2.4 Bi-Fuel Summum - a családi hintó
Szöveges ítélet
Egy kis előzménnyel kezdeném a beszámolót. Egy Peugeot 306 gépkocsit használtunk feleségemmel, de a kislányunk születése után hamar beláttuk, hogy érdemes lenne gépjárművet cserélni. Részben a csomagtér mérete, részben a kocsi alulmotorizáltsága, részben pedig a biztonság hiánya miatt is döntöttünk másik autó beszerzése mellett. 2 személyre a 306-os elég nagy volt, de a babakocsi csak lehajtott hátsó üléssel fért volna be a mózeskosárral kiegészítve.
Nézegettünk sokféle kombit, olyan 150k km és 60k SEK körül. Volt közötte Passat, Mondeo, Mazda6 és Volvo V70 is. Voltak típusok amik csak nem tetszettek, volt ahol a motorválaszték riaszott el, volt ahol a hátsó sorban elégtelen helykínálat. Én magam 190 cm vagyok, de a lábaim hosszabbak az átlagnál, ezért az ülést eléggé hátra kell tolnom. A gyerekülés és az utasok viszont el kell férjenek hátul. A lábam 46-os, ez is akadály lehet, ha a pedálok túl közel vannak egymáshoz.
Szépen végignéztük a kínálatot, asszonnyal jól átbeszéltük a lehetőségeket és kívánságokat. Egy idő után már csak V70-est néztünk, ott a forma és a helyi piac előnye is jónak tűnt.
A legtöbb meghirdetett autó vélhetően sokkal komolyabb futásteljesítménnyel rendelkezett, mint a bekummantott adat. Láttam 150k km-es példányokat kiszakadt üléssel (!) és teljesen rojtos váltó porvédővel. Ezekkel az autókkal el sem tudom képzelni mit műveltek. Kollégám teljesen fapad Kinetic felszereltségű 2.4i motorú V70-ese 450k km-nél jár és nincs úgy lelakva, mint a hirdetések nagy része.
Elkezdtem nézegetni a magasabb futásteljesítményű példányokat is, amikor felbukkant egy kinézetre patyolat példány. Vidéki magánszemély árulta. A beltere a képeken patikának tűnt. Az ülések nem voltak kikopva, nem voltak kiszakadva sem. 135k km volt az órában és el is lehetett képzelni a beltér állapota alapján.
A kocsi egy 2.4-literes benzines-gázos Bi-Fuel példány volt Summum felszereltséggel. A gáz alatt nem LPG-t kell gondolni, hanem CNG-t. A hátsó ülés alatt van egy tank és a csomagtér alatt is. A benzin pedig a szokott helyen. A CNG rendszernek vannak következményei. Az egyik, hogy nincs pótkerék, csak defektjavító. Ez kellemetlen, ha akkora sérülés éri az abroncsot, hogy a hab nem tapasztja be a lyukat. A másik következmény, hogy a benzintank inkább egy Zippo öngyújtó, mint értelmes térfogatú tank. A teljes kapacitás 29 liter, amit hamar ki lehet fogyasztani. Ha nincs CNG kút a közelben, akkor igen gyakran lehet megállni tankolni.
Az autó automata sebességváltóval készült. Ez még nem DSG, sőt. A leginkább hagyományos nyomatékváltó, semmiféle szekvenciális kézi felülbírálási lehetőséggel. Van rajta téli W-fokozat, amikor elvileg kettesből indul és a gázpedál tompább karakterisztikájú. Lehet korlátozni a fokozatokat 2, 3 és 4-es fokozatig, ha lejtőmenet vagy vontatás van. A váltó igen lassan reagál „sportos” stílus esetén, mondjuk az autó egész lénye tiltakozik az ilyesmi kezelés ellen. Padlógázra érzésre elmúlik egy komolyabb szívdobbanásnyi idő, majd a váltó lamentál magában picit és elkezd visszagangolni. Amikor már visszaváltott, akkor megindul valamennyire a szekér, de a 140 lóerőtől egy kábé 1,6 tonnás autóban nem kell komoly gyorsulást várni. Megy, de 80 felett már csak megyeget. A váltó nagy előnye a rendkívül hosszú áttétel. 100 km/h sebességnél a fordulatszám utolsó fokozatban nagyon közel van 2000/min fordulathoz. Autópályán az utazás nagyon pihentető. A motor finoman morog, szélzaj nem igazán van, az egyenesfutás példás.
