Szürkemarha, aki teszi a dolgát
Szöveges ítélet
Cégautó. Nem vettem, vagy választottam, hanem szóltak, hogy vegyem át. Átvettem kemény 7km-el az órájában és búcsút vettem az előzőtől, akivel 280.000-et húztunk le hóban-fagyban, napsütésben vidám cigifüstben. Érdekes módon pár hónap múlva megtaláltam online, mint "nem dohányzó, kevesett futott, stb." 93.000km-el hirdetve. Csak a következő tulajt sajnálom, aki majd észreveszi, hogy az egyik hátsó kerék jó egy centivel előrébb van a párjánál...de maradjunk a Mégane-nál.
Szóval rögtön átbújtam a használati utasítást - tudom, lúzerség, de még nem volt turbo-dizelem, szóval nem árt utánaolvasni (meg fórumok, meg népítélet...). Mindjárt ki is derült, hogy az első 5000km-en nem kéne 2500 fölé forgatni, viszont lehetőleg változó fordulatszámot szeret a bejáratás alatt. Na jó, ennyit megtehetek. Szenvedtem, de kibírtam. Aztán 5001km-nél padlógáz, lássuk mit bír. Hát nem sokat. A GPS szerint 182 volt a vége, bár az órája büszkén hirdette, hogy 200 fölött megyek kicsivel. Na jó, ez sem lesz Derby győztes Epsomban, de legalább nyomatékos a motorja alul is, ami kényelmes. Kár, hogy 4000 fölött teljesen meghal, nem is érdemes odáig forgatni. Jöhet a fogyasztás teszt!
Mivel az APEH normája 5.5l/100km, gondoltam ennél jobb lesz. De nem, mert kicsit nehéz a lábam. Olyan 6-6.5 között szokott megállni, viszont a 60l-es tank egész durva 1000km-et enged autókázni egy slukkra. Ha kigyullad az undok-lámpa, még lazán megy 150km-t dízelgőzzel. Vagy még többet, nem tudom, mert azt nem szerettem volna kipróbálni, milyen a lelevegősödött üzemanyag-ellátó rendszer. Viszont egy hoszabb úton kipróbáltam az abszolút-takarékos üzemmódot is: autópályán 110 maximum, gyorsítani pedig nagyon-nagyon óvatosan, csak mintha tojás lenne a gázpedál helyén. Az eredmény 2400km két tankkal, azaz olyan 4.8-as étvágy. Hmm. Fasza. De tök unalmas, szóval inkább a nehéz láb.
Olyan 150.000-ig teltek az unalmas hétköznapok, reggel nincs melegítés, hanem azonnal indulunk, kevés nyomatékkal, közepes fordulattal, aztán 10km múlva már lesz fűtés is. Este leállítás előtt még egy-két kör a tömb körül - nem, nem a turbót hűtöm vissza szándékosan, parkolóhelyet keresek, de azért jó tesz a visszahűtés is. Viszont ilyen használat mellett nincs olaj-zabálás, nem csörög a motor még mindig jó a turbó. Igaz, olajcsere nem 30, hanem 20.000-ként van neki - ezt is a szakszerviz csinálja, gondolom ők is tudják, hogy barokkos túlzás a 30.000, azt nem szereti semmilyen főtengelycsapágy...
Aztán 150.000 után elkezdett kopni a kormány nemkicsit. Mielőtt a fém is kikandikálna, vettem rá egy nemdrága, de gagyi kormányvédőt, ami kicsit idézi a 90-es évek Merci-taxijait a bambuszmintás műbőrrel, és alig egy hétig volt csak büdös tőle az autó. Ez ezért meglepő, mert dohányzok a kocsiban és eleve zéró a szaglásom, de ez még nekem is sok volt.
A gyári "hifit" másfél hét után kidobtam a kocsiból - szerettem jó zenét hallgatni - és saját cuccot építettem bele: hangszórók, mélyláda, erősítő, kábelezés, stb. Sajnos fél éve megpukkadt a fejegység és egyszerűen lusta voltam megcsinálni, kicserélni - meg már nem is szeretek annyira zenét hallgatni a kocsiban - és így egyre feltűnőbb a belső műanyagok szimfóniája. Hideg reggel cressendo, forró nyárban andante, de azért folyamatosan szól a zenekar és mostanában a szilentek kórusa is csatlakozik hozzájuk...hiába, már 220.000-nél tartunk.
