Igazi igásló
Szöveges ítélet
A történet a 2000-es évek elejére nyúlik vissza, amikor is különböző anyagmozgatásokhoz valamilyen szállító járműre volt szükség. Ekkortájt még csak nem is álmodhattunk egy Zuk-ról, így maradtak a különböző egyedi lassú járművek (alias csettegők), amik jellegzetessége volt, hogy az indítás előtti szerelés és életre keltés, több időt vett igénybe mint a menetidő. Ezek után áttértünk a klasszikus utánfutózásra, amivel nem volt gond, csak a raktér bizonyult kevésnek.
2008-ban végül megszületett a döntés: platós kisteherautó kell, ami olcsó, strapabíró és lehetőleg valamilyen gyárban készült, nem egy kerti sufniban. Avia, Barkas, Zuk, Uaz: lényegében ezek közt nézelődtünk, és találtunk is egy kék Aviát, amit végül előttünk vitt el valaki. Folytatódott a keresés, végül több Zuk megtekintése után, meglett a választás: egy frissen „fényezett” (eladás előtt gyorsba), vas platós, 4 sebességes, műszakis darab, sok pótalkatrésszel. Megvétel után elkezdett szivárogni a hűtő és a vízpumpa adta meg magát, továbbá kapott új gumikat, felniket, de ezek cseréje után lényegében csak tankolni kellett. A gép sokat járt terepen, és tényleg olyan helyeken elment, ahol már gondolatban a lapátot vagy a kötelet vettük elő. (Természetesen csak rakottan, üresen gyorsan elássa magát.) Gyári terhelhetősége 1 tonna, de 2-őt simán elvisz. Mondjuk abból kiindulva, hogy volt olyan, amikor az első kerekek néha elemelkedtek az útról, volt rajta több is. Aztán volt olyan korszak, amikor kizárólag városban és országúton ment minden nap, de műszaki gond nem volt. Egyszer beszakadt alatta egy csatornafedél mindenestül, kis csattanás, de még csak el sem állítódott a futómű.
Természetesen a komfortszint spártai, nyáron szauna, télen egy hűtőhöz hasonlít. Melegebb időben, a kinti hőmérséklethez számoljunk hozzá úgy 10 fokot pluszba. (A motor lényegében mellettünk utazik). Fogyasztása vállalható, 10 liter körül erőlködés nélkül tartható. Az olajat persze csipegeti (és csöpögteti) de ezt hozzá kell számolni. Az akadós, recsegős váltóját, gyenge fékeit szokni kell. Városban nagyon jól lehet vele közlekedni, fordulékony, fürge, az ember magasan ül benne.
Idén (2015) átesett egy nagyobb felújításon: lakatolás, új fényezés, komplett fékek, lengéscsillapítók. Elméletileg most már örökéletű lesz. :)
Hibalista
- hűtő; vízpumpa; gyújtáskábel; fűtéscső; fékmunkahenger; tolatólámpa kapcsoló
Ide hordtam szervizbe
otthon
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 23000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.7/10) |