Túrás száguldozó
Szöveges ítélet
A Yamaha FZ750 típusa 1985-ben jelent meg. Sportmotornak szánták, aminek többé kevésbé be is vált. Lámpaidoma nem sikerült túl vonzóra. Mai szemmel nézve túl szögletes.
Javít a látványon ha a fényszóró külső védőüvegét eltávolítjuk. Ekkor egy kicsit a ZXR750-re hasonlít.
A gyártás első két évében csak félidommal szerelték, ami szintén nem volt előnyös sem az esztétika sem a szélvédelem szempontjából. Szerintem érdemes utólag felszerelni az utángyártott teljes idomot, mivel ez nem túl drága, és javít a láb szélvédelmén is. Ráadásul a motor is komolyabb külsőt kap tőle.
1987-től kapott a gép teljes idomot.
1991-től pedig új (szebb) kerekeket és fékeket. Nem tudom, hogy miért, de a gyártás 7 éve alatt a gyár nem túl sokat fejlesztett a típuson. Igaz hogy a konstrukció elég jó volt kezdetektől.
A sportos tulajdonságok terén 1988-tól a gép szerintem kicsit lemaradt a konkurenciától ( ZXR,GSXR). Nekem ez nem hátrány mivel inkább lazábban használom,de ha arról van szó az említett típusok is csak kicsivel gyorsabbak, viszont kényelmetlenebbek. Ez az FZ egyik kellemes tulajdonsága, hogy az ember viszonylag kellemes túrapozíciót tud felvenni rajta,bár az ülés kemény fapados A motor súlya teletankolva kb.235 kg - tehát nem a lepkesúlyúak közé tartozik. Főleg a korai GSXR-el összehasonlítva (190kg).
A motor váza acélból van, és máshol sem nagyon spóroltak a súllyal.A súly miatt kanyarokban birkózni kell vele rendesen,igaz hogy elég stabil közben.
Az első kerék 16-os,a szélességre a gyári előírás 110-es vagy 120-as.
A hátsó kerék 130/18-as gyárilag, de a 140 gumi még gond nélkül feltehető. Ez a méret már éppen elegendő a teljesítményhez,bár a 150/160 -as jobban nézne ki rajta.
Az első dupla tárcsa közepesen lassít, és elég pépes nyomáspontú, sebaj legalább nekem így biztonságosabb. Ahogy már írtam a konstrukció elég jóra sikeredett, mivel a modell nagyon megbízható.
Az enyém japán belpiaci modell volt. 1994-ben került az országba. A japán eredet csak a 180-ig skálázott km-órában és a 80km/h fölött villogó piros lámpában jelentkezett.A yamaha ezzel a típussal vezette be az ötszelepes hengerfejet, ami 85-ben újdonság volt.
Szelephézag állításra nagyon ritkán csak 42000 km-enként szorul. Motorikusan kiválóra sikerült a gép, a teljesítményleadás egyenletes és nyomatékos.Már 2000 fordulaton elmegy 6.-ban.
A nagyfokú megbízhatóság velejárója a magas futásteljesítmény.Az enyémben most 57000 van de több FZ-t láttam már 70-80 sőt 90000 km fölött is kiválóan üzemelni.( a blokkot egyiknél sen kellett még megbontani).
A gép tehát a mindennapi használatra,túrázásra kiváló,de akkor sem jön zavarba ha egy kicsit száguldozni akarsz.
Olajfogyasztás csekély 2000 km-en evett kb 3 decit.Benzinből viszont többet kér,gondolom a 12 szívószelepet etetni kell.
Nekem eddig 6,5-ös átlag jött ki amit kicsit sokallok,mivel,ritkán hajtottam 150 fölé.
Hibalista
- SZELEPEKET KELLETT BECSISZOLNI
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1985 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 45000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.6/10) |