Jéghideg precizitás
Szöveges ítélet
Az a jó férfi klimaxban, hogy nem hőhullámokkal, hanem sportkocsikkal jár. Egy haverom szerint legalább is. Mivel nem vagyok még negyven éves sem, nem tudom, hogy miről beszél...
Szögezzük le előre: egy tökéletesen értelmetlen és szükségtelen autóról beszélünk. Vagy egy 20 éves hülyegyerek vágyik rá, vagy egy tényleg kapuzárási pániktól szenvedő alak, vagy én (de belőlem csak egy van). MX5-ről váltottam, BMW Z4-et akartam eredetileg venni (ami szintén értelmetlen). Azt kapsz picit olcsóbban is 6 hengerrel (35i) és javíthatod a sarki sufniban is, tele van az ország "specialistával". Általában a BMW-ből (és Z4-ből is) viszont van százezer darab, mindenféle műszaki színvonalon, legkülönfélébb figurákkal bennük. 17 éves friss jogsis 316i tulajtól egészen a jól szituált üzletemberig. Aztán vannak ott még a fuxos gorillák, akik alatt még egy X6 is megroggyan, annyira elhanyagolják a szálkásítást a konditeremben. No meg egy csodás sorhatos. Pláne ha egy jó kis békebeli szívót találsz.
Na persze a Porsche közönségén is volna mit pallérozni mostanában. Kedvenceim a szolizott arcú egyencsávók, akik jellemzően egy Panameraban feszítenek.
Hozzáteszem, hogy ez okozta a legnagyobb dilemmát számomra a választásban: két viszonylag tisztázatlan megítélésű közönség soraiba beálljak-e.
Beálltam és nem bántam meg.
Hogy milyen az autó, mert az jobban érdekel? Hát olyan, izé. Először is rettenetesen vagány külseje van. Már nem az a béna kis béka, mint az első generáció, hanem olyan vagány-vagány. Nem jön szembe úton-útfélen, ami számomra egy nagy pozitívum. Jól megy, jól kanyarodik, jó rajta minden. Precíz, pontos, kiszámítható. Egy igazi mestermű. És pontosan ez a legnagyobb hibája is: túl tökéletes. Rá is térek rögtön.
Az élmény
=========
Motor? Jó. Nagyon jó. Kicsit pörgetős, a váltó áttételei is eszerint vannak beállítva. De aki a hangjára gerjed, annak azért nem tuti, mert azt "lehagyod". Mire hallanád a hangját, mert pörög, mormog, tol, addigra megjön a menetzaj. Csukott tetővel még picit jobb, de akkor meg valami más hiányzik. Sehogy sem igazán jó ebből a szempontból. Gyanítom, hogy a külső szemlélőnek, aki a járda szélén áll, vagy akit éppen megelőzök, annak élvezhetőbb a hangja, mint nekem, aki vezeti. Cserébe viszont limókat meghazudtolóan kellemes vele autópályán döcögni. Feltéve, hogy nem rázza ki a belső szerveidet. De a motor tol, az nem vitás.
Talán nem véletlen, hogy a 911-ben is kipufogó hanggal játszanak, hogy legyen élmény.
Kanyarvadászat? Nincs az a kanyar, amit ne venne be. Nem sodródik, nem kúszik. Minden alkalommal úgy érzed, hogy túl lassan érkeztél. A gond csak az, hogy egy hajtűkanyart is 100-al bevesz, azon a tempón meg már túl veszélyes, ha valami rosszul sikerül. Kezeket le: MX5 ötször jobb ebben a témában. Meg úgy általában a vezetés élményében. Az jóindulatúan kúszik négy keréken oldalra, jelezve, hogy a határra értél. Itt ilyen nincs. A határt úgy érzékelteti, hogy az árokban landolsz.
Egyébként az az érzésem, hogy ebben nincs sperr, ami hiányzik is. Még utána fogok járni.
