Nem sejteti, hogy mi lakozik benne.
Szöveges ítélet
Egy 850-ből ültem át ebbe a kocsiba, eddig csak Volvóim voltak. Egyszerűen bevált a márka, ezért nem is akartam váltani másra. Szeretem a skandináv formatervezést, a kényelmet, a belső tér gusztusosan összeválogatott anyagfelhasználását.
Külső és belső ergonómia
A Volvo nem az az autó, amiből hanyagul kilóg a fuxos, kövér alkar és bambán néz belőle a borostás-duplatokás tulajdonos. Nem is a százhatvan centis, komplexusos, pörgős japánon szocializálódott gyorsulók autója. Ha kell, sportos, ha kell limuzin. Meg lehet vele állni a színház előtt és a tóparton is, de a golfklub parkolójában sem mutat avittasan a papíron már hétéves, állapotát tekintve alig négynek saccolt autó egy Maserati és egy 4-es BMW társaságában. A formája, az arányai mesterien eltaláltak. Van az autó orrészében valami agresszív sportosság. Ezt emeli ki az első lökhárító alján lévő spoileres alsó ív és a csíklámpák. A kerékjáratban a 17"-os felni peres gumival is illik az autóhoz, mögötte boronatárcsányi fékek vannak. A négyajtós sedan-sportcoupé kivitel formavilágát tekintve közelebb áll egy keménytetős C70-hez, mint a zászlóshajó S80 limuzinhoz, de az előbbinél tágasabb, így használhatóbb alternatíva azoknak, akiknél az utóbbiból már hiányzó feszes sportosság mellett családi funkciókat is keresnek. A kocsi hátsó részén megtalálható a markáns Volvo övvonal, mely fentről nézve hajótestet formál, de a motorháztető elejétől követve az íveket láthatjuk, hogy nem más, mint egy hatalmas V-betű. Ez a motívum a kocsi belsejében is visszaköszön: a műszerszámlapok digitális kijelzőit ugyanez, a motorháztetőről ismert V-forma veszi körül, ugyanígy a bicskakulcs formája is ilyen.
Négy ember kényelmesen tud utazni a kagylósított ülésekben, amelyek hosszú távon is rendkívül kényelmesek. Mivel jellemzően autópályán használom, 4-500 km-es utakra, ezt biztosan állíthatom. A csomagtartó méretét tekintve megfelelő, azonban a pakolhatóságát jelentősen korlátozza az ajtó nyílása. Hiába hozza a kategória átlagát, a csomagok bepakolásakor erősen tetriszezni kell. Feláldozták tehát a szépség oltárán a praktikumot: ha a tető egészben nyílna a hátsó ablakkal, már nem lenne ilyen probléma.
Alternatíva családos utazóknak egy tetőbox beszerzése lehet ilyen esetben, a puhább és könnyebb szállítani valóknak. Még furcsaság a csomagtérpadló anyaga: ennek a széle ugyanis gyenge, súlyosabb csomagok bepakolása után hajlamos megsüllyedni, akár deformálódni is. Nem méltó ez egy volvóhoz, amelynél a kombikban farost erősítésű a csomagtérpadló.
Az autó belseje gyönyörű. Igényesen eldolgozott bőr- vinyl szövet, szálcsiszolt alumínium, puha habosított műanyagok, amelyeket a Volvo 2000-es évek után nemcsak öregedésre, kopásra tesztelt, de illatra és UV-állóságra is és természetesen antiallergén mind-mind. Az enyém bézs kivitel, oak-bézs kombinációval, félbőr bézs sportülésekkel. Rendkívül kényes ez a változat a koszolódásra, de ápolni kell, és akkor viszont szemet gyönyörködtető tud lenni. A kezelőszervek elhelyezése és átláthatósága csodás, de az esőszenzor kapcsolóját takarja a kormány, így hajlongani kell, hogy megtudjuk, amit egyébként a gombon lévő visszajelző szándékozik mutatni.
