Még mindig megy, ha kell
Szöveges ítélet
Rendszerváltás környékén vette édesapám "szalonból". Vasutas család lévén nem sokat futott, évi 5-6000 km volt az átlag.
Szovjet ipari termékként minősége/komfortja nem éppen nyugati. Bár itt megállnék a minőség szón. Szerintem ez elég szubjektív. Pro: egyszer sem robbant le, hagyott ott az út szélén (gurul, gyorsul, lassít, kanyarodik). A mai kocsik 26 év mulva ezekkel a tulajdonságokkal nem fognak rendelkezni. Kontra: az autó gyári alktrészei sem voltak túlságosan hosszú élettartamúak, az utángyártottak viszont csapnivalóak. Kényelemről sem lehet nagyon beszélni.
19 éves volt a kocsi mikor megjött az utódja (VW Jetta 2006 1.9 PDTDI), amihez kár is volna hasonlítani.
A majd két évtizedes szolgálat alatt járt Horvátországban, Korfu szigetén sőt végigment a Großglockner Hochalpenstraße-én is hogy a legnagyobb kihívásokat említsem csak azért, hogy képes rá (megbízhatóság). Persze ezek az utak azért fárasztóak voltak (gyenge komfort).
23 éves koráig 4 évig téliálmot aludt, majd minimálisan felújítottuk: gyújtás-felújítás/csere, teljes kipufogó csere, hűtóradiátor javítás, kormányösszekötő csere, életében először téli gumi garnitúra (korábban 4 évszakoson futott), felni újrafestés, olajok(motor, fék, kuplung), szűrők (olaj, levegő), gyertyák, bordásszíj csere, szelephézag, karburátor beállítás. Mindezeket azért, hogy üzembiztos legyen autópályán is. Két évet ment Bp-Szeged és Bp-Kaposvár közt 100-110 km/h-s utazósebességgel, gond nélkül. Azóta megint pihen (másik autót használunk, egyébként kutya baja).
Talán még egy pár szó a fogyasztásról: autópályán 4 felnőttel 100-110 km/h utazósebességgel nyáron 7,5 l/100km, télen 8,5 l/100km körül alakult. Városban (Bp) forgalomfüggő, legjobb 9,5 l/100km volt, átlagban inkább 11-13 l/100km, szóval elég torkos. Részletek itt: https://www.spritmonitor.de/en/detail/655071.html
Szervízköltségek nem magasak már ha talál még az ember megfelelő szakit, aki nem csak a számítógép olvasásáshoz ért. Szerelhetőségét tekintve többnyire valamennyi műszaki érzékkel felvértezve SK is megoldható, szakirodalom van bőven hozzá (segítőkész fórumozókkal karöltve). A legnagyobb kihívás talán, hogy nincs megfelelő minőségű utángyártott alkatrész. Sokszor érdemes bontóból bezserezni ezt-ezt, persze vannak kivételek.
A mese végére akartam hagyni az ajánlót, de semmi frappáns nem jut eszembe. Miért is akarna 2016-ban valaki Ladát venni? Jelenleg 2-300000 Ft között kínálják a napi használatra is alkamasakat. Ennyi pénzből már lehet venni 15-20 éves, kényelmesebb, biztonságosabb nyugati autót. Viszont azok nem biztos, hogy mennek még 10 évet, a Lada pedig fog. Talán ez a legerősebb érv mellette.
17-18 éves fiataloknak tudnám még ajánlani első-tanuló kocsinak, illetve barkácsszellemű hobbigépészeknek vasárnapi projektekhez.
Dívik még vidéken a VFTS "szellem", (szellem-roncsautókkal), forgalmon kívüli olcsó versenyautónak is megteszi.
Mindenesetre mi megtartjuk, a cél, hogy az én fiam is ezen tanuljon meg vezetni.
Hibalista
- Jelenleg 26 éves az autó, nincs értelme felsorolni az autó építőelemeinek 70%-át. Szinte mindenfélét kellett már javítani/cserélni, értsd: motorikus-, mechanikus-, elektronikus-alkatrészeket, karosszériaelemeket.
Ide hordtam szervizbe
http://www.ffautoklinika.hu/
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 26 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 143000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 2101 | Következő autója? | Jetta |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.2/10) |
