Forma, erő és praktikum - szeretem
Szöveges ítélet
Az autót "szerelemből" vettem 2003-ban, lebeszélni sem lehetett volna róla. Előtte 4 évig egy Regata Weekend 1.9Döbbenet boldog tulajdonosa voltam.
Ez idő alatt bizonyosodtam meg arról, semmivel sem jobb vagy rosszabb egy olasz autó egy bármilyen, ájulásig imádott ám még használtan is jóval drágább hasonló tudású autóhoz képest (Márkát, típusokat szándékosan nem említek).
Lényeg: az autóra egy építkezést "túlélve" a legjobb barátom csapott le.
(Azóta is tart a barátság :))
Tehát kell egy újabb, szebb, kényelmesebb, gyorsabb legalább ekkora autó.
Egy éve szemezgettem a Mareákkal, mire a TD100 helyett -szerencsére- egy olaszországból behozott 1.9JTD-t állított elém a kollégám, aki akkor már három hónapja hallgatta tőlem, hogy egy ilyen autó kell nekem, és egy ismerőse hozogatja a kocsikat.
Autós szakmában dolgozom már tíz éve (márkakereskedések), így az ismerősöket, szerelőket, autósboltosokat körbekérdezve meggyőződtem - miután senki nem beszélt le róla a kollégáimon kívül akik Mitsubishiket szerelnek sok-sok éve - hogy a típus számomra a legjobb választás.
A felszereltsége a számomra kitűzött minimumot tudta: dupla lufi, ABS, klíma, el. ablakok 4x. Őszintén szólva féltem egy kicsit a rendszer "bonyolultságától" és a drága alkatrészáraktól.
Az eltelt idő engem igazolt végül: nem bántam meg a választást, sőt!
Számtalan, többnyire japán típushoz volt szerencsém a munkából kifolyólag, sokat vezetek, így az összehasonlítást más autókkal szinte észrevétlenül is megteszem.
A forma számomra ma is vonzó, jó ránézni, az egyik legjobb arányú és vonalú kombi a mai napig is. Kiváncsi lennék, a Stilo MW-t ki tervezte?? ): A műszerfal is állat, puha anyagok, már-már művészi ívekkel. A kapcsolók fogása, járása minőségi, minden precízen működik.
Az ülések elöl nagyon kényelmesek, jól tartanak, hosszú és tartja a lábat az ülőlap. Hátul mögöttem (185cm)kissé szűkös a hely, viszont a csomagtartó mérete, kialakítésa a lenyitható csomagtérperemmel (a Regatán is volt!), az üléslehajtás után sík padlóval (fontos!) parádés.
A SZÍV: 1.9JTD. Akkoriban a hagyományos dieselmotorok futottak többnyire - ég és föld. Erős, nyomatékos, csöndes.
A fogyasztás dinamikusan vezetve sem több, mint az előző autómé 6,5-7l 80% városi használatban. Hosszú úton klímával 3 személy, tele csomi hihetetlen 5,1l 110-120km/h utazóval országúton.
A motor megbízható, soha nem hagyott úgy cserben, hogy segítségre lett volna szükségem. Megjártuk Szabadkát, Kassát, Pozsonyt, Bécset - ezzel a kocsival hosszú úton igazán jó autózni.
"Megviccelt" párszor: Nyaralás-Miskolcnál a motor hibajelző kigyulladt. Miskolci Fiathoz be: az azóta már kiiktatott EGR hibája, menjek nyugodtan. Idén nyáron Sopronból hazafelé előzés közben leállt (a szívem is, ugyanis jöttek szembe). Azonnal újraindítható volt a moci, a kb. két éve gyengélkedő 4. porlasztó cseréje óta nem fordult elő ilyen. Az olaj (persze) a megvétel óta folyamatosan szivárog belőle valahol, de nem olyan jelentős, hogy a többszöri megszüntetésre tett kísérlet után idegesítsem magam rajta - ez ilyen. Lényeg, hogy nem fogyasztja...
Lehet, hogy volt még néhány kisebb hiba, de ha az ember szeret "valakit",hamar felejt - és ne felejtsük, nem új autóról írok!
A futómű, az az amin javítanék: a kis úthibákon ráz, hangosan dobol, a keresztirányú bordákat utálja (én is).
Ha a karosszéria kicsit merevebb lenne, talán nem lenne ilyen hangos rossz úton: zörög leginkább hátul a csomagtér felől, a hátsó támla rögzítésénél; a kis mecseki utcákon hazafelé kanyarogva a lejtős utak találkozásánál az ajtótömítések finoman nyöszörögnek.
Ha ezen hibái nem lennének, 1. nem lenne olasz autó; 2. nem is gondolnék mostanában a cserére.
Egy dolog nagyon megdöbbentett: a gyári alkatrészek beszerzési ideje csak a mammutfenyők életkorának tanulmányozása után tűnik elfogadhatónak: a csúcs egy motortartó bak: több, mint 4(!) hónapot kellett rá várnom... (legalább valószínű, hogy a kaucsuk friss!! :))
Egy ideje egy másik - szintén japán - márkaszerviznél dolgozom és ennek fényében bátran állítom: a Marea és a JTD motor jó párosítás.
Hibalista
- Ékszíjtárcsa, EGR, kuplungszett, 1db porlasztó (bontottan 12000Ft), motortartó bak, termosztát, légzsák hibajelző évente-törlés, szokásos kopóalkatrészek
Ide hordtam szervizbe
Többnyire egy régi jó barátomhoz viszem.
Korrekt, gyors és olcsó :)
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Diagnosztikára szakszervizbe egy volt kollégámhoz viszem néha, ha kell...
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 155000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 55000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Regata | Következő autója? | új Fiat Bravo, Kia c´eed, Astra H, Mazda6 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.4/10) |