Mint kabrió? Akkor legyen a kabrió érzés. Na ez már picit érdekesebb. Hangyányit huzatosabb, mint az MX5. Ez hideg időben a nyakadon érződik. A hajadat viszont nem borzolja annyira. Lényegesen jobb, mint egy négyülésesben (pl. Saab 93) és sokkal szabadabb, mint a Z4, ahol egy szűk zsákban ülsz bent. Kicsit elvesz az élményből a magasan lévő ablak (nem tudok lehúzott ablaknál könyökölni). De teljesen jó a kilátás minden irányba. Ebben a témában abszolút versenyképes, Caymant venni Boxster helyett egyértelmű botorság. 110-120 környékén is elég komfortos még, ha bírod a zajt. A tető gyorsan nyílik, akár menet közben is mozgatható. Rendben van, na. Kabriónak 10-ből 10 pontos.
Az autó
=======
Sportautóhoz mérten praktikus jószág. Z4 csomagtartója felejtős, mert a csomagtartóba teszi a tetőt. Nem túl praktikus megoldás, mert valami mindig útban van neki. Ebben jobb az MX5 még akkor is, ha kisebb a csomagtartója, viszont nem kell agyalni, hogy hová pakolj. De a király az általam ismert kategóriában a Boxster. Nincs helye vitának.
Két csomagtartó! Egy kicsi hátul (ami eleve akkora mint egy MX5-é) és elöl egy nagy. Tényleg nagy. Na persze nem egy kombi, de azért egy hűtőtáska is befér és mellé még egy-két hátizsák. Szóval tényleg jól használható. Ha elutazol az Alpokba, akkor hazafelé még hozhatsz a rokonoknak csokit, ha Gorenjet nem is.
Ez belül már kevésbé mondható el. Nincs hová tenni a napszemüveget. Vagy a telefont. Vagy a tárcádat. Állandó sakkozás a beszállás és a kiszállás. Beül, szemüveg felvesz, tárca és taló a szemüveg helyére berak. Kifelé fordítva. Cserébe jópofa az italtartó, aminek a működése külön megérne a francia gyártóknál egy képzést.
A beltér pazar, tágas és kényelmes. Bőr borítás a középső konzolon. Középen a stopper gömbje virít (ami annyira, de annyira működhetne egy sima óraként is, olyan szép). Konkrétan dísz, mert funkció szempontjából egy baromság. Tényleg ne is legyen zárójeles: tessék órává varázsolni Stuttgartban!
Az ülések jól tartanak, lehet tekerni mindenfelé. Viszont az autót nem lehet magadra beállítani. A könyöktámasz túl mélyen van, az ablak pereme meg túl magasan. A kormányt nem lehet elég közel húzni. A középkonzol vágja a lábamat.
Futómű kegyetlen feszes, előtte egy fogászati vizsgálat javasolt! Viszont sima aszfalton nagyon barátságos. Meg lehet tenni vele több órás utakat, ami az MX5-ről nem mondható el.
Óriási pozitívum, hogy senki nem akar veled kikezdeni az úton. Mindegy, hogy milyen autóval van, elbizonytalanodnak a jellegzetes kihívók, még akkor is, ha adott esetben nyernének (mert ez "csak" a 2.9-es kivitel). Van tekintélye, a gyerekek pedig integetnek utána.
Összefoglalva
===========
Ha BMW, MX5 és Boxster között dilemmázol, akkor pár dolgot gondolj át. Az MX5 lényegesen olcsóbb, lényegesen élvezhetőbb. Ha a célod, hogy hétvégén felugorj a Mátrába, vagy -a motorosokhoz hasonlóan- napsütésben kocsikázz egyet, akkor MX5.
Ha mindened a technika, zéró kompromisszumot kötsz a kidolgozottsággal kapcsolatban, netán hosszabb utakat is betervezel az autóval (és persze pénzed is van elég), vagy naponta használnád, akkor a Porsche. A harmadikról átfogó tapasztalat hiányában nem mondok semmit inkább.
De a legjobb választás egy MX5 és egy Boxster együtt. Aztán nosza!
Hibalista
- Semmi. De kopogjuk le!
Ide hordtam szervizbe
Szerémi út
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 2011 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | MX5 | Következő autója? | MX5 vagy Porsche |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.0/10) |