Kelet fénye
Szöveges ítélet
Mindenkinek ajánlom, aki olcsón fenntartható autót akar. Csak jó állapotú példányt szabad venni! Roncsból felújítani nem érdemes (én egy kotvány Bogárral már megjártam), ami elhanyagolt, abból nem lesz jó.
Az els? ülések nagyon kényelmesek, bár mögöttem (190 cm), már nem igazán. Hihetetlen nagy a csomagtartó, a hosszúkás tárgyakat kivéve bármi belerakható. (200 literes lemezhordó is, csak nem lehet teljesen lezárni a fedelet.)
Velem már megjárta Lengyelországot és az Adriát, meg sem mukkant közben. (mindezt 6.7-es fogyasztással.)
Pöccre indul, mínusz 20 fokban is, de az els? 3-4 km-en télen-nyáron kímélni kell! (Hadd morogjanak mögötted.) Egyszer kellett indítózni 10-15 másodpercig, akkor mondtam neki, most írtad alá az adásvételit. Többet ilyen nem is fordult el?.
Az egyetlen titka a megfelel? szervízelés. 10 ezer kilométerelnként olaj (15 w40 - csak ásványolaj!, én sárga Shellt használok), olajsz?r?, légsz?r?, váltóolaj, gererátor ékszíj. 20 ezer kilométerenként gyertya (NGK), és igazából 50 ezrenként ajánlott a vezérm?szíj.
Az egyik negatívum a váltó. A nagytudású keletnémetek ugyanis a motor mellé nem vették meg a Vw váltót, ez így keleti fejlesztés. Van úgy, hogy az egyest nem veszi be, ilyenkor kettesb?l kell visszarakni, de az igazi gyenge pont menet közben a hármasból kettes. Nagyon el kell találni a fordulatszámot. És nem dupla kuplung és gázfröccs, hanem tripla.
A másik negatívum a rozsdásodás. Ezt a legkímél?bb használat, garázs mellett sem lehet megakadályozni. Az egyémnek tökéletes az alja (mindig megcsodálják), de pöttyös mint a bárányhiml?s gyerek.
Évente egyszer ajánlott futóm?, fék, lengéscsillapító ellen?rzést (esetleg beállítást) végeztetni. Ilyen gondosság mellett is töredéke a fenntartása egy fejlettebb új autónak.
130-at bírja, folyamatosan is, többel még nem mentem.
Fogyasztás Télen (javarészt városban) max. 8.5 l, nyáron max. 7.5 l.
Hibalista
-
- H?t?: Az autót bakelit oldalú, cs?csonk-kimenet? h?t?vel szerelték gyárilag. Egyszer, az akkor két hete felújított (!) Árpád hídon mentem át (csókoltatom Demszky Gábort), és egy megkerülhetetlen kátyúba menvén kiszakadt a cs?csonk. Mentem vele még kb. 10 km-t, nem f?tt meg a motor. Kétszer javították ki (m?anyaghegeszt?). A második kb. fél évig bírta, utána újat kellett venni (új román rézh?t?, 19600 Ft). Azóta semmi baja.
-
- Elosztófedél: fél év alatt 3 db-ot evett meg a "kiváló" keleti (?) Orlik márkából. Utána olasz gyártmányút vettem (2.200 Ft), utána nem kellett cserélni.
Ide hordtam szervizbe
Szakszervízet nem látott. (Amúgy sem lenne.)
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 63000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 35000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Skoda Felicia |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.6/10) |
