A mindent elnyelő
Szöveges ítélet
Az előre leszögezem, hogy kissé elfogult leszek, mert szeretem. Úgy vagyok vele, hogy akármikor meglátom, tetszik.
Előző autóm Skoda Favorit volt, na az minden volt csak nem favorit. Ahhoz képest mennyország az autó minden tekintetben, dehát azóta rájöttem hogy persze nem a régi Skodámnak kell lenni a viszonyítási alapnak.
Természetesen nem egy új konstrukció, és az enyémben még ABS és légzsák sincs. Szóval elég puritán, de a 4 elektromos ablakemelővel, a klímával (jól működik, és a szerelő szerint örökös), szervóval és az utólag általam beépített 6 hangszórós Pioneer rádióval nekem kényelmileg megfelel, riasztó is gyári.
A karosszéria az enyémen csak a jobb első küszöbnél kezdett el rozsdásodni, lehet mert az előző tulaj garázsban tartotta, nekem meg már kint áll az utcán.
Az enyém még japán gyártás, az 1,6-os motor elvileg 118 lóerős, de sokat nem kell tőle várni, az új autókhoz képest lomha, csak magasabb fordulaton kezd el húzni, ott viszont szép folyamatosan emelkedik a nyomatékgörbe, panasz nem lehet rá. Az economy fogyasztásoptimalizáló led szerintem is inkább tájékoztató jellegű, sárgán figyelmeztet ha túl sok vagy túl kevés gázt adunk.
A fékek meglepően jók ABS nélkül is, a kormányszervó nekem megfelel, váltáskor 1-esbe és tolatásba néha már nehezen rakható, kopnak a fogaskerekek. Zörgések a műszerfalban, az ülésen, a csomagtartóban, lassan mindenütt, de már inkább feljebb tekerem a rádiót, úgysem tudom őket megszüntetni.
Menetzaj nagyon behallatszik, főleg a téli gumi és a magasabb fordulatú motorzaj.
Ülések kényelmesek, van a sofőr ülésben deréktámasz is, ami nekem annyira nem jött be, de attól még kényelmes. A könyöktámasz jól kihasználható pakolásra, de a kar rajta való pihentetésére túl alacsonyan van. A kormány műanyagja nekem túl rideg, főleg télen, inkább kesztyűben vezetem. A műszerfalon elvileg jó nagy hely van a szélvédő előtt rápakolni, de olyan dolgot még nem találtam, ami ezen a fekete anyagon ne csúszott volna le az első kanyarban, szóval nem nagyon használható. A hossza miatt hely van rengeteg a lábnak, az állítható kormány és ülésmagasság miatt szerintem bármilyen méretű ember megtalálja benne a helyét. Hátul már kevésbé, mert bár a lábnak ott is van hely bőven, középen inkább kín az utazás, és a tető is elég alacsony.
A csomagtartó óriási. A liftback változat miatt eddig gyakorlatilag még nem volt olyan tárgy, ami ne fért volna el benne ledöntött ülésekkel, egy ilyen méretű autó jó ha van a családban. Költözéskor ideális. Szüleim sedan astrája ehhez képest használhatatlan cipekedésre.
Az alacsony padlózat nekem se nyerte el a tetszésemet, és a kipufogónak is van egy olyan része, amely üresen is maximum 20-25 centire van a földtől, gyakorlatilag földút se kell hozzá hogy leérjen az alja. Erre rásegítenek a ringatózó lengéscsillapítók is, amelyeket valahogy nehezen tudok megszokni, és a kanyarokat is emiatt nehezebben veszi be. Nekem is sodródik a hátulja kanyarokban, oda kell rá figyelni, mert hosszú és kicsik a gyári 14-es kerekek is.
Megfordulni vele kb. 4 sávos út kell, nem nagyon szedhető alá a kormány
Kilátni belőle nehézkes, de meg lehet szokni egy idő után, a visszapillantó tükrök lehetnek nagyobbak is, sokat segítene.
A fogyasztásával meg vagyok elégedve, de tény hogy az országutat szereti. Ott 6-7 körül fogyaszt, városban télen a gumi és a hideg miatt, nyáron klíma miatt inkább 8-9-et.
