A TETRIS-bajnokság győztese
Szöveges ítélet
Már gyerekkoromban kedveltem a Volvokat, pedig akkor még mindegyik kocka volt, na de egy masszív 960as után mindig megfordultam. A robosztusságon túl az is imponált, hogy ezek az autók nem váltak a 90es évekbeli friss gengszterek és újgazdagok martalékává, a Volvo mindig egy elkülönült világ volt. Egy Volvo nem arról szólt, hogy kifelé önmegvalósítasz, hanem csakis magadra és a családodra gondolsz. Egy 2004-es autókiállításon a Volvo standon összesen három autó állt, mindhárom Ocean Race volt. Onnantól kezdve ez nekem beégett.. 2012-ben aztán sikerült megrendelnem, a kívül-belül világos összeállításban, nagyon szép a mai napig. Ez az autó belül maga a nyugalom, de a mozgása is. Elképesztő stabil, majdnem 2 tonna és a 4-kerék hajtás, illetve a futóművének köszönhetően olyan masszívan viselkedik akármilyen időjárásban, hogy ezzel kimondottan élmény, amikor jön a vihar, vagy a havazás.
A 4WD hajtásról sokan azt gondolják, hogy felesleges, ha mindenhol aszfalt van, lapos a vidék és úgy sincs már rendes hó. Vezettem 2WD verzióban, nem lehet összehasonlítani. Tehát ez a fajta kikezdhetetlen úttartás és stabilitás csak a 4WD verzióval érvényes. Főleg, ha valaki dinamikusan vezet (mint én) és az autó élettere csupa kanyar, meg emelkedő, meg aszfaltról is lemegyünk (budai kerületek, Balatonfelvidék, síelések stb.). Négy tényleg jó téli gumival olyan meredek utcán is felment álló indulásból friss hóban, ahol még gyalog is kapaszkodni kellett. Amíg nincs sár, a száraz erdei úton is mentem vele, felfelé, gyökereken át, simán megoldja. Ez egy igazi mindenes autó, mindenhol elment, ahol még nem, vagy csak részben illegális közlekedni; nagyon szép arra az esetre, ha öltönyben szeretnénk megjelenni valahol, de közben beugorhatsz egy pólóban és azzal is jó, mint sportos családi kombi. Főleg utazni jó vele, de amúgy nem vészes a városban a parkolás sem, mert a tükrökben tökéletesen érzékelhető a formája, másrészt a kormányzás/fordulókör egész szűk mozgást is megenged. A nagyobb hasmagasság miatt a szőlőhegyek környéke vagy egy turistaház, esetleg kulcsos alpesi Hütte elérése sosem volt gond. Az ülések kényelme mindennél jobb, amikben eddig ültem, német autók, vagy akár nagyon drága LandRoverhez képest is. A hátsó üléspad mély, a támla dőlésszöge is relaxálós. Néha nekem is jól jönne egy söfőr, ott ülhetnék jobb hátul.
Tetszik, hogy vannak benne praktikus megoldások. Ilyen pl. az, hogy ha a fagyos svéd téli viharban izzót kellene elöl cserélni, akkor két mozdulattal ölbe lehet venni az egész lámpatestet, nem kell vakon görnyedni, mint más autómban régen. Klassz dolog a jobb első üléstámla előre döntése, 3m hosszú konyhai munkalapot is elvittem így. Na de a csomagtartó formája, a lehajtható rács és a variálható hátsó ülések miatt nagyon hálás vagyok. Egy-egy nyaralásnál az autó mögé lepakolt cuccok mennyisége plusz a hatalmas kutyaszállító doboz együtt elég esélytelen látványt nyújt, mielőtt kezdődik a TETRIS. De aztán mindig, újra és újra befalja az autó. Plafonig lehet pakolni a rács miatt és nagy fékezésnél is hátul marad minden.
Nagy fékezést emlegetve kiemelném a city safety nevű rendszerét, amely magától fékezi le az autót, ha veszélyt sejt. Ha nagyon sietősre veszem a figurát és túl közel centiznék másik autóhoz, azt nem engedi meg, ráfékez. Nyilván igaza van.
Állati masszív egy autó, egyszer az M1 autópályán 130 tempomattal mentem Győr felé és egy kamionról leesett az a nagy fém kerékkitámasztó ék, de akkor még nem láttam. Amikor elém került, nem tudtam teljesen kikerülni, a jobb első kerékkel kaptam el. Másnap reggel az Ivanicsnál kezdtem, hogy nézzék át. Döbbenet volt számomra, hogy a műanyag küszöbön és a keréken látható karcoláson-vágáson kívül semmi baja nem volt, még a futómű sem állítódott el! Az Ocean Race változaton 18” kerekek vannak, ugyanúgy, mint a Summumnál, ezekkel az autó kanyarban is feszes, nem billeg, mint a 17” meg 16” kerekű társai. Tudom, hogy a kerék mennyit számít, mert volt rajta egyszer ilyen kisebb felnis/ballonosabb gumis cserekerék, azzal nem ilyen sportos a mozgása.
