A végtelenül jóindulatú igavonó.
Szöveges ítélet
Egy 1992-es külföldi munkavégzésem után vásároltam Óbudán a "Motorország" nevű kereskedésben a motoromat. A nyáron 210 ezerért hirdetett motort ősszel, árleszállítás után, 160 ezerért vettem meg japán vámpapírokkal. Én intéztem a behozatali procedúrát, tehát első hazai tulajdonosa voltam.
Az előző motorom egy 1979-es Yamaha XS 400 volt, ami túl "bakkecskésnek” tűnt, ezért egy nagyobbat kerestem. (Motoros pályafutásom 1962-ben kezdődött, azóta a mind mai napig volt motorom.)
A motor 260 kilós súlya az állványra húzásnál akkoriban nem jelentett gondot a számomra, bár nem voltam atléta termet. Egy alkalommal, amikor egy útkereszteződébe érve elsőbbséget adtam és megálltam, majd azután újra megindultam jobbra fordulva, egy kibukkanó kocsi miatt hirtelen az első fékbe kaptam. A motor bizony jobbra, szép lassan elfeküdt... Nem tudtam megtartani a bedöntött, de már álló motort. Csak a járókelők segítségével tudtam talpra, illetve gumira állítani. Ezután már elég óvatosan végeztem a hasonló műveleteket.
Volt egy esetem az első időkből. Kimentem az autópályára és próbálgattam az új motorom erejét, sebességét. Gyorsítottam, de 160-nál irtózatosan beszitált az eleje. Bizony vérfagyasztó élmény volt, de megúsztam élve. Kiderült, hogy a motor kopott hátsó gumija volt az oka a jelenségnek + a túl alacsony nyomás a gumiban. Igaz, semmi információm nem volt az ideális értékekről. Saját tapasztalat alapján új gumival és 2,3 bar nyomással rezzenés nélkül bírta tartani az egyenest a végsebességig, ami valahol 200 alatt volt egy kicsivel. Igaz akkoriban nem volt még meg az a kis szélterelőm, amit később vettem rá, és úgy szabadon, alig volt kibírható a 190-es tempó pár másodpercig.
10 évvel később vettem rá egy GIVI szélterelőt, ami alig 20 centi magas és az csodát tett!
Svájcból jöttem hazafelé egy május elsején, és esett is meg fújt is a keresztirányú szél az autópályán. Roppant kellemetlen idő volt, de csak egy kicsit kellett a fejemet a nyakamba húzni és végig tudtam tartani a 150 -160-as tempót. Nem volt megerőltető, pedig az oldalszél miatt végig döntött motorral kellet utaznom. Itt domborodott ki a jó úttartása és kényelme.
Megjegyzendő, hogy a korábbi CB750-esek nem erről voltak híresek, de mivel ez már a széria utolsó évében került ki a gyárból, ezt már a konstrukció adta lehetőségeken belül nagyon jól kifejlesztették.
Voltunk vele Olaszországban is a feleségemmel, egyáltalán nem volt fárasztó a hosszú út a kényelmes motoron. Nagyon szerettem a „tengeri cirkáló” jellegét, az üléshelyzetet és a végtelen megbízhatóságát. A 20 év alatt soha, sehol nem robbant le.
Ha nem akart elindulni, az akkor történt csak, amikor néha több éves garázsban töltött pihenő után akartam beindítani. De megtanultam, hogy hosszabb leállás előtt a benzint minden karburátorból le kell engedni! Erre megvan a megfelelő csavar, egyszerű művelet. Amíg ezt ki nem tapasztaltam és a benzin beleszáradt a karburátorba, bizony vihettem szervizbe a karburátorokat ultrahangos tisztításra.
Akinek ez a motor nem napi bevásárláshoz kell, annak túrázásra nagyon ajánlom, bár manapság ilyen jó állapotú CB750-est ritkán találni. Nem sportmotor az igaz, de a 78 lóerő mindenre elég.
Korom miatt adtam el 2013-ban, nehezemre esett már a garázsból ki és betologatni a 260 kilót, és hosszú túrákat se tervezünk a feleségemmel motoron. Ezért kisebb motorra váltottam. Először egy Honda XL500-asra ami csak 145 kiló. Sajnos berúgós, ezért újabban már főleg a Honda NX250-esemet használom lótifutira, ami önindítós.
Hibalista
- -Üléshuzat repedt volt, kapott új kárpitot 7000 forintért.
- -Gumi membrán a karburátorban, interneten vettem egy új készletet (4db) kb. 15000 forintért.
- -20 év alatt 3 akkumulátor, egy első és két hátsó gumi csere volt.
- -Nem romlott el, de kicseréltem az első fék gumi csöveit fémhuzatúakra.
- -A hátsó fék munkahengerében a gumi dugattyúk egy hosszabb állás után beálltak, hazai bontott munkahengerrel cseréltem le.
- -A kipufogó dobok korrodáltak, újra krómoztattam őket 25000 forintért.
-
Ide hordtam szervizbe
Azt a kevés szerelést amire szükség volt, jobbára magam végeztem, illetve kétszer vittem karburátor tisztításra és szinkronizálásra szervizbe.
Az egyik a Red-Baron volt 20000 forintért, a másik egy kis szerviz Érden 15000-ért.
Értékelése: 5
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1981 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 21 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 8500 |
Megbízhatóság | (0) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | Yamaha XS400 (1979) | Következő motorja? | Honda XL500;és Honda NX250 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.7/10) |