Végtelen utak vándora
Szöveges ítélet
2010 őszén vettem, használtan, 42ezer km-el a számlálóban. 2004. évjáratú, duplagyertyás, 6 sebességes, full-integrál ABS, elektronikus fékrásegítéssel, 3 gyári dobozzal és gyári tanktáskával. Gyakorlatilag minden extrával fel van szerelve, melyek egy része nagyon OK, egy része azonban felesleges - szerintem (mint pl. az első ködlámpa, vagy a rádió).
Az ítélet írásakor 59.000 km van a műszer szerint a gépben, tehát 17ezer km ad alapot a megítéléshez.
Ami megítélés egyértelműen pozitív.
Kezdjük mondjuk a megjelenésnél: kicsit ódivatú a gömbölyded formákkal, hatalmasnak tűnik a teli idomok miatt és ha fent vannak az oldaldobozok, kicsit széles is. Ilyenkor az utasnak oda kell figyelni fel- és leszálláskor, hogy ne húzzon csíkot a doboz (nálam fényezett) fedelére a csízmával.
A kényelem? Nos ez az elsőrangúak közé tartozik. A vezető nyerge 3 magasságban állítható és külön áll az utassétól. Utóbbit párom kényelmesebbnek tartja a Hondáénál, pedig az sem volt egy fapad... A fék- és kuplungkar (ez utóbbi is hidraulikusan mozgatja a tengelykapccsoltó) is 4 pozícióban állítható. A kezelőszervek kézre esnek, a kapcsolók határozottan jelzik, mikor kapcsolnak. Ez eleinte fura volt a Honda finomsága után, de egy elgémberedett utazás végén rájöttem: ha lefagyna, elzsibbadna a kezem, akkor is érzem, mikor kapcsolt a kapcsoló. Az index: Sokak szidják, szerintem pedig SOKKAL kényelmesebb és kezelhetőbb az egygombos rendszernél. Megszokni annyi időbe telt, amíg az első úton hazaértem (kb. 1,5 óra).
Az elektromos szélvédő nagyon jó dolog, ellenben nekem kicsit alacsony - így cseréltem egy Kappa KD241St-re, ami viszont bizonyos fényviszonyok között opálos volt. Pedig a tetején kialakított kis felcsapás épp elég volt, hogy javuljon a komfortom.
A markolatfűtés kíváló, 2. fokozaton igazán hidegnek, vagy szétázott kesztyűnek kell lennie, hogy megérje használni.
A rádiót én kiszereltem, így most van egy kb. 3 literes zárható kesztyűtartóm - aminek sokkal több hasznát veszem, mint a soha nem hallgatott rádiónak.
Amit még szokni kellett:a fényváltó/fénykürt gomb és a kürt - de kis tudatos gyakorlást követően már nincs gond vele.
A tükrök egészen jók, szinte korlátlan a hátralátás, talán az utas combja zavaró kicsit az alsó élen. Egyébként a tükör boruláskor, koccanáskor a patentoknak köszönhetően leesik, ahelyett, hogy törne. A leeső tükröt az indexvezeték is megtartja, de célszerű venni, vagy készíteni erre egy huzalt (én megtettem, kb. 500 Ft-ból kijött).
A dobozok pakolhatóságáról: a gyári oldaldobozok és a topcase igazán impozánsak, a gyújtáskulccsal nyithatók és levehetők, az enyémek ráadásul a motor színére fényezettek. De! egyikbe sem fér bele egyikőnk sisakja sem. A topcase alakja a középső kiemelkedésel (ami alul is megtalálható) annyira rosszul jön ki, hogy lecseréltem egy GIVI Maxia E52-re (amiben ráadásul pótféklámpa is van). Az oladldobozok egyébként kb. egyformák, 32 literesek és egy pár utángyártott belső táskával nagyon kényelmesek. Tanktáska: mivel a tank és a burkolata is műanyag és hevedereknek gyakorlatilag nincs hely, szinte csak a gyári tanktáska megy fel (nekem szerencsére ez is megvan), de lehet kapni egy-egy cégnél olyat, ami ehhez készült (lásd majd extráknál). Ülés alatt alig van hely, ide a gyári szerszámkészlet és gyári defektjavító (szálbehúzós CO2 patronokkal), izzóklt, eü. csomag és két láthatósági fért be nekem.
