A kényelmes CVT
Szöveges ítélet
A CVT váltót volt szerencsém kipróbálni egy tesztautón, a két napos teszt meggyőzött. A kocsit főleg városban használom, mivel a dugóban araszolás a bal lábat nem kíméli, ezért választottam azt a kivitelt (annak ellenére, hogy az egyik internetes oldal autós "szakújságírója" nem volt túl jó véleménnyel erről a váltóról - annak idején ugyanazt a tesztautót próbáltuk ki).
Ezt a váltót csak az 1,6 TDCi motorral lehetett választani (szerintem ez elegendő a normális közlekedéshez, aki versenyezni akar, az menjen a Hungaroringre, ne a közutakon tegye ezt), eddig jó róla a tapasztalatom (hogy mi lesz az adagolójával 150 ezer km múlva, azt még nem tudom). A 109 LE nem tűnik soknak, de a CVT váltóval együtt sok erősebb kocsit ott lehet vele hagyni lámpától indulásnál (nincs a váltásoknál a kis kihagyás a gyorsulásban), de ezt csak ritkán teszem meg, nem erre való ez az összeállítás.
A CVT váltó nagyon kultúráltan működik (finom elindulás, rángatásmentes gyorsítás), közepes gázadással gyorsításkor a motor fordulatszáma nem megy 2500 rpm fölé, majd a kívánt sebesség elérésekor visszaesik 1500-ra, 120 km/h-nál alig forog többet 2000-nél. A CVT hátrányaként emlegetett induláskori/hirtelen gyorsításkori késedelmes gázreakció (max. 1,5 s) legfeljebb a sportos vagy a gyakorlatlan vezetőknek lehet valóban hátrány, de defenzív vezetési stílussal ezt teljesen kompenzálni lehet (ha a vezető mindig tudja, mit szeretne csinálni a következő 3-4 másodpercben, és nem akar barom módon sávokat váltogatva néhány kocsival előrébb jutni), én még nem kerültem emiatt balesetveszélyes vagy kellemetlen helyzetbe.
Autópályás használatnál, sűrűbb forgalomban meg kell gondolni az előzéseket, mert 100 km/h körül ezzel a motor/váltó kombinációval már nem lehet túl jól gyorsulni pl. egy kamion mögül kibújva, de a normál 130-as utazósebességet gond nélkül bírja.
A fogyasztása beállt 7,0-7,3 l/100km-re, ezt a kb. 80% budapesti használat mellett egy ekkora automata kocsitól nem érzem sem soknak, sem kevésnek.
A kocsi Ghia felszereltsége mellé csak néhány extrát rendeltem (bőrülések, levehető vonóhorog, stb.), a cél a kényelem és a biztonság volt. A kényelem nekem teljesen megfelel, a biztonságot a menetstabilizáló rendszer ritka működésétől (csúszós utakon már kis sebességű kanyarban is besegít) eltekintve szerencsére még nem volt alkalmam tesztelni.
A tetőcsomagtartót mindenképpen kiemelném hibás konstrukcióként, mert a sínben a gyári kereszttartót csak két ember tudja gyorsan feltenni/levenni. Egy ember csak rohangálhat a kocsi jobb és bal oldala között, mivel egyszerre kb. 5-6 cm-t lehet csak csúsztatni a kereszttartót a szoros sínben valamelyik oldalon, ennél a Focus I. tetősínje sokkal jobb megoldás volt.
Az ablaktörlő automa állásban nem mindig működik megbízhatóan, néha túl ritkán vagy éppen túl sűrűn töröl, az ablakmosó működtetésekor az automatikus törlést pedig szintén hibás elképzelésnek tartom (ez bármelyik kocsinál előfordul, ha csak kevés vizet nyomok a szélvédőre, a nyomorult automatika akkor is 3-4-szer töröl, így nem is tartanak sokáig a szárazon működő gumilapátok).
Ezt a váltót már nem gyártják (az utolsó darabokból kaptam egyet, a Ford Ivanicsnál az értékesítő hölgy szólt, hogy befejezik a gyártását, így még meg tudtam rendelni), helyette most a dupla kuplungos Powershiftet lehet választani.
Összefoglalva jó döntésnek érzem, hogy ezt a kocsit választottam.
Hibalista
- Eddig semmi
Ide hordtam szervizbe
Ford Ivanics Budapest
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 24000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Focus kombi | Következő autója? | majd 5 év múlva meglátom |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
