Egy a maga egszerűségében JÓ autó és kész
Szöveges ítélet
Bevezető, történet
Kezdjük a legelején, 2013 ban költöztem Hollandiába (4 évre, egyetemre), akkor voltam 19, már nagyon kellett egy saját autó. Elsőnek vettem egy Civiket, jó volt, ment, pörgött sok ezret de nem az én karakterem volt. Utána jött két A4 es audi (B5 ös első széria mind a kettő). Az első egy 1.8 5 szelep/henger turbó nélküli limuzin, a második egy 1.6 os Avant. Az elsőt imádtam, a másodikat gyűlöltem, a suli mellett rá is ment mindenem majd a legvégén 1,350 eurót bukva az egész második audin (szervízeket, az autó vételi és eladási árát figyelembe véve) megszabadultam tőle. Jött a tavasz majd a nyár, 5 hónapig bicajjal jártam esőben, hidegben, melegben, mindenben. Kemény volt, mert a részmunkáimhoz el kellett jutnom és Hollandia ugyan a bicajosok országa de napi 19km az 19km.
A nyárra félre tudtam tenni annyi pénzt amennyi még édesanyámnak sem nyomta a lelkét (mondjuk a nagy 3 autó 7 hónap alatt businessem után érthető is volt, hogy picit nyomta neki ez az egész autós téma) :) és sok tervezgetés és nézegetés után elmentem és vettem egy a terben egyáltalán nem szereplő Mondeot 550 euróért (kb. 165,000 magyar forintért).
Kinéztem egy szupernek tűnő mondeot Gouda-ban 500 euróért. Felhívtam őket, elmentem tesztvezetni de a gumik már gyakorlatilag driftelni sem lettek volna jók, a rádió kódja nem volt meg úgyhogy a zene sem szólt de ezek még elmentek volna egy 500 eurós autónál. Ami viszont nem ment az az, hogy a kereskedő nem engedte, hogy elhozzam az autót aznap este, tehát vissza kellett volna utaznom egy másik délután ami a tanulmányaimmal és munkáimmal nem volt akármikor összeegyeztethető. Az problémája az átírással volt, aznap délután a helyi RDW központ már zárva volt és 2014 január 1 től egy mezei posta nem elég hozzá hogyha nincs holland állampolgárságom. A lényeg a lényeg, az autó annyira nem volt meggyőző, hogy megérje nekem a sok herce hurcát és mintha az exporthoz szükséges törzskönyve is hiányzott volna, nem vettem meg.
Hazafele a vonaton nézegettem a telefonomon a hirdetéseket és ráakadtam egyre ami valószínűleg már korábban is fent volt csak olyan borzasztó képek és leírás volt róla, hogy a kutyát sem érdekelte. Az autó minden képen csak félig látszott és volt egy amin egy bokor eltakarta :D A fordító nem sokat segített megérteni a leírást, úgyhogy megkértem a vonaton velem szemben ülő lányt, hogy fordítsa le nekem. Azt mondta, hogy jónak tűnik, őszínte és nincsen benne az a kamus kereskedői rizsa. Ezután jót beszélgettünk. Azt már előtte is tudtam, hogy magánszemély volt az eladó, úgyhogy nem lettem sokkal okosabb de azért felhívtam őket amíg sétáltam az állomástól a studiomig. A srác mindent elmondott, megvették mert jön a baba, repedt első-hátsó lökhárító, horpadt bal sárvédő de esztétikai hibákon kívül nincs vele gond. Nem tudták fizetni az adót ezért vettek egy Ford Ka-t ezt meg próbálják eladni. Az autó Hágában volt, két nap múlvára megbeszéltünk egy találkozót.
Megérkeztem Hágába, temészetesen a rossz állomáson szálltam le (Hága Central Station és Hága Central...az egyik a városközpont, a másik a pályaudvar) de ekjöttek értem egy szakadt, porig ültetett, dízel ibizával. Bouncerként dolgoztak mind a ketten (Ő meg az unokatesója is) bár én otthon azt tapasztaltam, hogy a bouncerek nagyok és kopaszok. Ezek a srácok ennek az ellentetjei voltak, de nem mentünk bele a részletekbe.
