A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Fiat » 500 (2007)

500 Abarth 595 Pista 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Erős Pista

Szöveges ítélet

Szóval az úgy volt... hogy volt egy erős autóm (1998 911 Carrera, 300LE), meg egy cuki autóm (2017 500, 69LE). Mivel elszaporodtak a járművek és a gyerekek is a családban, racionalizálni kellett, ezért úgy döntöttem, összevonom a kettőt, és lehetőleg az előnyök kerüljenek előtérbe, ne a hátrányok (fenntartási költség, teljesítmény).

Az erős, cuki autó így egy Abarth 595 formájában körvonalazódott, már csak a megfelelő jelöltre kellett rátalálnom. Sajnos két kiszemelt példányt (Turismo-verziók) is elvittek az orrom előtt, amikor frissen felkerült a netre egy 595 Pista, amire aztán le is csaptam. Még egy éves sem volt, 10000 km-el. Mikor megnéztem, tudtam, hogy ez kell. Felszereltségben ami lényeges volt, hogy nyitható üvegtető és bőrülések legyenek, és természetesen manuális váltós legyen. Próbáltam előtte egy dualogic automatát és szörnyű volt, még Tiptronicos tapasztalattal is. Ezen felül jöttek még a hasznos extrák: automata légkondi, automata világítás, esőérzékelős ablaktörlő, ködlámpa, tolatóradar.

A Pista (olaszul „pálya”) azért különleges még, mert hátul Koni a felfüggesztés, és alapból más színű kiegészítők vannak rajta, mint az alap Abarthokon. Így a pasztellszürke (Campovolo) fényezés mellett pirosak a tükörházak, a felniközép, a féknyergek, illetve elöl-hátul a lökhárítón egy-egy rész. A pasik szerint csajos, a csajok szerint pasis :D Ezen kívül egy különleges fekete felnivel adják alapból, amire minőségi, tapadós Pirelli P Zero Nero-t húznak. Az 1,4-es turbómotor 160 lóerőre van belőve, ami a sima Abarth 595 (145) felett, de a Turismo (165) és Competizione (180) alatt van, egészséges középút. Garrett turbó lélegezteti a motort, van turbónyomásmérő is a műszerfalon. Ez a teljesítmény az 1040 kg-os tömeghez tökéletes, 7mp körül van százon, elvileg vmi 210 körül van a vége. Utóbbinak oka, hogy a váltó csak 5 fokozatú, ami nagy hiba. Amennyire tudom, az 500-asok között csak az új 3 hengeres mild hybridhez jár 6 fokozatú.

Az autó neve ne tévesszen meg senkit, véletlenül sem versenypályára való, ahhoz kéne egy sperrdiffi és normális elektronika bele, ami nem tiltja le a játék nagy részét. Ellenben kanyargós országúton nagyon jó játékszer, ha megfelelő az útminőség. A 17-es kerekek és kemény rugózás nagyokat tud ütni rossz úton, és kényelmetlenné teszi az utazást. Városba kicsit kemény az autó, pesti forgalomba, dugóba bőven elég volt a 69 lovas alap is, amit korábban használtunk. Autópályán meg elég hangos a motor-kipufogó-szélzaj kombó, szóval nem könnyű megtalálni a terepet, ahova igazán ideális egy Abarth. Maga az autó inkább a feelingről szól, mint az utolsó lóerő kiaknázásáról: egy stílusos kis járgány feltuningolva, hogy az ember ne maradjon szégyenben, mikor oda kell lépni. Ezt két gomb is segíti: az egyik a „Sport” mód, ami javítja a dinamikát, gázreakciót, „kivilágítja” a turbónyomásmérőt, illetve átkapcsolja a Pistához alapból járó négycsöves Record Monza kipufogórendszerben a szelepet, így az hangosabb, morgósabb, dögösebb lesz. A másik a TTC gomb (Torque Transfer Control, azaz nyomatékszabályozás), ami a sperrt hivatott imitálni: kanyarban a kerekek fékezgetésével igyekszik jobb kanyarképességeket varázsolni, kanyarívtől függően változó sikerrel. Normál módban indulásnál alacsony fordulaton kicsit harmatos a motor, de aztán üt, mikor megjön a turbónyomás, míg Sport módban jóval dinamikusabban reagál az 1,4-es.