Ha valaki picit magasabb, akkor az ülések nagyon jók. Már az alap ülés sem rossz (sőt), de a Summum bőrülése nagyon-nagyon kellemes. Vezettem Svédországból Dánia közepéig, teljesen kényelmes hosszabb úton is. A hátsó ülések is kényelmesek. A gyerekülés simán elfért úgy, hogy még én is el tudtam üldögélni az anyósülésen, amikor a feleségem tanult vezetni. A kisebbik gyerek mózeskosara is elfér mögöttem. A csomagtér pedig kábé mindent elnyel.
Az autón volt szpoiler hátul, ez nagyon sokat segít a hátsó ablak tisztán tartásában. A szélvédőn volt sötétített sáv felül, az is nagyon jó. A kormány pont jó fogású úgy, hogy az átlag billentyűzeten egy kézzel le tudom nyomni a CTRL+F10 kombót. A klíma kezelője nagyon intuitív. A rádió egy álom. HU-650 rádió volt a kocsiban, tud CD-t és rádiót, ezen nincs kazettás egység. A hang nagyon tiszta felhangosítva. Amikor egyedül utaztam a kocsival és jött valami jó gitárszóló,akkor nem haboztam feltekerni a hangerőt. Ez az a készülék, aminek a hangja miatt még pár számot meghallgat a kocsiban az ember mielőtt kiszállna.
A beltérben volt egy kis elefánt is, amit nehéz nem volt észrevenni. Alighanem az első tulaj felrakott egy vélhetően Nokia telefontartót, amit belefúrt (!) a műszerfalba. Csodás munka volt, 2 vélhetően facsavar volt behajtva egy műanyag elembe. Amikor mi megvettük, akkor a két furat árválkodott csak.
Az autót cégautónak használták először, sokat futott autópályán. Aztán egy kereskedés vette meg, ahonnan egy vidéki családhoz került. Itt a kislány kapta meg, aki Göteborgba járt be. Kábé 100 km ment a kocsiba naponta. Mivel nem volt a közelben CNG kút, ezért benzinnel. A lány annyira nem kedvelte az autót, túl nagy volt neki és sokat fogyasztott. A kis tank miatt gyakorlatilag 2 naponta tankolták. A parkolás sem ment annyira. Mind a 4 felnit „leparkolta”. Egyszer sikerült rátolatni az utánfutó kapcsára is, volt a vonóhorog mellett egy kis sérülés a lökhárítón. Ettől eltekintve a kocsi hibátlan volt. A motortérben minden csavar eredeti gyári módon meghúzva, nem összepacsálva. Minden illesztés szépen futott.
A kocsit elég sokat javították. Erre kellett volna reagálnunk, mint utóbb kiderült. A vásárlás előtt megnéztem, hogy a gázrendszer egyik kényes pontja a regulátor. Ha az megmurdal (és megmurdal), akkor az drága. Ha viszont már ki van cserélve, akkor utána sokáig jó. Ezen a család cserélte a regulátort, így elvileg nem kellett félni tőle. De nem újra cserélték, hanem bontottra. Így azért volt egy kis Damoklész-kardja faktor elrejtve.
2014. júniusában vettük meg az autót. A vizsgáztatás évente megy Svédországban ha a kocsi már elmúlt 3 éves. A vizsgáztatási időszak májustól szeptemberig terjedt, ekkor kellett levizsgáztatni. Mi úgy vettük, hogy nem csinálta meg a vizsgát az előző tulaj. Ez kockázatos, a legtöbb vevő ilyenkor inkább nem veszi meg a kocsit. Mi optimisták voltunk, mivel annyira jó állapotúnak tűnt a gép. Nem is volt nagy baj, de egy hibát találtak azért: a bal-első fékcső kőfelverődéstől sérült. Ez kicseréltettem és akkor már fékfolyadékot is cseréltettem.
Elkezdtük használni a gépet és eleinte nem volt semmi baj vele. Jól elfértünk, a gyerek szépen aludt benne. Az 5-hengeres hangjára jól aludt mindig. A második gyerek is elfért benne jól. Sokat kirándultunk az autóval, de munkába bejárásra és kisebb vásárlásokra nem használtuk. Munkába kerékpárral járok, kisebb vásárlásokra meg gyalogolok.