Építettem bele tempomatot is. Van róla leírás a neten, valami bűdületes 13Ft az alatrészköltség (3db ellenállás), meg némi forrasztgatás. Szóval a kidobott gyári fejegységnek van egy kormánykapcsolója, ő lett a tempomat kapcsoló. Hangerő föl - gyorsítás, hangerő le - lassítás, némítás gomb bekapcsol, a kuplungra vagy a fékre meg úgyis kikapcsol. Szóval magát a tempomatot alapból tudja a kompjuter. Vagy legalábbis tudta, amig el nem felejtette. A visszajelzője soha nem működött - ehhez aktiválni is kellett volna a tempomat funkciót, azt meg csak a szakszervíz tudja(tudhatná), de csak néztek, mint a ponty a szatyorban, hogy mit akarok. Hiába mutogattam a rádió-bajuszkapcsolóját, hogy az a tempomat, higgyék el, rámlegyintettek, valahogy azzal a tekintettel a szemükben, hogy "már megint egy agyatlan barom...". Aztán egy ködös hajnalon elkezdett akadozni a funkció (néha működött-néha nem), aztán pár hét múlva már sohatöbbé. Érdekes módon egy kollégám is megcsinálta a saját kocsiján és az övé is pontosan ugyanúgy halálozott el, mint az enyém. Ha tippelni kellene, valami nem volt kóser a kókányolt elektronikában. Ha tippelni kelle, azt mondanám ,hogy - mivel feszültségosztó ellenállásokra épült a kapcsoló - a kompjúter ADC lába pusztult el némi túlfeszültség miatt. De ez csak tipp, mert - bár szétszedtem - de semmit sem tudtam kideríteni, csak, hogy több CPU van benne egyszerre és gyanúsan apró és sok lábú IC-k, szóval inkább nem abajgattam őket. Kár. Pedig a tempomat jó és hasznos dolog. Spórol a fogyasztással és az ember vérnyomásával is. Határozottan nyugisabb lettem tőle a pályán, nem akartam előzgetni, meg lenyomni mindenkit, hanem békésen csorogtam 140-el. Igen, mert 130-al nem lehet menni a magyar autópályákon. Vagy 110 vagy 140, a kettő között állandóan fékezni vagy gyorsítani kell...nonszensz. Ja, ezez GPS szerinti számok, mert a kocsi órája megbízhatóan csal fölfelé. 80-nál kezdi, aztán 110-nél már 125-öt, 130-nál már 150-et mutat és ezt plusz 20-at tartja is. Tutira a mutatós kijelző a csaló, mert az OBDII-ről kiolvasva valós értéket mér a kompjúter. A kis ravasz.
A műszerfalban kis 2W-os, bajonettfoglaltos izzók teljesítenek háttérvilágítás-szolgálatot mindhalálig. ez meg elég sűrűn van, úgyhogy meguntam az állandó szét-összeszerelést és mindent kicseréltem házilag barkácsolt 5mm-es led-re, aminek a lábaira egy-egy 500Ohm-os ellenállást forrasztottam. Azért kettő, hogy egyenletesebb legyen a hőleadás. Csak arra kell figyelni, hogy így nem polaritás független az "izzó", cserébe örök élet meg egy nap míg újra csrélni kell.
Még egy tipp a kendácsolóknak: hifi-vezetékezéshez, vagy egyébb motortérből-utastérbe kábelezéshez a legegyszerűbb hely a kuplung feletti kábelkorbács kivezetés mellett van. Ez egy műanyag dugó, ami rögzíti a főkorbácsot és eltartja a tűzfalon vágott luktól. Viszont van vagy 8mm felesleges pereme, ami tök egyszerűen fúrható és bármilyen kábel kivezethető rajta (mondjuk a 36 kvadrátos hifi-táp nem volt egyszerű mutatvány)
Az ülés tök kényelmes, szanaszéjjel állítható és az oldaltartása is jó. Azért 200.000 fölött már ki van ülve, érdemes lenne benne szivacsot cserélni, de ezt csak én érzem. Kár, hogy aki ezt fogja megvenni majd (250.000-nél cserélni a cég) és ha ennek is visszatekerik az óráját (vissza fogják...) soha nem jön rá, mert úgy fogja érezni, hogy az ülés még mindig király. A kopott kormányt meg gondolom kicserélik majd. De kitaláltam, hogy el fogok dugni valahol az autóban egy laminált papírt, amire felírom a nevem és a telefonszámom, meg a dátummal ellátott óraállást, hogy az új tulaj találja majd meg. És ha átverték, boldogan megyek tanúskodni mellette. LE AZ ÓRATEKERGETŐKKEL! Grrrrrr...
