"Nagy" akksis
Szöveges ítélet
Régóta terveztem, de mindig csak halogattam, majd lesz egyre olcsóbban egyre nagyobb hatótávú. De a powershit váltós dízel mondeo nagyon csereérett volt már, ne nálam pusztuljon meg a váltó, nem akartam a használtpiaci értékének megfelelő pénzt javításra költeni. Szóval mire várjak? Legalább 250 km hatótávot tudjon, ennyi az év 95%-ában elég.
Eljött 2023 eleje, az ellátásilánc-válság csúcsa, az új és használt autó árak az egekben. Egy új Nissan Leaf 18 millió, a használt 28-as ioniq 300e km-es taxik is 7M felett kezdődtek, 38-as ioniq nem volt 11,5 M alatt. A jó hírük miatt az ioniq volt az elsődleges célpont, nézegettem a 28-asokat, i3-akat a Zoékat is, és március környékén elkezdtek esni az árak. Hordták be a használtakat külföldről, egy hónap alatt kb 2 milliót mentek le az árak, végül választottam egy 38-ast.
1 év alatt beletettem 28e km-et, zömében munkába járáshoz, de voltunk vele többször külföldön, és országon belül is rengetegszer kellett 300-320 km-et megtennem egy nap, sokszor sikerült rátöltés nélkül is. A második autónak használt benzines yarist már alig vesszük elő.
A dízel Mondeoval tökéletes az összehasonlítás, mivel megegyezik a súlyuk (~1580 kg), hajszálpontosan ugyanakkora a teljesítmény és a gyorsulás, az utastér helykínálatában sincs számottevő különbség, egyedül a csomagtartója kisebb.
A vezetési stílusom elég takarékos, és ezt is pontosan úgy vezetem ahogy a Mondeot. A mondeoval 180e km fogyasztási átlaga 5,7 l/100km volt, az Ioniq-al 11,5 kWh a 28e km átlaga, ez 1,2 liter gázolaj energiája. Ez közel 5-szörös hatékonyságot jelent, ráadásul nagyrészt otthon napelemről töltöm, ha tehetem - napközben.
Amit szeretek benne: viszonylag kényelmes, az EV-között nagyon jónak számít a fogyasztása, jó az útfekvése, jól pakolható a csomagtartója, a megbízhatósága az eddigi infók alapján remélhetőleg jó lesz.
Ami nem tetszik: egy falatnyi kárpit sincs körülöttem, az ajtók műanyaga borzasztóan karcolódik, és a kijelző alatti zongoralakk is. Motorzaj nyilván nincs, de a gördülési zaj elég magas, a súlycsökkentés miatt kispórolták a zajszigetelést. Amikor vettem Hankook 4 évszakos volt rajta, de egyből átcseréltettem nyárira. Ősszel visszakerült a 4 évszakos, de olyan hangosan és mély frekvencián zúgnak hogy nem lehet elviselni hosszú távon, hiába legalább 70%-osak, mennek a kukába.
A töltés nem túl gyors, de annyira ritkán van szükség nyilvános gyorstöltő használatára, hogy nem számít, olyankor ki tudjuk várni.
Valószínűleg sokáig meglesz, és a másiknak a cseréje is érik lassan.
Hibalista
- Hűtőfolyadék kristályosodás - garanciában cserélve. A kötelező szervizek nem drágák - nem kell rajta semmit csinálni, de a veszprémi Hyundai azért megoldja hogy erre-arra kiszámlázhasson óránként 60e szervizóradíjat.
Ide hordtam szervizbe
Hyundai Autó Forrás, Veszprém
Értékelése: 3
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2020 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 37000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 27000 |
Szerviztapasztalat | (4) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | Mondeo diesel | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
