Ha tudod mit akarsz (ill. mit engedhetsz meg magadnak)
Szöveges ítélet
10.000 km és fél év után sokat nem merek még mondani, főleg nem dícsérni, és megbízhatóságról beszélni DE egy tanulság amit megosztanék már most:
Mindenkinek csak javasolni tudom, hogy ne a szaksajtóban közölt tesztek alapján válasszon autót, illetve zárjon ki egyes modelleket. Az alapján amit írtak róla (részben Te, kedves Totalcar, bocs a kritikáért :), sosem vettem volna 1,8-as benzines 159-et. Aztán kipróbáltam és beleszerettem. Szerintem érdemes átgondolni, hogy milyen körülmények között használja majd az ember az autót, és hogy a realitások talaján tényleg mire van szüksége (főleg a mai időkben), és akkor olyan motorok is bekerülnek a képbe, amelyek korábban szóba sem jöhettek.
Tudtam pl., hogy városban nagyrészt egyedül használom majd, és hogy a klímát úgysem használom sokat, mert nem szeretem. Így nem zavar, hogy bekapcsolt klímával olyan az autó egyesben és kettesben, mintha eltűnt volna 50 LE. Ha hegynek lefelé bekapcsolom a klímát, nem kell fékezni...
Szóval nekem városban bőven elég ez a motor, azon kívül pedig főleg. Ha akarom, nyugodt, csendes, 7-8 l/100 km körül nagy fokozatban elguruló autó, ha kell pedig egy nagyon-nagyon jó útfekvésű(előtte Focusom volt, szóval van összehasonlítási alapom) üvöltő állat (persze az érzés csalóka, a hang sokkal jobb mint a tényleges gyorsulás, dehát szemfényvesztés az egész élet, nem?). A fokozatok hihetetlenül hosszúak, 2-ben 100-nál, 3-ban pedig 140-nél is vígan pörög még...
És amit a legjobban szeretek benne, bár ez szubjetív: gyönyörű, elegáns, de egyben visszafogott. Nem gyűlölnek érte az emberek és nem kelt ellenszenvet. Inkább a márkatársak rokonszervét érzi az ember, mások pedig sajnálkozva néznek rám, hogy "na ez a szerencsétlen is kiadott ennyi pénzt egy megbízhatatlan olasz dögért". Bízom benne, hogy nem nekik lesz igazuk. Az alapötlet az volt, hogy most kell még venni egy elfogadható erejű, nem túl bonyolult technikájú hagyományos szívó-benzinest, mert kihalófélben vannak, és a kis feltöltött benzinesekben 5-10 év távlatában nem bízok. Na majd meglátjuk...
----------
Na "megláttuk": 5 éves az autó és ma 100e-re ugrott a számláló.
Úgy gondolom, két meggondolatlan döntést hoztam az életemben: megnősültem, és vettem egy új Alfa Romeot (na persze nem egyszerre). Most több év távlatából azt mondhatom, szerencsém volt, mindkettő bejött.
Persze ma már vannak fiatalabbak, könnyebbek, áramvonalasabbak, na de szebb szerintem a mai napig nincsen.
De most már akkor tényleg csak az autóról beszélek: szerintem túl van misztifikálva ez az olasz autó téma. Ezek ugyanolyan, napi használatra tökéletesen alkalmas autók, mint mindegyik más, elterjedt márka. Elindul, megy, megáll, üzemanyagot kér, és évente egy szervízt.
Nem érzem, hogy drágább lenne a fenntartása a jobban elterjedt márkáknál.
A benzinmotor évente egyszer (20e km) kér egy karbantartást, ez szervíztől függően 30-50e Ft. Utána egy évig megint megy.
A biztosítás (na jó, B10 és vidék): 12e az éves kötelező és 42e az éves teljes casco. Mindkettő komoly, nagy biztosítócégnél.
A rövid konklúzió tehát, hogy nincs semmi különös, ez is csak egy autó, és mivel újonnan vettem, ezért az sem különleges, hogy elment 100e km-t nagyobb hiba és út széli lerohadás nélkül. Így elnapolom a további részletes ítéletet újabb 5 évvel, és ha minden jól megy, 200e km-nél frissítek.
Hibalista
- - Egy kupplungrugó (a kettőből) - garancia - - Egy 5e Ft-os rögzítőelem a motortérben - - Olajszivárgás a főtengely-szimmeringnél (vagy vmi hasonló?) (komplett vezérléscsere garanciában, nem mondom hogy nem örültem neki, 40e km-nél garanciában kaptam egy új vezérlést) - - A hűtőrendszer egyik elemét az okos olaszok egy műanyag házban helyezték el közvetlenül a motorblokkhoz csatolva, és mivel a műanyag közismerten nem annyira szereti a forróságot, ez elrepedt és minimálisan szivárgott a hűtőközeg - garanciában csere egy fémházra. - - kormányszervó-csere (sivított -10 fok alatt, garanciában csere). - - Ez soknak tűnik, de az igazsághoz tartozik, hogy ez egy 2 évet állt raktári autó volt jelentős kedvezménnyel, így ezzel számoltam, ill. a garancia lejárta előtt egy független szakemberrel átnézettem, és mentem a listával a szakszervízbe. Mivel az 5e Ft-os javításon kívül minden garanciában ment, és az éves szervízek alkalmával történtek a javítások (egyik sem volt akut, az autó sosem hagyott ott), így számomra ez elfogadható volt. Úgy tűnik az első két évben a garancia alatt sikerült a hosszú állás miatti hibákat kiküszöbölni, mert 3 éve nyugi van hibafronton (rögzítőelem anyagfáradása kivételével).
Ide hordtam szervizbe
Duna Autó Zrt. - kedves udvarias kiszolgálás, a válság óta vállalhatóbb árakon, de azért a válság ott sem múlt el nyomtalanul, főleg a szervízben dolgozók munkakörülményei vonatkozásában.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Olasz autó specialista Dunakeszin (Német Mihály): kiváló szakember, valaki akin végre látni, hogy szereti amit csinál és nem csak egy unott alkalmazott...
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 100000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Focus | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |
