Csini kis játékszer
Szöveges ítélet
Milyen az én Fókám? 1.6 benzines -100 Le, Trend felszereltség + Trend csomag.
Első benyomás -2006.12.:
2006 nyarán nagyon sok autót kipróbáltam, megnéztem, mielőtt a Focus mellett döntöttem ( G, H Astra; Octavia Tour; Megane; C4 ). Az autóvásárlás számomra nem lett volna égető, mert volt egy 4 éves limitált szériás Suzuki Swift 1.3 GS Sportom, ami nagyon jól ugrott városban és mindemellett még keveset is evett. Egy kis gondom volt vele, mivel néha szeretek röptetni, nem akartam, hogy a konzervdobozomban temessenek el az út szélén. Szóval igaz volt a szlogen rám is: Száguldunk és félünk! Az egy feeling: 160-170-el menni 155-ös gumikon, úgy, hogy minden kis szellő akkorát lök az egérkamionon, hogy elég beilleszteni a kamionok és a szalagkorlát közé a pályán. Ja és abban a sebességtartományban már nem kell bajlódnod a fékezéssel, úgysem tudsz megállni.
Mi az amit én ezek után akartam? Legalább 1.2 tonnát, 205/55 R16-os gumikon, hogy tudjak egyenesen menni (oldalszélben) 140 felett is, ne vesszen el a bébi kerék minden kátyúban (ez 2 mérettel nagyobb… a kategória legnagyobb kereke) és a 205-ös gumik már elég jól le tudják ragasztani a vasat az aszfalthoz. Kis hátrányuk azonban mégis van, a szélességük miatt nagyon könnyen felúszik a vízre…. de, kit érdekel…? :-) A biztonságot megkaptam… szerintem… ez egy kis tank! Akartam még szervokormányt a parkolásokhoz, ez is meg van, városban állat, teljesen elkényelmesít, csak nem keményedik fel nagy sebességnél, ezért nagyon kell vigyáznom, hogy mit csinálok 180-nál (kis újjal felborítható a vas), ezenkívül az útról sem ad semmilyen visszajelzést. A gázpedál megint csak indirekt, nem akkor gyorsít, ha akarom, hanem „5 perccel később”, még egy tisztességes gázfröccsöt sem lehet vele tolni. Utálom az elektromos gázpedált! Ezzel nem kell városban gyorsulni! :-( Ha egyszer pörög a motor, akkor azért már jó…. bár a 100 Le 1.3 tonnára nem sok! –átlagos teljesítmény. A fogyasztása viszont kicsit sok. A cimbimék egy ugyanilyen tömegű és teljesítményű (1.6 benzin 105 Le) Astra GTC-t használnak, szintén 205-ös gumikon és az 9 decivel kevesebbet eszik. Jó talán azért, mert az már bekopott, az enyém meg még nem igazán. Egyébként a GTC-nek a végsebessége is kicsit több lesz úgy tűnik. :-( Az én fókám egyelőre nem akar 180-nál többet menni! Ami kiakaszt !!! Szóval mit eszik most az enyém? Tisztán városban 9.3, országúton (110-120 km/h) 7.1, pályán (140 km/h folyamatosan) 9.4, átlagban ( 70% város) pedig 8.4 szokott kijönni. Ezek persze a minimum értékek, óvatos használatnál (kevés gyorsítással)!
Mi az amit elvesztettem az autócserénél? A vezetés élményét, ebben nem érzed a rezgéseket, a motort, a kátyúkat, az utat és a sebességet sem. Olyan a Fóka 180-nál, mint a Suzi 80-nál. Megszűnik a külvilág, nem történik semmi sem. Csak némán megy. Ezt kicsit sajnálom. A futómű és a súlyelosztás nagyon profi. Ha ezerrel bevered egy kanyarba, nem kell ellenkormányozni, nem repül el a segge, nem tolja bután az orrát, ez teljes testel indul az árok felé (abszolút jóindulatú), még egy kezdő sem képes vele leesni az útról! A lámpák kicsit gyengék elöl, mondjuk én a 80/100 Watt-hoz vagyok szokva. A ködlámpa kéész: amikor először bekapcsoltam, kiszáltam megnézni világít-e.. annyi fénye van mint egy öngyújtónak, emeltünk a magasságán, szerinted jobb lett? :-) Hát nem! Ekkor szétdöntöttük és kiderült, hogy 35 Watt-os izzók pislákolnak bennük! Nem hiszem el! A tervezőjének nem kívánok mást, csak, hogy egész életében ezekkel a ködlámpákkal járjon! Negatív még, hogy ennyi pénzért nem lehetett mindent színre fújni… Pozitív viszont, hogy a hátsó kipuffogódobot (ellentétben a régi Fókával), már nem hátra tették, hanem a hátsó ülések alá, így egyrészt nem csúfoskodik a seggén, másrészt úgy alakítod át a rendszert ahogy akarod, ott hozol ki rá véget ahol szeretnél!
