A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Honda

CBX 125 Custom 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Libakergető csótány (Az előző tulaj után szabadon)

Szöveges ítélet

Ismét gurul a libakergető csótány.

Előzmény a történethez:
2019 januárban született meg az ötlet a fejeben, hogy az egyetemi éveket letudva immáron felelősségteljes kereső állampolgárként fel kellene eleveníteni azokat a középiskolás Simson-ozós, elromlós, szerelős, anyázós, ismét elromlós élményeket. Természetesen a fókuszpontban nem az elromlást és a szerelést kívántam tartani, de sajnos (spoiler alert) így lett. Kiindulásként egy kis teljesítményű váltós tanulómotort kerestem a visszaszokáshoz, ami viszonylag olcsó és megbízható, mivel legutoljára a 8 évvel azelőtti A2-es jogosítvány megszerzésekor ültem motoron. A korábbi szocimotoros élmények miatt az MZ, Simson vonal kiesett a felfelé ívelő áruk és a kérdőjeles megbízhatóságuk miatt. A keret 2-300 ezer Ft volt, amiért már lehet kapni egy 125-ös vagy max. 250-es leharcolt japán darabot. Ezek az én szememben sokkal jobb választásnak tűntek, mint egy szoci MZ. Rövid keresgélés után, barátnőm is bejelentkezett, hogy ő is szívesen megtanulna motorozni, ha veszünk egy gépet, de neki semmilyen előképzettsége nincs így maradt a 125-ös kategória, hogy az A1-es jogsival is vezethető legyen.

A vásárlás maga:
Mint említettem fiatalabb koromban sem esett ki a szerszám a kezemből, mindig is tudni akartam, mi hogy működik. Emiatt nem vetettem meg a hirdetések között azokat az alulárazott példányokat sem amik valamilyen, viszonylag könnyen orvosolható hibával rendelkeztek. Úgy voltam vele, hogy majd magamnak megcsinálom, és közben tanulok is a működési elvéről. WIN-WIN
Így jött szembe a kis HONDA CBX 125 Custom típusú gépjármű. Hirdetés szerint kissé leharcolt állapotban 1 éve áll, de legalább fedett térben. Akkumulátor nem járt hozzá, de táskák és más cserealkatrészek (karburátorok, fényszórók, szűrők, kormány) igen. Mindemellett az előző tulaj nem rejtette véka alá, hogy a motor kékes füstöt ereget és magas az alapjárata. Elmentem. Megnéztem. Az eladó korrekten leírta az állapotot, a leírtakon kívül minden működött (fékek, világítás, váltó) még a motor is egész jól húzott. Végül anélkül, hogy aludtam volna rá egyet, kis alkudozás után a vételár ~150 ezer Ft lett. Úgy voltam vele, hogy a keretből még így is megmaradt a fele, abból csak kijön az alkatrészek ára a motorhoz.

Hibák felmérése/javítása:

Hosszú tanakodás, gondolkodás, utána olvasást követően arra jutottam, hogy a magas alapjárat amiatt lehet, hogy fals levegőt szív a motor a szívócsonknál. Ez a diagnózis helytállónak bizonyult, egy kis féktisztító fújkálás után úgy táncolt az alapjárati fordulat mint Fred Astaire. A kékes füst okát pedig a hosszabb állás közben megkövült szelepszár-szimeringeknek tulajdonítottam. Kezdődhetett az alkatrész keresgélés ebay bújása, ami ilyenkor szokott lenni. A szimeringeket könnyedén és olcsón be lehetett szerezni összesen 2-3ezer Ft volt szállítással együtt. Ellenben a szívócsonkból csak hasonló állapotú régi, kikeményedett gumirészes darabok voltak és (…dobpergés!) kizárólag a JAPÁN aukciós oldalakon. (akit érdekel: www.auctions.yahoo.co.jp) Ekkor kezdtem el sejteni, hogy ez egy japán belpiacos modell lesz.
Mint megtudtam ezekről az aukciós oldalakról azt kell tudni, hogy csakis japánon belül szállítanak, és angol nyelvre csak a google translate fogja lefordítani, így minden keresőszót előbb japánra kell fordítani, hogy dobjon ki egyáltalán bármilyen találatot. A komfort zónámból kikerülve végül találtam céget ami arra szakosodott, hogy a világ bármely részére továbbküldi a japánon belül a raktárukba postáztatott termékeket, így ez végül megoldódni látszott. (www.whiterabbitexpress.com) Már csak találni kellett egy szépen fennmaradt, esetleg New Old Stock példányt. Sajnos viszont ebből a motorból japánban se adtak el kifejezetten sokat, így alkatrészekkel se volt ellátva. Továbbá csak tetézte a bajt, hogy a keresett alkatész idővel minden ilyen motoron tönkremegy a műanyagok öregedése miatt, és a kialakítása miatt felújítani lehetetlen. Addig böngésztem a netet, míg találtam egy japánul írt blogot ahol egy CNC-ben járatos sorstárs inkább kimaratta aluminumból az egész szívócsonkot és a karburátorhoz egy 28mm-es belső átmérőjű szilikon csővel csatlakoztatta. Ettől kezdve adott volt, hogy mit kell csinálni: Keresni kellett valakit aki jó pénzért kimarja itthon nekem, a képek és az eredeti alkatrészről levett méretek alapján. Odáig fajult a projekt, hogy végül megrajzoltam CAD-ben és 3D modell alapján kerestem vállalkozót a modell kimarására. Az alkatész elkészült egy ismerősön keresztül, 25ezer forintért kb 2 hét alatt.
Mindeközben olajfogyás fronton odáig jutottam, hogy beszereztem a szükséges szimeringeket, de rájöttem, hogy ha már a hengerfejnek le kell jönnie a cseréhez, onnan már csak pár csavar a henger levétele, akkor már érdemes revíziózni a hengerfalat dugattyút és annak kopását. A szétszedés és az alkatrészek elmosása után kiderült, hogy semmilyen rendellenes kopás nem látható a hengeren mégis úgy döntöttem, hogy ha már szétszedtem legalább egy gyűrűszettet rendelek hozzá ~13ezer Ft ért. 1 hónap alatt meg is jött japánból. A szereldmagad műhelyében (www.szereldmagad.hu) kaptam célszerszámot és segítséget a szimeringek kicserélésére, amit 2 óra leforgása alatt meg is csináltam.
Lassan minden összeállt az összeszereléshez. Ekkor már 2019 nyár közepe felé járunk hosszabb rövidebb kihagyások miatt. A motort összeszereltem, immár nem szívott fals levegőt se kék füstöt nem eregetett. Ellenben nem volt alapjárata és a motornak sem volt semmi ereje. A karburátorokat többször szétszedve és kitisztítva egyértelmű volt, hogy nem az alapjárati fúvóka dugulása okozza az alapjárat hiányát. Az internetet bújva kiderült, hogy a 2-vel ezelőtti tulaj is sokat szívott a karbikkal, gondolom a szívócsonk hibája miatt. Szerencsére ezt megosztotta az internet népével is különböző motoros fórumokon, így sok aspektusban nem kellett végigjárnom még egyszer az általa leírt utat. A leírtak alapján volt ott minden, csak hogy működésre bírja: csavargatás, állítgatás, dörzsárazás, olcsó kínai karburátor vásárlás, fúvókák cseréje stb. Végeredmény: A karburátorok eredeti konfigurációját csak találomra és következtetésre alapozva tudtam összerakni, az interneten talált adatok alapján.
Ekkor már nyár végén járunk, így motorozás nem sok volt a szezonban.
Ősszel végső elkeseredésemben elvittem egy ismerőshöz, aki hobbiként szerel motorokat, hogy nézzen rá, hátha valami nagyon szembetűnő hiba van a rendszerben. Kiderült, hogy van: ÉN! Mindkét vezérműtengely 1-1 foggal el volt téve, így még épp működött a motor, de nagyon kelletlenül, dadogva erőtlenül tette a dolgát. Bár még sose raktam össze vezérlést, de a feladat egyértelműnek tűnt a youtube videók (haha :D) és a szakirodalom alapján. Összerakás közben is úgy tűnt, hogy minden jelen van mégis hibáztam. Ez van, nagy baj nem történt, szelepek nem görbültek csak helyre kellett rakni. Ez a segítség röpke 15ezer Ft-ba került. Ezután a motor ment a téli álmát aludni egy fűtött tárolóba.

