Leo, a szerethető német Suzuki
Szöveges ítélet
2015 februárban vettem meg Őt, a kék csodát hosszas keresgélés és csalódás után. Egy napos téli délután bukkant fel egy tatabányai kereskedésben… de ne szaladjunk ennyire előre!
Már régóta egy 320D BMW-t szerettem volna, mert a futómű és motor páros verhetetlen a vezetési élmény terén. De a vágyálom gyorsan szertefoszlott. 5-6 éves autókat nézegettem 2 hónapon keresztül, de az eredmény több, mint lehangoló. Pár autóneppernek még megrendelést is leadtam, hogy ha találnak valami vételre érdemes példányt, akkor hívjanak fel. Reménytelenül várom azóta is a hívásukat. Kis statisztikát is csináltam. 16 autót néztem meg személyesen, mert sok már a telefonálások alkalmával kihullott a rostán. 16 autóból 6-ról ordított, hogy bőven 300 ezer felett vannak, a maradék 10-ből 4-en (!!!) engedték meg, hogy szervizben, gépre dugva is megnézhessem az autót, amiből 1 autó nem volt tekerve!!!! Egyszerűen hihetetlen, hogy mennyire le vannak pukkanva ezek az autók: lógó lengőkarok, rossz szilentek, csepegő lengéscsillapítók és vízpumpák, turbó köpi az olajat, rossz izzító gyertyák, csattogó lendkerék, vállasra kopott féktárcsák, eltömődött koromszűrő, 120 fokon forró fékolaj, -14 fokos hűtőfolyadék, rossz klímakompresszor, csereérett vezérlés, szakadt ékszíjtárcsa, 5 éves gázolajszűrő, tropára kopott gumik… Ezen problémák fele szinte mindegyik autónál előfordult, valamelyiknél szinte mind. Visszatekerési rekord pedig 368 ezerről 198 ezerre, laza 170 ezer kilométer. BMW-ben vagy kifogod a fehér hollót, vagy max 3 éves autót veszel. Szomorúan, de lemondtam róla.
Ezek után nem maradt más, mint az Golf 6 – Focus II – Astra J hármasból kiválasztom az első értelmes példányt. A családban már mindhárom autó előfordult 100-200 ezer kilométer futási teljesítménnyel, és mindent tudok már róluk. 4 megkötésem volt csak: dízel, tempomat, max 5 év és elfogadható, dokumentálható szervíztörténet. A BMW-nél említett problémák azért itt is fennálltak, de nem olyan látványosan. 1 hónap keresgélés után jött Ő, egy kék, 5 ajtós faceliftes Focus II 1.6TDCI 109LE, Ghia, napfénytetős 63 ezer kilométerrel. Flottás autó révén még az izzókat is a szervízben cserélték. Makulátlan állapotban, valós kilométerrel. Eredeti gumik, féktárcsák, fékbetétek, sehol egy csepp olaj, 20-25%-os koromszűrő, évente cserélt olaj, fékolaj forráspont 192 fok, hűtőfolyadék -39 fok, futómű rendben. Napos, téli szerda délután volt a nagy találkozás, péntek reggel 8-kor már átírva az enyém volt a kicsike. Azóta neve is lett az új családtagnak: Leo.
Ennek a típusnak 3 nagy baja van. Az első a kis teljesítményű (olcsó) koromszűrő, ami 80-120 ezer között adja meg magát a tankolt üzemanyag minősége és a városi használat mennyiségétől függően. Ezt azóta fizikailag eltávolítattam, és egy szolid chiptuningot kapott. Most 125LE-t és 280Nm-t tud padon nagyon pici füsttel 2500-as fordulat felett. A második probléma az alultervezett olajmennyiség (3,8 liter) miatt van, ha nincs maxig az olaj, akkor erős oldalterhelésnél levegőt szív az olajszivattyú, és nincs kenés a másodperc tört részéig, ezért mindig maximumig, vagy picivel felette legyen az olaj. A tömítődött koromszűrő miatti gyakori regenerálási kísérlet miatt pedig, a 3,8 liter olaj gyorsan hígul és veszti el kenőképességét. Aranyszabály, ha csak városban használod ezt a típust, akkor 10 ezrenként, ha vegyesben vagy autópályán akkor max 15 ezrenként cseréld az olajat. Egyébként 25 ezerért vehetsz nagyobb olajkartert, amivel 4,5 liter lesz a teljes olajkapacitás. A harmadik és kevésbé ismert probléma a vacak vezérműtengely és a gyors kopása. Ebben a típusban egy üreges tengelyre vannak „felhúzva” a „bütykök”, amiknek a felülete van csak kopásálló, keményített réteggel ellátva. Na ez a réteg kezd el 100 ezernél kopni, és ilyen pici kis fémdarabok szakadnak le belőle, ami eltömíti a turbó olajcsövek előtt lévő kis szűrőt, amitől a turbónak csökken olajzása és gyors elhalálozásához vezet. 250-350 ezer km között lesz cserés kb. olajcseregyakoriságtól függően. Elvileg 2008-tól már nagyobb és fémcsövekre cserélték a turbó olajkörét, illetve a szűrőt elhagyták. Ha hagyod nagyon elkopni a vezérműtengelyt akkor kis árkok lesznek rajta, ami miatt akkora terhelést kap, hogy a bütyök akár pár fokot elmozdulhatnak, ami a motor nagyon gyors halálához vezethet. Csak a csere segít (szívó- és kipufogó oldali vezérműtengely 2*75ezer, lánc 50 ezer, szelepek 50ezer, munkadíj és egyébanyagok minimum 50 ezer) Könnyen ellenőrizheted, ha az olajsapkát lecsavarod akkor pont látszik az egyik vezérműtengely bütyke. Nálam ezek mind rendben voltak, de láttam pár érdekes példákat.