Teljesítmény: a D5 motor önmagában is elég erős. Az XC70 már a harmadik Volvom, előtte is D5 autóim voltak, más verziókkal, ami nem nagy kunszt, mert a D5 létezik kb 25-féle verzióban, és akkor még mindig ott a további diverzifikáció a váltó, kipufogó, motor-rögzítés stb. kapcsán. (Ide tartozik, hogy pl. a T11 és T17 verzió egy is ugyanaz, csak a szoftver más. Magam is úgy tettem, mint sokan mások, hogy T17-est vettem, az papíron 163LE/420Nm, aztán mérésen 175LE volt, mindenesetre a másik szoftverrel a mérőpadon 230LE/500Nm, így még jobb vele járni) Tehát a D5-ben van egy alapvető erő, ezt akkor tudod meg, amikor megsérül a turbócső és ott maradsz a szívódízellel. Max 3000 fordulatig használhatod, a turbó nélkül hihetetlen csendes lesz, szinte nincs is hangja. És akkor is elvisz oda, ahova indultál. Na de ha minden ok normál esetben és egy XC70 D5-ben ülsz, akkor egy mélyről jövő állati őserőt érezhetsz. Ez az autó kicsit a teherautókra emlékeztet, mert az erő mindig ott van, megpakolhatod, vontathatsz is, száguldozhatsz is, de mégis azt mondanám, hogy az autó nem „fürge”. Ez nem olyan, mint egy Audi vagy BMW, nem arra való. Ezzel nem fogsz kilőni a lámpánál, ezzel nem fogsz senkit „lenyomni” meg „lealázni” mert ezt nem arra találták ki. Ez az autó egyszerűen csak felvesz egy tempót és azt utána tartja akárhol. Ahhoz, hogy agyonterhelve is mindenhol felmásszon, nagyon rövid az 1es fokozat, de a 2es is. Üresen 1960kg-ra mértem egyszer. Szóval lendületbe kell hozni, na de utána nem viccel, ha belelépsz. És ebben ülve nem azért fogsz belelépni, mert le akarnál végre zárni egy 6 perce tartó versengést egy AMG-vel. Hanem csak azért, mert éppen ilyen kedved van és kész.
Megbízhatóság szempontjából az a tapasztalatom, hogy maga a Volvo XC70 egy elég megbízható és tartós konstrukció, nyilván 10-11 év alatt megismertem benne néhány fejleszthető dolgot, de ilyesmi eddig minden autómon is volt. Ez az XC70 cégautóként kezdte velem, mielőtt a nevemre írattam. A cégben több Toyota, Opel és Land Rover vette körbe. Mindegyiknek volt rendszeresen valami baja, de egyedül ez a Volvo járt csak sima általános szervizre. Sok évet dolgoztam műszaki területen és üzemeltetésben és az a véleményem, hogy ha adott egy jó berendezés (mint pl. egy ilyen Volvo) és normális szervizt kap rendszeresen, akkor szinte a végtelenségig használható. Itt a népítéletek között olvastam néhány elég elképesztő dolgot, akik lepontozták az autót, hogy miket éltek át sajnos. Valaki olyat is írt, hogy „kínai gagyi” Ide azért érdemes megjegyezni, hogy az XC70 konkrétan a svéd Göteborgban készült, onnan hajózták le ide. A tervezés sem került Kínába. Csak a részvények. Az meg egyáltalán nem baj, mert annak a márkának van jövője, amelyik mögött lesz tőke.
Szerintem az oldalon olvasható negatív esetek nem reprezentálják a teljes XC70 állományt. Ezek jó autók. Viszont messziről kerülni kell a márkakereskedések szervizeit, helyette márkára szakosodott szervizbe kell járni. Egyet ki kell választani, azt, amelyikkel jó a kommunikáció és amelyikben megbízol, mert korrekt. Szerencsére van ilyen, én is így orvosoltatom az autómat. A másik jó hírem az, hogy a szervizeltetése egyáltalán nem vészes anyagilag, más autókhoz képest. Az alkatrészeket bármelyik UNIX vagy hasonló cégnél raktárról adják és igazából annyit kell csak megtanulni, hogy kik a gyári beszállítók. Általában nem kell megvenni a „VOLVO” csomagolású tételeket, mert abban ami van, az BOSCH, Ate, Lemförder, Pierburg, LUK-Sachs, VALEO és így tovább. Sűrűn cserélem az olajat saját magam, ahhoz is megveszem a Castrol A5 for Volvocars nevűt, VALEO szűrőt és kb. 30e Ft-ból kész. Teljesen jól üzemeltethető az XC70, nincs ezzel gond.