A sima 500-hoz képest különbségek, amik feltűntek: nagyobb a fordulókör, közel sem olyan fordulékony városi manőverezésnél, parkolásnál. A motor nagyon melegszik, hosszabb vagy keményebb menet után fel szoktam nyitni a motorháztetőt, hogy szellőzzön kicsit. Korábban fix üvegtetőhöz voltam szokva, ez a nyitható-billenthető verzió sokkal menőbb, bár bizonyos sebesség felett már nem illik teljesen kinyitni, félnék, hogy elszáll :)) Illetve a fehér tetőkárpit helyett a fekete van, ami eléggé szűkíti a térérzetet.
A bőrözött sportkormány és váltógomb nagyon jó fogásúak, masszív érzetet adnak, bár a kormány lehetne kicsit kisebb átmérőjű. A kormányzás sokkal nehezebb, mint a sima 500-asokban, nem olyan egy ujjal forgatható. A váltási érzet sem rossz ahhoz képest, amit az olaszoktól vártam. Az ülések jó sportosak, viszont nagyon magasan vannak, így ha behúzom az árnyékolót, a hajam beleér a tetőbe (183cm). Az ülésmagasság-állító igazából csak az ülőlap hátsó részét emeli, süllyeszti, sok haszna nincs, maximum 150 centis hölgyek számára :)) Egy alacsonyabb, sportosabb üléspozíció nem ártana. Hátul ugyanúgy Isofixesek az ülések, mint más verziókban, így könnyen be tudom tenni a gyereküléseket. A műszerfal jól átlátható, digitálisan írja a sebességet, fordulatszámot, stb. így könnyen leolvasható, illetve a Sport gomb benyomására képet változtat és a G-erőket próbálja mutatni, ami inkább parasztvakítás, mint hasznos feature. A központi érintőkijelzőt majdnem kihagytam: színes-szagos, mint minden mai autóban, nagyon tetszik, hogy fényes helyett matt a felülete viszont eléggé gyűjti a port. Pillanatok alatt kapcsolódott a telefonommal, de igazából csak zenehallgatásra használom (arra is ritkán, inkább a kipufogót hallgatom). Érdekes, hogy a fordulatszám (=kipufogózaj) emelkedésével magától hangosítja a zenét, illetve ha beállok a piroshoz, akkor meg visszahalkítja, ilyen figyelmességet még más autóban nem tapasztaltam, igaz, más autók nem is ennyire hangosak.

Zavaró apróságok, amik bizonyítják, mire számíthatunk az olasz technikától (még ha Lengyelországban is gyártják): ablaktörlésnél a spricnik egyszer csak megszűntek dolgozni, csak ment a lapát, folyadék nem került a szélvédőre, pedig tele volt a tartály. Kiderült, hogy lecsúszott egy cső a motorháztető alatt. A kipufogóban lévő szelep a motor leállításánál nagyon nyikorgott, akárcsak a Sport mód bekapcsolásakor. Állítólag vizet kapott, megolajozták, most csendes. Egyszer az autópályán nagy melegben a légkondi megszűnt hideget fújni (minden hozzányúlás nélkül), aztán addig nyomkodtam mindent, amíg fél órával később visszajött. Azóta nincs vele gond :)) És hát az olyanok, hogy az ajtónyitás-csukás hangja olyan, mintha egy ólajtó lenne, gondolom, valószínűleg nincs benne sok anyag, azért kong. Nem egy német prémium feeling, de hát valahol spórolni kell, ha már a motoron nem lehet :D

A szokásos Fiat-gondok persze előjöhetnek itt is: letörő külső kilincsek, elszakadó kábelkorbács a csomagtérajtóban, megadhatja magát a tetőablak elektronikája, random hibaüzeneteket írhat a műszerfal, pl. leeresztett gumik, holott semmi bajuk sincsen. Nagy típushibákról azonban nincsen tudomásom: a motor megbízható, régi darab, még pont nincsen túlhúzva, a futóműalkatrészeket meg ugyanúgy zabálják a magyar utak, mint bármilyen más típusét. Az eddig megtett 6000 km során 8,5 liter körül fogyasztott átlagban. Óvatos vezetéssel 7 liter körül lehet tartani, de ha belehúz az ember, simán 10 felett lesz belőle. A pillanatfogyasztásmérő 50 literig van skálázva, heves gyorsításra fel is szalad hamar :D Minden autóm fogyasztását Spritmonitoron vezetem, és vicces, hogy a 69 lovas 500-as is 7 körül evett, igaz, azt szinte csak városban, rövid utakon használtam. Közben felkerültek a 16-os téli kerekek is, amikkel ugyanolyan stabilan viselkedik az úton, talán egy kicsivel kevésbé kemény a rugózása.

Összességében nagyon bejön az autó, kívül-belül szép, stílusos, az apró hibáival (inkább feature, mint bug...) pedig simán együtt lehet élni. Gyönyörűen kihozza az emberből a hülyegyereket, vagyis inkább a gyermeki lelkesedést, hogy muszáj röfögtetni a kipufogót, néha gyorsulni egyet a pirostól, holott igazán gyors közlekedésre (német autópálya), vagy versenypályára (lásd: Laptiming) nem igazán való. Ezen kívül aki menő olasz autót vesz, az számítson vicces technikai közjátékokra és utcán megbámulásra is :)) A fenntartási költsége nem vészes, nyilván kicsit drágább egy kötelező szervíz, mint a sima 500-asoké, de a másik oldalon a közelébe nem ér annak, mint amikor a 996-ost vittem szerelőhöz... Nagy pozitívum még, hogy van magyar 500-as és Abarth-klub is, melyeknek a tagja vagyok, így hasznos infókat lehet gyűjteni a kollégáktól, illetve saját tapasztalatokkal (és kukás fotókkal :P) gazdagítani a közösség repertoárját.

Hibalista

- Nyikorgó kipufogószelep, lecsúszott ablakmosócső.

Ide hordtam szervizbe

Autócentrum Szabó, Érd. Gyorsak, rendesek.

Értékelése: 9

Másik szerelő értékelése

KLP, Albertfalva. Rendszámkeretet segítettek cserélni.

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2019
Kényelem (7) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 9000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 6000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? 500 1.2 Következő autója? 500E
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Fiat 500 2007 (2007)

További ítéletek (22 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)