Guarda come Dondolo
Szöveges ítélet
Az úgy kezdődött, hogy szerettem volna lecserélni 10 éves Golfomat, és egy Suzuki Swiftben gondolkodtam, mert azt hallottam, hogy nagyon jó, kis szervízigényű, sosem romlik el, jó a fogyasztása.
Aztán kaptam egy telefont a testvéremtől egy Fiat szalonból, hogy itt van elötte egy új Fiat 500-as, teljesen belehabarodott (neki még volt 2 fityója az eredeti szériából), és vegyen már valaki a családból egy ilyen autót, most érdemes, mert a raktárkészletet hirdették meg, az új gyártás már csak az euro árfolyam miatt is nagyon el fog szállni árban. Akciósan kínálták a kisfityókat, felszereltség szerint 3,5 - 3,7 M listaár helyett 2,8 - 3 között. Gondoltam elmegyek megnézem, egy jót nevetek aztán megveszem a Swiftet.
De nem ez történt. Azonnal szerelem lett belőle. Beültem, kiszálltam, gyönyörködtem benne, osztottam-szoroztam, és úgy döntöttem, hogy megveszem.
A Golfot beszámították, azzal mentünk le Lellére átvenni Dondolót. Készültem, kiírtam egy pár mp3-as korabeli olasz slágert, hogy meglegyen a feeling. Esőben indultunk haza, az elektromos tetőablakot nem tudtuk kipróbálni, de a telefont rögtön párosítottuk a beépített Bluetooth rendszerrel (Blue&Me), és végig az úton próbálgattuk mit tud ez a kis tünemény.
Rögtön a Golf után először egy kicsit kényelmetlenül éreztem magam a méretei miatt, túl közel volt az ajtó, és a lábam is hozzáért a középső konzolhoz, na fogyni kéne, tavasz van, de addig ügyeskedtem amíg megtaláltam a legmegfelelőbb ülésmagasságot, távolságot, és már élveztük is a tutti feelinget. Azóta teljesen megszoktam a méreteit, mások is kipróbálták, és még egy 198 cm magas kollégám is kényelmesen vezette. De komolyan.
A futómű kemény, és tényleg pattog az egyenetlen utakon, amit még így 2 hét után is próbálok megszokni, de hát ez egy kiskocsi, és így jó. Jó autópályán viszont suhan.
Maga a belső tér szerintem gyönyörű, elefántcsont műszerfal, bőrkormány, karosszéria szinére szinezett Calypso Orange (bár nekem inkább terrakotta) csilli-villi betét 500-as logóval, fehér, apró fekete kockás ülések. Minden kézreesik, bár amíg megszoktam mit hogyan kell kapcsolni aztán vissza (ablaktörlő), kis tárolók, benzinsapka egy kicsit szenvedtem, de bejött a RTFM (Read the F* Manual) tanács. Az ülés magasan van, még a legalsó beállításban is, olyan mintha egy dzsipben ülnék, ellátok minden kocsi felett. Az esti fények nagyon barátságosan narancsosan világítanak, tisztára olyan mintha egy repülőt vezetnék. A gyári hi-fi (alap) nem egy nagy szám, de szól, sok mindent be lehet állítani, elnémul telefonhívás esetén, automatikusan alkalmazkodik a sebességhez, és tudok mp3-at hallgatni, ugyanígy akár egy pendrive-on tárolt zenéimet is lejátsza. Mindenzt a kormánykerékről is lehet vezérelni, úgy mint a telefont. Az sms-ket nem olvassa, erre más mások is panaszkodtak Nokia esetén, lehet, hogy egy szoftverletöltés segít majd.
Életem első fedélzeti komputere, nagyon élvezem, állandóan figyelem a fogyasztást, városban most masszívan 6,7 l, de mikor Visegrádra kirándultam 5,9 l volt. A komputer nyelve alapból angol, magyar nincs, de ez nem jelent gondot. Egyetlen idegesítő dolog van benne amit majd meg kell oldanom, hogy ha nem kötöm be magamat visít mint egy tébolyult, de a Fiat szervízben ezt ki lehet iktatni, és utána szükség szerint ki-be lehet majd kapcsolni a figyelmeztető jelzést.
