Zigike
Szöveges ítélet
Úgy adódott, hogy céges autó került a családba, így a saját dízel SUV helyett egy kis városi szaladgálós, bölcsibe járós, takarékos, olcsón fenntartható, de stílusos autó után kellett néznem. Rögtön képbe kerül a FIAT 500, egyértelműen a gyengécske (69LE), de bolondbiztos 1,2-es szívó benzinmotorral. Egy ideje már szerettünk volna 500-ast feleségemmel a cuki stílusa miatt, most jött el az idő.
A 2016 utáni ráncfelvarrott verziókat lőttem be a keresőben, és elég hamar szembe is jött, amit szerettünk volna: 2 éves, de csak 2500km-t futott (azaz leginkább garázsban tárolt) fehér, üvegtetős autó, ráadásul a legszebb, 16-os, sokküllős felnikkel, téli-nyári garnitúrával. Az autót vidékről hoztuk fel Pestre egy olyan embertől, aki aztán tényleg mindent tud a típusról, mivel kb. az összes változata megvolt neki, és előszeretettel kereskedik is vele. Nagyon korrekt eladó és ajánlat volt, makulátlan autó.
Ami hamar feltűnt, hogy nem autópályára való. A motor harmatos, tényleg városba-elővárosba találták ki az olaszok. Dombos-hegyes részen lakunk, meredekebb emelkedőkön felmenni izgalmas kihívás, ha nincs meg a kellő lendület. Persze az 1,3-as dízellel, vagy a 0,9-es turbómotorral más lehet a kép, de nekünk nem arra volt szükségünk. Az elején még elég bejáratós volt, akadozott a váltó, de most kb. 10000 együtt töltött km után szépen összeállt. Imádom a fehér belsőt a kockás ülésekkel, kis érintőképernyővel, ami könnyen-gyorsan párosodik a telefonokkal --- egyszerre retró és modern, stílusos, de nincsen túlcsicsázva. Viszont az ergonómia elég gyatra. A kormányt nem lehet kihúzni, ezért magasan ülve, majompózban kell vezetni. A hajam majdnem beleér az üvegtetőbe, pedig csak 183 cm vagyok, fel-le ülésállítás nincs (extraként volt kérhető, és nem is az ülést, hanem csak az ülőlap hátsó részét szabályozza). Ennek következménye, hogy a belső tükör a fél világot kitakarja jobbra előrefelé, mivel pont az arcom elé esik. 20 centivel alacsonyabb hölgyek előnyben :)) A biztonsági öv a hosszú ajtó miatt annyira hátul van, hogy nem lehet normálisan elérni, ki kell tekeredni, mint egy csimpánz. A műszeregység jól néz ki, de gyakorlatilag olvashatatlan, kis helyre lett bezsúfolva a kilométeróra, fordulatszámmérő, stb, talán nem véletlen, hogy kaptam már csekket... :) A menü nekem kissé nehézkes és logikátlan, amúgy megszokható. A klíma nálunk automata, alapból csak manuális jár.
Viszont mikor elindulsz, rögtön kisüt a nap, kiül a mosoly az arcodra, elkap az olaszos életérzés, és leszarod az autó hiányosságait, vidáman cikázol a városi forgalomban, mert ez egyszerűen erről szól. Egy régi, elavult alapokra és motorral épített járgány, de szuper-stílusos csomagolásban, nem lehet neki ellenállni. A pattogós rugózás szerintem 15-ös kerekekkel jóval kényelmesebb lehet, de hát ez a szépség ára. Kis mérete miatt városban agilisnak érződik, mindig többnek érzed a sebességet, mint a valóság --- pont fordítva, mint a nagy batár SUV-okban, amik elidegenítenek a külvilágtól. Amit még imádok, hogy beállhatok az összes piros lámpa alá, a tetőablakon keresztül kilátni felül, ellenben a legtöbb autóval, ahol nyújtogatnom kell a nyakamat előre.
A fogyasztás csak rövid (fő)városi utakon, sokszor dugóban használva 7,0-7,5 liter (megy még lejjebb, ha jobban bekopik a motor), országúton-lightos autópályázással simán lemegy 5,5-re. Hátra könnyen befér a gyerekülés, bár a büdös kölök összerugdalja az anyósülést, nem lehet eléggé előrehúzni. A csomagtartó jelképes, de bevásárlásokhoz bőven elég, sőt az összehajtott sportbabakocsi is befér. Illetve mindig tartok benne egy fotóállványt: nem lehet tudni, hogy mikor milyen alkalmas háttér/szituáció adódik, ahol lehet erről a kis szépségről egy jó képet lőni :)
Összefoglalva: eddig úgy tűnik, abszolút jól döntöttünk, velünk van a dolce vita. A vételkor voltunk egy átvizsgáláson-olajcserén, azóta még egyen, eddig minden stimmel. Nekem kb. 20-30 lóerő hiányzik a motorból, ezen kívül csak az ergonómiai bakikat tudom felhozni, de mindezzel bőven együtt lehet élni. Feleségem szintén imádja, olyan könnyen forgolódik a plázák parkolóházában, mint még soha :) Kisfiam szintén szereti, hogy kilát oldalt és az üvegtetőn is, a sok fény nagyot dob az élményen. Persze az ember sosem elégedett, mindig többet-jobbat akar, így nézegetem a kabriókat (500C, még kevésbé praktikus), Abarthokat (sokkal erősebb, kényelmetlen rugózás, hosszú távon hangos kipufogó, drágább fenntartás), és az Amerikából behozott elektromosakat (megvenni drága, de utána a fenntartása gazdaságos).
Közben beléptünk a „nuova FIAT 500 Club Hungary” FB csoportba is, ami egy nagyon vidám, pozitív társaság, ahol jó megosztani a tapasztalatokat, kihívásokat, képeket egymással, találkozókra járni és közben szívni egymás vérét --- minden 500-tulajnak csak ajánlani tudom ;)
Hibalista
- Semmi, de fura is lenne az első 10 ezer km alatt.
Ide hordtam szervizbe
Autóház Budaörs. Profik, de nem olcsók.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2017 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 2500 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | 3008 SUV | Következő autója? | Abarth 595 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
