Istenem, "Prius-os" lettem!
Szöveges ítélet
Ahogy a cím is mondja, "Prius-os" lettem. Ez, az első gondolattal ellentétben a legjobb dolog, ami velem történhetett. Több év álma vált valóra azzal, hogy nemrég beköltözött hozzánk ez a kis csepp alakú jövevény. Szerencsére hosszú, alapos információ gyűjtés és keresés után egy igen gazdagon felszerelt, magyarországi példányt sikerült vásárolni, biztos előélettel. Eddig nagyon elégedett vagyok vele. Sokan meg vannak ijedve az űrkorszaki technikától, meg attól, hogy mi lesz, ha tönkre megy az akku. Én erre csak azt tudom mondani, hogy a világban (ahol meg tudták venni) több millió fut, nagyobb hiba nélkül és tudtommal az 1997-től japánban gyártott Prius I akkuival sincs még semmi baj. Szóval....
Mechanikusan meg oly egyszerű szerkezet, hogy az már-már nevetséges. Igazából ez is tetszik benne, hogy egy pofon egyszerű ötlet egy társaitól jóval magasabb színvonalú szerkezetet eredményezett. Így tehát, egy kicsit sem aggódom.
Tulajdonképpen azért esett erre a típusra a választásom, mert az előző autóm után nem volt kérdés a márka, csak az, hogy melyik típus. Na igen, az nehéz dió volt. Sokan írják itt is az ítéletekben és a statisztikák, tapasztalatok, szervizvélemények is azt támasztják alá, hogy bizony nem tett jót a legendás japán minőségnek, megbízhatóságnak az európai gyártás, európai beszállítók termékeiből. Sajnos ez a trend már anno a Carina E-nél elkezdődött és sajnálatos módon a mai napig tart. Jól látszik mindebből, hogy olyan típust kerestem, amit a gondos japán kezek raktak össze, japán minőségi alkatrészekből. Innen, már egyértelmű volt, mire kell gyűjtenünk. PRIUS.
No, de ennyit az érzelmekről, jöjjön most egy pár tényszerű vélemény, segítve ezzel azokat, akik szintén ilyen "bűnt" kívánnak elkövetni.
Kezdjük a rossz dolgokkal, mert -bár az ötlet, a hajtáslánc zseniális, de- az alap autónak vannak hiányosságai:
Nekem nagyon zavaró -és ez szinte valamennyi toyota sajátja-, hogy a fényszórók továbbra is nagyon gyengék. Egy xenon belefért volna az eu verzióba is. Szinte mindegyik megjegyzésemhez elmondható lesz, hogy egy új korában ilyen méregdrága, a hibrid hajtást bevezető autóba nem lett volna szabad ilyen hibákat beépíteni. Erősen szubjektív dolog az is, hogy szerintem a vezető ülés hosszú távon kényelmetlen. Nagyon hiányzik a Carina deréktámasz állító mechanizmusa a vezető ülésből. Szintén nagyon komoly hiányosság, hogy bőr belső ide, vagy oda nincs ülés fűtött verzió. Még az amerikai, jobban felszerelt változatban sem! Ez konkrétan nevetséges egy ilyen kaliberű kocsinál. Szintén zavaró, hogy az amerikai verzió extrái kimaradtak, mint pl.: hőtároló, fényre sötétedő visszapillantó tükör, garázsnyitó a tükörben, guminyomás figyelő rendszer, stb.
A tempomat működése nem rossz, de számomra furcsa. Én a Carinaba egy pofon egyszerű vákuumos rendszert építettem, de esküszöm okosabb volt, mint ez. Itt ugyanis a beállított érték ideiglenes törlése után az nem állítható vissza, ha bizonyos sebességtől jobban eltérünk a beállítottól fékezve, vagy gázt adva. Ha viszont nem nyúlunk semmihez, akkor hajlandó az eltárolt sebességet visszaállítani. Ez szőrszálhasogatásnak tűnhet, de használat közben igen zavaró!
Sajnos igaz a tesztekben írt nem túl kiemelkedő egyenes futás, oldalszél érzékenység, és a kanyarokban is kicsit bizonytalannak hat. Nekem túl lágynak tűnik a rugózása, elsősorban hátul. Ezzel kapcsolatos, hogy az a hátsó futómű is, hááááát. Szóval ez az autó ebben is megérdemelt volna jobbat. Gondolom ezért került be a stabilitás kontroll elektronika (VSC) valójában. Bár, ha azt vesszük van néhány nagy európai márka is, amit szintén az elektronika tart a kerekein, vagy az úton.(Peugeot Partner, Merci A osztály) El kell fogadni, hogy korunkban mechanikusan egyszerűsödnek a szerkezetek, mindent pótol az elektronika. Legalábbis ez az elmélet. Persze ezek a dolgok a napi használatban nem jönnek ki ilyen sarkosan. Csak azért írom mindezt így, mert ezek is hozzá tartoznak az igazsághoz. A gyári NAVI -de ez az összes gyári navira igaz- igen felejthető kis hazánkban, ami maradandó az inkább az ára. Másrészről meg, amúgy is külföldön van rá igazán szükség. Csak nem tévedek el itthon. Ha mégis megtörténne ez a csúfság, egyszerű megkérdezni: merre az arra? Ajtó kárpitok betétei könnyen karcolódó műanyagok. Éjszakai vezetés közben tükröződik a kijelző a szélvédőn éppen zavaró magasságban. Az ablaktörlő az európai változatnál úgy törli a vezető oldali részt, hogy közben átcsapja a vizet a másik ablaktörlő által már megtisztított felületre. Így komoly idő, amíg minden tiszta lesz.
