Troli-rakéta
Szöveges ítélet
Néhány napja vásároltam ezt a troli-űrhajó hibridet és máris lángolok érte! Nagyon sokat törtem rajta a fejem, hogy megéri-e ilyet venni és most már egyértelműen mondhatom, hogy IGEN!
Először az tartott vissza, hogy vhol azt olvastam, hogy 75LE-s a motor. Ez valóban így van, a benzinmoci valóban csak ennyi, de van mellette egy kb ugyanakkora teljesítményű elektromotor is. Fantasztikus a menetdinamika, jobban gyorsul mint a 150LE-s turbós Saab-om (mindkettő automata), ugyanakkor nem érzem kevésbé biztonságosnak. Városban legalábbis semmiképp. Autópályán, 180 km/h-t kostolgatva az alpesi hegyvölgyek kanyarain már kevésbé volt megyőző. Nem csúszkált sehová de a feeling sokkal stabilabb volt a Saab-ban. Nagyon keskeny gumikat raktak rá a kedvezőbb fogyasztás miatt, talán ez az oka.
Elsősorban városi autó! Aki alig jár városban, sosem kell dugókban araszolnia viszont nap-mint-nap 200 km/h-val repeszt az autópályán, annak semmiképp sem ajánlom. Az vegyen Lexus 450h-t! Aki viszont nagyobbrészt városi forgalomban használja, annak melegen ajánlom. Nemcsak a pénztárcára gyakorolot kedvező hatása miatt (évi 400ezer Ft-ot takarítok meg a Saabhoz képest csak tankoláson és akkor hol vannak a szervízköltségek), de a hihetetlenül halk üzem és persze a környezetkímélés miatt ajánlom nagyon. Az stabil értéktartás talán ezekből is adódik.
Próbálok hibákra gondolni... Egy taxis nézegette a minap az oktogonnál parkolva. Szóbaelegyedtünk, megmutattam neki a kocsit és ő is nagyon belelkesült. Aztán a reptéri csomagokra gondolva kicsit elbizonytalanodott, látva a 400 literes csomagtartót. Sztem bőven tágas, de egy merci kombihoz képest valóban szerény. Azért ha végigszámolja, egy taxi éves km-teljesítményével, tuti nem fogja zavarni hogy néha az egyik bőrönd a tetőcsomagtartóra kerül...
A belső tér nekem elég spártai a fullextra saab finom gömbölyített vonalai után. Ugyanakkor van benne valami csodás minimalizmus. Ez a keleti visszafogottság az egész autót jellemzi. Ez talán az egyetlen autó amely amellett hogy egyáltalán nem hivalkodó, mégis úgy vonzza a csodálkozó tekineteket mint egy ferrari.
Vigyázat hangtompító! Elektomos módban valóban csak a gumisurrogás hallható. Erre a gyalogosok, akik soxor a fülükre hagyatkoznak nincsenek felkészülve. Még csak 3 napja van nálam a rakéta, máris 2 ízben kellett elém lépő gyalogosra dudálni.
A legnagyobb hibája persze az, hogy hibrid és nem full elektromos. Épp egy plug-in, azaz konnektorról tölthető átalakításon és 4x ekkora aksi kapacitáson töröm a fejem. (www.calcars.org) Persze meg lehetne fontolni a benzinmoci elgázosítását is. A japók szándékosan hagytak bőven helyet az akksiknak vagy a gáztartálynak a csomagtartó lapja alatt. Lehetne még napelemet szerelni a kocsitetőre, de a mai kapacitás mellett jobb ötletnek tűnik a háztetőre szerelni lényegesen többet és arról tölteni a járgányt - netán munkahelyünk elektromos hálózatáról:)
Huhognak az autós cikkek, hogy "jó-jó, de ennyiért?" - Én közgazdász vok, higgyétek el minden oldalról végigszámoltam:
-a Prius alapáron automata váltós, tempomatos, bőrkormányos, plüsskárpitos, full elektromos, minden földi jóval, biztonságtechnikával felszerelt járgány. Ezt az alapárat TILOS egy európai modell alapárához mérni, hisz abban jószerével örülhetünk ha van kormánykerék és alváz. Mennyibe kerül egy autómatás, 6litert fogyasztó dízel vectra, c-osztály, 3as bmw, 407es peugeout, renault megane, stb??? És melyiknek lesz alacsonyabb a szervízköltsége mint a toyotáé? Melyik hajtásláncára adnak 8 év garit?
-ha egy automatás, benzines corollához hasonlítjuk hasonló felszereltésggel, talán 5millió közelében járunk. A különbség tehát 2 milló Ft. A corolla városban 9 litert minimum elpüfög, míg a Prius hasonlóan irreális gyári adat szerint 4 liternél nem kér többet. Ugyanakkor a Prius jobban gyorsul és nagyobb, jobban felszerelt. A mai árakon számolva a 5iter üzemanyag különbség kb 150ezer km alatt hozza be a 2 millió extrán elköltött forintot. Ugyanakkor a Prius 5 éves kori ára is jóval a Corolláé fölött lesz! Így összeségében, ha sokat használjuk városban, akár még jobban is járhatunk anyagilag. A környezetre gyakorolt kíméletes hatásokról nem is beszélve.
DE! A 4-4.5 literes fogyasztást max vmi durván önmegtartóztató vezeklő fakír tudja teljesíteni aki korábban éveken át tojásokon sétált. Ha dinamikusan vezetjük, mint egy turbós Saabot mondjuk, aligha jövünk ki 5.5-6 liter alatt. Pályán 180 km/h-nál szerintem 8-9et is képes elfüstölni, de emberi sebességgel haladva tartható az 5-6liter. A végső megoldás a plug-in üzem és a kizárólag elektromos hajtás!
http://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_hybrid
Környezetéért felelős, jövőbe tekintő, unokáiért is felelősséget vállaló, zajt, bűzt gyűlölő föld-, akarom mondani városlakó nem is nagyon vehet mást nyugodt lelkiismerettel! Ha pedíg ragaszkodik az autómata váltó előnyeihez és nagyrészt városban használja, konkrétan nem is nagyon talál kedvezőbbet anyagilag.
Priusra fel!
ps: az Európai modellek teljes hajtásláncára 8 év garit ad a Toyota. Sajnos ez az USA import modellekre NEM vonatkozik. Érdemes megnézni mit adnak használtan. Az USA modellek alufelnie csak 6 küllős míg az európaiaké 7... Egy küllön kemény javítási számla múlhat. Én német import mellett döntöttem, egy 7ezer km-es bemutató autót hoztam el nagyon kedvezményesen a bajoroktól.
Hibalista
- Egyáltalán nem romlott el rajta, még vadonat új, de nekem a futómű igen pattogós a Saab nagyhajós lebegése után.
Ide hordtam szervizbe
-
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 7000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 1000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 9.5 | Következő autója? | ha jobban megy tesla vagy lexus hibrid, ha marad így plug-in prius, ha így se marad akkor e-Trabi |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.6/10) |
