Nem adom el, vegyél másikat!
Szöveges ítélet
Nyilván nagy volt a kontraszt a Trabi után. De ez az autó félelmetesen gyorsul! Nem tudom, mennyit mehetett már, de amit a rossz óra mutatott, az sem látszik rajta. Közben iszonyú csendes (ha fel vannak húzva az ablakok), csak a turbó süvít fel, ha odalépek neki. Már 2.000-es fordulatnál előtör belőle az állat.
Lehet vele állatkodni, de minek. Öreg autó már, pedig nem látszik rajta. Előzéskor igazi élmény. A végsebességét még nem mertem kipróbálni, de 170-nél még nagyon gyorsult, és csak 4.500-at pörgött. De ott már megeszi a 12-13 litert is. A stabilitással semmi gond nincs még ilyen tempónál sem. A kanyarokat is zabálja. Csak az utasok nem szeretik ezt a tulajdonságát, mert kapaszkodni kell rendesen.
A fogyasztása ahhoz képest, hogy benzines turbó, igazán tűrhető. Városban 9-10, főúton 6,5-7,5, autópályán 8-9 litert zabál. Alig többet, mint a Trabi.
Kinézetre sumák. Nem hivalkodó, nem mutatja, mi van benne. Klíma, szervókormány, elektromos ablakok és tükrök, szanaszét állítható ülések, 5 olvasólámpa, tartós plüsskárpit meg egy csomó tájékoztató ketyere. 14 éves, de a műanyagok még mindig nem zörögnek, nem nyifognak. Csak a bal hátsó lengéscsillapító kopog magányosan.
A fenntartása kicsit drága, de csak azért, mert nem sajnálom rá a rendszeres állagmegóvó karbantartást. De ez a költség még így is messze nem éri el az új autók "kötelező" szervizigényét. Eddig 600.000 Ft-om ment rá el. Ebben benne van a vételár, az átiratás, és egy garnitúra 1992-es gyári alufelni is. És már majdnem tökéletes :-)
A legnagyobb hibája a nehezen megközelíthető csomagtér. Van helyette tetőcsomagtartó. Az viszont tönkreteszi az autó megjelenését. Kevés rekesz van belül az apróságoknak.
Egyesek szerint hiba, hogy könnyen kipörög induláskor. Meg persze letilt padlógáznál. De ha finoman kezeljük, akkor kezes bárány (illetve vadállat, mondjuk farkas).
Kicsit rohad. Típushiba a hátsó sárvédő korróziója 10 év felett. Az enyém szerencsére ezt nem vitte túlzásba.
A fogyasztásmérő csal. Átlagosan 8,3-at mutatott. Utánaszámoltam, és csak 7,5 liter jött ki. Még mindig jobb, mintha fordítva lenne!
Bontóból szinte minden alkatrész beszerezhető. Persze a kopó alkatrészeket csak újonnan érdemes. A kuplung az egyetlen, ami majd 100.000-es tétel esz, ha majd cserélni kell. De akkor újabb sokszázezer kilométerig jó lesz. Ha valami ötlet kell, csak írok a rajongói fórumra (www.volvo4xx.hu), és segítőkész márkatársakat találok.
Sokan szidják ezt a típust, főleg szerelők. Nem hozzájuk kell vinni. Meg persze óvatosnak kell lenni, nem ám széthajtott példányokat venni nepperektől. Van sok szép eladó, és iszonyat olcsón. Az enyém áráért vehettem volna egy ugyanilyen idős Marutit. Soha nem fogom tudni eladni normális áron. De nem is azért vettem.
Oda kell figyelni rá. Ennek még lelke van. És meg is hálálja a gondoskodást.
2006. augusztus: A lakatolás végül 30000-be került, a jobb sárvédő mellett a bal küszöb hátulja is elporladt, de így sikerült megállítani a folyamatot az egész sárvédő lealvázvédőzésével.
2006. szeptember: A Volvo találkozón egy 460-as kolléga kiszúrta, hogy a hátsó ajtó alja is elkezdett rohadni - amúgy ez is típujellemző. De ez még nem volt elég ok, hogy ismét felkeressem kedvenc lakatosomat. Ám nem kellett sokáig várni: szétrohadt a kipufogó - egyébként már 9 hónapja számítottam erre. A kettő együtt 9000-ből kijött. Elvileg mostmár 5 évig nem kell lakatolni rozsda miatt.
2008. október: 2007 szeptemberében sikerült GTK-ra törni az autót. JÓL VIZSGÁZOTT a törésteszten. Nem spórolták ki belőle az anyagot, hiába alig több 1 mázsánál. Ennek örömére helyre lett állítva, a sok kopó-fogyó alkatrész ki lett cserélve (futómű, kipufogó), lakatolás-újrafényezés is megvolt (ami rohadt: hátsó sárvédő-ívek, bal hátsó kerékdob mögött, néhány gyári lyuk a padlólemezen megindult, és az egyik váznyúlvány is, de ez valszeg korábbi bumm következménye). Nem keveset kellett rákölteni, de még így is azt mondom, megérte, mert továbbra is megbízható, kényelmes, csendes, gyors, praktikus autó.
Ezúton is köszönet a 4xx csapatnak (www.volvo4xx.hu/forum)!
Hibalista
- féltengely-gumiharangok elhasználódtak, szervóolaj elkezdett szivárogni, kipufogó elöregedett, kuplung elkopott, önindító dettó, sárvédőívek kivirágoztak, stabilizátorok, gömbfejek és hátsó lengéscsillapítók feladták, első féktárcsák elkoptak, toronycsapágyak elöregedtek(ezzel nehezítve a szervó dolgát is), kéziféket meg nem ismerték a szerelők, pedig csak egy csavart kellett volna megtalálniuk
Ide hordtam szervizbe
Általánosságban elmondható, hogy nem igazán ismerik a szerelők a típust, és nagyon sokan próbálkoznak kendácsolással. Ami nem szokványos, minden autónál előforduló hiba (kézifék-állítócsavar, toronycsapágyak stb...), arra eddig még csak a 4xx fórumosok tudták a választ, a szerelőket persze alig lehetett meggyőzni.
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 156000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Trabi 601 kombi | Következő autója? | 940 kombi, majd a 460 mellé |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.8/10) |