Ami kiemelkedően jó:
A fogyasztás überzseniális, nekem 4,4 l/100km a város! No, de erről szól ez az autó valójában. Itt szokták mondani, hogy ez nem nagy szám, ilyet tudnak a mai francia dízelek is. Ez igaz, csak nem ennyi szervizköltséggel, ilyen megbízhatósággal 3-500 ekm-en keresztül. Ugyanis ilyen magaslatokban járnak már a föld legtöbbet futott Priusai! Kegyetlen jól fel van szerelve az alap verzió is. Ennek köszönhető, hogy ár-érték arányban igen ütős a gép a használt autókat nézve. Könnyebb szívvel veszek használt toyota hibridet, mint használt common-rail turbó dízel autót. Nagyon jó, hogy sok hasznos kapcsoló a kormányra került. Minden porcikájában érződik a japán kifinomultság, ezt kerestem. Szerintem nem túl hangos, bár ez talán attól függ, hogy előtte ki, mihez szokott. Eddig úgy tapasztalom, hogy akkor tűnik fel, hogy milyen csendes, ha más kocsiban ülök. Akkor viszont egyértelműen érezhető a különbség. Akkor már "haza" vágyom. A beltér példásan nagy. Érdemes megnézni, ha nem hiszi valaki! Hátul hatalmas a lábtér! Rengeteg hasznos rakodórekesz van, elsősorban az elöl ülőknek. Mindent összevetve a lehajtható ülésekkel a csomagtér is használható méretű. Számomra a dinamikája is remek, elsősorban városban. Nem szabad elfelejteni, hogy ez alapvetően városi autó. Oda viszont saját tapasztalataim szerint is a legjobb választás. Félre ne értse senki, ez nem azt jelenti, hogy nem lehet kimenni vele autópályára, csak ott eltűnik minden előnye, hagyományos autóként viselkedik. Bár, ha azt vesszük, hogy a 130 tempomattal autópályára is kijön az 5,5 l/km-es fogyasztás, akkor az mégis sejteti, hogy miben ülünk.
Kedves figyelmesség az első ajtókárpitok hátsó alsó sarkán lévő lámpa, mely megvilágítja azt a részt, ahova kilépünk az autóból. Így éjszaka sem kezdi az ember a híres Komár László slágert énekelni a Táncoló fekete lakkcipőről, ha -amúgy ügyesen- mély tócsa mellé parkolt.
Használható méretű napszemüveg tartó fejmagasságban. Automatikusan megvilágított pipere tükör mindkét oldalon. Kartámaszos hátsó ülés. Alap a 4 db elektromos ablakemelő! A Keyless go rendszer a bluetooth kihangosítóval fantasztikus. Elég ha minden a zsebben van. A kocsi nyitható, zárható, a telefon elővétele nélkül lehet telefonálni.
Nevetséges szerviz díjak a többi autóhoz képest!
Stb, stb. Ezeket nem akarom hosszasan részletezni, hiszen a jó dolgokat sok helyen leírják.
Egy szó, mint száz, nem bántam meg, hogy őt választottam. Javaslom, hogy mindenki tegyen egy próbát vele, ha autóvásárlásra adja a fejét. Mint mindig törekedjünk a biztos előéletre, nézessük át rendesen márkaszervízben, ahol ismerik a típus sajátosságait. Ez nagyon fontos!
Ha a használat jellege olyan, hogy ki tudja aknázni az ember az előnyeit, érdemes komolyan számolni vele.
Én ez alatt a kis idő alatt fanatikus rajongója lettem ennek a technikának, nagyon elégedett vagyok, és alig várom az alkalmat, hogy újra vezethessem!
Hibalista
- Még semmi.
Ide hordtam szervizbe
Garancia miatt márkaszerviz. Aztán mivel minden tudás és infó megvan hozzá, magam fogom szervizelni, mint minden eddigi autómat. Csak a "szülő" tudhatja, mi a legjobb a gyermekének. Másnak ez csak egy autó a sok közül.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 72000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 3000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | Carina E 1,6 GLi Liftback | Következő autója? | Prius III |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.7/10) |