Megérkeztünk az utcába és már messziről megláttam a gyönyörű meggy színű Mondeot. Körbe sétáltam, rozsa NINCS! rajta és tényleg nincs ami nagyon ritka ennél a modellnél. Egy hatalmas, számomra új dolog a vonóhorog volt, nem említették sem a leírásban, sem telefonon...bár az autós "szakértelmük" megkérdőjelezhető volt. Az autóhoz 2 gyári kulcs járt és ez már a ritka 4 tárcsafékes fehér hollók egyike. 4 tárcsaféket a sima nem ST24 vagy ST200-ek közül csak a 2000 es utolsó pár darab kapott. Örültem. A vezetőoldali elektromos ablak nem működött, a srác szerint "tegnap este óta nem jó" ugyanis ezt sem említette a telefonban. Arra jó volt, hogy 50 eurót offoljunk a 600 ból. Természetesen már akkor délután sem volt nyitva az RDW, de jófejek voltak és odaadták az autót én meg ígéretet tettem, hogy másnap átíratom a nevemre. Tehát megvettem 550 euróért, boldogan vezettem haza.
Az autóról
Az autó egy 1.8 as benzines (gondolom az már elég nyilvánvaló, hogy benzinpárti vagyok) MK2 es Ford Mondeo kombi 2000 ből. Miért olyan lényeges az évjárat? Hát azért mert egy 1993 as megjelenésű autóról beszélünk aminek a 7 éves gyártása és forgalmazása alatt minden gyári típushibája ki lett javítva és mindene jobbá és még jobbá lett téve a 7 év alatt. Ez nem elfogultság ez tény és igaz bármelyik más márkára, modellre. Éppen ezért én egy "Late" MK2 Ford Mondeoról írok véleményt és nem állítom, hogy az én nagyon pozitív tapasztalataim ugyanúgy igazak mondjuk egy már faceliftes 1996 os Mondeora.
Miből fakad a pozitív tapasztalat, vélemény? Megbízhatóság, benzineseket megszégyenítő fogyasztás, hely (kombi), vezetési élmény, alkatrész árak és természetesen egy ici-pici elfogultság, mert mindannyian azok vagyunk a saját autónkkal. Amit mondok annak 85 százaléka tiszta, őszínte vélemény, a 15 öt tudjuk be tulajdonosi elfogultságnak.
Kezdjük az autó bemutatásával, kiknek ajánlanám? Családoknak, nagyiéknak és még első autónak a fiataloknak is. Családoknak azért mert mindenki és minden befér egy 5 tagú családot tekintve alapul. 6 szor tettem meg vele a Hollandia-Magyarország útvonalat, többször Németország-Hollandia és egyszer otthonról Horávátországba is lementünk, az autó tömve volt. Mikor 5 en jöttünk haza tavaly karácsonykor rengeteg ajándékkal, ruhákkal, sulis könyvekkel...stb semmi gondunk nem akadt. Kivéve egyet az én nagyszerű személyem a visszaúton, mert jó ötletnek találtam az egyik barátomtól kölcsön kapott szintén 4x108 as Peugeot felnikkel és téligumikkal az egyik Németországi parkóloban a farolgatást és csúszkálást a havon/jegen. Egy hátsó csapágy és egy szintén hátsó rugós teleszkóp bánta a tömött, 5 fős autóval való játszadozást. A csapágy hangjának ellenére visszaértünk biztonságban Hollandiába és kicseréltünk mindent.
Fiataloknak is nagyon jó választás, én is 21 vagyok, de nyilván nem sokan élnek majd vele mert ez nem Volkswagen, Audi vagy BMW, ez egy Ford Mondeo ráadásul ez még nem is akar Volkswagen lenni mint az MK3 as Mondeo úgyhogy ez nem presztízs at all. Még a V6 os ST24 vagy ST200 sem azok, szinte nincsenek is tisztában vele az eberek, hogy azok a modellek léteznek. De érthető, nekem is volt Audim, és akkor csak 4 karikát láttam mindenhol. Mondjuk nekem ez a Mondeo inkább presztízs mint a klíma nélküli A4 esek voltak, de ezt az utcán sétáló emberek úgy sem tudják, csak a 4 karikát ismerik.
Visszatérve a Mondeohoz, alapfelszereltségét tekintve nagyon jól felszerelt, a klíma az szinte mindegyikben megtalálható (asszem széria felsz. volt) és a többi "extra" is amikbe nem mennék bele, mert nekem igazából ezek nem számítanak. Sokkal inkább az üléspozíció, a kormány állíthatósága(!) és a rádió minősége, na persze meg a vezetési élmény ami nagyon kellemes élmény. Az autó nagyon magabiztosan vezethető és előírt vagy kisebb húsú gumikkal átlagon felülien kanyarodik nagy sebességel is.