Testvérem, aki nő és egy teljesen eltérő, másik autóhoz szokott, azonnal tudta kezelni mindet, annyira egyértelmű a működésük. Tessék ergonómiát tanulni a Volvótól! Az IDIS rendszer késlelteti a beérkező telefonhívásokat és a vezető tájékoztatását a leterheltség függvényében összetett közlekedési helyzetekben így pld. éjjel, esőben előzéskor. Az autótelefon jól használható, de kár, hogy nem
Bluetooth-os, külön SIM-kártya kell hozzá. Én ezt a drága dupla sim helyett egy letitkosított feltöltős kártyával oldom meg, amelyre át tudok irányítani, ha vezetek. A VOLVO RTI rendszere, amely a navigációt látja el, elég régi darab. Egy, a csomagtérben lévő DVD olvasóból nyeri az adatokat az apparát, amelyre "gyári szoftvert" kell tenni,mert máshogyan nem frissíthető, mással nem kompatibilis. Így akinek a kinézett, leendő Volvójában ez a rendszer nincs benne, ne bánja és ne is keressen hanyatt-homlok ilyet, mert nem veszít vele sokat. A természetesen méregdrága rendszer ha benne van, már 15-20 ezer forintért frissithető kalóz DVD-vel, ennek sokszorosáért pedig gyári DVD készlet is elérhető hozzá, ha nem tudjuk a húszezresektől betolni a fiókot. A rendszer viszont útinformációt is képes fogadni és alternatív útvonalat is tervez, itthon is, ez nagyon hasznos benne.
A hangrendszere parádés. Egyedül talán a Mercedes gyári HIFI-rendszere és a BMW különlegesebb HIFI-jei veszik fel vele a versenyt. Mély basszus, dinamikus magasok, és erős hangerőn sem torzít. Egy guruló koncertterem.
Menetdinamika
2521 cm3, 210 LE, 340Nm 1750-4700 fordulat esetén. Dízeles nyomaték pörgős benzinmotorba oltva. Ha odalépsz neki, hegyomlást produkál. Városban 12-13 liter körül fogyaszt, városon kívül nyugodtan autózva 8 alá vihető. És ebben a nyugodtság az, amikor halkan, 90-100-zal utazik.
Kinek ajánlom?
Aki Budapestre venné, azonnal felejtse el, mert ez a kocsi nem városi használatra való.
Néhány érv ellene:
- Alacsony magasság, a lökhárító eleje már a nagyobb padkákon és kapubeállókon is fennakad, szépen tönkre is tehetjük vele esztétikailag az autót.
- A fordulóköre nagy, egy ívben megfordulni egy városi úton lehetetlen vele. Ennek megfelelően nem a parkolás királya, szűk parkolóházak beállóiban kellemetlen meglepetés lehet, ha fennakadunk, lehúzzuk az oldalát, vagy a tükröket törjük le, esetleg tilitolizunk a be- és kiállások során.
- A nagy, turbós benzinmotor városi döcögésben 13 litert kér klímával.
- A futómű túl feszes a kátyús-rázós (fő)városi utakra.
- A forgó-kopó és a futómű alkatrészárak ( és a r.hadt magyar utak) miatt a városi használat, "nem gazdaságos".
A városi poroszkáláson kívül azonban bátran ajánlom 50-60 km-es utaktól kezdve a több száz kilométeres túrákon át mindenhez! A 2,5T motor nálam vegyesben 8,6-ot fogyaszt, amikor jellemzően 220 km autópálya és 120 km elsőrendű út városokkal kombinált hétvégi túrát járom meg. Hegyvidéken, hazafelé sem kúszik 9 liter fölé.
(Próbálgatni kell. Egy tipp a nagy turbósok vezetéséhez: ahogy elértük az utazótempót, lassan addig engedjük vissza a pedált, ameddig az autó még tartja a sebességet, ez jellemzően 2/3-3/4-ed gáz között van, így 2 litert is lehet átlagban spórolni.)
Ahol viszont elemében van, az a 100km/h feletti tartomány, egészen, ameddig skálázták. Alulról húz, mint a vízhordó lyány, háromezer percenkénti fordulat után pedig brutális, őrült fenevad, süvítő pokol morajlik fel elölről és beszűkül a tudatunk, ahogy az út is. Hiába, az S60R után ez a második legerősebb Volvo (2007-ben) és úgy megy mint egy állat, ha állat módon hajtják. Ezzel az autóval nagyon el kell b...ni valamit, hogy az ember ne tudjon befejezni egy előzést. Gyakorlatilag a 211 LE és a 340Nm könnyedén mozgatja a kocsit és mindenre elég is.