A belseje szerintem az ezüst berakások miatt gyönyörű. Szép a kétzónás digit. klíma, a középkonzol és az ezüst berakásos sportkormány is. Lehetne benne egy kis plüss is (a Suziban volt)… de, ez a legkevesebb. Kicsinyes még a hátsó dob fék is, de mindegy…
A lényeg, hogy a gép nagyon csini, szeretem és ezért a pénzért nincs nála jobb! Csak ajánlani tudom mindenkinek!
2007.11. Sziasztok! Vissza tértem egy évvel később.
Átolvastam az egy évvel korábbi véleményemet, leírom mi az amit ma már másképp gondolok.
Fogyasztás: reméltem, hogy kicsit le fog menni, ahogy bekopik, hát ez nem igen jött össze. 8-9 l között eszik, bár ehhez hozzá kell tennem, hogy hajtva van a gép rendesen. Ami viszont ennél nekem sokkal fontosabb, hogy mi az a maximum amit be tudok vele kajáltatni! Ez nagyon komoly: 9.3 l fölé sosem tudtam harcolni (rallyhoz hasonló körülmények között). Ha 600 km-en át végig tiprom neki, akkor 8.4-8.7-el számolhatok általában. Ennyit az 1.3 l-es Suzukim is megevett ha gyilkoltam, pedig az majdnem fél tonnával könnyebb volt.
Rugalmasság: javult, jobban ugrik mióta teljesen bejárattam. Az elektromos gázpedállal lassan már együtt tudunk élni, kezdem elfogadni a hibáit. Egy év elteltével még mindig úgy gondolom, hogy neki kellene változni, de ő konok és nem akar. Néha kicsit jobban gyorsít, néha kevésbé, ahogy ő akarja. Hát szóval a kapcsolatunk nem felhőtlen. Sok türelem kell hozzá. Lehet, hogy be kell lassulnom, hozzá kell öregednem?!
Papucsok: A 205-ös gumi bevált. Nagy tempóról is meg lehet vele állni, nekem kell ez a megfelelő lassuláshoz (bár néha még 255-ös is kevés lenne egy-egy komolyabb helyzetben). Vízen „száguldunk és félünk” van, mert folyton csónaknak képzeli magát és a víz tetején akar menni.
Futómű: azt írtam, hogy még egy kezdő sem tudja eldobni a gépet, hát ezt az állításomat kiegészíteném annyival, hogy -jó minőségű úton! Kátyús, huplis úton is –megszokásból- gumiélen ejtettem be a vasat a kanyarba, csak eltűnt alólam az aszfalt (megdobott egy púp, a levegőben meg még ez sem tud tapadni), így elrepült a segge és megcéloztuk az árkot. Teljesítettük is amit fóka csávó akart, mentünk gazolni és fákat simogatni. Én azért annyira nem vagyok természetjáró, hogy kocsival menjek a fák közé, ezért elkezdtem kifelé terelgetni az árokból kis ellenkormányzással. Bedőltünk, mint 4x4Géza Somogybabodon, de mi nem mutattuk meg a nagyközönségnek az alvázat. Egyébként is még nincs kész a „boríts vissza” matrica! Szóval letéptünk ezerrel az árokba és ezzel a lendülettel ki is belőle, mintha csak az lett volna a pálya vonala, pedig azt hiszem nem az volt. Szóval mi ebből a tanúság? Huplis úton kemény futóművel, azért ne tépjünk nagyon-nagyon. Ja és sosem jártam arra (ezt megelőzően), ráadásul az itineremből is hiányzott az a kanyar.
