i30 vs. Corolla 2001
Szöveges ítélet
Szerettük, sosem hagyott ott, hét év, 75 ekm után adtuk el az ötajtós Corollát. Kár, hogy a Toyota félredobta ezt a népszerű formát, lehetett volna javítgatni még néhány generáción át.
Három 2,6 millió körüli, 1 és 3 év közötti, alapmotoros utód került a célkeresztbe: Bravo, Clio Grandtour és i30. Az ár/érték arányban jelenleg verhetetlen i30 lett a befutó: kívülről, belülről elegáns, jól felszerelt, az 1,4-es motor, akárcsak a Corolláé, simán forog, erő is van benne. Bár a csomagtartója csak 340l-es, korábban volt Astránk, Tipónk, s abban is elfértünk. A Clio már a belseje szemrevételezése során elvérzett, hátul kisautósan szűk. A Bravo ezen túljutott, sőt belülről (is) kifejezetten elegánsnak, kényelmesnek tűnt. Következett az 1,4/90LE-s benzinmotor próbaútja. Kettőt is kipróbáltam, ugyanazzal az eredménnyel: nehezen pörög, gázadásra csak a hangja jön meg azonnal, az erő csak lassan. Ennél még az 1997-es, 90 lovas Astram is jobban muzsikált. A turbó drágább, sokat fogyaszt, s évi 10km-el számolva az ugyancsak drágább 1,6-os diesel hiába fogyaszt kevesebbet, többlet ára sohasem térül meg.
Egy új autót mindig az előzőhöz hasonlítgatjuk, kiváncsian vártam, mit tud a trónkövetelő. Két közönségbajnok alsó-középkategóriásról van szó, hiszen az 1997 - 2002-es Corolla Totalcar népítélet átlaga 8,81, az i30-é 8,65.
Ha valaki még nem figyelt volna fel rá itt az ideje: egyik Golf, Astra népítélet átlaga sem éri el a 8-at! De még a 2006-os plexi Civic is csak 8,01-el szerénykedik!
Amiben számottevő az i30 fölény:
1. Ötcsillagos törésteszt (a Corolla csak 3 csillagos).
2. 6 légzsák (a Corollának csak 1 volt).
3. ABS (a Corollának nem volt)
4. Kényelmesebb, jobban beállítható ülések.
5. Jobb kormány.
6. Tágasabb utastér, főleg hátul.
7. A keményebb rugózás miatt az autó kanyargós autópályán, teljes
terhelésnél is stabilabb, gyorsabb, biztonságosabb.
8. Jobb szervó: puhább kuplung, könnyebb kormányzás, parkolás.
9. Korszerűbb, jobb hangú audiórendszer, USB aljzattal, 3,5 mm-es jack
aljzattal, kormányról vezérelhető rádióval.
10. Hűthető kesztyűtartó.
11. 110 km/h/3500fordulat/perc-ig csendesebb motor.
12. Átláthatóbb, könnyebben kezelhető műszerfal. Az i30 kijelzője napos
időben is jól látható, kellemes kék színű, nemhiába ez a
legelterjedtebb tintaszín.
Amiben mégis a Corolla volt a jobb:
1. Csomagtartó: 390l, a kategória talán legnagyobb ajtajával.
2. Takarékosabb VVTi motor: főleg autópályán 130-140km/h-nál 0,5 - 1
literrel.
3. A lágyabb futómű az érem másik oldala: rossz úton, fém fekvőrendőr
jellegű akadályoknál sem kellett 20-ra visszavenni a tempót.
Nüansznyi eltérések:
-az i30-ban a baloldali lábtartó lehetne egy picit mélyebben
-az i30-ban az amúgy könnyen kapcsolható váltó üres állásba visszatérítő
ereje néha kicsinek tűnik
-az i30 első szélvédő dőlési szöge - a kisebb légellenállás miatt - kisebb,
mint a Corolláé, de főleg a balra kanyarodás esetén, a tartóoszlop jobban
eltakarja a kilátást
-az i30 visszapillantó tükrei szélesebbek, jobbak
-az i30-ban van tompított fényszoró bekapcsolását kijelző lámpa (a
Corollában nem volt)
-a Corolla csomagtartó ajtaját kívülről egy külön kulccsal, vagy egy belső
karral lehetett felnyitni, a kar egy erélyesebb nyitásnál a kezemben
maradt, cseréje 30000.-Ft-ba került, az i30-nál nincs ilyen
körülményeskedés: a hátsó ajtót a központi zár zárja - nyitja, felnyitni
pedig a Hyundai jel alatti kapcsoló megnyomásával lehet
-a Corolla kis disztárcsa kupakjai, mint minden rugós rögzítésű dísztárcsa,
rázós úton a felniből kieshet, beszerzése körülményes, az i30-nál nincs
ilyen veszély: a dísztárcsákat a kerékrögzítő csavarok tartják!
Az i30 országúti fogyasztása teljes terheléssel 5,9 - 6,4 liter, s ez nem rossz érték. Igaz a Corolla néhány decivel kevesebbel is beérte, de az önsúly/szélesség/magasság adatai 1085kg/1700mm/1370 mm kedvezőbbek, mint az i30-é: 1193kg/1775mm/1480 mm.
110 után felemeli a hangját az i30, s 130-nál, akárcsak a Corollánál, 4000-et forog a motor, teljes terheléssel, 50% klímázással 7,5liter körüli a fogyasztás. A hangoskodást a motorvezérlésben történő változás okozhatja, van mit javítani a gyár mérnökeinek. Megoldást jelentene egy hatfokozatú váltó is, amely bár drágább, 3500 alatt tartaná autópályán a ordulatszámot, s a fogyasztás is csökkenne.
Mindent összevetve méltó Corolla utódnak tűnik az i30: divatos a formája, biztonságos, kényelmes, könnyen kezelhető, fogyasztása, csomagtartója elfogadható, az öt év kilométer korlátozás nélküli garancia alapján valószínűsíthető, hogy a megbízhatósággal sem lesz gond. S az már csak a hab a tortán, hogy (egyelőre) nem kell olyan mélyen belenyúlni a pénztárcába, mint sok más konkurensnél.
Hibalista
- Távirányító, garanciális javítás.
Ide hordtam szervizbe
Autobinck, 1182 Budapest, Sallai út 15
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 15000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Corolla 2001 | Következő autója? | majd |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