Fenntartás
A Volvo prémium márka, prémium árcímkével, magyarul tehát nem olcsó. Lehet vele olcsóskodni ideig-óráig, de akkor megbosszulja magát és aztán egy kellemetlen rémálom lesz, pénztemető, no meg esti kényszerfórumozós konzíliumok tárgya a csapattagokkal, a barátnő forró buja teste helyett. Nem fest jól. Hazugságot tehát nem írok le a T. Olvasónak, hogy csak tankolni kell meg elég bele bármilyen ötvés olaj; régi, megszállott Volvósként őszintén írom ezt: akinek nincs évente száz-százötven ezer forintja eltéve javításra, kötelező szervízekre, gumira, biztosításra, ne adj' Isten gyorshajtásra és még erre-arra, emellett beletenne 15-20 ezer km-t még a kocsiba, az ne vegyen ilyet, mert megbánja, szidni fogja magát és a kocsit is. Sőt, semmilyen nagy Volvo-t (V70, XC70, S80, XC90) ne vegyen, mert nem neki való. Van S40 és V50 is, azokat is meg kell nézni, ha mégis a Volvo az ász.
Ha nem, széles a paletta és más jó autó is létezik a piacon. De ha Volvo kell és ilyen, akkor erre fel kell készülni. Aki mást mond, annak pedig ne higgyünk és nem csak a Volvo esetében, hanem más prémium típusnál sem ebben a kategóriában.
Praktikum
Letisztult, egyszerű és nagyszerű skandináv design, abszolút használhatóság. Kezesség és vezetési élmény, jól uralható kocsi veszélyes közlekedési helyzetekben is.
A DSTC (elektronikus menetstabilizátor) gyakorlatilag bolondbiztossá teszi az autó vezetését. Nyolc légzsák, stabilizálásra rásegítő négykerék hajtás (AWD), sportülések motoros ülésállítással, esőérzékelő, autótelefon, IDIS, kétfokozatú ülésfűtés, gerinctámasz, változó szervó, tempomat, 10 hangszórós hangrendszer, Volvo RTI navigáció, fűthető szélvédő, tükrök és hátsó ablak, intelligens belsőlevegő-minőség felügyelő rendszer (IAQS) aktívszenes pollenszűrővel, ami a felszereltség részét képezi a teljesség igénye nélkül. Egy négy fős családnak hosszú távon utazni rendkívül kényelmes, és 8-9 liter közötti benzines átlaggal nem kirívó a többi autó közül. Aki pedig nem megy évente 30 ezer km-t, a sokat futott dízelek hibalehetőségei és szervizintervalluma miatt jobban teszi, ha kevesebbet futott és benzines autót választ. Segítség: a D5 163 lóerővel 6,7-et fogyaszt átlagosan, a 185 LE-s 7,5-tel megy el ugyanígy. Városban a kisebbik D5 8, a nagyobbik 8,7 litert kér.
Eddig 12 ezer km-t tettem bele. Szeretem. De ezek a Volvók már a környezettudatos fogyasztói társadalom termékei. Használod, karbantartod, lemosod, szervizeled (!). Kétségtelenül tartósak, sokat elfutnak, kényelmesek, mint a régiek, de meg kell adni nekik, ami elő van írva, nem a magyaros "jóvanaz" ügyeskedésre vannak kitalálva (mint amúgy semelyik prémiummárka sem). Nem a régi, nomád 100-és 200-as széria leszármazottai, inkább a nyers 850-ből kialakított S70 utánérzései, optimalizálva, de még sok tartalékkal, részletgazdagon, igényesen, szépen eldolgozott illatos bőr beltérrel, ergonómiával, és a legendás Volvo masszivitással, biztonsággal vegyítve.
Sokat ad és kér is. De ha odafigyelsz rá, elvisz mindenhová egy életen át úgy, hogy az életed óvja, mint semmi más.
Egy, a hárommillió érvből egy Volvo mellett.
http://youtu.be/MkbytXMYhb0
Hibalista
- Az AWD hajtás bordáskupplungját biztonságból cseréltettem. Ez típushiba, és ha nem figyelnek oda, akkor előbb-utóbb a szöghajtómű nyelestengelyét is tönkreteszi. Az enyém így már jó és tartós is.
Ide hordtam szervizbe
Volvo Ivanics Drágán teszik a dolgukat, de ha a "Classic" kedvezményt megkapod, már nem érdemes máshova vinni, mert ők értenek a legjobban a Volvókhoz.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 106000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 850 2,5 20V | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