Biztonsági szempontból nem tudok nyilatkozni, bár az egyik ismerősöm fejre állt egy ilyennel és kisebb karcolásokkal megúszta, nekem még komoly balesetem nem volt vele. Egyszer kicsúsztam egy kanyarban (mint írtam a segge sodródik könnyen, és nem voltam elég elővigyázatos), szerencsére jól landoltam, kisebb karcolások a karosszérián. Egyszer viszont belém jöttek hátulról. Nem nagy sebességgel, elsőre nem is látszott semmi, mert a lökhárító visszanyerte a formáját, csak kicsit felcsúszott. Később kiderült viszont, hogy a hátsó fal és a pótkerék tartó dob vagy 20 centit benyomódott. A másik autónak kicsit behajlott a motorházteteje... Szóval én húztam a rövidebbet, szerencsére biztosító fizetett, de megtudtam hogy igen kell rá vigyázni mert törékeny...
Összességében annak ajánlanám az autót, akinek fontos hogy az autója legyen megbízható, kényelmes, lehessen bele sokat pakolni, legyen praktikus, nem kell vele gyakran szervizbe járni, és ne kerüljön 6-800 ezernél többe. Annyiért viszont ki lehet fogni még megkímélt példányokat, és a liftback változat szerintem a legjobb kihasználhatósága és formája miatt.
A kötelezőket kell nézni és cserélni, ha kell, mert ha valami elszáll, az sokba kerül. (Katalizátor 250.000, féltengely 150.000, stb., ezek persze az eredeti alkatrész árak, hát japán). Eddig - lekopogom - még nem kellett ilyen mélyen a pénztárcámba nyúlnom, elég volt hallani is.
Szerethető autó, sokan átlagosnak, szürkének, unalmasnak mondják, szerintem nem az. Kifejezetten kecses és szép. A maga idejében kimagasló előnyei voltak, de azok mostanra a fejlődés és az autó kora miatt már fakulnak. Mindenesetre az utána következő Avensis semmivel sem jobb nála, főleg a japánban gyártottaknál, azt semmiképpen nem érdemes Carina E helyett választani, nem éri meg a plusz pénzt.
Hibalista
- Amikor megvettem, rossz volt a jobb hátsó elektromos ablakemelő, a kereskedő megcsináltatta, viszont nem vettem észre hogy a központizár belső gombjának a nyitó állása is rossz, de az azóta is úgy maradt, mert használni nem nagyon használom, nem zavar. Más elektronika, led jó benne.
- A bal első szellőzőnyílásnak beragadt a tekerője, középen maradt örökre, és a tömítő szivacsok is néha potyognak ki belőle. Bár nem hiba, mert más autónál is tapasztaltam, de szélvédőre állítva a szellőztetést a középső nyílásból csak hideg levegő jön. Mivel a frankó szivacs tömítés nagyrészt már feladta, ebben az állásban télen teljesen elzárva is sarkvidéki levegő jön rá enyhén a jobb kezemre.
- Amit cseréltem rajta eddig szervizben az a kopó alkatrészek, illetve az a bizonyos flexibilis kipufogó könyök, amit mások is írtak, gyári hiba, a szerelő, akivel először átnézettem, szólt hogy rezonálni fog. Hát rezonált is pont azokon a fordulatszámokon (kb. 1500 és 3000), amiken általában autózom. Így kicseréltettem (gyári Toyota javított alkatrész kapható 35.000-ért, ők is rájöttek erre a hibára), de akit nem zavar, az eljárhat vele az eredetivel is.
- A motor jól megy, nem érzek rajta teljesítmény csökkenést, de az olajat nekem is eszi sajnos. Nem folyik ki, benne elég. Kb. 2 liter/10.000 km, ami nem elhanyagolható mennyiség, főleg hogy csak 120.000 km van benne. Talán a kora miatt, mert az előző tulaj nő volt, és én se pörgetem túl sokat. A szerelő ajánlotta a felújítást, mert a sok olajfogyás árthat a katalizátornak, de eddig nem volt pénzem rá (kb. 150.000 Ft), és sztem egy jó darabig inkább utántöltögetem, de kell is figyelni 1000 km-enként a nívópálcát.
Ide hordtam szervizbe
Garázsos Toyota szerelő Pécsett a Bokor utcában, igazából csak olajat cserélt, sokat nem tudok róla nyilatkozni.
A kipufogót viszont csak kipufogó klinikán tudták hegeszteni, ők nem bírták megcsinálni.
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
Másik garázsos szerelő Rácvárosban Pécsett, már megbízhatóbb, korrektebb a másiknál és jól ismeri is a modellt.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 100000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Favorit 136 L | Következő autója? | Ha lesz pénzem, Toyota |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
