A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Fiat » Marea (1996-2002)

Marea 1,9 TD 100 ELX Weekend 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Ave Marea

Szöveges ítélet

Prológus

A 90-es évek kedvező időszakot hozott a FIAT konszern számára. Jó néhány szakmai siker, mint például a common-rail diesel motorok bevezetése, egymás után több Év autója díj elnyerése, és sláger modell - élén a Puntoval, mint Európa legkeresettebb kis kategóriájú autója - egy széles típuskínálatot eredményezett. Ezek között volt a piac legkisebb autója a Cinquecento, majd a Seicento, a már említett (Év autója) Punto, az Eurovan olasz példánya, a Ulysse, a szédületes Coupé, a vagány Barchetta, a hihetetlen Multipla, vagy éppen a süllyesztő felé tartó Croma. Ez utóbbinak, illetve a leváltandó Temprának közös utódként érkezett 1996-ban az Év autója díjat is nyert Bravo/Brava kvázi feljebb pozícionált lépcsős illetve kombi verziója, a Marea.
A kísérletet mérsékelt siker övezte, mivel a marketing (amiből meglehetősen keveset kapott) még nem elég egy alsó-középkategóriás alap elfogadtatására egy olyan mezőnyben, ahol már komoly prémium autók is versenyeznek. Noha a FIAT messze alul múlta ezt a szegmenst (helyette ravaszul leosztotta a birtokába tartozó többi olasz márkát, úgy mint a sportos Alfa Romeót, az elegáns Lanciát, a legendás Ferrarit, vagy épp annak patronáltját, a Maseratit), a Mareanak mint „zászlóshajó” muszáj volt némi extrát felmutatnia.


Ennyit a "termék pozicionálásról".

Az igazság az, hogy ha az ember (használt) FIAT vásárlására adja a fejét, annak általában két oka lehet: leginkább anyagi (pontosabban annak hiánya), ritkábban érzelmi szempont. Nekem ez is az is. Immár hetedik alkalommal űzöm ezt a „kalandot”, amikor útitársul választok egy géperejűt. De a bátorságpróba csak legutoljára ért be egy olaszra (öt német és egy japán után), mert mediterrán autó használata erősen extrém sport kategória. De meglepetés ennyi próba után már kevés tud érni, legfeljebb hogy származása ellenére is minden oké vele. S hogy rácáfolt-e kétes hírnevére? Majd a végén kiderül!
Egykoron (lilaködös, naiv, de őszinte gyerekszemmel) a Marea (Weekend) testesítette meg nekem a harmonikus családi autó képét. Nagynak is tűnt, modernnek, esztétikusnak, FIAT-nak. A márka különleges státuszban van nálam, köszönhetően korai éveim befolyásoltságának (a 127-es típusokkal kezdődött a család mobilizációja). Eltekintve a külső behatásoktól, a FIAT design mindig pozitív megítélésű volt szememben, extrákkal és ügyes technikai megoldásokkal nagyvonalúan bántak vele, a vezetési élményt pedig megannyi olasz és francia akciófilm prezentálta.
Kreatív ötletektől a Marea sem mentes. Bizonyított dieselmotor kerreg benne. Belevágtam, megvettem. Nem kellett sok idő, hogy otthonosan érezzem magam benne. Noha eleinte hiányoltam a régi VW Passatom békebeli megmunkálását, de tudtam, hogy a "FIAT" és a "minőség" szavak sosem jártak kéz a kézben. Ennek ellenére, bár olcsó a beltér hatása, a műszerfalban az egyetlen dolog ami zörgött, az a japán rádió keretléce. Apropó japán. Semmiféle konklúziót nem akarok felállítani, de egykori Honda Accordom gyalázkodó kritika megírására késztetett, és eladása zöld utat biztosított jelen cikk alanyának. Ezzel egy megkímélt(ebb), korszerűbb és praktikusabb autó került birtokomba. A kilométerek zavartalan gyűjtögetése a számlálóba pedig elkezdte oszlatni az amúgy sem elvszerűen tartott sztereotípiákat.
Természetesen nem lenne olasz az elektronika, ha az első (téli) motormosás (és ráfagyás) után ne tiltott volna le az immobiliser, ami az akkumulátor kis kényszerszüneteltetése után visszatért eredeti rendeltetési körébe. Az sem olasz hagyomány, ha nem folyik folyamatosan az olaj belőle megjelölve „terratóriumát” ott, ahol csak megálltunk, mégsem kért a nívószint rátöltést két csereperiódus között. Ami tetézve a hengerfejen kicsapódó olajsárral és a ténnyel, hogy a turbó is szeret kérni a kenőanyagból, meglepőnek tűnt. Hagyományőrző rozsdásodás szempontjából is, jóllehet gyártási korszaka már kategóriákkal jobb korrózióvédelmet tudott nyújtani, mint hírhedt porladós ősei, azért nem ebből a márkából fogják múzeumba rakni az utolsó autót. De ahogy a híres mondás szerint a „V8 a pokolban is V8”, úgy az olasz design a halál torkában is olasz design. A taljánok belső késztetése, hogy mindent életstílusban, ne pedig funkcióban fogjanak fel. Nekik nem autóik vannak, hanem bella macchináik. És fittyet hánynak a széthulló minőségre, ha közben megjátssza a csalfa szeretőt, aki, míg vele van, minden apró kívánságát teljesíti. Olykor még többet is. Hogy néz ez ki a gyakorlatban? Ha magunkra csuktuk a nem túl határozottan becsapódó ajtót, olyan dolgokat figyelhetünk meg, mint például:
- Ajtók nyitására külön-külön figyelmeztető piktogram a műszerfalon, és a 3 foknál hidegebb hőfokot automatikusan kijelző kijelző.
- Praktikus térkép zseb a kardán boksz oldalán.
- Kormányról vezérelhető rádió, ami bár csak a HLX csúcsmodellbe lett beépítve, de ’96-ban ilyet tényleg csak a komoly (és drága) autókhoz adtak.
- Gumírozott a kardán boksz és a fűtés/szellőzés forgókapcsolók belső része.
- Hamutartó és a szivargyújtó szeparált nyitása.
- Toll- és pohártartó a kesztyűtartó fedelében.
- Puha anyagú könyöklő, és a kézifékkar kompromisszummentes beépítése.
- Gerinctámasz állítás az első ülésekben.
- Hátul ülőknek teljes értékű fűtés/hűtés-szabályozás, oldalanként beépített és egymástól függetlenül kapcsolható belső világítás, fogantyúval kihajtható könyöklő, első ülésbe mélyített újságzseb, és lehajtott állapotban sem hát/gerinc zavaró fejtámla; a biztonsági öv csatja pedig tépőzárral felcsukható.
- Hevedercsat a csomagtartóban, akasztószög a pótkerék fedőlapjának, ha felnyitjuk.
És ha már a csomagtartónál járunk, érdemes megemlíteni a lenyitható lökhárítót, ami lehetővé teszi lecsukott fedéllel is a hosszú tárgyak szállítását. Ezt a megoldást némely haszonjármű és terepjárót leszámítva csupán két típusban láttam eddig: elődeiben, a Temprában és a Regatában.
Így, miután meggyőződtem a használhatóságáról, a mechanikában kezdtem keresni a hibákat, ha már a többi része megugrotta az (amúgy alacsonyra helyezett) elvárási szinteket. Itt lehetett rajta fogást találni, az alumínium olajkartertől, a törött vázú vezetőülésen át az ingatag kilincsekig, vagy a fagyos időben önálló életet élő csomagtér zárig. A váltója viszont jó. Mitöbb, szinte kiváló. Nem kifinomult precíziós műremek, mint mondjuk egy Mazda MX-5ben, hanem egyszerűen csak könnyedén utat talál magának a kívánt fokozat felé. Tipikusan olyasmi, amit nem ettől a márkától vártam volna. Sokkal inkább temperamentumot. Azt viszont nehéz kivárni. 100 ló papíron tűnik egy ennyi idős járgánynál nyerőnek, a valóságban inkább csak elég. A klíma használata például felér egy félig behúzott kézifék erejével. Mindezzel együtt, összességében egy kellemesen és könnyedén terelhető autót konstruáltak: az ergonómia, a kezelőszervek működése, a karosszéria átláthatósága példás. Mindemellé egy érdekesen döntött kerékösszetartási geometriával kitalált futómű társul, ami tengelytávját figyelembe véve kedvező fordulókörrel rendelkezik. Talán a nápolyi sikátorokra terveztek, a valóságban annál inkább előnyére válik.
Ezt hozta, ezt tudta. Bár elég lett volna…


