Etalon fekália
Szöveges ítélet
Céges autó, amelyet kizárólag én használtam. Több márka közül lehetett választani adott kereten belül egyénileg konfigurálni. A lehetséges típusok közül a legjobb ár-érték aránnyal kecsegtetett. Listaára 9.103.740 Ft volt, a valódi árát sajnos nem tudom - hiszen a lízing cég discountja valószínűleg nem elenyésző. Így inkább nem tippelgetnék.
2016.09.13-án lett megrendelve, 2017.01.20-án átadva. Fogalmam sincs, hogy ez gyorsnak, vagy lassúnak számít-e, ez bruttó 129 nap, azaz bő 4 hónap, még munkanapok alapján is 90 felett van. 2017-ben már az új modell jelent meg a palettán és ez még a régi. Ráadásul egy kommersz népautóról beszélünk.
Az extrákat tekintve amolyan közepesnek nevezném ezért az árért:
- Metálfény
- Teljesértékű pótkerék (bár 35 560 Ft-os tétel, egy kicsit nevetségesen kisstílűnek érzem)
- Alsó védőburkolat
- Elektromosan behajtható, sötétedő külső tükrök
- Fáradtságérzékelő szenzor
- Fényre sötétedő belső tükör
- Extra kapacitású generátor és akkumulátor
- Kanyarkövető ködfényszórók
- 16"-os alufelni
- Hátsó oldallégzsák (101 600 Ft-ért - de ugyebár fizessen a paraszt, ha biztonságot szeretne)
- Park Assist (magától beállós változat 213 360 Ft-ért. A magától beállás lassú és körülményes, így a kipróbáláson kívül nem használtam, viszont a körbeszenzorozott kaszni kimondottan hasznos)
- "Bolero" touchscreen rádió (CD nincs - mondjuk a kutyának sem hiányzik)
- Riasztó (77 470 Ft, nevetséges egy gyári riasztóért)
- Sötétedésre aktiválódó fényszórók, esőérzékelős ablaktörlővel
- Kihangosító (A kicsinyesség mintapéldája a maga 5 080 Ft-jával)
Tisztán szubjektív véleményem alapján az autó egész jól néz ki. Igaz ez kívülre és belülre is. Az 1299 kg-hoz társuló 150 LE teljesen jó. Nyilván én is jobban szeretem a dinamikus autókat, de adatok alapján és érzésre is ezek a 2 literes dízelek karakterisztikára tökéletesen megfelelőek bármilyen közlekedési helyzetben. ~100 km/h-ig kimondottan dinamikus, és 150 km/h körül kezdjük csak érezni, hogy fogyóban vannak a tartalékok. A DSG tökéletes. Minden automatára fújolót szívesen beültetnék egy DSG váltó mellé, ízlelgesse. És ha a közlekedési lámpánál (vagy bármilyen forgalmi okból álló) elindulásával közlekedést akadályozó közlekedőtársamra gondolok, számukra egyenesen kötelezővé tenném. A Skoda Simply Clever cuccok közül pedig kimondottan tetszetős a csomagtartóban lévő tépőzáras csomagrögzítő. Filléres tétel, mégis elképesztően jól használható - minden autóba kellene tenni belőle!
Szomorú hír azonban, hogy a pozitívumok a kinézettel és a motor/váltó kombinációval el is fogytak. Ezen felül ugyanis ez az az autó, amit tökéletesen reprezentál Tóth Zoltán Totalcaros Octavia (egyébként 2017-es modell) tesztje: "...mind azt duruzsolná a vezető fülébe: nem volt pénzed VW-re, csóró voltál az Audihoz." Az autó igyekszik minden kis porcikájával megmutatni - ez azok autója, akik vagy szimplán igénytelenek, vagy egyszerűen soha az életben nem ültek még rendes autóba (és messze nem a luxuskategóriáról beszélek mondjuk egy Volkswagen esetében) ezért az igény sem merül fel bennük: másképpen kéne.
Lássunk néhány igazi igénytelenséget:
1) A motorháztető kitámasztója. Az egy dolog, hogy rúddal kell kitámasztani 2017-ben egy új autót, tud ilyet számos más márka is, még ha ez az egyik legnagyobb igénytelenség indikátor bármelyik autó esetében is - 9 millió forint felett ezt szerencsére csak nagyon kevesek engedik meg maguknak. Az igazi probléma mégis ennek a kitámasztónak az elhelyezése, amit ha a gyárilag a motorháztetőben kialakított helyre akasztasz, pont ott lesz, ahol az ablakmosó folyadékot betöltöd. A témára rá lehet keresni, nem kevés fórumozó röhögi ezért körbe szerencsétlen Skodás társát - akik kénytelenek barkácsolni gáztelót, még ha párezer forintos tétel is.