A kocsi fogyasztása kábé a Spritmonitor átlagát hozta. Benzinből is és gázból is. Kábé 10 liter tehát, ha óvatosan megy az ember. Ha tényleg takarékosan haladtunk főleg autópályán és országúton, akkor lement picivel 9 liter alá.
Sajnos a kocsi nem volt teljesen hibamentes. Ha gázzal használtuk, akkor a következő induláskor nagyon sokáig kellett köszörülni, mire elindult. Benzinüzemmel használva azonnal pöccre indult. A gázos üzem esetén nagyon hamar átváltott benzinről gázra, ha elég meleg volt. Tehát tavasztól őszig. Télen kábé az utca végén váltott át csak, olyan 2-3 perc haladás után. Más parajelenség nem volt a gázzal.
Voltak javítások is. Egyszer befogott a bal-hátsó fék, az kellemetlen volt. Az ára is, meg a jelenség is. Kiment az egyik xenon. A leginkább idegesítő hiba még rögtön az elején jött elő, közvetlenül a vizsgáztatás előtt. A benzintöltő nyílás fedele zárva maradt. Ez egy érdekes dolog volt, ki is fejtem. A korábbi Volvo kombikon volt bowdenes vésznyitási lehetőség, ezen a P2-es platformos modellen már nincs. Egy Valeo gyártmányú (innen üdvözlöm őket) kis motorka fordítja be szigorúan műanyag fogaskerekes meghajtáson keresztül a fém pöcköt a zárba, ami a fedél kis konzolján levő lyukba futva reteszeli a fedelet. Ha bezárja az ember a kocsit, akkor még 6 percig nyitva van a zár, így lehet nyugodtan tankolni zárt kocsival is (nem tudják kilopni belőle az enyveskezű tolvajok a táskát például). Nos, a talán második tankolásnál nem tudtam kinyitni a fedelet. Gáz még nem volt benne szinte semmi, benzin is alig. Eléggé kellemetlen volt. Átnéztem a leírást, semmi nincs benne. Elkezdtem böngészni a netet a telefonon és egy fórumon találtunk megoldást. Le kell bontani a jobb-hátsó sarokban egy panelt, aztán nőgyógyász módjára be kell nyúlni a szigetelések mögé és ha elég ügyes az ember akkor ki tudja tapintani a motort. Innentől ügyesség kérdése és el lehet fordítani a zárat kézzel. Ekkor a betöltő fedele fixen nyitva van, de ez igazából nem gond. Ha megnézi az ember a fedelet, akkor látszik, hogy egy kis műanyag fül a konzol maga, semmi robosztus nincs benne. Csavarhúzóval benyúlva simán ki lehet feszíteni a fedelet, aztán a fül letörik. Ezt sikerült is kábé fél év múlva megtapasztalni, mivel a környéken megjelent román cigányok elkezdték feltörni a kocsikat és leszívták a benzint amiből tudták. A mi autónkat 3x próbálták meg leszívni, de ezeket a kocsikat nagyon nehéz leszívni Gardena slaggal. Azért a fedelet eltörték a kedvesek jómunkásemberek...
Hogy szavamat ne feledjem ezt a motorkát is megjavíttattam, hogy rendben legyen. A fedelet viszont hagytam ahogy a cigányok eltörték, mivel nincs értelme a funkciójának a gyengesége miatt. Bárki fel tudja törni egy ujjmozdulattal. A műhelyben rákérdeztem és nem igazán lehet leszívni ezeket a kocsikat már. Van egy kurfli a betöltő csőben, amin a slag nem megy le. És ha valami trükkös vezetékkel le is jutnának a tankban a modulig akkor abból sem tudnak sokat kiszívni, mivel a tankból szívó motor áll és nincs sok benzin a modulban magában. Persze ha kifúrták volna a tankot alul akkor lehet sokat lopni, de szerencsére ezt nem csinálták. Abba bele sem gondolok, hogy ha valami IQ-fighter a 200 bar nyomáson levő CNG-tartályba fúrna bele...