Epilógus

A Marea (úgy mint elődei, és tulajdonképpen mint maga a márka) alul van értékelve. Nem mondanám, hogy ok nélkül, de a kelleténél jobban. Ettől lesz kuriózum, legalábbis számszerűleg, noha ez a kisebb tesókra nem vonatkozik (azaz vonatkozott, mert amit az elmúlt 10 évben műveltek a FIAT-tal, azt nem tudom hová tenni, főképp megbocsátani).
Szerethető, még inkább használható kocsi. A presztizsből már az első kanyarban kisodródott, viszont nitrót locsol praktikusságból. Hogy ez elég-e a célszalag eléréséig, az már csak nézőpont kérdése. Nekem nemcsak elérte, de magával is rántotta. Úgy, mint engem.
Sorsát tehát nem az elégedetlenség, és nem is az avulás, hanem a feleslegessé válás pecsételte meg. Így hát útjára bocsátottam. Hogy Edith Piafot idézzem: nem bánok semmit sem. Boun viaggio Marea, kis szerencsével még nagy út állhat előtted!

Hibalista

- Egyik legbosszantóbb momentum a motorblokk egyik fagydugójának kirozsdásodása volt (minek következtében elfolyt a mag… izé, hűtővíz). Pontosabban a felismerés, hogy ezt az amúgy filléres alkatrészt a kusza tervezésnek hála csak a motor szinte valamennyi elemének lebontása után lehetett pótolni. A következményeknek megfelelő anyagi teher árán… - … amit tetézett az autó felemelésekor magát megadó küszöb összeroppanása. --> lakatolás - Főtengely-jeladó (egyenetlen alapjárat) --> csere - Önindító (excentrikusra kopott bronzpersely) --> javítás - ABS (hektikus viselkedés, felpörgő villanymotor) --> a biztosíték eliminálása „oldotta meg” a problémát - Adagoló szivárgása (ami önmagától javult meg, ilyet utoljára a Carmageddonban láttam, amikor a backspace-t nyomtam, paranormális, de szimpatikus jelenség volt) --> türelem

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1998
Kényelem (7) Használati időtartam 3 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 210000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 45000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Honda Accord Következő autója? Marad a FIAT vonal: céges Puntót használok, de már úton van a szerelem, egy Coupé!
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Fiat Marea 1996

További ítéletek (106 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)