Korábban írtam, hogy csendes: mi van? Már nem az, elkezdődtek az apró nyiszogások! Nagy sebességnél nincs gáz, de városban kicsit nyöszörögnek a belső műanyag borítások és hogy teljes legyen a kép az ülés is kattog, nyikorog néha. Ezek felettébb idegesítők, főleg, hogy épp azért vettem új autót (és a Suzinál magasabb kategóriát), hogy a neszeket elkerüljem. Padkára felállásnál, tekeredik a kasztni és úgy recseg, mintha ketté akarna törni. A helyzet azért annyira nem rossz, mint egy Suzinál, de mindenképp idegesítő.
Világítás: a lámpából kiszedtem a szentjánosbogarakat, pislákoljanak az erdőben és bedobtam egy xenon szettet (nem gyári áron, hanem marha olcsón), na most már látok! Javaslom mindenkinek, aki még nem upgradelte ezt a részét a vasnak, hogy álljon be az 55W-os halogénjével egy xenonos gép mellé és nyomjanak egy tompítottat. A halogén csak pislákoló teamécsesnek tűnik a xenon mellett. A reflektor projekten még dolgozom. Szívem szerint bedobnék egy 100W-ost, csak elcsöppenne a műanyag lámpa, úgyhogy még keresem a megoldást. A ködlámpát még mindig nem tudom mire lehet használni?!
Top speed: már túl sok a trafi a pályán mellettünk, így még nem volt hely, hogy megnézzem az aktuális végét. A gyorsulása jobb lett, de ez nem tudom, hogy segített-e a végsebességen.
Külső: hát ez volt amibe beleszerettem. Apróbb gondjaim azért voltak vele, így azokat gyorsan kijavítottuk és most már olyan, amilyennek elképzeltem, olyan amilyet akartam. A szalonban álló autótól nem várom el, hogy tökéletes legyen, az számomra csak egy építési alap, csak azt a vasat keresem mindig, ami leginkább megközelíti az elképzeléseimet, így nem kell majd sokat hekkelni rajt.
Egy valamiről azért nem változott a véleményem, ez az autó egy jó választás volt. A vele szemben támasztott extra igényeimet már csak egy másik kategória tudja teljesíteni, szélesebb és hosszabb nyomtáv, alacsonyabb kasztni, nagyobb motor, szélesebb gumi, nagyobb kerék, de ez már egy következő történet és egy következő népítélet lesz. Addig is ahogy Gabi cimborám mondaná bűntetűnk, bűntetűnk!
Hibalista
- Igazából semmi, ezek csak apróságok:
- Konstrukciós hiba: a hűtő (a klímáé van elöl) nincs védve semmivel, így folyamatosan kapja a nagy kavicsokat, elöbb-utóbb kilyukad. Az ismerősömé 1 évet sem bírt, szervíz, csere: 80.000.- Ft. -le kellene védeni valamivel.
- Szervízben 2x voltam ( + az átadás ) a tapasztalataim nagyon jók!
-
- 2006.12. Van egy kis apróság, az első szélvédő körül lévő kis gumi féder kezd kijönni a helyéről, vissza kell ragasztatnom. (ez elég tipikus a fókáknál, egyik ismerősömé be is ázott ugyanott -fél éves korában)
- 2007.11. 80-100 km/h körül, bal oldalról érkező szélnél, 2 műanyag összeverődik a kocsi elejénél. Nem tudjuk, honnét jön a zaj és a szerviz sem, szériahiba. Apró zajok az utastérben, nincs mit tenni vele. Néha nem indul be elsőre, már megszoktam, nem érdekel, szériahiba, ritkán csinálja szerencsére. Egyszer leesett az összes mutató a műszerfalon standard állásba, aztán felálltak. Hogy ez mi volt?! Na mindegy, azóta teszik a dolgukat. A hőfokmérő nem középen áll üzemmeleg állapotban, de ez csak esztétikai hiba. (az összes hasonló fókán ilyen)
-
-
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 33000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Swift 1.3 GS sport | Következő autója? | nagyobb, gyorsabb |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.7/10) |