És akkor a motorról: a 95 Le és 100 nm érződik. Kicsit remeg, kicsit pörgetni kell, de mindenhonnan meglódul és megy, mint egy mozdony. A 95-ös nem igazán elég neki, de nyugodtan megy vele, esetleg durva gázadáskor néha becsörög. Kellemes fordulatszám-tartomány 2500-5000 között. Fogyasztása egy személlyel városban 5,5 liter, két személlyel 6 liter, országúton full málházva, utassal, 100-110 átlagnál 5-5,5, autópályán full málházva, utassal 130 körül 5 liter. 6 liternél többet még nem tudtam megitatni vele - de biztosan lehet, csak akkor durván kell kergetni. Tank 25 liter, így a hatótávolság 400-500 km. között van.
A fék pazar: az elektromos rásegítést azonban nagyon szokni kell; nyugodtan húzva, vagy taposva kevésnak tűnik, de határozott parancsra iszonyatosat fog - és nem bólint, hanem leül a gép. Viszont ha egyforma erővel húzza az ember, kicsit vissza-vissza enged és ilyenkor enyhén csökken a fékerő is. A full-integrál rendszer alapján a fékpedál is fogja az első kereket, a fékkar is vezérli a hátsót és a computer állítólag a fékerőelosztást is szabályozza. Az ABS-ről nem tudok vélemény alkotni, mert még nem sikerült (nem kellett - szerencsére) annyira durvát fékeznem, hogy dolgoznia kelljen.
Az indításnál a számítógép egyébként ellenőrzi a rendszert a féklámpát is ideértve és ha gyenge az akksi, az bizony ilyenkor bezavarhat.
A futómű: szintén a legjobb, amivel dolgom volt. Tökéletes az egyenesfutása, de imág kanyarodni - ilyenkor azonban kicsit tartani kell. Viszont nem tér le az ívről. Az első futómű nem állítható, a hátsón az előfeszítés és a csillapítás állítható. A rossz minőségű utat nagyon torelálja, az oladlszélre azonban kicsit érzékeny - a nagy idomok miatt.
A hibákról a külön helyen már írtam, kiegészítésként talán ennyi:
Az akksi még az első akksija volt, és nálam halt meg. A cseréhez le kell bontani a bal idomot, ezért ha van keret, érdemes ápolásmenteset venni.
A szerelhetőségről: az elektronikát és a féket leszámítva nem bonyolult, így akár otthon is szerelhető. Pl. olajcserét, fékbetét cseréket, szelephézagot magam intézem.
Karbantartás:
10ezrenként: motorolaj csere, szelephézag ellenőrzés, egyéb ellenőrzések,
20ezrenkén: váltó és kardán szöghajtás (véghajtás) olaj csere, összes fékfolyadék csere, levegőszűrő csere, egyéb ellenőrzések,
40ezrenként: generátor poliV szíj csere, egyéb ellenőrzések.
A márkaszervíz drága, de vannak egyéni szerelők, akik lényegesen olcsóbban, de megfelelő szakértelemmel dolgoznak.
És az örök vád: az olajfogyasztás... Sajnos minden boxer eszi az olajat, van, akinek ez minimális, egy-egy deci, van akinek több. Nekem az előző csereciklus alatt kb. 3 liter olajat kért (Castrol ActEvo 20w/50 ásványi, 1800-2500 Ft/liter). A gépkönyv egyébként 1 liter / 1000 km olajfogyasztást enged meg (ez azért elég extrém lehet). Az én gépem olajfogyasztsása még éppen az ingerküszöb alatt van - a motor nyújtotta élmény még bőven ellensúlyozza, ezért elnézem neki.
Összességében azt kell mondjam, ez egy nagyon jó motor, és örülök hogy magaménak tudhatom.
Hibalista
- - Kardán váltó felőli szimmering - javítás anyaggal, olajjal 11ezer,
- - Olajbetöltő O-gyűrűi - javítás házilag 5 perc alatt, anyagköltség 200+240 Ft.
- - Akkumulátor (a gyári eredeti a 6.tél után nálam halt meg) - új Yuasa nem ápolásmentes 21ezer,
- - a tank leszerelésekor eltört az egyik benzincső gyorscsatlakozó - otthoni csere fém csatlakozóra (az előző műanyag volt), 5400 Ft
- - Fékbetétek (Lucas szintermetall), 9000 Ft/pár
- - Digitális óra perc mutatója folyamatosan pörgött - otthoni javítás, kb. 1 óra (enyhén lazítani kellett a panel összezáró csavarokat)
- - levegőszűrő csere (gyári BMW, 4500 Ft)
- - olajszűrő csere (gyári BMW, 3900 Ft)
Ide hordtam szervizbe
Ekowob
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Otthoni garázsom
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 42000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 19000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző motorja? | Deauville 650 | Következő motorja? | R 1150 GS?, R 1200 RT |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
