A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Lada » Nova (1981)

Nova 21053 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Sztyepán, az első autóm

Szöveges ítélet

A sikeres vizsga után még ki sem küldték a friss jogsimat, mikor adódott egy autóvásárlási lehetőség: Egy családi ismerősnél eladóvá vált egy 1994-es 21053-as Lada ("kiskocka" karosszéria, de már 1500 köbcentis motor, ötös váltóval). Több érv is szólt mellette, többek között, hogy korábban a családban volt egy duplakörlámpás 1500-ös, szinte csavarra ugyanolyan műszaki tartalommal, amiből sok alkatrész (na meg némi hozzáértés is) hátramaradt, ráadásul első autónak bőven megtette, ezért belevágtam.

Az autóban valós 26 000 km volt, nem volt még átpörögve az óra, annak ellenére, hogy a vásárláskor már 17 éves volt. Ennek ellenére viszonylag olcsón jutottam hozzá, mivel a karosszéria nem volt annyira megkímélt, mint ahogy ez alapján gondolni lehetne. Egy öreg bácsié volt, aki a végén már se nem hallott, se nem látott igazán jól, ezért szinte minden elemen volt egy-két húzásnyom, kivéve a tetőn, de azon meg egy korábbi jégverés nyomai voltak felfedezhetők, igaz, csak nagyon-nagyon közelről nézve.

Mindenesetre nagy szerelemként indult a viszony, mint valószínűleg minden első autónál. A vásárlás után a vételárának a felét még ráköltöttem, különösebb baja nem volt, de a kuplungtól kezdve sok mindent kicseréltettem rajta, hogy ez egy darabig így is maradjon. Rendszeres törődést kapott, mindig időben megvolt a motor- a váltó- és a diffiolaj cseréje és új gömbfejeket is évente kapott, stb.

Folyamatosan tervben volt egy teljes karosszériázás és fényezés, de amikor lett volna rá felesleges pénzem, rendszeresen jött valami váratlan kiadás. Utána pedig az egyéb műszaki problémák tántorítottak el attól, hogy új autó vásárlása helyett ebbe öljem bele az értéke többszörösét.

A nálam töltött öt évből négyet napi szintű "Hungáriázással" töltött, dugóban, esőben, hóban, kánikulában (kellemes volt 40 °C-ban tökig feltekert fűtéssel araszolni, hogy ne forrjon a víz). Jól vette az akadályt és a 75 lóerő mai mércével nézve is teljesen tűrhetően mozgatta az egytonnás kasznit. Az azért hamar kiderült a számomra, hogy hosszabb túrákra, nyaralásokra nem feltétlenül ezzel kéne elindulni, mivel a szép dolgok mellett elő-elő jöttek különböző kisebb-nagyobb nyűgök. Ezek nagy része házilag akár percek alatt javítható volt, de az ilyenek nincsenek jó hatással a vezető és gép közti bizalomra.

Az első igazán bosszantó jelenség az volt, amikor alapjáraton váratlan pillanatokban fogta magát és leállt, főleg, amíg nem volt meg a jelenség okozója. Mint kiderült, ezt a modernebb Solex karburátor okozta, aminek az alapjárati fúvókája szeretett eldugulni. A hiba pofonegyszerűen orvosolható volt, egy-kéthetente ki kellett tekerni a fúvókát és egy éjszakára benzinbe áztatni. Az öt év alatt csak egyszer hagyott az út mellett, pontosabban a munkahelyi parkolóban, amikor megadta magát az önindító.

Akkor fejeződött be nálam a pályafutása, amikor indítás után hidegen, szívatóval elég bizonytalan, fuldokló lett a járása és sehol nem kaptam használható választ ennek az orvoslására. Talán régen, amikor ezerszámra járták ezek az utakat, minden bokorban lett volna egy szaki, aki azonnal rávágta volna a megoldást. Így viszont nem vonzott az ötlet, hogy minden reggel attól féljek, hogy el tudok-e indulni vele, utána meg, hogy haza tudok-e jönni, ezért jött a váltás.

Több ajánlat is érkezett rá "tesóktól", akik tízezeré' megszabadítottak volna tőle, persze a papírokat is okosba' intézték volna. Végül fél év után egy szerelő látta meg benne a csiszolatlan gyémántot, aki minden hibájának ismerete ellenére is elvitte, hogy egy teljes felújítás után eladja egy gyűjtőnek. Ha lesznek képek a végeredményről, ide is feltöltöm őket.

Visszagondolva szerettem, az árát többszörösen is megszolgálta, annak ellenére, hogy az utolsó időkben elég viharos volt már a kapcsolatunk. Most már én is egyetértek azoknak a táborával, akik azt mondják, hogy szépek ezek a keleti gépek, kár lenne, ha teljesen eltűnnének, de ma már inkább teljesen felújítva, hétvégi hobbiautóként használva van bennük fantázia. Napi használatra nem igazán valók már, legfeljebb néhány igazi márkaőrültnek.

Hibalista

- - Generátor forgórész zárlatos lett – összelegózás egy bontott használttal: 10 000 Ft - - 2 év múlta ez a generátor elkezdett gyengébben tölteni – csere egy felújítottra: 20 000 Ft - - AC-pumpa köpködte a benzint – membrán helyett komplett csere: 6000 Ft - - Kilométer spirál kihajtásnál szivárgott a váltóolaj – egyéb hibával javítva, ezért pontos árat nem tudok - - Önindító megkotlott – felújítás: ~ 8000 Ft - - Fűtéscsap kilyukadt – csere: 6000 Ft - - Hengeres biztosítéktábla meghalt – csere késesre: 25 000 Ft - - Bal első ablakemelő szerkezet – csere: 1000 Ft - - Szívatóval, hidegen bizonytalan járás – nem derült ki, az új tulajnak így is kellett

Ide hordtam szervizbe

Helyi szerelő profi műhellyel

Értékelése: 8

Képek az autómról

Fenntartási költség (6) Évjárat 1994
Kényelem (4) Használati időtartam 5 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 26000
Megbízhatóság (5) Vezetett km 40000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 9 l
Előző autója? Következő autója? Corolla 1.4 VVT-I Linea Terra (2000)
Ennyire szerette (7) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (6.4/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Lada Nova 1981

További ítéletek (208 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)