (kasztni): semmi, egy árva rozsdafolt sem, pedig a járm? igen keveset állt garázsban.
-
- Bels? tér, kezel?szervek: Soha, semmi gond!
-
Ide hordtam szervizbe
Bp. Reitter Ferenc utca
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 138000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 80000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 120 | Következő autója? | Opel Astra H |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.4/10) |