2) A csomagtartó... Az Octavia megjelenésekor a csomagtartó mérete volt nagyon sok ember számára a választó, hiszen ez feneketlennek tűnt. Mára ez az érzés teljesen elmúlt. Átlagos méretű kombi csomagtartó, amire nem mondanám hogy kicsi, de semmivel sem nagyobb bármely kategóriatársnál. Mégis feledhetetlen érzés, amikor felnyitod a csomagtartót és realizálod, hogy az még véletlenül sincsen síkban a lökhárítóval, így mindent emelhetsz át a peremen. És lehet, hogy valaki számára ez cementes zsákokat jelent évente 1 alkalommal - biztos akkor is szitkozódnék, de a babakocsi esetében egyenes út az agyvérzéshez.
3) Az ülések. Nem mondom, hogy kényelmetlen, mert az azért túlzás lenne. Mégis fapad. Nulla oldaltartás, párnázottság vékony, hátul kimondottan szűk szélességben, magasságban és mélységben is. Nyilván egy Yarishoz képest fennséges, de ha valaki azért váltana erre a típusra, mert kényelmesen szeretne 4 fős családjával utazni közép-hosszú távon, csak akkor érdemes, ha ezt évente max. 1-2 alkalommal teszi meg, hiszen ennyi időre kompromisszumképes.
4) Fogyasztás/üzemanyag tank mérete. A kétliteres VW TDIk jól fogyasztanak. Ez egy alapvetés, amivel semmiképp sem vitatkoznék. Mivel nem én fizettem az üzemanyagot, tökéletesen nem érdekelt, hogy éppen mennyit fogyaszt az autó, így nálam nem fogyasztott kimondottan jól - sőt. De országúti ~100 km/h tempójú haladással többször nézett be a fogyasztás 5 liter alá. A probléma csupán annyi, hogy ilyen úton használtam a legkevesebbet, mert vagy autópályán mentem, vagy Budapesten a városban. Mindenesetre nálam 7.9 környéke a hosszútávú fogyasztás, amiben benne van a kimondottan tempós autópálya is. A problémám viszont nem ez, másnál ez az érték sokkal kisebb lenne. Ennek ellenére az üzemanyag tank mérete bicskanyitogatóan kevés. Fekvő üzemanyagszintjelzővel, 5 km várható hatótávval sem sikerült még 43 liternél többet tankolnom bele. (Saccra tehát 45-ös a tank) Sokszor nem akartam elhinni, így nem egyszer folyattam ki a gázolajat belőle, mert nem hittem a kattanásnak. Félelmetes, amikor teli tankkal ránéztem a kilométer kapacitásra és az alig mutatott 500 km feletti értéket.
Nem gondolom szervízigényesnek, csak a kötelező szervízen volt. Az olajat némileg eszi, de ez a szervíz szerint normális, amiben nem is kételkedem (~2 liter/10.000 km, tehát 2 deci 1000 kilométerenként)
Végignézve a használtautó kínálatot a típusból az igazán klasszikus flotta autók tömkelege árasztja el a piacot 1.4 TSI és 1.6 CRTDI motorokkal (kimondottan DSGsre szűrve), sokkal fapadosabb felszereltséggel, jelenleg 2-3 évesen valamivel 4 millió forint felettől kezdődően. Bele sem merek gondolni, hogy valaki ezekért az autókért tényleg képes ennyi pénzt kifizetni. Mivel nem érzem magam szakértőnek, így nem mennék bele ajánlgatásban, ki mit vásároljon ennyi pénzért. Az új autó fetisisztáknak valószínűleg már drága, pláne kétliterrel DSGvel, a használtautót keresőknek pedig bőséggel akad jobb választás is.
Csak arra kérem a kedves olvasót, fontolja meg, hogy ennyi pénzből inkább egy _autót_ vásárol, legalább próbáljon ki egy - akár konszernen belüli - másik típust és csak ennek tudatában hozza meg a döntést! Mondom ezt annak tudatában, hogy nem tartom rossz autónak, mint látható hibája (gyakorlatilag) nem volt, ha valaki ésszel gondolkodik és elkerüli az 1.4 TFSI/1.6 CRTDI változatokat (ne adj isten mégkisebb) és egy hasonló árkategóriájú másik kipróbálása után is úgy érzi ez számára egy megfelelő autó, nem volt még nívósabb gépjárműve soha, biztos vagyok benne, hogy örömét fogja lelni az autóban és könnyedén szemet húny az igénytelenségek felett ami ezt az autót jellemzi.
Hibalista
- Vezető oldali tárolórekesz nyitófüle - Utastéri szivargyújtó egyszercsak elpukkant - Biztosíték kiégett - Csomagtartóban lévő, a csomagok kitámasztására készített tépőzáras műanyag kettétört - Random hibajelzés, szervíz felirattal - de olyan gyorsan eltűnik, hogy végigolvasni még egyszer sem tudtam
Ide hordtam szervizbe
Porsche Buda
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2016 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | A6 Avant 3.0 TDI Quattro Tiptronic | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (4) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.2/10) |
