Vén csatahajó
Szöveges ítélet
Terményes bácsitól vettem. Olcsó volt, nagy volt, volt rajta vonóhorog és műszaki. Bácsi büszkén mesélte, még a kéttengelyes rakott tápos utánfutót is elhúzta vele. Utólag belegondolva lehet hogy hiba volt megvenni :-)
Hazamentem, átnéztem a vasat. Volt benne vagy 20 kg morzsolt kukorica, egyenletesen szétszórva a belsejében. Nem volt benne kárpit, csak az ajtókon. Ülések+vaslemez. Illetve elöl még az üléstámlák is a bomlás előrehaladott állapotában voltak. Amikor már nagyon böködte a hátam a vas váz, kapott szép fejtámlás új Wartburg üléseket. Azokkal nem volt gond. Oldaltartása azoknak sincs, de cserébe lehet kapaszkodni a kormányba.
A motortér szintén katasztrófa sújtotta övezet volt. Zastava ventilátor bekötve a hűtő mögé. Termosztát sehol. Hűtővíz tartály nyomásszelep sehol. Fűtés sehol. Szegény vízhőfok mutató kerge gazellaként ugrált. Aztán kiderült az alapvető turpisság: egy hozzáértő szerelő fordítva tette vissza a ventilátort, úgyhogy az menetszél ellen próbált dolgozni :-) Került új termosztát, nyomásszelep, ventilátor is meg lett fordítva, légtelenítés, és lőn kellemes fűtés, nyugodt vízhőfok mutató.
Motor csak pörgetve húzott. Az első hengerfej levételnél kiderült, mm-es a hézag a dugattyú teteje és a henger fala között. Mikor meg akartam furatni, szerelő bácsi azzal bíztatott, hagyjam inkább így, ez legalább sosem fog megszorulni. Igaza lett. Így hát pörgettem rendesen. Igaz, néha kettesből hármasba váltáskor felrobbant az utángyárott ventilátor, olyankor kissé mérges voltam. Aztán a vízpumpa tömítése kezdte elengedni magát, és lelevegősödött a rendszer. Fel is robbant a fő vízcső a gőztől, szép hangja volt.
Amúgy mindig pöccre indult és nem fogyasztott sokat. Az M7-en néha barnára égettem a kipufogót (padlógáz :-) ), egészen a cső végéig. Olyankor határozottan jobban érezte magát, de megette a 9 litert 110-120-nál. Pesttől Fehérvárig meg is szűnt a füstölése.
Kerültek bele új gömbfejek, lengéscsillapítók, felújított fékrendszer. A végére egész korrekt kényelmes autó lett, csak a kasznija esett széjjel.
Szerettem, mert a Pannónia csont nélkül befért hosszában, ahogy minden más is. Nagyon kényelmes a futóműve. Pesten nem éreztem sem fekvőrendőrt, sem macskakövet, sem kátyúkat. Kanyarban billen, de nem kell megijedni tőle. Ilyen. Primitív, igénytelen szerkezet, és fillérekért volt hozzá minden. Sosem féltem benne és sosem féltettem. Jó terepjáró.
Hibalista
- Utángyártott kemény műanyag (polisztirol?) ventilátorok életveszélyesek. Szétrobbannak nagy fordulatnál és elvágják a hűtő vízcsöveit. Nekem kettő esett szét, aztán visszapatkoltam a gyárit. Csak a gyári puha műanyag (polietilén?) ventilátort szabad használni.
-
- Utángyártott vízpumpa tömítések, illetve "felújított" komplett hengerfejek veszélyesek. Az elsőt visszavittem a boltba, amikor 400 km után jobban folyt a szivattyú csapágynál, mint beszereléskor. Szó nélkül kicserélték, a második jó lett, bekopott.
-
- Kuplungbowdent zsírozni kell, különben szakad. Nekem elszakadt. Cseréje könnyű.
-
- Gömbfejek, ékszíj, megszakítók, kondik, AC membrán, féltengelyek, lengéscsillapítók.
-
- Minden fillérekbe került.
Ide hordtam szervizbe
Magam csináltam. Legónál csak egész kicsit bonyolultabb :-)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1982 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Lada 2102 | Következő autója? | Suzuki Swift |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.4/10) |