Az autót használtuk egészen 2015 októberig, de sajnos a bizalom picit elmúlt. A gázos üzem utáni benzines hidegindítás bizonytalansága és az egyhangú gyakorisággal megjelenő hibák elbizonytalanítottak. A korábbi javítási listát átnézve egy elég aggasztó mintát véltem felfedezni. A kocsit gyakorlatilag egyfolytában javították, pár havonta előjött valami párezer koronás javítás. Ennek fényében a gázrendszer esetleges hibája egyből nagyon is valóságos kockázatnak avanzsált. A márkaszervízben kábé heroináron javítják, a bontott alkatrészben pedig pici a bizalmam. A kaput a futómű tette be. Egy parkolóban megforduláskor hallottam pár kattogást, ami a gömcsuklóra utalt. Megpróbáltam reprodukálni a hibát, de nem sikerült. Pedig kitartóan és módszeresen próbáltam. Ha nagyon figyelmesen hallgattam, akkor bizonyos útegyenetlenségeknél felfedezni véltem pár kotyogást is hátulról, de ezt sem tudtam megbízhatóan reprodukálni. Mindazonáltal a kocsi korábbi előéletének fényében borsos javítási számlát vízionáltam. Így asszonnyal áttárgyaltuk a dolgot és inkább eladtuk. Az eladásra ki volt javítva minden hiba, nyugodt lélekkel adtam fel a hírdetést. Nem volt szándékomban átvágni senkit.
Az eladásra vittem az autót, több érdeklődő közül egy kurd autószerelő lett a befutó. Megegyeztünk, hogy átnézi a kocsit a műhelyében, aztán ha oké akkor megveszi. Odafelé menet furcsa hőérzetem támadt, fáztam picit és arra gyanakodtam hogy a sok betegeskedő kolléga csak rámragasztott valamit. Olyasmi volt, mintha kezdődő lázat érezne az ember, picit borzongató hideg. Fel is vettem a fűtést 24 fokra 20-ról, de nem lett jobb. Bele is nyugodtam, hogy akkor beteg leszek. A műhelyben a srácok jól átnézték a kocsit, mintha egy komolyabb műszaki vizsga lett volna. A klímát is leellenőrizték. A srác letekerte a hőfokot minimumra és nézte, hogy milyen levegőt fúj a rendszer. És ekkor derült ki, hogy a kocsi az eladásra menet (!) kifejlesztett egy új hibát, a légkeverő (angolul HVAC) megmakkant és forró levegőt fúj a két szélén, de középen hideget. Ezért volt fura hőérzetem odafelé. Ez örömteli hír volt, rögtön éghettem mint a rongy és vesztettem kapásból 5000 SEK-et az árból. De más hiba nem volt, így megegyeztünk.
Az eladás körül vegyesek voltak az érzéseim. A szándék megvolt, hogy jó állapotú kocsit adjak el, de az utolsó pillanatban felmerült hibát nem volt esélyem elhárítani. Az autó családi kocsinak eszményi lehetett volna, ha nem döglik be rajta valami szinte folyamatosan.
Az eladásban sokat segített egy Excel táblázat is. Kiszámoltam, hogy ha minden fenntartási költséget összeadok (üzemanyag kivételével), akkor kijött volna majdnem egy lízingautó a cégnél. Nem vadonat új, hanem egy lízingszerződést lefutott és második lízingbe beállított példány. Tehát kábé 2 éves és talán 30k km-t futott szinte új autó. Ez a számítás eléggé mellbe vágott, mivel egy 2006-os decemberi autóról volt szó.
Jelenleg autó nélkül vagyunk, de van terv a következő gépjárműre. A szempontok:
- Benzines
- Szívó
- Kézi váltó
- PFI motor, tehát a keveréket a szívótorokban képzi, nem közvetlen befecskendezéses
- Láncos motor
- Minimális mennyiségű extra
- Japán gyártmány
- A hátsó sorban 3 külön ülés
- Lehetőleg panoráma tetőablak a gyerekek kedvéért (kevés a fény itt)
Hibalista
- Bal-első fékcső
- Üzemanyag betöltő fedél záró motorja
- Bal-hátsó fék beragadt
- Jobb-első xenon
- Légkeverő doboz
- Gázrendszer bizonytalansága
- Futómű kotyogása néhanapján
-
- A kötelező szervízekkel együtt az összeg 18970 SEK
Ide hordtam szervizbe
Volvobil Torslanda
Hivatalos márkaszervíz. Nagyon szépen megcsinálnak mindent, de az ár az húzós.
Értékelése: 3
Képek az autómról
Fenntartási költség | (1) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 135000 |
Megbízhatóság | (2) | Vezetett km | 18500 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | 306 1.4 XN 5-ajtós | Következő autója? | Verso 1.8 manual |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.9/10) |