2020 új év, új esélyek

A vezérlés helyrerakása után sajnos a karburálási problémák továbbra is megmaradtak. Se alapjárat se végsebesség. (70-80km/h volt a vége) A téli hónapokban összegyűjtött pénzt kezemben tartva végül arra a döntésre jutottam, hogy egy életem egy halálom a motor hozzáértők kezei alatt kell, hogy újjáéledjen. Megkerestem egy belpiacos japán gépekkel foglalkozó budapesti céget a MirekMotors-t, hogy vegyék kezelésbe a karbikat. A cél: a szívócsonktól eltérően az eredeti gyári állapot visszaállítása.
Nagy szerencsémre elvállalták, de kb. 1 hónapos masszírozás után arra jutottunk, hogy a karbik fúvókái valószínűleg vagy nem a gyáriak, vagy fel lettek fúrva, mert túl sok benzint kap a motor.
Megoldás: összes fúvóka kicserélése gyári méretűre.
Eredmény: Minden fasza menet közben, megy mint a golyó. Alapjárat viszont magas, és ha az alapjárati csavarral lejjebb veszem, akkor kis köhécselés után nem azonnal, de szépen lassan le is áll. Erre ők se tudták a megoldást, de azért még egy szelephézag állítás még ezen felül belefért nekik. (~48.000Ft)
Egy dologra tudok még gondolni: Hogy a tűszelep fészkének hibájából adódóan az úszóház szépen lassan megtelik, majd túl magas szintre kúszik fel a benzinszint. Emiatt az alapjárat leesik, majd a motor le is fullad. Ezt a problémát már nem gyomláltam ki. Mert a gyárihoz hasonló jó minőségű (pl: dellorto) karbik ára 30ezer Ft/darab és ehhez a motorhoz 2 kell. Emellett a kiadás mellett a 4-ezres (de legalább stabil) alapjárat nem tűnik olyan vészes dolognak. Ha sokáig állok vele egy helyben akkor leállítom, hogy ne melegedjen túl az elszegényedett keverék és a hűtés hiánya miatt.
Ezek a kalandok mellett már meg se kellene említenem a szilikonnal bekent korábban beleszakított olajleeresztő csavart, melyhez vehettem javító készletet és vághattam új menetet, hogy immáron tökéletesen tömítsen (~10.000Ft). Kicseréltem még az első teleszkópok olajtöltetét Repsol 10W villaolajra (~3000Ft), ami kijött a villákból az talán a HONDA gyárban látott utoljára külvilágot. Az első fék kapott új fékfolyadékot (a hátsó az dobfék), és mindkét gumit lecseréltem (~40ezer Ft), mert kockásra voltak kopva és a DOT szám szerint az előző évtizedből származtak. Ha már ott voltam lecseréltem a benzincsöveket, olajat és az olajszűrőt. (~10.000Ft)
Így csak az alkatrészköltségeket számolva ~320.000Ft körkényén fejeztem be projektet. Ebben a szereléshez beszerzett szerszámokat, folyadékokat, bilincseket és a munkaidőmet a lelki nyugalmam megőrzését szem előtt tartva nem számoltam.

A motort ez idő alatt akkor használtam amikor épp működött, de akkor nagyon. Városban épp elegendő az ereje a forgalom ritmusának felvételéhez, nem fogyaszt sokat és olcsón fenntarható miután mindent megcsinált rajta az ember. :)
Gyakorlatilag egy kis utánajárás és robbantott ábra nézegetés után arra jutottam, hogy a kopó-fogyó alkatrészek megegyeznek az akkoriban gyártott más 125-ös kis hondák alkatrészeivel, így ezek mind olcsón beszerezhetőek. Ami típusspecifikus pl. motorblokk alkatrészei ahhoz viszont tényleg csak vérrel verejtékkel lehet hozzájutni. A szerencse az, hogy nem tette egy motorikusan gyakran elromlós fostalicska benyomását. Pont ellenkezőleg...
A motor 11000-ig gond nélkül pörög, nem mutatta gyengeség jelét és hát.. ki lett próbálva párszor :) A váltója tökéletesen vesz minden fokozatot, könnyen klattyan át egyikből a másikba, úgy hogy egy 25éves motorról beszélünk ami megjárta a hadak útját, és sosem volt kímélve vagy végtelen büdzséből újraépítve.
Miután végigmentem a problémákon és kihúztam mindent a javítandók listájáról, nyilván már nem volt anniyra érdekes és így mint ilyenkor szokás jó nagy bukóval eladtam... De legalább a következő tulaj jól járt :)

Hibalista

- -Karburátorok
- -Szívócsonk
- -Szelepszár szimering
- -Dugattyúgyűrű
- -Gumik
- -Olajleeresztő csavar menete
- -Villaolaj
- -Fordulatszámmérő spirál

Ide hordtam szervizbe

Mirek motors - Budapest

Értékelése: 9

Másik szerelő értékelése

Én magam szereltem.

Értékelése: 4

Képek a motoromról

Fenntartási költség (9) Évjárat 1996
Kényelem (7) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (4) Km vásárláskor 37988
Megbízhatóság (8) Vezetett km 1038
Szerviztapasztalat (3) Átlagfogyasztás 3 l
Előző motorja? S51B Electronic Következő motorja? VFR 750 F RC36
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (6.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Honda

További ítéletek (1025 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.