Vásárlás előtt természetesen minden ellenőrzésen átesett az autó, hibát cserélni való alkatrészt nem találtunk. Koromszűrő kiiktatás, chiptuning, olajcsere és az összes szűrő cseréje után birtokba vettem Leot. Az első tankolásnál a gázolajszűrő csere után kapott egy injektor tisztító adalékot is.
A motor hozza a klasszikus dízel hangnemet. Városban 1250 és 2000 ezer között traktorosan kerreg gyorsításkor, de autópálya vagy egyenletes tempóban haladva egész halk dízelhez képest. Ezzel a motorral és a szolid teljesítménynöveléssel, több mint elfogadható a teljesítmény. Autópályán 120-130-ról pillanatok alatt fent van 150-en előzéskor, 5-dikben, és 180-ig elfogadhatóan húzott Németországban. Fékek egész jók, és simán elbánnak a 205/55 R16-os gumikkal. Lassan csereérettek lesznek így 75 ezer felé, de már megvannak a gyári ATE fékbetétek, csak cserére várnak a dobozban. Futómű kellemesen feszes, de az Astra J futóművével nem érnek fel. Teljesen vállalható kompromisszum a magyar utakra. Az utastér csendes, sehol egy nyikkanás, még kátyúban sem. A digit klíma 5 évesen is tökéletesen működik. Csak beállítod a tempomatot 130-ra pályán, és a világból kimész vele kényelmesen, csendben, nyugodtan. Fogyasztása fenomenális csak Shell és OMV kutakon tankolok és mindig tele, kattanásig, hogy minél kevesebb vízpára legyen a rendszerben. Országúton 4,2 liter, autópályán 4,6 liter 120-nál, városban 5,3 liter (mérve) óvatos, tempomatos vezetéssel. 4,76 liter 100km-en eddig az átlagom 13 ezer km alatt. Itt tenném hozzá, hogy a fedélzeti komputer kb. 3 decit csal lefele az átlagfogyasztás mérésénél. Minden 5. tankolásnál OMV prémium dízelt kap a kicsike Schwechatból, amitől kb. 2 decivel kevesebbet fogyaszt és sokkal halkabb lesz tőle a motor, de az a 40 forintos felár horror.
Eddig egyetlen hiba fordult elő, mégpedig a vezetőülés háttámlája fokozatosan dől hátra egy pontig. Beállítom, és 30-50 km múlva már újra Janisan fekszek az autóban. Majd megnézetem valamikor, ha lesz rá időm. Egyelőre nem zavaró. Ezekben a típusukban gyakori az izzók kiégése, amit az okoz, hogy indulás után, amikor az indítómotor leszívja picit az akksit jelentős áramingadozás van a rendszerben, amíg a generátor vissza nem tölti. Ez kb. 1-2 perc. Ha ezután kapcsold csak be a világítást, akkor nem lesz probléma a gyakori izzócsere.
Első szervizét 75 ezer km-nél kapta, 13 ezer km után. Egy csepp olajat nem evett meg ezen táv alatt. Olajcsere előtt kapott motoröblítő folyadékot, és leszereltük az olajkertert is, mert ott 2-3 deci használt olaj mindig marad. Mindent ellenőriztünk, és minden tökéletes és patyolat tiszta volt. Utána 4,3 liter friss olajat kapott, amivel a maximum felett van 2-3 milliméterrel az olajszint.
Hibalista
- Háttámla a dőlészöget nehezen tartja, de ezen kívül még egy vacak izzó sem égett ki.
Ide hordtam szervizbe
Saját maszek szerelő 25 éves tapasztalattal.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 63000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 13000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Astra J | Következő autója? | 320D |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.4/10) |