Ja, ez egy véleményíró blog, szóval a véleményem: 220.000 km alatt gyakorlatilag nem volt hiba és a motorban a hangja alapján még legalább 100.000 benne van. Aztán persze lehet, hogy holnap megpurcan a turbó és akkor annyi neki, de ezt nem láthatjuk előre. Korrózió nincs, csak az üzemszerű kopások vannak (meg egy kavics a szélvédőben, de már megszoktam). Az olajat meg termeli. Ezt nem is értem: cserekor nívóközépen, aztán szépen lassan felmászik a szint a nivó tetejéig. Hogy van ez? Víz nincs az olajban, szóval nem a hengerfej, de akkor honnan a búbánatból? Valaki egyszer magyarázta, hogy a rendszer időnként tisztítja a katalizátort, vagy valami ilyesmi, de ezt soha nem értettem...mondjuk nem is igazán érdekelt.
Azért ha magamnak kellene venni simán kiegyeznék vele. Nagy kényelmes, elmegy A-ból B-be, nem eszik, nem hibásodik. Mi kell még? Mondjuk egy Caterham pályanapokra...
Hibalista
- Bal első ablakemelő néha önálló életet él, hol elfelejt lemenni, hol az istennek nem hajlandó felhúzódni. Nem csináltattam meg, mert mikor megmutattam a szerelőnek - két alkalommal - úgy működött, mint a parancsolat. A kis rohadék... - - Váltó 1-ből 2-be nem mindig szeretett beugrani, kellett neki egy dupla kuplung. A szerelő előtt természetesen szemérmesen tette a dolgát, kizárólag engem volt hajlanó szívatni, főleg hidegen. Aztán úgy 100.000 után szépen lassan meg(össze)kopott, azóta kellemesen lötyög a váltókar és veszi a kettest is. - - Aztán egy éjjel az M7-en hazafelé kivágtázott elém egy kutya. Amolyan kisebbfajta, mert a lökhárító alu-merevítése alatt kaptam telibe. A kiérkező rendőr értetlenkedett, hogy hol a féknyom, de rámutattam, hogy 130-nál én nem satuzok és rángatom el a kormányt, úgyhogy ne is keresse. Szegény kutyán már nem lehetett segíteni, mindenesetre nem szenvedett az biztos. Ellentétben a lökhárítómmal, a hűtővel, az intercoolerrel és a klímahűtővel, amik elkísérték a túlvilágra csóringer blökit. Az eredmény egy bő 800.000-es számla Cascoval. - - 160.000-nél futóművet állítottak, mert a szervíz szerint így nem megy át a műszakin. Aztán elmúlt a nyár és a téligumi cserénél konstatáltam, hogy a bal elején a külső szélét elnyalta a guminak. Visszavittem a szervízbe és kértem, hogy állítsák be (vissza) a futóművet, mert elállítódott (elbarmolták). - - 180.000 környékén egy hosszú nap és sok kilométer után fáradtam megálltam tankolni és véletlenül prémiumot tankoltam. Rögtön kigyulladt a hibalámpa és "check injection" felszólítással kezdett el vegzálni a nyomorult kompjúter. Szegény, gondolom fogalma sem volt mit kell ilyenkor csinálni, mert életében nem látott prémium naftát. Szervízbe be, hibakód törölve, kompjúter lelke megnyugodott. Azóta is kerülöm a drága-dízeleket, jó nekünk a hagyományos is. - -
Ide hordtam szervizbe
Renault Dél-Pest
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 220000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 306 - 1.6 benzines | Következő autója? | Majd amit kapok... |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.1/10) |