A szervizelés/hibalista kérdéskör szerintem három irányból áll össze: 1-mi az, amit az ember már előre, TMK-jelleggel megcsinál, kicserél, csak hogy ne legyen vele gond később. (Ilyen ember kevés lehet rajtam kívül, a többség nem tervez hosszú kapcsolatot és nem akar tudomást venni a dolgok öregedéséről). 2-mi az, ami tényleg el is romlik; 3-mi az, amit a nem megfelelően megválasztott szerelőműhely sóz rád, illetve elhibáz. Az én autómnál innen indulhatunk visszafelé, mert még pár éves korában járhattam számtalanszor a budai Ivanics szervizbe, a 4WD hajtás rendetlenkedése miatt. Az ottani protokoll szerint senki nem szedi ki és nem vizsgálják meg mi a gond, csak tünetileg kezelnek. Ez később odáig fajult, hogy nekem került rengeteg pénzbe a probléma. Ugyanis pár év után, mire átpártoltam a szakműhelybe, az ottani szerelő vette a fáradtságot és gondosan vizsgált, tesztelt, majd megmutatta mi volt a gond: a 4WD Haldex szivattyúnál egy szennyeződés miatt nem tudta a rendszer elengedni a 4WD hajtást, csak lassan, kb. negyedóra múlva oldott ki, ha leállítottam az autót. Tehát szerencsétlen éveken keresztül a száraz aszfalton is orrba-szájba így ment, ezzel végül elérve azt, hogy a hajtáslánc következő, egyáltalán nem olcsó tételeit kellett cserélni: Haldex szivattyú, kuplung és kettőstömegű lendkerék a kinyomócsapággyal, szöghajtómű. Tehát ha anno az Ivanics szervizben levették volna és rendesen átmossák, ezt mind megúszhattam volna. Nem mindegy kihez jársz. Ami ténylegesen elromlott, az a turbócső lyukadás, ami a másik D5-ösömnél is volt. Nem vészes, könnyen cserélhető. Végül pedig, tudva azt, hogy egy füstöt és kormot termelő diesel autóról van szó, aminek 20 éves koráig vidáman kell mennie a remek magyar utakon, én az alábbi tételeket cserélte(tte)m, amikor elérte a 200-220 ezer kilométert: első alsó lengőkarok, stabilizátor pálcák, lengéscsillapítók, toronycsapágyak, hátsó lengéscsillapítók tetején az ütközőgumi, motortartók, generátorcsapágy, izzítógyertyák, lambda szonda, EGR szelep, pillangó/fojtószelep, Turbo control szelep, Részecskeszűrő egység (BOSAL lett) és vele együtt a nyomáskülönbségmérő szelep, ill. hőmérője, motor termosztát a vízhőfokmérővel, légtömegmérő, üzemanyag nyomásszabályozó szelep.
Ez talán kissé too much, de én maximális tisztelettel bánok a Volvommal, és ő is mindig vigyáz a családomra. Persze állandóan cél a gyári állapot, mivel emlékszem az első évére is, tudom milyen kell legyen.
Az XC70 nem egy autó, hanem egy családtag. Illetve kicsit olyan, mintha az otthonom venne körbe akkor is, amikor el kell mennem valahová. Ott marad velem a saját kis világom, senki sem háborgathatja. Ezek a Volvok az utolsó mohikánok az öthengeres motorokkal, manapság már nem kínálnak D5-öst, csak a feliratot. Az újabb Volvok 4 hengeresek, az árazás extrém magas lett.
Hibalista
- Haldex pumpa szennyeződés; EGR vákuumszelep; Csomagér ajtózár; Toronycsapágyak; Jobb külső féltengelycsukló; Részecskeszűrő
Ide hordtam szervizbe
Ivanics 11.ker – Az első években egy nagyon jó csapat foglalkozott az autóval, tényleg jószándékú, jó szerelők, de a protokoll nem az igazi. Később, amikor megnyílt a Hajó u. egység, már más lett a hangulat.
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Seres Károly 14.ker – évtizedek óta ezzel foglalkozik, szerintem álmában is Volvok vannak
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2012 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 10 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 248000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | l |
Előző autója? | V50 D5 | Következő autója? | ? |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |
