A hűséges málhásló
Szöveges ítélet
A farosok utáni Skodák nem voltak ismeretlenek nekem, a családban 21 évig volt egy Favorit, meg nekem is volt egy Favim 6 évig. Szerettem a Favoritot, megbízható volt, cserben nem hagyott sosem (egy akku elhalálozást leszámítva, de tolásra akkor is indult még), viszont időközben kinőttem. Méretben is, motorilag is. Nézegettem F Astrákat (kombi), de valahogy nem tudott megfogni a típus. Ismerősöm ekkor vett egy Felicia Kombit, 1.6 motorral. Próbakör után rájöttem ,hogy ez kell nekem: a Skoda már úgyis ismerős (kasztni pár merevítést leszámítva ugyanaz mint a Favorit), a kombi csomagtere már elég nagy, az 1.6 motor a mellé tett rövid áttételű váltóval meg már elég erőt ad utánfutózáshoz is.
Keresgetni kezdtem 1.6 Feliciákat. Hopp, ez nem is olyan egyszerű, magyar vevő sajnálta a pénzt a nagyobb motorra, az itthoni autók jellemzője az alapmotor mellé társított fapad felszereltség. Fél év HAHU-s autóvadász e-mail feliratkozás után egyik hétfőn jött a levél: 1.6 Felicia kombi, osztrák autó volt, egy éve papírozták le itthon, tűrhető állapotban, mindössze 120km-re tőlem. Szuper, aznap délután mentünk is megnézni.
Ekkor jött a fekete leves: motorcserés az autó, és ez nincs lepapírozva. Rozsda a tipikus helyeken burjánzik, munkásautónak használta a tulaj, tehát dzsuvás mindene.
Két óra alkudozás után elhoztuk, otthon két nap (kedd-szerda) mosás-takarítás után kezdett belül valami formája is lenni. Közben utánajártam a motornak (az előző tulaj egy ismerős bontóstól vette a motort, így a papírok meglettek), rendeltem rá vonóhorgot, ami megjött csütörtök délelőtt, délután felraktuk, gyors műszaki, eredetvizsga, péntek délelőtt okmányiroda, délután biztosítótól zöldkártya rendezés, pakolás, szombaton meg irány Horvátország. Hát, ennyit a Skodába vetett bizalmamról. Nem is volt gond, 2000km a tök ismeretlen autóval, legjobb nyaralásunk volt eddig.
Visszatérve az autóra, tavaly (2014) a vásárlást követően rendbe lett szedve, ezen belül:
-ki lett lakatolva (küszöb, hátsó ívek, kerékdobok),
-kötelezők cseréje (olaj, gyertya, szűrők, szíjak, vezérmű-szett, stb)
-kapott katalizátort (korábban valaki kivágta, és egy csővel helyettesítette), lambdaszondát (a bent lévőről még a vezetéket is levágta a korábbi tulaj), szervókormányt, gyári alufelnit, téli gumi szettet, dobbetéteket, új kuplungszettet és elektromos fényszóróállítót,
- kapott egy méretpontos üléshuzatot is, ami hiba volt: nagyon nehéz volt felcibálni a helyére, és azóta a vezető oldali ülésen nem megy az ülésfűtés a háttámlán,
- mivel presztízse egyáltalán nincs az utakon, tettem egy lépest a renomé építése felé: tettem egy 1.3 LX emblémát hátra az 1.6 helyett. Hadd csodálkozzon aki kisautóval keménykedve akar megelőzni - aztán mégsem tud :)
2015: túl vagyunk egy költözésen, lakásfelújításon, a Felicia szinte folyamatosan utánfutót húzott, többszörösen túlterhelve, de bármi panasz nélkül. Idén egy olajcserén, némi ablakmosón, és egy féklámpa izzó cserén kívül csupán egy dolgot kért: a világítás kapcsolót kellett cserélni. Egy 19 éves autón 18000 km alatt ez szerintem nem olyan rossz…
Véleményem az autóról: elégedett vagyok vele, gyorsul-lassul-kanyarodik, mindent tud ami számomra szükséges. Pár évig várhatóan még kiszolgál, amíg letelik a lakáshitel (addig nem költünk autócserére, inkább előtörlesztünk), aztán utána jöhet majd egy Octavia kombi.
Örülök, hogy ezt vettem, a papírok lerendezése után olcsón lett egy akkori viszonylatban tűrhetően felszerelt autóm:
- az 1.6 motor a rövid váltóval nagyon passzol ehhez az autóhoz. Fogyasztás 6.83 l/100km vegyes használatban, másfél év alatt (spritmonitoron minden tankolás szerepel)
- „extrák”: ABS, 2 légzsák, immobilizer, ülésfűtés, napfénytető, szervókormány, elektromos, fűthető tükrök, plüss kárpit, központi zár, riasztó, fényszórómosó, műszerfal alatti tárolók, gyári utastér, és csomagtér gumiszőnyegek. Gyakorlatilag az 1996-os extralistán a klímát és a villanyablakot kivéve mindent bejelölt az osztrák megrendelő.
- sajnos a klíma hiányzik, és bontottan is nagyon ritka. Nem baj, figyelem a hirdetéseket… A villanyablak hiánya nem fáj, az úgyis betegágya a típusnak, jellemző is, hogy visszaalakítják kurblisra.
Javítása egyszerű, legtöbb dolgot magam csinálok otthon (kivéve a kuplungozás és a kormánymű-csere - bár épp ezekből lettek galibák -> lásd hibalista).
Hibalista
- korrózió a küszöbökön, hátsó íveken, kerékdobokon: teljes lakatolás festéssel 70k - légzsák-átvezető - ezt a szerelő tépte el a szervókormány berakásakor: csere bontottra 3k - hűtőventilátor-gomba: kuplungozáskor letörte a szerelő az érintkezőt, 1k - termosztátház komplett csere - a letört kapcsoló-érintkező miatt be nem induló ventilátor miatt felforrt a víz, kinyomta a vizet a termosztátháznál- mint kiderült, az előző tulaj motorcserekor nem vett hozzá 75 Ft-ért tömítést, inkább telenyomta sziloplaszttal ami miatt dobhattam ki én az egészet: 7k - csomagtér-ajtó kábel-átvezető gumiharmonikája elszakadt - csomagtér beázott: 1k
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 152000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Favorit | Következő autója? | Octavia |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.3/10) |