A lábtérrel nem vagyok megelégedve, de 2 méteresként ez nem csak az autó "hibája", bár az Audik ebben nagyon jók voltak, ott volt lábtér a hátül ülők rovására. Itt ezzel nincsen probléma, magam mögött is az első ülést a leghátsó pozícióba téve is van hely mögöttem egy 160 és 170 közötti lánynak. Ja és van kartámasz, szerintem az is egy alap ezekben, mert még nem láttam egyet sem a nélkül. Ugyan nem állítható, úgyhogy amikor anyu vezeti az autót és előre húzza magának az ülést, a kartámasz túl hátul van neki, így nem tudja használni, de nekem jó :)
Az ülések szintén nem kényelmesek hosszú távon, pedig van deréktámasz is. A hátsó ülések sokkal jobbak az ott is, itt is ülők szerint, én nem tudom. Az is tény, hogy 1400 kilométeren minden kényelmetlenné válik egy idő után, és átlagos méretű ebrekenek valószínűleg nem olyan észrevehtő mint nekem a magasságommal. De találtam 2 db MK1 es "RS" ülést ami sokkal hosszabb a comb résznél és szimplán nagyobb az egész, az tuti jó lesz.
A csomagrató az nagy és kész, van hozzá roló és ennyi.
Viszont az autó érdekesen leül amikor megvan pakolva, de csak hátul. Azt mondják túl kemények az első rugóim, és fórumok támasztják alá, hogy nem csak nálam áll fent ez az érdekesség, úgyhogy valami amit Fordék nem javítottak. Ettől függetlenül megy az autó, csak elég bután néz ki. Na bumm.
A motorról anyit, hogy 1.8 szívó benzin, 116 ló, jön, megy, utazónak 140 tökéletes, max 170 volt asszem az Autobahnon, és menne még ha taposnám a belét de hova? Azt majd az ST200 al, ha lediplomáztam és lesz egy rendszeresen fizető állásom.
Ez az 1.8 as az autó legmegbízhatóbb darabja. Pizzát hordok vele, akármikor indítom indul, kivétel nélkül minden estben indul! Köszönöm.
Fékekkel nagyon meg vagyok elégedve, már említettem, hogy ez a ritka 4 tárcsások egyike ami gondolom sokat számít. Még nem vezettem hátul dobosat, de azok is megállnak, úgyhogy nem lehet annyira rossz. Mindenesetre ez nagyon jó :D
A váltó-kuplung nekem bejön, anyunak túl fent fog, de ez is megszokás kérdése, neki egy 2007 es Fusionja van, az azért már modernebb érzésre.
A váltó egyébként nagyon pontos, a hátramenetnél néha újra kell kumplungolnom, de üsse kő, megteszem.
Kormányzás terén nagyon megvagyok elégedve az autóval. Szervó létére nem egy kisujjas rendszer és ennek örülök, nagyon pontos és érezhető a kapcsolat az úttal és a vezetővel, jók a visszajelzések.
A gyári kerékméret 195/60R15, mint anyu Fusionja, én vettem rá 16 colos Ghia Scorpio felniket viszont elkövettem azt a "hibát", hogy 205/50R16 helyett 55 ös húsú gumikat vettem rá ami ront a kanyarodáson (cserébe puhábban utazunk), legkozelebb 50 est kap. Igazából a probléma itt az volt, hogy a legnépszerűbb méretek a 195/65R15 és a 205/55R16 így azok a legolcsóbbak és jelentősen olcsóbbak mint a 60 és 50 est testvéreik, így spórolás miatt én is a népszerű méret mellett döntöttem. Hogyha nem vagyunk kanyarvadászok akkor észre sem vehető a dolog, sőt jó az a családnak meg a papáéknak.
Ez egy olyan autó ami nem akar több lenni mint ami. Ez egy egyszerű gép arra, hogy eljussunk A ból B be és az ne egy légzsák és anyag nélküli swiftben tegyük, mert lássuk be az ára és fenttartási költsége ennek a Mondeonak egyáltalán nem sokkal több mint egy Suzukié. Viszont kapunk légzsákokat (általában 4 et, de minimum kettőt) és orrot meg feneket törni hogyha olyanra kerül sor amire ne kerüljön. Természetesen, hogyha lenne úgy 5,000 euróm vagy 50,000 euróm mint ahogy akkor volt 500 am (tehermentesen, tisztán félretéve autóra) akkor vennék egy újabb, erősebb autót (akár Mondeot) de nincsen, így addig amíg nem is lesz megbecsülöm amim van és gondoskodok róla, hogy renben legyen és a maximumot tudjam kihozni belőle.