Azóta már kipróbáltam a tetőablakot, tényleg olyan mintha egy kicsit kabrió lenne, bár nyitott állapotban egy kicsit zörög egyenetlen úton.
A váltó eggyesben kicsit röcögős, de utána mint a vaj. 1.2-es motor van benne, még kímélem, furcsa volt a bejáratott 1.6-os Golf után (sokaknak az is lomha), általában ha mögöttem jönnek, még kikerülnek, de ha beindul megy mint a golyó. Várom mikor lőhetek majd ki a zöldnél, más fityó tulajdonosok szerint pár ezer km után "megtáltosodik" :) A kormánnyal nagyon könnyű manőverezni, ugyanakkor stabil. Bár nő vagyok a City gomb tényleg csak a végelgyengülésben szenvedőknek jelent reménységet, sosem használom, szükségtelen. Csendes, autópályán 130-al is élvezhető az utazás.
A csomagtartó nekem untig elég (max. ketten utazunk benne), a távirányíton külön gomb nyitja. Már előfordult olyan, hogy indításnál véletlenül kinyitottam, ilyenkor kijelez a fedélzeti komputer, hogy nyitva. A csomagtartó alatt van a virsli pótkerék, de legalább nem a javítókit.
Nekem elég a tárolórekeszek száma, az utasülés alatt is van egy, nem hiányzik a zárt kesztyűtartó, az ugyanis nincs benne csak egy mélyebb nyitott tárolórész.
A fejtámlák igencsak kemények, de ezzel szemben nagyon dizájnosak, kör alakúak, elefántcsont színűek mint a bőrkormány.
A kocsi kívülről olyan mint egy kis katica, mint említettem terrakotta színű, művésznevén Calypso Orange, ez az a szín a gyöngyházfehér mellett (ami plusz 200e,) ami még nagyon tetszett, szerintem a legkülönlegesebb, és kevés fut belőle az országban. Igazi unikum. 185/55, 15" gumik ha jól tudom (na ebben nem vagyok biztos), könnyűfémfelni, krómcsomag teszi még szebbé. Nagy, fekete üveg tetőablak aminek belül van egy tetőkárpit színű tehát ismételten elefántcsontszínű árnyékolója olyan kallantyúval mint az eredeti 500-ban. Ha kedvem van behúzom, reggel munkábamenet olyan mintha egy kastély kertjében épp reggeliznénk, jó érzés.... A belső kilincsek is az eredetire hajaznak csak annál sokkal nagyobbak, Gulliver az óriások országában.
Nagyon szép az alsó karosszéria szinére szinezett oldalcsík végében az 500 logóval, és ugyanígy a rendszámtábla fölötti krómrész szintén 500-as logóval. Majd egyszer ha sok pénzem lesz veszek rá króm visszapillantókat. Apropó visszapillantó. Távolabbnak mutatja a tárgyakat mint a valóságban, és az elején ez nagyon furcsa volt. Előfordult, hogy idegileg gyengyébb autósaink bőszen tekergették mögöttem a belső visszapillantót, mert nem érzékeltem rendesen a távolságot, és hát bevágtam eléjük. De ez már nics így. Szépen beállok a külső sávba ha lehet haladni, és nyugodtan élvezem a vezetést.
Összefoglalva igazi, aranyos, szeretnivaló kis retró autó, mely a legszebb érzéseinkre hajaz. Szerintem gyönyörű, és nagyon kirí a kis tucatautók közül. Lehet, hogy teljesítményben a kis motor miatt lemarad a japán pörgősek mellett, de kell ennél több egy városban? Ismerősem, barátaim akik látták ismét mind elismerték, hogy stílusom mindenben van.
Az autóm is ilyen.
Hibalista
- Még semmi (még jó hogy)
Ide hordtam szervizbe
Még nem voltam szerelőnél, de valószínűleg a Best Autóház lesz ahol vettem.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 800 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Golf 1.6 SR Comfortline | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.5/10) |
