A céges Focus
Szöveges ítélet
Elöljáróban gyorsan le szeretném szögezni- céges, és mindössze 2 hónapos autóról van szó, így a ´fenntartási költségek´, ´szerviztapasztalat´ és ´megbízhatóság´ pontokat kéretik figyelmen kívül hagyni. Lássuk a tapasztalatokat!
A fekete sedant két hónapja vettem át, a kilométerszámláló hamarosan átfordul a 9000-en.
Megjelenés, forma:
Éppen lemaradtam a ráncfelvarráson átesett Focusról, de egy percig sem bánom. Nekem jobban tetszik a II lámpája, mint az új Mondeoból átemelt fényszórók. A sedan elegáns, szép, "csajozós", bár a Trend kivitelhez nem jár az alufelni.
A terjeselmes farból fakadóan a csomagtér jópár bőröndöt képes befogadni.
Belső tér:
A kidolgozás igényes, eleve "összerakott" és masszív érzetet nyújt az autó. Hűtéssel/fűtéssel nincs gond. Mind az első, mind a hátsó üléseket többen dicsérték. Az ideális vezetési pozíció könnyen megtalálható.
A fenti információ csak a tényszerűség és teljesség érdekében került felsorolásra. Ami egy autóbolondnak számít, az bizony a motorháztető alatt található.
Szóval, hogy milyen is vezetni?
Az erősebbik, 115 lovas 1.6 benzines dolgozik a kocsi orrában. Papíron nem hangzik rosszul, de a valóságban már árnyaltabb a kép. Szóval, a negatívumok:
Éppen csak egy kicsivel megy jobban, mint a Focus I a 100 lovas egyhatossal- gondolom, a dinamika hiánya elsősorban az 1220 kg-os saját tömeg számlájára írható. A 16 szelepes Ti-VCT legnagyobb hibája hidegen jelentkezik. +5 fok alatt indítva az első 1-2 percben kellemetlen meglepetések érhetik az embert, mivel a motorvezérlés túlzottan vigyáz az erőmű egészségére- inkább alapjáraton hagyjuk járni ennyi ideig, akkor a következő problémák nem fordulhatnak elő:
kereszteződésből sportosan kifordulva a vezérlés ~1500-ig engedi a fordulatot, tovább gyorsítanék, ám utána örökkévalóságig tartó 1-1,5 mp-ig semmi (!), kétségbesett padlózásra hirtelen felpörög, ám ekkor csak azért úsztam meg a csattanást hátulról (a dudálást nem), mert a kolléga résen volt, és autója komoly fékrendszerrel rendelkezett...ezt az aljas trükköt rendszeresen alkalmazza az autó, ha lehetőséget kap rá (cégen belül már többet jártak így a többi Focus-szal is). Amennyiben hidegen csak szolidan gyorsítunk 1-ből 2-be váltva, akkor csak bakkecske módjára ugrál párat az autó, majd a nem kívánt öntörvényű akció szerencsére ezzel véget is ér.
A hangszigetelésen azért még dolgozhattak volna a Ford mérnökei- nincs igaza azoknak az ítélet-alkotóknak, akik a Fóka II-t csendes autónak titulálták, mert bizony nem az. Tipikus 16 szelepes, érces hangja van, ami nem lenne gond. De nincs az a fordulatszám-tartomány, ahol ne lehetne hallani a konstans morgást. Városi 50 negyedikben, országúti 90-es gurulás 5-ben, mindegy- zavaró, érces motorhang. Autópályán sem javul a helyzet, ´hála´ a rövid áttételezésű váltónak. 130-nál 3800, 150-nél 4400. Utóbbi tartománynál a szélzaj is kezdi kivenni a részét az akusztikai élményből. 170-nél a furdulatszámmérő elhagyja az ötezres jelzést, efelett a motor hangja exponenciálisan erősödik, 200-nál, a 6000-t nyaldosva már üvölt. Jópár alkalommal vezettem Focus I-et, amely autópályán jóval csendesebbnek bizonyult. KÁr volt a régi útról letérni...Hosszú úton (>800 km) a magas utazósebesség (de 160 max) és zaj negatív externáliájaként fejfájás nyugodtan kalkulálható, ez tapasztalat.
Sajnos az sem igaz, hogy terhelten sem változik a menetdinamika. Dehogynem. Igaz, sík útszakaszon valóban jól bírja a 115 tagú ménes, de egy komolyabb emelkedőn drámai módon vész el a sebesség. Keserves leckét kaphat az ember emelkedőkön, ahol még a kisebb lökettérfogatú és papíron jóval gyengébb, de újabb generációs dízelekkel sem szabad ujjat húzni. Ők nyomatékból ugyanolyan sebességgel felmennek, de a Ti-VCT-nek (rakottan elég hamar) bevérzik a szeme. Tüneti jelleggel a visszakapcsolás segíthet, de rombolja az egót, hogy 4-5000 felett forgatni a motort, hogy ne essen vissza jelentősen a sebesség. Önbizalmunk helyreállításaként egyenesben viszont vissza tudunk vágni.
Mert síkon egész jól gyorsul, és a motorhang eme kontextusban pozitív akusztikai élményként jelentkezik.
Kanyarban a kategóriában nincs párja- valószínűtlenül nagy sebességgel lehet a körforgalmakat, szűk kanyarokat abszolválni. Alig dől a kasztni, kiváló a tapadás is- nagyon nagyon bátornak kell ahhoz lenni, hogy a futóművön megjelenjenek az elbizonytalanodás jelei. A kormányzás is roppant precíz és közvetlen. A sebességváltó rövid úton, pontosan kapcsolható, soha nem téved, soha nem reccsen. Csak az a fránya áttételezés, ugye....
Összességében rendkívül kiforrott, átlag feletti minőséget képviselő autó. A kormányzás és a futómű.és talán még a váltó is a Focus I-hez hasonlóan etalon.
Nagy kár, hogy az egyhatos benzines kevés ebbe az autóba.
Alternatívaként a benzines rajongókon kívül felejtsük el a kétliteres blokkot.
Ott van a százas tempóig minden gyorsítás alkalmával kegyetlen módon kerregő, daráló 1.6 TdCi(felette érdekes módon kioltják a menetzajok), mellyel nem művészet 5,5 literrel vegyesben eljárogatni, és bármely <1.8 szívómotoros verdát le lehet villogni nyugodt szívvel az érdi emelkedőn.
Az 1.8-as még komolyabb tettekre is képes, a 2.0 TdCi pedig már-már élményautót varázsol a Focus-ból. Barátom, ahogy az a gép hatodikban még 160-ról elrugaszkodik...Talán egyszer a cég autóflotta-politikája megváltozik, és a turbó fütyülése lesz hallható gyorsításkor... :)
Hibalista
- Egyelőre semmi
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 8500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | japán... |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