Sajnos rengetegen beleesnek abba a hibába, hogy nem várják meg míg eljutnak arra a pontra, hogy tehermentesen képesek venni egy újabb, jobb autót és belemennek majd belebuknak mindenféle hitelekbe. Azok a hitelekbe bukott emberek boldogan szaladgálhatnának ide-oda a Mondeoikkal. Hálás autók ezek. Akinek meg luxusra fáj a foga annak ott van a Ghia Platinum, teljesen bőr belsővel, ezer éves 4 sebességes autómatával és egyéb nyalánkságokkal.
Örülök, hogy akkor ezt az autót vettem meg, hiba nem volt az én játszadozásomon kívül, bár az egyik csapágyam újra kezd mormogni, csere lesz.
A fogyasztás nagyon jó, még a 10 liter is elfogadható a városban. Amikor megyek haza 55 literrel kb 750 kilométert teszek meg ami valahol 6-7 között mozog. Pozitív. Van egy listám erről, odateszem a végére a leírásnak. Ja, és van egy az eddigi kiadásaimról is, az is megy oda.
Néhány fogyasztás amit itt ott random felírtam (sokszor muszáj, mert pizzát szállítok hétvégente a saját kocsimmal, el kell számolni a főnökséggel
51L 771km (6.61L/100km) Autópálya
55L 721km (7.62L/100km) Autópálya
37L 458km (8.07L/100km) Autópálya
46L 700km (6.52L/100km) Autópálya
59L 768km (7.68L/100km) Autópálya
14L 202km (6.93L/100km) Autópálya
9.3L 100km (9.3L/100km) Város
13L 120km (10.8L/100km) Város
13L 133km (9.77L/100km) Város
6L 70km (8.57L/100km) Város
32L 422km (7.58L/100km) Vegyes/Átlagos
14L 144km (9.72L/100km) Város
Na hát ennyi mostanra, tudom az egész összekuszálódott, de azért remélem valaki hasznosnak találja majd a tapasztalataimat. Jók ezek a Mondeok.
Hibalista
- 2 rugós lengőkar, töredezett fék "vezeték", csapágyak, kopóalkatrészek
-
- Költségek: (H mint Hollandiában, O mint otthon, ja és az árak munkával, anyaggal együtt értendőek és én euróban írtam föl magamnak, bocsi, hogy most nem váltok átmindent. Segítek, szorozd meg kb 300 al a számot amit látsz és ott van forintban)
-
- Autó: €550 (H)
- Átírás, stb: €82 (H)
- Gumik (2), centírozás: €70 (H)
- Rádió + kábelek: €91 (H)
- Antenna adapter: €14 (H)
- Olaj filter: €12 (H)
- Olaj ingyen volt a munkahelyemről
- Első izzók: €27 (H)
- 4 tárcsa + pad/pofa: €120 (O)
- Műszaki: €305 (H) beleértve 1 rugós teleszkópot és egy hátsó rugót (telepi), fék kébelt (új), 4 gumit(1 szezonos használt) és munkadíjat.
- 16" Ghia Scorpio felnik: €125 (H)
- Csapágy €170 (H)
- Magyar papírok €550 (O)
- Első, hátsó lökhárító €125 (H)
- HID xenon €80 (H)(végül nem raktam be, először találnom kell egy projectoros lámpát hozzá, a simma izzók csak vakítanák a népet.
- Újabb csapágy €70 (O)
- Újabb olajcsere gyertyákkal €28 (H) (olaj szintén a munkahelyemről)
- Hát eddig ennyi az 1 év 4 hónap alatt (+- 40,000 km amit mentem vele, most 225,000 van az autóban, hogyha nem tekerték vissza korábban. Ez az ami a legkevésbé érdekel, volt 300K pluszat futott tökéletes A4 em és 190Ks borzasztó. Nem kilométert, hanem állapotot...tudjuk a végét ;)
Ide hordtam szervizbe
Otthon: Misi, szerelője a családban és baráti körben több autónak is. Szeretjük a munkáját!
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Hollandiában: René, övé a kereskedés és szervíz ahol részmunkaidőben suli mellett dolgozom.
+ olajcseréket, fék cseréket és hasonló "apróságokat" magamnak csinálom.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 196000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | A4 | Következő autója? | Mondeo, Focus |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
